› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Vid byte till frontmonterad intercooler
- Detta ämne har 10 svar, 1,587 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 11 månader sedan av
anden__z.
-
FörfattareInlägg
-
15 maj, 2007 kl. 18:30 #1264
anden__z
DeltagareEn dum fråga kanske men man måste fråga om man ska veta=).
Ska montera fronmonterad intercooler på min impreza från 98:a.
Måste bilen mappas , bytas dump eller kan man tuta o köra?15 maj, 2007 kl. 20:00 #43846anden__z
DeltagareKör med öppen dump nu av nått fabrikat ja inte vet namnet på. Men orginaldumpen har jag kvar , så den ska funka att montera?
Det är intercoolerkitet pbz säljer.
Har fundering på att inhandla ett possumlink och mappa , har annat grenrör och 3 tums från turbon.17 maj, 2007 kl. 12:25 #43847anden__z
DeltagareKlarar jag mig utan att mappa då alltså ?
Vill inte kosta på en mapp än , inte innan jag bytt turbo iaf .
Är väl inte värt o mappa heller om jag inte byter turbo?17 maj, 2007 kl. 12:58 #43852specialized
DeltagareKlarar jag mig utan att mappa då alltså ?Vill inte kosta på en mapp än , inte innan jag bytt turbo iaf .Är väl inte värt o mappa heller om jag inte byter turbo?
Mappa måste du göra oavsett. Sen så förstår ju jag inte meningen med att byta till FMIC om du inte ska byta turbo 🙂
Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉17 maj, 2007 kl. 13:48 #43848anden__z
DeltagareÄr väl inte bara turbobyte som det blir frågan om då heller?
Måste väl köpa annan soppapump , tändstift mm?17 maj, 2007 kl. 14:03 #43843SecretAgentMan
DeltagareJag skulle nog ta allt samtidigt, att köra en front-ic på standardsprutet går, men den större volymen man fyller kan säkerligen ställa till det med luftmassemätningen (och det ger problem med bränsletillförsel samt tändning).
Kör du försiktigt tillsvidare är det inga problem, men jag skulle inte ge mig ut och busköra med det, uppmätt luft in, och att det är rätt kalibrerat är hyperviktigt för standardsprutet – ”allt” baseras på just det.
…och som du redan klurat ut, skall du ha en frontic så är det synd och skam att inte byta turbo, och då lär man ge sig på bränslepumpen med, stift klarar man sig på standard om man inte skall ta ut allt som går ur motorn. 🙂
…och så står man där med funderingar om lådan skall hålla eller inte. 😀
/J
17 maj, 2007 kl. 14:23 #43849anden__z
DeltagareLåter som att det är lika bra o vänta då , men om jag monterar intercoolern o kör väldigt lugnt , nästan utan turboladd är det ingen fara tills vidare?
Ska inhandla en possumlink tänkte jag , sen måste det ju bli en annan turbo också . Men vill inte ha överdrivet mycket hästar , vill inte få lådras direkt=) . Tänkte hamna runt 280 hästar .
Vad behövs för att ta ut den effekten?17 maj, 2007 kl. 18:51 #43844SecretAgentMan
DeltagareKör du lugnt är det ingen fara alls, det går att köra med laddtryck med, men att ge sig ut och fullgasbusa är nog en sämre idé i längden. 🙂
280 pållar, kan du tänka dig att leva med ”bara” 260 så duger originalturbon fint – det är bra med slantar för 20 pållar…
/J
17 maj, 2007 kl. 20:59 #43850anden__z
DeltagareOk , om jag nöjer mig med 260 hk kan jag mappa bilen utan några uppgraderingar då? Vad behöver jag förutom possumlinket?
Dom grerjer som kommer sitta på bilen är fmic , annat grenrör , uppipe sen 3 tums från turbon samt racekatt.18 maj, 2007 kl. 05:56 #43845SecretAgentMan
DeltagareDu behöver link-ecu:n och en ”dawes device” att styra trycket med, då linken är apkass på det. 🙂
Bränslepump och stift är inte nödvändigt på den nivån (förutsatt att du kör på friska NGK PFR6B som sätts i som standard).
/J
18 maj, 2007 kl. 12:04 #43851anden__z
DeltagareOK , låter ju bra . Sitter friska stift i så en dawes device är det enda som ska inhandlas .
Kan du bistå med en mappning sen?=) -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.