Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1397
    Tyson
    Deltagare

      Som topicen lyder, vilka tre mätare ska man köra med ? Laddtryck och oljetemp har jag listat ut som jag behöver, men den tredje mätaren.. Avgastemp eller oljetryck.

      Anledningen till tre är för att jag tänkt använda mittkonsol klockan för mätarna

      #44701
      Palm
      Deltagare

        Som topicen lyder, vilka tre mätare ska man köra med ? Laddtryck och oljetemp har jag listat ut som jag behöver, men den tredje mätaren.. Avgastemp eller oljetryck.Anledningen till tre är för att jag tänkt använda mittkonsol klockan för mätarna

        Oljetryck alla gånger! Det är det viktigaste i hela motorn. Inget oljetryck = Ingen motor

        #44709
        Twinturbo
        Deltagare

          Om jag fick välja bara tre mätare skulle jag plockat bort oljetempen och satt dit avgastemp istället. Väldigt sällan oljetempen skenar upp på farliga värden förutom under tuff bankörning i högsommarhetta. Om däremot avgastempen skenar pga av en dålig spridare eller soppapump så är det motorhaveri ganska omgående. Avgastemp 100ggr hellre än oljetemp 😉

          #44696
          syke
          Deltagare

            Spontanfråga, vad visar avgastempsmätaren om man kör med respons? Eller rättare sagt, vart någonstans pluggar man i givaren?

            #44697
            SecretAgentMan
            Deltagare

              Det där beror lite på hur man kör sin bil – är det stenhård körning så är båda av intresse, tempen kan man få viss indikation på via tryckmätaren, sjunker trycket från det normala kan man anta en rätt hög temp (speciellt om man kört hårt på bana i juli…).

              Jag hade min oljetemp lite som en “det är dags att åka av nu” under bankörning, när man fick på r-däck, hade kläm på rätt tryck i dem, och började använda racegrejer i bromsarna så klarar bilen av längre stinter, vilket gjorde att man fick problem med högre oljtemperaturer. 🙂

              Men det finns ett par andra aspekter av det hela som folk sällan tänker på.

              1. Du hinner inte titta på en mätare överdrivet mycket under hårdkörning, hinner du är det knappast hårdkörning, eller alldeles för rakt. 😀

              2. Det är sjukt lätt att bli nojig och sitta och kika för mycket på mätare…

              /J

              #44705
              Tyson
              Deltagare

                Men det är väl inte allt för bra att gasa med bilen innan oljetempen är i sin normala tempratur ?

                #44698
                SecretAgentMan
                Deltagare

                  Inte direkt, men det är ju bara att lugna sig lite – det brukar ta dubbla tiden det tar för vattentempen att ramla upp…som en tumregel.

                  /J

                  #44704
                  Adam K
                  Deltagare

                    On the subject (dvs lite OT…) Vid vilken temperatur (eller mellan vilka?) ÄR oljan lagom viskös?
                    /A- (Har aldrig varit över 110 tror jag, och brukar inte börja busa förrän den är ‘på tavlan’ =>50 grader C.

                    Inte direkt, men det är ju bara att lugna sig lite – det brukar ta dubbla tiden det tar för vattentempen att ramla upp…som en tumregel./J

                    #44699
                    SecretAgentMan
                    Deltagare

                      Jag brukar vänta på min normala driftstemp, som ligger runt 90-95 grader på oljan (det beror massor på vart du mäter, en sond i trågpluggen som är utsatt för lite väder och vind visar alltid lite mindre, jag har min ovanpå blocket).

                      🙂

                      120 grader har jag som personlig “dags att slappna av”-gräns, även om moderna oljor skall klara mer än så.

                      Men det går åt en del misshandel innan man når 120+. 😀

                      /J

                      #44707
                      .zip
                      Deltagare

                        Det är lite konstigt det.
                        Jag har en Autometer oljetempmätare som oftast visar max 82 grader. På sommartid har jag fått upp den till 90 grader på sin höjd.
                        Något fel på mätaren eller anordningen?

                        //.zip

                        #44700
                        SecretAgentMan
                        Deltagare

                          Alla givare är inte överdrivet 100% pålitliga eller kalibrerade efter en absolut referens, man skaffar sig en normalnivå, ändrar det sig därifrån så skall man oroa sig. 🙂

                          Sedan har placering av sensorn massor med saken att göra.

                          /J

                          #44710
                          larsallan
                          Deltagare

                            Vad visar den tempmätaren som sitter orginal på alla bilar? Är det vattentemp? Och duger den till nåt eller är det rekomenderat att byta ut den med?

                            #44708
                            .zip
                            Deltagare

                              Det är vattentempmätare och för mig duger den enbart till för att se när man kan köra igång cupéfläkten på vintern 😀

                              //.zip

                              #44702
                              Palm
                              Deltagare

                                Är det någon som fått vattentemp mätaren att visa något högre än “normalt” eller är vattensystem väldigt välkonstruerat på imprezan för jag har aldrig laggt märke till att tempen stigit vid tex bankörning eller superstage!?

                                #44703
                                b20mannen
                                Deltagare

                                  Vattentempmätaren på Imprezan är, precis som på EVO, (och de allra flesta andra bilar), konstruerad så att mätaren står still under vad som betraktas som normal körning.

                                  Ta som exempel mätaren på STI:
                                  Nålen börjar röra på sig vid cirka 50 grader, för att sedan stanna vid cirka 65 grader, för att inte börja röra på sig igen förrän motorn går över cirka 105 grader, för att sen fortsätta in på rött vid cirka 120 grader.

                                  Billtillverkarna gör så här för att inte folk ska få magsår av att titta på temperaturnålen, och för att dom ska slippa en massa garantistrul för att nån tycker att nålen rör på sig för mycket.

                                  Det tråkiga är att när väl vattentempen går över 105 grader så går det väldigt lätt att värma upp vattnet vidare, och vips så har mätaren gått och gömt sig bortanför det röda.

                                  Ser man att mätaren skenar upp så ska man slå av på tempot direkt. Det är däremot långt ifrån självklart att stänga av motorn direkt, då eftervärmen har lättare för att kröka ett topplock än om motorn går på tomgång och cirkulerar hetvattnet efter bästa förmåga genom kylaren.

                                  Ett tips om man upptäcker att motorn håller på att överhetta är att sätta på full värme och full fläkt. Detta kyler motorn mycket effektivt. Även om kylarfläkten kanske har packat ihop.

                                  Men om man bara får kalluft i kupén trots att man har slagit på full värme och fläkt så vet man att den höga tempen beror på att “vattnet har gått” och motorn kommer att föda kolvar genom “akut trågsnitt” när som helst. 😉

                                  Så “b20man-tipset” om tempen skenar under körning är att man ska släppa gasen direkt och låta motorn rusa vidare på växeln för att cirkulera kylvattnet så mycket som möjligt, och utnyttja fartvinden till att kyla så mycket som möjligt. Och samtidigt vräka på full värme i kupén.

                                  Ett till tips om överhettning när vi ändå har stuckit in på ämnet “vattentemperatur”:
                                  Öppna för i helvete inte kylarlocket på en bil när tempmätaren är på rött.
                                  Kylsystemet är trycksatt, och har förmåga att hantera ungefär 120-130 grader utan att koka.
                                  Öppnar man locket då, så försvinner trycket, och kokpunkten rasar blixtsnabbt, varefter kylvattnet börjar koka aggresivt i hela kylsystemet och ångblåsor bildas runt alla varma punkter som ska kylas, och motorn är bortom räddning.

                                  Ett lite mer extremt tips då:
                                  Skulle tempen sticka i höjden under bankörning i mycket hög fart så ska man slå av tändningen och låta motorn ligga kvar i växeln och sen hålla gasen i botten tills hastigheten går under nånstans 70 kmh då man släpper gasen och slår på tändningen igen för att så sent som möjligt stanna och låta motorn kyla på tomgång.

                                  Varför då, frågar ni? Jo, för att det effektivaste sättet att kyla förbränningsrummen i motorn när kylvattnet inte räcker till är att pumpa så mycket kall insugsluft som möjligt genom motorn.
                                  Detta kan räcka till för att göra att ett potentiellt generalras bara blir ett litet enkelt och halvbilligt ras. 😉

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.