SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Vilka risker vid högre laddtryck

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Niklas
    Deltagare

Nu när ett tiotal medlemmar har köpt en Dawes Device och har möjlighet att ställa laddtrycket, vilka risker tar man då? En orginal-Impreza laddar väl ungefär 0.9-1.0 bar. När man höjjer till 1.1 bar som rekommenderas, går det då att köra på samma inställning som tidigare eller måste något modifieras? Hur blir det med bränsletillförseln, smälta kolvar och annat fanstyg?
      Inget man behöver bry sig om så länge man inte har ett ”superchip” installerat och går över 1.2 bar spärren?

SecretAgentMan
      Deltagare

Det är ingen fara alls, rent mekaniskt förkortar man livet på pryttlarna när man tar ut mer effekt, men det beror mycket på hur man kör grejerna med… 😉

Luftmassemätaren korrigerar för det lätt ökade flödet. 🙂

Ett lite högre jämnt laddtryck utan spikar är ”bättre” än elakt svaj.

/Jh

skytiskapilen
        Deltagare

Men visst kan den inte kompensera tändtiderna tillräckligt med hänsyn till den snabbare spoolup:en? På min kärra så fick jag spikar på låga-mellan varv vilket gjorde att tändningen backades. Resultatet blev nån grads mindre förtändning överlag efter ett tag, vilket gjorde det ökade turbotrycket i stort sätt oanvändbart. Med en Festo får man inte samma snabba spoolup men då kan å andra sidan ECUn ställa fram tändningen och du slipper svaj på turbotrycket.. Och du riskerar inte att den går snålt på mellanvarv som vissa hävdar på den stora ön i väst.

Min bil gillar ivarjefall mer förtändning bättre än högre tryck har jag märkt.

/Andreas
          http://www.computerpannen.com/cwm/contrib/sarge/Tire_anim.gif
          – Original Gangster –

SecretAgentMan
          Deltagare

Mja…

Laddtryck ger mer än ett par graders tändning, naturligtvis inom vissa gränser. 🙂
            Och ett par backade grader under spoolen är inget att oroa sig över om så skulle vara fallet – börjar den däremot backa under fullt laddtryck så bör man kanske kika varför den gör det (om man nu inte tar bort spärren och laddar 1,8 bar ;)). 🙂

Snabb spool regerar btw. 😀

/J

P.S. Jag generaliserar, men läs det som lite tumregler (laddtryck ger vrid, tändning ger kusar). 😉

skytiskapilen
            Deltagare

Ok, lite mer fakta.

Med Dawes satt på 1,15 bar, 5:e december ca 7 grader, ”Kjelles backe”(riktig dräparbacke för er som inte kört/sett, bilen accelererar inte trots fullgas 5:e växeln), full gas på 3:an från 3000 varv, växla till 4:an, full gas, växla till 5:an så varvet hamnar på ca 3100, full gas. Då korrigerar ”Knock correction” ner tändningen med en grad under flera sekunder. Det kanske inte är nåt att bry sig om? Min teori är ivarjefall att eftersom ECUn kan mixa rätt luft/bränsle i detta läge så borde tändningen vara skurken. Om det är så känns det inget roligt att veta att sommartid lär det vara betydligt värre.

Edit: Fullt laddtryck uppnås direkt på varje växel.

Ska tilläggas att vid tillfället för mätningen var snorkeln borta, SS Open-neck DP samt SS slutburk.

Men visst om doktorn ordinerar, och försäkrar;) att jag bara är överkänslig så ska jag kanske förflytta dawesen från hyllan till turbon igen…

/Andreas
              – Original Gangster –

Strat
              Deltagare

-1 grad KC låter väldigt bra under dom omständigheterna. Som nybliven Delta Dash ägare ser jag att jag har större problem… ;(

skytiskapilen
                Deltagare

Jaha? Visst har du en Tek2:a Claes? Och kattfri? Låter ju inte bra:-( Nån mer med påställt laddtryck och orginal ECU som loggat?

/Andreas
                  – Original Gangster –

SecretAgentMan
                  Deltagare

1 grad är ingenting i sammanhanget. 🙂

/J

Strat
                    Deltagare

Nu vill ju inte EcuTek att man säger tek2 och tek3, utan det är helt upp till tunern 😉 Men visst, det är en tek2. Däremot kör jag fortfarande med katt. Den ryker dock efter besiktningen i Januari tror jag…

Har väl några misstankar men ska låta JRM titta på den efter jul. Möjligt kanske att TC konan gör att bilen går lite för snålt = dålig kylning… Den mappades ju före jag pulade dit den.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.