Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 27 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1857
    jol66
    Deltagare

      Har råkat ut för ett konstigt och jobbigt fel.
      Vid en tids ( tiden varierar men 3 – 5 minuter kan räcka ) körning med konstant fart på landsväg ( 110 + ) så börjar hela bilen skaka kraftigt med tillhörande ljud. Vibrationerna följer sedan med ända tills bilen står stilla ( dom är tillräckligt kraftiga för att man ska kasta sig ut i vägrenen under kraftig inbromsning ). Efter att ha stått stilla en stund går det bra att köra iväg utan vibrationer.
      Hadde samma problem för ett år sedan vilket resulterade i en trasig viskokoppling. Efter byte av denna fungerade det någotsånär bra tills nu. Är det någon som har någon ide om vad som kan vara orsaken. Verkstaden kan inte komma på vad det kan vara. Inte jag heller.
      Eller har någon tips om var man kan hitta en detaljerad skiss/förklaring av hur fyrhjulsdriften är konstruerad på en GT-00.
      /J-O

      #47348
      Aquila
      Deltagare

        http://www.stopstart.fsnet.co.uk/smilie/moreek.gif
        Ring Max von Sydow och be honom fördriva djävulskapet ur din bil…
        Aquila Without Wheels

        #47347
        jol66
        Deltagare

          Verkar vara enda lösningen 🙁

          #47349
          banzai
          Deltagare

            Skulle kanske vara om någon av drivknutarna är slut eller att motor/växelåda inte sitter rakt i förhållande till bakaxeln. Drivknutarna borde inte vara slut på en så pass ny bil. Du vet inte om den har varit krockad någon gång?

            #47346
            ExOrdis
            Deltagare

              Hoppas att du har noggrann koll på lufttrycket i däcken och har samma
              däckstyp/modell runtom.
              Kan ett av bakdäcken vara mera slitet än övriga måntro?

              Köp en kristall och lägg i handskfacket så fixar det sig. 😉

              /K

              #47358
              P.Berglund
              Deltagare

                Har råkat ut för ett konstigt och jobbigt fel. Vid en tids ( tiden varierar men 3 – 5 minuter kan räcka ) körning med konstant fart på landsväg ( 110 + ) så börjar hela bilen skaka kraftigt med tillhörande ljud. Vibrationerna följer sedan med ända tills bilen står stilla ( dom är tillräckligt kraftiga för att man ska kasta sig ut i vägrenen under kraftig inbromsning ). Efter att ha stått stilla en stund går det bra att köra iväg utan vibrationer.Hadde samma problem för ett år sedan vilket resulterade i en trasig viskokoppling. Efter byte av denna fungerade det någotsånär bra tills nu. Är det någon som har någon ide om vad som kan vara orsaken. Verkstaden kan inte komma på vad det kan vara. Inte jag heller.Eller har någon tips om var man kan hitta en detaljerad skiss/förklaring av hur fyrhjulsdriften är konstruerad på en GT-00./J-O

                Hallå!
                “lånar lite beskriving”stämde så bra”

                fick samma typ vibrationer och missljud i min GT -00 i veckan! är nu min viskodiff på väg att säga upp sig? nån som har nå bra förslag på vad som hänt? eller kan det vara nått annat som gör att vibrerar så här?

                /MvH Patrik | tack på förhand

                #47355
                storfiskarn
                Deltagare

                  Hade en legacy som var så? Felet på den va att inte bak hjulen gick att linjera efter fram hjulen?;( Den var inte krockad bara jävligt fast rostad….:-)

                  #47359
                  P.Berglund
                  Deltagare

                    “”Har råkat ut för ett konstigt och jobbigt fel.
                    Vid en tids ( tiden varierar men 3 – 5 minuter kan räcka ) körning med konstant fart på landsväg ( 110 + ) så börjar hela bilen skaka kraftigt med tillhörande ljud. Vibrationerna följer sedan med ända tills bilen står stilla ( dom är tillräckligt kraftiga för att man ska kasta sig ut i vägrenen under kraftig inbromsning ). Efter att ha stått stilla en stund går det bra att köra iväg utan vibrationer.””

                    ingen som har nått bra svar vad som orska detta fenomen? har hänt två gånger för mig!! men just nu så är det inga vibrationer..

                    /Mvh Patrik

                    #47354
                    Hellion
                    Deltagare

                      Min har haft nästan samma fenomen; När jag har kört ett tag (så att den blir varm) i regn och åker i en vattenpöl börjar det skramla. Efter ett tag slutar skramlandet. Jag gissar på att det är någon värmesköld eller nånting som skramlar när det kommer kallvatten på den varma delen så att den blir temporärt deformerad.

                      Kan det vara någonting åt det hållet i ditt fall?

                      Mvh/ Henke

                      #47360
                      P.Berglund
                      Deltagare

                        Min har haft nästan samma fenomen; När jag har kört ett tag (så att den blir varm) i regn och åker i en vattenpöl börjar det skramla. Efter ett tag slutar skramlandet. Jag gissar på att det är någon värmesköld eller nånting som skramlar när det kommer kallvatten på den varma delen så att den blir temporärt deformerad.Kan det vara någonting åt det hållet i ditt fall?Mvh/ Henke

                        ne kan inte vara de heller!
                        igår vart det hela värre.. det slår riktigt hård och viberar drivningen bak! känndes som nått var på väg att smälla av! vart mycket värre när saktade ner och svängde in, och skulle stanna se om man såg nå! Men såg inge fel, så körde sakta fram för se som kompisen kunde se något! men då var de helt lungt igen! åkte hem och hissa upp bilen i garaget kände på axlarna och så.. men det glappar inget som är att märka på! så sitter väldigt fundersam vad det kan vara som spökar så!:o kan den vara nån drivknut, som är på väg att säga upp sig? eller nå lager nånstans i drivingen?

                        och varför kan det hela bara sluta lika plötlsigt som de börja??

                        ingen som fått nå likande hårda “slag/vibrationer” baktill?
                        /MvH patrik

                        #47350
                        Mats
                        Deltagare

                          Känns ju som det skulle vara visko diffen som håller på att säga upp kontraktet. Det verkar ju som felet försvinner när grejerna svalnat lite.
                          Drar bilen både fram och bak när den är kall? Hur länge står du still när felet försvinner?

                          Mats
                          Type R ’99

                          _________________
                          “When i start my car i want the neighbours to think that the world has come to an end”
                          – Homer J Simpson

                          #47361
                          P.Berglund
                          Deltagare

                            Känns ju som det skulle vara visko diffen som håller på att säga upp kontraktet. Det verkar ju som felet försvinner när grejerna svalnat lite.Drar bilen både fram och bak när den är kall? Hur länge står du still när felet försvinner?MatsType R ’99_________________”When i start my car i want the neighbours to think that the world has come to an end”- Homer J Simpson

                            Den drar helt normalt hela tiden!

                            //första gången så vibrera det bara lite lite grann.. märktes knappt! så åkte hem tänkte inte så mycket mer på de! sen körde jag en vecka utan några bekymmer! men sen kom det till börja vibrera och slå rikigt hårt.. så vart ju lite finare inbromsning intill vägkanten! “vibrera och slog under hela inbromsingen!!”slänga sig under bilen och se om man såg nått! men såg inge fel med blotta ögat.. så stod där spana runt 10min! sen prova jag smyga fram lite försiktigt.. “hade ju 5mil hem!” och då var det precis som det aldrig hänt nått! så körde på som vanligt hem.. inga bekymmer! men blev värre några dagar senare, så nu små vibrerar det hela tiden.. sen när det blir “varmt” så börjar det vibrera och slå hårt! så nu står bilen! \\

                            #ursäkta röran beskrivningen!

                            men iaf! det räcker att jag står still i ca 5-10min så slutar det slå i bilen.

                            om det nu är viskodiffen som är på väg att säga upp sig! nån här som ligger inne på nån till ett bra pris?

                            #47357
                            Crippe
                            Deltagare

                              hejsan! kolla stödlagret och gummi upphängningen jag har lite samma problem med vibrationer, och mitt stödlager gummi är lite passe´ samma sak bussningarna till bak diffen är lite så där på min bil, så jag tror ju att det är båda tillsammans som gör vibrationerna…

                              har fått lite hårda slag baktill i min me och detta bara när jag växlar upp eller ner vid lite inspirerande körning, tror det är nån bussning som spökar.

                              #47362
                              P.Berglund
                              Deltagare

                                hejsan! kolla stödlagret och gummi upphängningen jag har lite samma problem med vibrationer, och mitt stödlager gummi är lite passe´ samma sak bussningarna till bak diffen är lite så där på min bil, så jag tror ju att det är båda tillsammans som gör vibrationerna…har fått lite hårda slag baktill i min me och detta bara när jag växlar upp eller ner vid lite inspirerande körning, tror det är nån bussning som spökar.

                                Tackar!
                                Jajamen ska kolla upp de!

                                var ute och prova igen alldeles nyss, körde nästan 7 mil utan nått hände!:o
                                skulle visa nå kompisar hur vibrationera uppstod, men vart nada! och härom kvällen så slog det riktigt hård! blir inte klok! men blir att ta in den igen och gå igenom lite bussingar m.m.

                                #47351
                                Mats
                                Deltagare

                                  Detdär med att det slår i nånstans bakifrån vid hårda snabba väzlingar är en egenskap hos imprezan. Vill man ha bort det så får man sätta dit hårdare bussningar till bakdiffen. Det har varit så sen de var nya men det blir ju mera märkbart när bussningarna slits.

                                  Powerflex eller motsvarande bussningar är iaf lösningen till det problemet.

                                  Mats
                                  Type R ’99

                                  _________________
                                  “When i start my car i want the neighbours to think that the world has come to an end”
                                  – Homer J Simpson

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 27 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.