› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Vibrationsljud från växelspaken på högre varv/hastigheter
- Detta ämne har 10 svar, 1,246 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 8 månader sedan av
edbe.
-
FörfattareInlägg
-
12 september, 2009 kl. 07:42 #4520
edbe
DeltagareNär jag kommer upp i lite högra varv eller hastigheter så hör jag ät metalliskt vibrationsljud från växelspaken. Det slutar om jag lägger handen (trycker nedåt) på spaken. Sitter en shortshift och momo-knopp.
Någon som vet vad detta kan vara och vad jag kan göra åt det? Även om det inte skulle vara något allvarligt så är det riktigt irriterande att höra på under långkörningar.
Tacksam för hjälp med detta.
13 september, 2009 kl. 17:24 #65915challe
DeltagareHar du kollat så att ringen under knoppen sitter fast? Den brukar kunna vibrera loss och då låter det ungefär som du beskriver
13 september, 2009 kl. 20:03 #65917edbe
Deltagarelåter rimligt…ska kolla. hur sitter knoppen fast föresten? bara att dra loss eller är den skruvad?
15 september, 2009 kl. 08:30 #65918edbe
Deltagareden satt skruvad. däremot så gick den inte att få bort helt (slita gängor) så jag såg till att skruva dit den ordentligt istället. Får se om det löser problemet.
16 september, 2009 kl. 12:01 #65914FeA
DeltagareNär jag kommer upp i lite högra varv eller hastigheter så hör jag ät metalliskt vibrationsljud från växelspaken. Det slutar om jag lägger handen (trycker nedåt) på spaken. Sitter en shortshift och momo-knopp.Någon som vet vad detta kan vara och vad jag kan göra åt det? Även om det inte skulle vara något allvarligt så är det riktigt irriterande att höra på under långkörningar. Tacksam för hjälp med detta.
Ta bort shortshift-blaha-blaha så ska du se att det blir bra igen 🙂
Vet flera som har fått dom vibrationerna efter att ha satt på shortshift. Det går att lösa och få till så att den blir tyst, men om jag vore du så skulle jag ta bort den, då kanske du kan åka ett tag till innan du lär byta synkringar… :+16 september, 2009 kl. 17:42 #65912Manor
DeltagareNär jag kommer upp i lite högra varv eller hastigheter så hör jag ät metalliskt vibrationsljud från växelspaken. Det slutar om jag lägger handen (trycker nedåt) på spaken. Sitter en shortshift och momo-knopp.Någon som vet vad detta kan vara och vad jag kan göra åt det? Även om det inte skulle vara något allvarligt så är det riktigt irriterande att höra på under långkörningar. Tacksam för hjälp med detta.
Ta bort shortshift-blaha-blaha så ska du se att det blir bra igen 🙂 Vet flera som har fått dom vibrationerna efter att ha satt på shortshift. Det går att lösa och få till så att den blir tyst, men om jag vore du så skulle jag ta bort den, då kanske du kan åka ett tag till innan du lär byta synkringar… :+
Jag håller helt med Tommy på denna punkten. Jag monterade shortshift på min bil men fick riktiga missljud från lådan/lager…tillbaka till original så var missljuden borta. Shortshiften var ett av mina sämre köp…
17 september, 2009 kl. 14:57 #65919edbe
DeltagareDet går att lösa och få till så att den blir tyst :+
Hur gör man det? :9
skruvade som sagt dit knoppen så den sitter ordentligt och ljudet har blivit bättre (lite lägre frekvens på ljudet) men är fortfarande kvar.
Hur stor skillnad är det att köra utan shortshiften? Har aldrig kört utan och vill ju inte att det ska kännas som brorsans toyota 😛
22 september, 2009 kl. 23:38 #65920edbe
Deltagareok, kollade lite hur det såg ut under damasken…
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_35/29440000-29449999/640×480/29449144.jpg
Kändes inte som att jag kom på vad som kunde göras för att få bort vibrationerna och utan originalspaken så kändes bytet lite onödigt.
Någon som har några tips, ideer?
23 september, 2009 kl. 17:59 #65913Manor
Deltagare…förutom en massa andra trista missljud från mitt äventyr med shortshiften så hade jag vid närmare eftertanke även ett rasslande/skramlande ljud. Jag satte då dit packningar (o-ringar som jag hade liggande) på bägge sidorna om lagret innanför bulten som går genom det blåfärgade fästet. Då tystnade detta rasslande/skramlande ljud åtminstone…kanske samma lösning fungerar även för dig!!?
12 oktober, 2009 kl. 20:25 #65916xzeus
Deltagareok, kollade lite hur det såg ut under damasken… http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_35/29440000-29449999/640×480/29449144.jpg Kändes inte som att jag kom på vad som kunde göras för att få bort vibrationerna och utan originalspaken så kändes bytet lite onödigt.Någon som har några tips, ideer?
ser att växellänkaget ligger jävligt nära plåten runt hålet, ta en skiftnyckel å bänd upp kanten på plåten eller skruva loss den och fila ur lite ska du se att ljudet blir borta sen
Mvh Tomas13 oktober, 2009 kl. 21:20 #65921edbe
Deltagarelyckades böja upp den lite grann och det verkar ha funkat 🙂
tack för tipset!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.