Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #34769
    Bubben
    Deltagare

      Börjat rassla lite om bromsarna, vet inte om det är en sten som sitter fast i oket, om värmeskölden fått sig en smäll eller om beläggen är slut. Det jag vet är att jag ska försöka komma till SSC storträffen i Björkvik och jag har inte bytt belägg eller bromsolja sedan jag köpte den.

      Körde porsche 944 innan med “sport” belägg som tog halvdåligt kalla (man fick jobba lite), men dom tog LIKA “dåligt” oavsett hur hårt jag körde med dom vilket var trevligt.

      Är man mån om att stanna med befintliga puckarna uppvärmda, så tror man att man kommer antingen spränga någon ledning eller trycka hål i golvet.

      Vill ha ett sportigare belägg som tål lite värme men ändå är “budget” då jag inte har så mkt pengar över. Gärna något som inte dammar så mkt också (om sånt finns). Uppskattar om det förtäljs vart man finner dom och hur mkt det känns i fickan.

      Undrar också vad jag ska ha för bromsvätska, om det är något speciellt man ska leta efter och vart man får tag på det och hur mkt det kan tänkas kosta!

      Många tack!

      #282692
      Fredsson
      Deltagare

        Körde på Stoptech belägg innan jag byte till Sti brembo ok på min forester, dom funka bra o damma inte så mycket enl mig 🙂

        #282689
        TomK
        Deltagare

          Ang bromsvätska så är det motul rbf600 som gäller.
          Kostar Inte speciellt mycket och fungerar till allt du utsätter den för.

          #282695
          Bubben
          Deltagare

            Körde på Stoptech belägg innan jag byte till Sti brembo ok på min forester, dom funka bra o damma inte så mycket enl mig 🙂

            Ang bromsvätska så är det motul rbf600 som gäller.
            Kostar Inte speciellt mycket och fungerar till allt du utsätter den för.

            Kanon! Dom kostade ca 1800kr för impreza gt, bör vara samma belägg va? Kort fråga om STI bromsar. Har sett vissa som ser äldre ut med “Subaru” logga på sidan, och vissa nyare i guld med brembo på sidan, är dom samma 4-kolvs ok, eller är det olika bromsar? Måste man ha 5×114 Hubbar för att byta upp sig? Eller måste man bara hitta större skivor med 5×100?

            Finns det andra dugliga alternativ till klossar, man har ju hört om greenstuff osv. Är det dyra dåliga grejer eller?

            #282693
            Fredsson
            Deltagare

              Jag bytte till brembo guld ok på min samt större skivor, behövde köpa andra handbromsbakar dock, annrs var det byte rakt av. Dock hade jag en 06a. Jag har nog nya stoptech belägg till fram liggandes som passa mina org ok på forestern.

              #282687
              Christian S
              Deltagare

                Kort fråga om STI bromsar. Har sett vissa som ser äldre ut med “Subaru” logga på sidan, och vissa nyare i guld med brembo på sidan, är dom samma 4-kolvs ok, eller är det olika bromsar? Måste man ha 5×114 Hubbar för att byta upp sig? Eller måste man bara hitta större skivor med 5×100?

                det är olika, dom som det står subaru sitter på sti 97-00 och på wrx 99->
                dom guldiga oken som det står brembo sitter på sti 01-07 och är betydligt större, sitter samma ok på sti 08-> fast då är dom svarta och så står det sti på dom istället.
                framskivorna som är till oken som det står subaru på är 295mm medans skivorna till brembo oken är 326mm.
                fram är det bara att byta oken samt skivor.

                Finns det andra dugliga alternativ till klossar, man har ju hört om greenstuff osv. Är det dyra dåliga grejer eller?

                greenstuff är skit, likaså red och yellowstuff.

                #282686
                karlzzon.
                Deltagare

                  Jag körde både greenstuff och yellowstuff på Skodan och va jättenöjd
                  Greenstuff tog slut lite fort men dom gula levererade både tillvardags och bana samt superstage
                  Vi hade gula i nästan 4:a år och frugan körde till jobbet i 3 år av dom
                  Kommer köpa Redstuff till hennes Sti -08 när det behövs nya belägg.

                  #282690
                  Igge
                  Deltagare

                    Många säger att ***stuff beläggen förvisso klarar sig bättre än original, men sett till priset och övriga alternativ på marknaden är de skit.

                    Kika in på rejsa.nu, där pratas en del bromsar för hårdare körning.

                    Själv körde jag stoptech till min gt. Helt okej gatbelägg som är lite vassare än original.
                    På STi’n har jag haft godspeedbrakes “kevlar”-belägg.
                    Billiga, bromsade skapligt men dammade och tog slut fort.
                    Kör nu carbon lorraine rc5+, mycket bättre men skriker vid svag bromsning och dånar en del vid hårdare

                    #282696
                    Bubben
                    Deltagare

                      Tack för all respons! Lite motsägelsefull info om yellowstuff, det var dom jag körde på porschen och gillade starkt. Just detdär att dom var “tröga” på gatan, men att när dom blev varma så tog dom hyffast och blev inte svampiga. Om någon kan verifrera att stoptech även dom beter sig likande så får det nog bli sånna. kanske får bli Stoptech i alla fall då! Slutar jobba nu och ska plugga, då går inte bilen så mycket på till vardags, så vill ha ett riktigt sportigt belägg men helst för under 2k.

                      det ända som verkar vara lite knepigt att hitta är om det är samma belägg till Impreza GT’n som till S-turbon. Det verkar vara 276 eller 277mmx24mm rotor på båda men det verkar som att det finns många olika ok-designer som använder den rotorn. Men från vad jag kan hitta så bör det vara samma.

                      Någon som har någon aning om detta?

                      #282694
                      Fredsson
                      Deltagare

                        det ända som verkar vara lite knepigt att hitta är om det är samma belägg till Impreza GT’n som till S-turbon. Det verkar vara 276 eller 277mmx24mm rotor på båda men det verkar som att det finns många olika ok-designer som använder den rotorn. Men från vad jag kan hitta så bör det vara samma.

                        Någon som har någon aning om detta?

                        kan alltid svänga förbi o kolla på Stoptech beläggen jag har, passar dom kan du få dom för en billig peng 🙂

                        #282697
                        Bubben
                        Deltagare

                          Vore snällt, men båda våra ok är 2 kolvs “glid-ok” men det blev tydligen en ny design efter 03, så är nästan helt 100 på att dom inte passar tyvärr.

                          Vidare undrar jag om det finns någon anna bromsvätska som är lite lättare att få tag på man kan köra? Dendär motul oljan fanns på oljemagasinet och på JRM, ska åka norrut i helgen och grejja med bilen så vore bra om det fanns något duligt som går att köpa i butik.

                          #282688
                          Christian S
                          Deltagare

                            Vidare undrar jag om det finns någon anna bromsvätska som är lite lättare att få tag på man kan köra? Dendär motul oljan fanns på oljemagasinet och på JRM, ska åka norrut i helgen och grejja med bilen så vore bra om det fanns något duligt som går att köpa i butik.

                            jag köpte till min i en mc affar så har du någon i närheten så lär dom ha den, borde även finns på mekonomen men hittar den inte i deras webshop.

                            #282691
                            Nathan
                            Deltagare

                              Bästa bromsvätska är castrol SRF. Dyrt men absolut vart om man klr hårt på banan.

                            Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.