SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Vid byte till frontmonterad intercooler

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    anden__z
    Deltagare

En dum fråga kanske men man måste fråga om man ska veta=).
      Ska montera fronmonterad intercooler på min impreza från 98:a.
      Måste bilen mappas , bytas dump eller kan man tuta o köra?

anden__z
      Deltagare

Kör med öppen dump nu av nått fabrikat ja inte vet namnet på. Men orginaldumpen har jag kvar , så den ska funka att montera?
        Det är intercoolerkitet pbz säljer.
        Har fundering på att inhandla ett possumlink och mappa , har annat grenrör och 3 tums från turbon.

anden__z
        Deltagare

Klarar jag mig utan att mappa då alltså ?
          Vill inte kosta på en mapp än , inte innan jag bytt turbo iaf .
          Är väl inte värt o mappa heller om jag inte byter turbo?

specialized
          Deltagare

Klarar jag mig utan att mappa då alltså ?Vill inte kosta på en mapp än , inte innan jag bytt turbo iaf .Är väl inte värt o mappa heller om jag inte byter turbo?

Mappa måste du göra oavsett. Sen så förstår ju jag inte meningen med att byta till FMIC om du inte ska byta turbo 🙂

Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
            ———————————-
            SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉

anden__z
            Deltagare

Är väl inte bara turbobyte som det blir frågan om då heller?
              Måste väl köpa annan soppapump , tändstift mm?

SecretAgentMan
              Deltagare

Jag skulle nog ta allt samtidigt, att köra en front-ic på standardsprutet går, men den större volymen man fyller kan säkerligen ställa till det med luftmassemätningen (och det ger problem med bränsletillförsel samt tändning).

Kör du försiktigt tillsvidare är det inga problem, men jag skulle inte ge mig ut och busköra med det, uppmätt luft in, och att det är rätt kalibrerat är hyperviktigt för standardsprutet – ”allt” baseras på just det.

…och som du redan klurat ut, skall du ha en frontic så är det synd och skam att inte byta turbo, och då lär man ge sig på bränslepumpen med, stift klarar man sig på standard om man inte skall ta ut allt som går ur motorn. 🙂

…och så står man där med funderingar om lådan skall hålla eller inte. 😀

/J

anden__z
                Deltagare

Låter som att det är lika bra o vänta då , men om jag monterar intercoolern o kör väldigt lugnt , nästan utan turboladd är det ingen fara tills vidare?
                  Ska inhandla en possumlink tänkte jag , sen måste det ju bli en annan turbo också . Men vill inte ha överdrivet mycket hästar , vill inte få lådras direkt=) . Tänkte hamna runt 280 hästar .
                  Vad behövs för att ta ut den effekten?

SecretAgentMan
                  Deltagare

Kör du lugnt är det ingen fara alls, det går att köra med laddtryck med, men att ge sig ut och fullgasbusa är nog en sämre idé i längden. 🙂

280 pållar, kan du tänka dig att leva med ”bara” 260 så duger originalturbon fint – det är bra med slantar för 20 pållar…

/J

anden__z
                    Deltagare

Ok , om jag nöjer mig med 260 hk kan jag mappa bilen utan några uppgraderingar då? Vad behöver jag förutom possumlinket?
                      Dom grerjer som kommer sitta på bilen är fmic , annat grenrör , uppipe sen 3 tums från turbon samt racekatt.

SecretAgentMan
                      Deltagare

Du behöver link-ecu:n och en ”dawes device” att styra trycket med, då linken är apkass på det. 🙂

Bränslepump och stift är inte nödvändigt på den nivån (förutsatt att du kör på friska NGK PFR6B som sätts i som standard).

/J

anden__z
                        Deltagare

OK , låter ju bra . Sitter friska stift i så en dawes device är det enda som ska inhandlas .
                          Kan du bistå med en mappning sen?=)

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.