SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Vibrationer + missljud

Visar 12 inlägg - 16 till 27 (av 27 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #47363
    P.Berglund
    Deltagare

    Detdär med att det slår i nånstans bakifrån vid hårda snabba väzlingar är en egenskap hos imprezan. Vill man ha bort det så får man sätta dit hårdare bussningar till bakdiffen. Det har varit så sen de var nya men det blir ju mera märkbart när bussningarna slits.Powerflex eller motsvarande bussningar är iaf lösningen till det problemet.MatsType R ’99_________________”When i start my car i want the neighbours to think that the world has come to an end”- Homer J Simpson

    tack för tipset!
    Jajmen! men det slår för mig när jag ligger och kör jämn gas, säger att det börjar slår vid 110km/h så slår det ända till jag stannat! även om jag smyger på 1ans växel… svänger jag lite så känns de som att slagen blir kraftigare! sen när jag stått stilla en stund så försvinner dom! “och det känns som något är på väg av smälla av!”
    men men, ska göra en noggrannare titt!

    #47356
    bobban
    Deltagare

    Detdär med att det slår i nånstans bakifrån vid hårda snabba väzlingar är en egenskap hos imprezan. Vill man ha bort det så får man sätta dit hårdare bussningar till bakdiffen. Det har varit så sen de var nya men det blir ju mera märkbart när bussningarna slits.Powerflex eller motsvarande bussningar är iaf lösningen till det problemet.MatsType R ’99_________________”When i start my car i want the neighbours to think that the world has come to an end”- Homer J Simpson

    tack för tipset!Jajmen! men det slår för mig när jag ligger och kör jämn gas, säger att det börjar slår vid 110km/h så slår det ända till jag stannat! även om jag smyger på 1ans växel… svänger jag lite så känns de som att slagen blir kraftigare! sen när jag stått stilla en stund så försvinner dom! “och det känns som något är på väg av smälla av!”men men, ska göra en noggrannare titt!

    Jag hade en legacy gt-b twinturbo som hade samma fel som ni beskriver.

    På den bilen va det drivknutarna som skar
    köpte impreza gt axlar på skroten för 1200 kr och problemet va löst.
    Man såg inte någonstans vart felet kunde vara för fett fans det bakom damaskerna det va bara en jätte obalans hela ratten vibrerade som om ett däck var i obalans.När man stannade och fick svänga lite så slutade det men kom tillbaka igen efter en ca tio min körning i 120kmh.så det är nog garanterat drivknutarna som är dåliga.

    #47352
    tendency
    Deltagare

    bobban
    P.Berglundmen det slår för mig när jag ligger och kör jämn gas, säger att det börjar slår vid 110km/h så slår det ända till jag stannat! även om jag smyger på 1ans växel… svänger jag lite så känns de som att slagen blir kraftigare! sen när jag stått stilla en stund så försvinner dom! “och det känns som något är på väg av smälla av!Jag hade en legacy gt-b twinturbo som hade samma fel som ni beskriver.På den bilen va det drivknutarna som skar. Man såg inte någonstans vart felet kunde vara för fett fans det bakom damaskerna det va bara en jätte obalans hela ratten vibrerade som om ett däck var i obalans.
    Hade också ungefär samma fenomen på en annan bil. Och det var drivknut fram. Antagligen känner du rätt – att något är på väg att smälla av. 😉
    Imprezan i garaget

    #47364
    FiddeFuling
    Moderator

    Kom det fram en konkret lösning på detta problem? står med samma nu 🙁

    http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?p=678490#post678490

    #47370
    Igge
    Deltagare

    För mig blev det oljud och vibrationer efter en tids körning när en av bromsarna låg på lite och när man kört en stund blev det varmt och expanderade och låg på mer på en ojämn skiva.
    Dock tog det några minuter stillastående för att svalna.

    Den beskrivningen passar inte in på ditt fel eller?

    #47365
    FiddeFuling
    Moderator

    För mig blev det oljud och vibrationer efter en tids körning när en av bromsarna låg på lite och när man kört en stund blev det varmt och expanderade och låg på mer på en ojämn skiva.
    Dock tog det några minuter stillastående för att svalna.

    Den beskrivningen passar inte in på ditt fel eller?

    Känns långsökt att det skulle vara en broms.. jag skall självklart kolla.
    Hela bilen skakar, o det klonkar för varje varv hjulen eller kardar snurrar.. låter det som iaf..

    blir knäpp snart 😛

    #47371
    zanoii
    Deltagare

    Nu är jag antagligen den minst kunniga i gänget här men har du kollat så det verkligen inte är drivknutarna? Lyckas inte hitta om du skrivit varifrån ljudet tycks komma men de främre drivknutarna brukar man väl iaf kunna kolla genom att backa med fullt rattutslag?

    #47366
    FiddeFuling
    Moderator

    Nu är jag antagligen den minst kunniga i gänget här men har du kollat så det verkligen inte är drivknutarna? Lyckas inte hitta om du skrivit varifrån ljudet tycks komma men de främre drivknutarna brukar man väl iaf kunna kolla genom att backa med fullt rattutslag?

    Jag har bytt en drivaxel fram (vänster), då den inte såg så kul ut. jag har synat över höger. den är ju inte ny men känns inte slut heller.

    Jag kan köra runt med fullt rattutslag åt bägge håll utan att det låter det minsta. Dock inte testat att backa, gör det ikväll.

    Det är ju lite lockande att bara beställa hem två nya axlar för att utesluta det helt.. men aj vad det kostar 🙁

    är inne på om det kan ha med motor o växellåds fästen o göra..?!

    #47367
    FiddeFuling
    Moderator

    http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?p=678510#post678510

    skapade en tråd om detta tidiagre med … :S

    #47353
    abacus
    Deltagare

    På min tidigare gt var det precis samma kunde köra 10 minuter sedan började hela bilen skaka och ratten for fram och tillbaka det var väster drivknut fram som var sopslut. När jag hissade upp och tog ner damskor så trillade det ner delar…

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

    #47368
    FiddeFuling
    Moderator

    På min tidigare gt var det precis samma kunde köra 10 minuter sedan började hela bilen skaka och ratten for fram och tillbaka det var väster drivknut fram som var sopslut. När jag hissade upp och tog ner damskor så trillade det ner delar…

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

    Ok, Vänster axel e bytt men kan ju vara den högra.. tycker det känns ok när man känner på den men som du säger, kanske skall kika under damasken :rolleyes:

    #47369
    FiddeFuling
    Moderator

    http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=97096

    min har slutat o skaka för denna gången…

Visar 12 inlägg - 16 till 27 (av 27 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.