› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › VF35 vs VF34 ?
- Detta ämne har 24 svar, 2,049 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 4 månader sedan av
Kvarnis.
-
FörfattareInlägg
-
7 november, 2009 kl. 11:49 #4565
stoffe86
DeltagareTjena har en VF35 i min gt 00:a undrar lite hur stor skilnad de skule bli o byta till en VF34 va de gäller körbarheten/Karaktären och hur mycket skiljer topp effekten på dom nån störe skilnad ?
skule GT klara av o köra med en VF34 lr kommer man skicka stakar o kolvar ??
Mvh
7 november, 2009 kl. 15:23 #66225Gilarski
DeltagareStoffe, kika runt på forumet det finns massor. Vad jag förstått är det andra lager i VF35 så den spoolar upp fortare. Toppeffekten tror jag inte skiljer nämnvärt på.
Det finns trimfirmor som rekommenderar vissa förbättringar inför mappning men de kräver inte andra stakar etc. De mappar bilen så du får ut ~280-300 hk så om du hamnar däromkring är du hemma. Tror ärligt talat lådan ger sig innan motorn dessutom.
7 november, 2009 kl. 15:23 #66214Bodyshot
DeltagareV34 ger bättre toppeffekt och mitt kurva, spoolar ytterst lite senare än Vf35, vf34 är ett givet val!
7 november, 2009 kl. 15:40 #66221stoffe86
DeltagareKanske ska ge en liten spec på motorn så kanske de är lite lättare o se va en VF34 kan göra, det som är gjort är:
IHI VF 35 Turbo
Afterburner Performance Exhaust Headers
FMIC Autobahn 88
Evo dump
Walbro 255l/h bränslepump
3″ avgassystem
3″ Race kat
5″ japps dämpare
Apexi Luftfilter
Shortshift
HKS BTR
HKS Iridium tändstift HR8Sen är den mappad på JRM
Lr ska man kanske flow preppa VF35:an o fixa andra spridare och plocka ut lite till ??
Vad tror ni dena motor spec kan ge för effekt ???
Wille har du fått på alla grejer till bilen än då ???
MVH
7 november, 2009 kl. 15:44 #66215Bodyshot
DeltagareJopp Stoffe allt är på bilen nu, imorgon ska jag dra rör till min feta Perrin fmic 😉
7 november, 2009 kl. 16:50 #66220challe
DeltagareHar du inte bytt org spridarna? Jag kör också med en vf35a och Per på autotech sa att det mer eller mindre var ett måste att byta spridare till 550cc för att dom inte ska bottna
7 november, 2009 kl. 16:56 #66222stoffe86
Deltagarenopp har inte bytt spridare , vad ska man ha för spridare , funkar de att köra med sti spridare från 05:a ??
8 november, 2009 kl. 08:46 #66211Adam K
DeltagareDet är bara slöseri med pengar att byta från vf35 till vf34 när du nu har det redan.
Om du har en GT 99 eller 00 så har du 440cc spridare. Du kan byta till 550cc spridare, finns massor att köpa, men du vinner inte särskilt mycket på toppen, alternativet är att byta bränsletrycksregulator, då kommer du också upp så långt upp i effekt som innanmätet tryggt tål.8 november, 2009 kl. 09:33 #66202Kvarnis
DeltagareFråga:…..
vad är du ut efter?
Vill du ha lite mer effekt är det 3 saker du bör göra.
-Större spridare
-Större turbo
-mappa om.Ha budget för ev låd renovering/Konvertering till sti 6-petare,
kan vara en bra tanke oxå.En 18/20G är ett lämpligt alt att gå i från om man vill ha mer än en VF turbo.
Som Adam säger så med en höjt soppa tryck(med ställbar bränsle regulator) kan man få upp till 15% mer ur org.spridarna.
Men att mappa ompå samma snurra ger inte så mycket omdet inte är nått väldigt fel på den nuvarande mappen dvs.8 november, 2009 kl. 10:19 #66213specialized
DeltagareHar du inte bytt org spridarna? Jag kör också med en vf35a och Per på autotech sa att det mer eller mindre var ett måste att byta spridare till 550cc för att dom inte ska bottna
Är du helt säker på han sa så ?
Jag har ju hyffsat samma setup som er, men kör med orginal spridarna och med orginal BTR.
Synd att jag inte kommer ihåg duty-cycle`n på spridarna 🙁
Det är väl ganska känt att 440 cc spridarna räcker till runt 310-320 hk med orginal BTR, och med höjt bränsletryck ca 20-30 hk till 🙂
Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg8 november, 2009 kl. 20:25 #66223stoffe86
DeltagareBilen går kanon bra men tänckte mest på hur stor skilnaden skule vara på en VF34 istället för en VF35
Sitter en Hks btr så soppa trycket är upp stält, undrar om man ska köpa lite störe bara för att dom inte ska behöva jobba skiten ur sig o kanske i framtiden kuna ta ut lite mer hk om man vill,
Har inte råd med o byta växle låda undrar lite va gränserna går för bilen , klart att man alltid vill ha mer hk
va kan dena spec tänckas ge i Hk som sitter i dag på bilen
Mvh
8 november, 2009 kl. 21:37 #66216Bodyshot
DeltagareStoffe, mycket vill ha mer, jag har dock fått lite bakslag vid trimning, njut av dagens 330-350hk som du kanske har ett tag till, sen så kan du få ärva min FP RED turbo när jag går på ett GT42R kitt 😉
9 november, 2009 kl. 07:09 #66208bowser
DeltagareStoffe, mycket vill ha mer, jag har dock fått lite bakslag vid trimning, njut av dagens 330-350hk som du kanske har ett tag till, sen så kan du få ärva min FP RED turbo när jag går på ett GT42R kitt 😉
GT42R ? tror du verkligen din spis håller för en sådan ? då blir ja jävligt imponerad :9
9 november, 2009 kl. 07:11 #66212Adam K
DeltagareOm du inte har råd att renovera växellådan så ska du inte ens tänka på att öka effekten mer än vad du redan har, den lever redan på lånad tid…
Eftersom du redan har höjt soppatryck har du inte någonsomhelst nytta med större spridare, bara 3000-6000 SEK i sjön.
En vf34 ska kunna ge ca 10hk mer i toppeffekt, och spoola nästan lika bra, är det verkligen värt att köpa nu turbo, montera den och få bilen mappad för ev. 10 hk?Om du är nöjd med när turbon kommer in så är väl setup’en bra, portade grenrör kan ge lite tidigare spool men då kostare det lite toppeffekt. Men som SGM sagt, ’det är arean under vridmomentkurvan som är intressant’, så kan det vara värt det ändå.
Din setup ser ut att kunna ge just 320-350hk som Bodyshot skrev.
Mer kommer kosta exponentiellt mycket mer för varje pålitlig hk…9 november, 2009 kl. 19:44 #66224stoffe86
Deltagareokey då värkar de inte som att de ens är värt att byta turbo om vi snackar om 10hk , och så som jag har förståt de så är vi redan på gränsen som de är nu..
Vad ska man göra om man ska uppgradera växellådan, byta till STI lr byta drevsats i den befintliga ? och vad är de för kostnader vi snackar om ??
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.