› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Vilka oljor ska man välja i difffar, vxl-låda?
- Detta ämne har 17 svar, 2,390 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 1 månad sedan av
klew.
-
FörfattareInlägg
-
9 februari, 2010 kl. 08:42 #4625
Snowman
DeltagareHepp!
Dags för den stora 10000-mila servicen på GT:n nu!Då byts ju oljor i vxl-låda, diffar o allt. Vilka rekomendationer har ni på oljorna? Motoroljan kör jag nog på den som Subaru rekomenderar, brukar vara Castrol GTX, men de andra tänkte jag att det borde finnas bättre alternativ till.
Bilen har BPU, dvs ECUtek med 1,3 bar ladd + 3″ från turbon.
Inga missljud eller liknade i vxl-låda, allt är som det ska!
Ös på med bra förslag!
MVH
Markus9 februari, 2010 kl. 09:39 #66605specialized
DeltagareAtt Subaru verkstaden rekommenderar Castrol GTX till en trimmad bil känns väl lite sådär 🙁 Det är ju en olja som är gjord för långmilade standardbilar i första hand..
Själv åker jag alltid med Castrol Edge Sport 10-60, dyr är den men tycker det är värt det om man kan slippa ras.I växellåda och diffar rekommenderar jag Redline Lightweight Shockproof.
Den åker nog de flesta med som kör org.låda och trimmat tror jag 🙂_____________________________________
http://www.garaget.org/?car=18857
http://www.impreza.nu/expo/view_album.php?set_albumName=ssi947
———————————-
Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg9 februari, 2010 kl. 12:13 #66608Snowman
DeltagareOk, det lät ju inget vidare… Funkar Castrol Edge Sport 10-60 bra även på vintern? Bilen är ju en året runtbil 😀
Hmm.. är det samma olja i diffarna o lådan? Eller är det Redline Lightweight Shockproof ”diff-oil” och Redline Lightweight Shockproof ”gearbox-oil”? 🙂
/Markus
9 februari, 2010 kl. 16:48 #66613Mumin
Deltagare10500 mila service är ju k-rem dock ej växel olja och diff. 15000 är alla oljor osv. men jag rekomenderar alla oljor 😛
jag kör med med oljan vi har på jobbet i låda och diff men byter ganska ofta så blir dyrt med redline 😛
9 februari, 2010 kl. 17:00 #66606specialized
DeltagareOk, det lät ju inget vidare… Funkar Castrol Edge Sport 10-60 bra även på vintern? Bilen är ju en året runtbil :DHmm.. är det samma olja i diffarna o lådan? Eller är det Redline Lightweight Shockproof ”diff-oil” och Redline Lightweight Shockproof ”gearbox-oil”? 🙂 /Markus
Min är också en åretrunt bil 😉
Jodå, funkar bra, även om 5-40 W kanske hade varit mer optimalt som vinterolja.
Mobil har ju en helsyntet 5-40 W olja som ska vara bra sägs det.Du kan använda Lightweight Shockproof i både vxl-låda/framdiff och bakdiffen, så länge du inte har en lamell-bakdiff som kräver annan olja.
_____________________________________
http://www.garaget.org/?car=18857
http://www.impreza.nu/expo/view_album.php?set_albumName=ssi947
———————————-
Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg9 februari, 2010 kl. 17:24 #66609Snowman
Deltagare10500 mila service är ju k-rem dock ej växel olja och diff. 15000 är alla oljor osv. men jag rekomenderar alla oljor :Pjag kör med med oljan vi har på jobbet i låda och diff men byter ganska ofta så blir dyrt med redline 😛
Hmm… 10500-mila? Min GT är det 1250-mils (jag kör dock ett oljebyte emellan) intervaller mellan servicarna vilken innebär typ 7500, 8750, 10000, 11250 etc 🙂
Trodde ”stora servicen” var 5000:e mil var alla oljor, stift + kamrem, men jag tänker göra det ändå. :9
/Markus
9 februari, 2010 kl. 17:26 #66610Snowman
DeltagareOk, det lät ju inget vidare… Funkar Castrol Edge Sport 10-60 bra även på vintern? Bilen är ju en året runtbil :DHmm.. är det samma olja i diffarna o lådan? Eller är det Redline Lightweight Shockproof ”diff-oil” och Redline Lightweight Shockproof ”gearbox-oil”? 🙂 /Markus
Min är också en åretrunt bil ;)Jodå, funkar bra, även om 5-40 W kanske hade varit mer optimalt som vinterolja.Mobil har ju en helsyntet 5-40 W olja som ska vara bra sägs det.Du kan använda Lightweight Shockproof i både vxl-låda/framdiff och bakdiffen, så länge du inte har en lamell-bakdiff som kräver annan olja._____________________________________ http://www.garaget.org/?car=18857http://www.impreza.nu/expo/view_album.php?set_albumName=ssi947———————————-Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg
Jahopp, men då bestämmer vi att det blir Redline Lightweight Shockproof i låda o diffar samt Castrol Edge Sport 10-60 då! :7
Om ingen annan har något att invända? 😛
Tackar för tipesn!
/Markus
9 februari, 2010 kl. 17:33 #66604Mats
DeltagareMotul i motorn. 300V kör jag på. Beroende på årstid 5W-40 eller 15W-50.
I diffen bak (diffad) Motul Gear Competition 75W-140 eller Motul 90 PA.
I lådan har jag alltid kört med Redline Lightweight Shockproof. I en GT med vanlig bakaxel hade jag kört på Redline Lightweight Shockproof.Mats
Type R ’99_________________
”When i start my car i want the neighbours to think that the world has come to an end”
– Homer J Simpson9 februari, 2010 kl. 18:14 #66614Mumin
Deltagarejag blev osäker nu.. men kan scanna in ett service protokoll subaru imorgon på jobbet om jag kommer ihåg 😛
9 februari, 2010 kl. 19:37 #66611Snowman
Deltagarejag blev osäker nu.. men kan scanna in ett service protokoll subaru imorgon på jobbet om jag kommer ihåg 😛
Äh, det är lugnt! Jag ska ändå lämna in den på Subbaverkstan här i Linköping på 10000-mila service och då ska kamrem, alla oljor + stift m.m. bytas oavsett vilket 😀
/Markus
9 februari, 2010 kl. 22:07 #66615Mumin
Deltagaredet blir bra det men kan vara bra för andra medlemmar 😛
9 februari, 2010 kl. 22:50 #66612Snowman
Deltagaredet blir bra det men kan vara bra för andra medlemmar 😛
Absolut! *thumbs up* :7
/Markus
10 februari, 2010 kl. 13:55 #66619lusse
Deltagaretjena
ska du ha en bra motor olja tex vinter
så säljer de på Saab aukt verkstad Helsyntet 5-30
vilket jag använder i alla bilar jag haft som kväver helsyntet
funkar skit bra(tilverkas av mobil 1) fast lägre pris
kostar 319 kr för 5!! liter olja vilket e billigt
då har man råd o byta olja oftare 🙂11 februari, 2010 kl. 23:02 #66616Sternborn
DeltagareEn liten Följdfråga 🙂
Någon här som vet exakta oljemängder i Växellåda och diff?
Och visst är det samma olja som går i fördelningslådan/mittdiffen som växellådan? eller är dom separerade?
Är dags för storservice på min pärla snart med, så tänkte börja inhandla lite av serviceprylarna 😛12 februari, 2010 kl. 04:38 #66620Christian S
Deltagarehar starkt för mig att det ska vara knappt 4 liter i vxllådan och sen är det knappt 1 liter i bakaxeln.
ja det är samma oljai vxllådan och mitten diffen. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.