SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Vilka oljor ska man välja i difffar, vxl-låda?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Snowman
    Deltagare

Hepp!
      Dags för den stora 10000-mila servicen på GT:n nu!

Då byts ju oljor i vxl-låda, diffar o allt. Vilka rekomendationer har ni på oljorna? Motoroljan kör jag nog på den som Subaru rekomenderar, brukar vara Castrol GTX, men de andra tänkte jag att det borde finnas bättre alternativ till.

Bilen har BPU, dvs ECUtek med 1,3 bar ladd + 3″ från turbon.

Inga missljud eller liknade i vxl-låda, allt är som det ska!

Ös på med bra förslag!

MVH
      Markus

specialized
      Deltagare

Att Subaru verkstaden rekommenderar Castrol GTX till en trimmad bil känns väl lite sådär 🙁 Det är ju en olja som är gjord för långmilade standardbilar i första hand..
        Själv åker jag alltid med Castrol Edge Sport 10-60, dyr är den men tycker det är värt det om man kan slippa ras.

I växellåda och diffar rekommenderar jag Redline Lightweight Shockproof.
        Den åker nog de flesta med som kör org.låda och trimmat tror jag 🙂

Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg

Snowman
        Deltagare

Ok, det lät ju inget vidare… Funkar Castrol Edge Sport 10-60 bra även på vintern? Bilen är ju en året runtbil 😀

Hmm.. är det samma olja i diffarna o lådan? Eller är det Redline Lightweight Shockproof ”diff-oil” och Redline Lightweight Shockproof ”gearbox-oil”? 🙂

/Markus

Mumin
          Deltagare

10500 mila service är ju k-rem dock ej växel olja och diff. 15000 är alla oljor osv. men jag rekomenderar alla oljor 😛

jag kör med med oljan vi har på jobbet i låda och diff men byter ganska ofta så blir dyrt med redline 😛

specialized
            Deltagare

Ok, det lät ju inget vidare… Funkar Castrol Edge Sport 10-60 bra även på vintern? Bilen är ju en året runtbil :DHmm.. är det samma olja i diffarna o lådan? Eller är det Redline Lightweight Shockproof ”diff-oil” och Redline Lightweight Shockproof ”gearbox-oil”? 🙂 /Markus

Min är också en åretrunt bil 😉
              Jodå, funkar bra, även om 5-40 W kanske hade varit mer optimalt som vinterolja.
              Mobil har ju en helsyntet 5-40 W olja som ska vara bra sägs det.

Du kan använda Lightweight Shockproof i både vxl-låda/framdiff och bakdiffen, så länge du inte har en lamell-bakdiff som kräver annan olja.

Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg

Snowman
              Deltagare

10500 mila service är ju k-rem dock ej växel olja och diff. 15000 är alla oljor osv. men jag rekomenderar alla oljor :Pjag kör med med oljan vi har på jobbet i låda och diff men byter ganska ofta så blir dyrt med redline 😛

Hmm… 10500-mila? Min GT är det 1250-mils (jag kör dock ett oljebyte emellan) intervaller mellan servicarna vilken innebär typ 7500, 8750, 10000, 11250 etc 🙂

Trodde ”stora servicen” var 5000:e mil var alla oljor, stift + kamrem, men jag tänker göra det ändå. :9

/Markus

Snowman
                Deltagare

Ok, det lät ju inget vidare… Funkar Castrol Edge Sport 10-60 bra även på vintern? Bilen är ju en året runtbil :DHmm.. är det samma olja i diffarna o lådan? Eller är det Redline Lightweight Shockproof ”diff-oil” och Redline Lightweight Shockproof ”gearbox-oil”? 🙂 /Markus

Min är också en åretrunt bil ;)Jodå, funkar bra, även om 5-40 W kanske hade varit mer optimalt som vinterolja.Mobil har ju en helsyntet 5-40 W olja som ska vara bra sägs det.Du kan använda Lightweight Shockproof i både vxl-låda/framdiff och bakdiffen, så länge du inte har en lamell-bakdiff som kräver annan olja._____________________________________ http://www.garaget.org/?car=18857http://www.impreza.nu/expo/view_album.php?set_albumName=ssi947———————————-Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg

Jahopp, men då bestämmer vi att det blir Redline Lightweight Shockproof i låda o diffar samt Castrol Edge Sport 10-60 då! :7

Om ingen annan har något att invända? 😛

Tackar för tipesn!

/Markus

Mats
                  Deltagare

Motul i motorn. 300V kör jag på. Beroende på årstid 5W-40 eller 15W-50.
                    I diffen bak (diffad) Motul Gear Competition 75W-140 eller Motul 90 PA.
                    I lådan har jag alltid kört med Redline Lightweight Shockproof. I en GT med vanlig bakaxel hade jag kört på Redline Lightweight Shockproof.

Mats
                    Type R ’99

Mumin
                    Deltagare

jag blev osäker nu.. men kan scanna in ett service protokoll subaru imorgon på jobbet om jag kommer ihåg 😛

Snowman
                      Deltagare

jag blev osäker nu.. men kan scanna in ett service protokoll subaru imorgon på jobbet om jag kommer ihåg 😛

Äh, det är lugnt! Jag ska ändå lämna in den på Subbaverkstan här i Linköping på 10000-mila service och då ska kamrem, alla oljor + stift m.m. bytas oavsett vilket 😀

/Markus

Mumin
                        Deltagare

det blir bra det men kan vara bra för andra medlemmar 😛

Snowman
                          Deltagare

det blir bra det men kan vara bra för andra medlemmar 😛

Absolut! *thumbs up* :7

/Markus

lusse
                            Deltagare

tjena
                              ska du ha en bra motor olja tex vinter
                              så säljer de på Saab aukt verkstad Helsyntet 5-30
                              vilket jag använder i alla bilar jag haft som kväver helsyntet
                              funkar skit bra(tilverkas av mobil 1) fast lägre pris
                              kostar 319 kr för 5!! liter olja vilket e billigt
                              då har man råd o byta olja oftare 🙂

Sternborn
                              Deltagare

En liten Följdfråga 🙂

Någon här som vet exakta oljemängder i Växellåda och diff?
                                Och visst är det samma olja som går i fördelningslådan/mittdiffen som växellådan? eller är dom separerade?
                                Är dags för storservice på min pärla snart med, så tänkte börja inhandla lite av serviceprylarna 😛

Christian S
                                Deltagare

har starkt för mig att det ska vara knappt 4 liter i vxllådan och sen är det knappt 1 liter i bakaxeln.
                                  ja det är samma oljai vxllådan och mitten diffen.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.