› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Vilka tre mätare?
- Detta ämne har 18 svar, 1,010 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 5 månader sedan av
Tyson.
-
FörfattareInlägg
-
19 november, 2007 kl. 19:50 #1397
Tyson
DeltagareSom topicen lyder, vilka tre mätare ska man köra med ? Laddtryck och oljetemp har jag listat ut som jag behöver, men den tredje mätaren.. Avgastemp eller oljetryck.
Anledningen till tre är för att jag tänkt använda mittkonsol klockan för mätarna
19 november, 2007 kl. 20:52 #44701Palm
DeltagareSom topicen lyder, vilka tre mätare ska man köra med ? Laddtryck och oljetemp har jag listat ut som jag behöver, men den tredje mätaren.. Avgastemp eller oljetryck.Anledningen till tre är för att jag tänkt använda mittkonsol klockan för mätarna
Oljetryck alla gånger! Det är det viktigaste i hela motorn. Inget oljetryck = Ingen motor
20 november, 2007 kl. 14:54 #44709Twinturbo
DeltagareOm jag fick välja bara tre mätare skulle jag plockat bort oljetempen och satt dit avgastemp istället. Väldigt sällan oljetempen skenar upp på farliga värden förutom under tuff bankörning i högsommarhetta. Om däremot avgastempen skenar pga av en dålig spridare eller soppapump så är det motorhaveri ganska omgående. Avgastemp 100ggr hellre än oljetemp 😉
20 november, 2007 kl. 15:12 #44696syke
BlockeradSpontanfråga, vad visar avgastempsmätaren om man kör med respons? Eller rättare sagt, vart någonstans pluggar man i givaren?
20 november, 2007 kl. 15:22 #44697SecretAgentMan
DeltagareDet där beror lite på hur man kör sin bil – är det stenhård körning så är båda av intresse, tempen kan man få viss indikation på via tryckmätaren, sjunker trycket från det normala kan man anta en rätt hög temp (speciellt om man kört hårt på bana i juli…).
Jag hade min oljetemp lite som en ”det är dags att åka av nu” under bankörning, när man fick på r-däck, hade kläm på rätt tryck i dem, och började använda racegrejer i bromsarna så klarar bilen av längre stinter, vilket gjorde att man fick problem med högre oljtemperaturer. 🙂
Men det finns ett par andra aspekter av det hela som folk sällan tänker på.
1. Du hinner inte titta på en mätare överdrivet mycket under hårdkörning, hinner du är det knappast hårdkörning, eller alldeles för rakt. 😀
2. Det är sjukt lätt att bli nojig och sitta och kika för mycket på mätare…
/J
20 november, 2007 kl. 15:27 #44705Tyson
DeltagareMen det är väl inte allt för bra att gasa med bilen innan oljetempen är i sin normala tempratur ?
20 november, 2007 kl. 15:31 #44698SecretAgentMan
DeltagareInte direkt, men det är ju bara att lugna sig lite – det brukar ta dubbla tiden det tar för vattentempen att ramla upp…som en tumregel.
/J
20 november, 2007 kl. 17:17 #44704Adam K
DeltagareOn the subject (dvs lite OT…) Vid vilken temperatur (eller mellan vilka?) ÄR oljan lagom viskös?
/A- (Har aldrig varit över 110 tror jag, och brukar inte börja busa förrän den är ’på tavlan’ =>50 grader C.Inte direkt, men det är ju bara att lugna sig lite – det brukar ta dubbla tiden det tar för vattentempen att ramla upp…som en tumregel./J
20 november, 2007 kl. 17:33 #44699SecretAgentMan
DeltagareJag brukar vänta på min normala driftstemp, som ligger runt 90-95 grader på oljan (det beror massor på vart du mäter, en sond i trågpluggen som är utsatt för lite väder och vind visar alltid lite mindre, jag har min ovanpå blocket).
🙂
120 grader har jag som personlig ”dags att slappna av”-gräns, även om moderna oljor skall klara mer än så.
Men det går åt en del misshandel innan man når 120+. 😀
/J
20 november, 2007 kl. 19:11 #44707.zip
DeltagareDet är lite konstigt det.
Jag har en Autometer oljetempmätare som oftast visar max 82 grader. På sommartid har jag fått upp den till 90 grader på sin höjd.
Något fel på mätaren eller anordningen?//.zip
20 november, 2007 kl. 19:18 #44700SecretAgentMan
DeltagareAlla givare är inte överdrivet 100% pålitliga eller kalibrerade efter en absolut referens, man skaffar sig en normalnivå, ändrar det sig därifrån så skall man oroa sig. 🙂
Sedan har placering av sensorn massor med saken att göra.
/J
20 november, 2007 kl. 20:19 #44710larsallan
DeltagareVad visar den tempmätaren som sitter orginal på alla bilar? Är det vattentemp? Och duger den till nåt eller är det rekomenderat att byta ut den med?
20 november, 2007 kl. 20:58 #44708.zip
DeltagareDet är vattentempmätare och för mig duger den enbart till för att se när man kan köra igång cupéfläkten på vintern 😀
//.zip
20 november, 2007 kl. 22:53 #44702Palm
DeltagareÄr det någon som fått vattentemp mätaren att visa något högre än ”normalt” eller är vattensystem väldigt välkonstruerat på imprezan för jag har aldrig laggt märke till att tempen stigit vid tex bankörning eller superstage!?
21 november, 2007 kl. 04:47 #44703b20mannen
DeltagareVattentempmätaren på Imprezan är, precis som på EVO, (och de allra flesta andra bilar), konstruerad så att mätaren står still under vad som betraktas som normal körning.
Ta som exempel mätaren på STI:
Nålen börjar röra på sig vid cirka 50 grader, för att sedan stanna vid cirka 65 grader, för att inte börja röra på sig igen förrän motorn går över cirka 105 grader, för att sen fortsätta in på rött vid cirka 120 grader.Billtillverkarna gör så här för att inte folk ska få magsår av att titta på temperaturnålen, och för att dom ska slippa en massa garantistrul för att nån tycker att nålen rör på sig för mycket.
Det tråkiga är att när väl vattentempen går över 105 grader så går det väldigt lätt att värma upp vattnet vidare, och vips så har mätaren gått och gömt sig bortanför det röda.
Ser man att mätaren skenar upp så ska man slå av på tempot direkt. Det är däremot långt ifrån självklart att stänga av motorn direkt, då eftervärmen har lättare för att kröka ett topplock än om motorn går på tomgång och cirkulerar hetvattnet efter bästa förmåga genom kylaren.
Ett tips om man upptäcker att motorn håller på att överhetta är att sätta på full värme och full fläkt. Detta kyler motorn mycket effektivt. Även om kylarfläkten kanske har packat ihop.
Men om man bara får kalluft i kupén trots att man har slagit på full värme och fläkt så vet man att den höga tempen beror på att ”vattnet har gått” och motorn kommer att föda kolvar genom ”akut trågsnitt” när som helst. 😉
Så ”b20man-tipset” om tempen skenar under körning är att man ska släppa gasen direkt och låta motorn rusa vidare på växeln för att cirkulera kylvattnet så mycket som möjligt, och utnyttja fartvinden till att kyla så mycket som möjligt. Och samtidigt vräka på full värme i kupén.
Ett till tips om överhettning när vi ändå har stuckit in på ämnet ”vattentemperatur”:
Öppna för i helvete inte kylarlocket på en bil när tempmätaren är på rött.
Kylsystemet är trycksatt, och har förmåga att hantera ungefär 120-130 grader utan att koka.
Öppnar man locket då, så försvinner trycket, och kokpunkten rasar blixtsnabbt, varefter kylvattnet börjar koka aggresivt i hela kylsystemet och ångblåsor bildas runt alla varma punkter som ska kylas, och motorn är bortom räddning.Ett lite mer extremt tips då:
Skulle tempen sticka i höjden under bankörning i mycket hög fart så ska man slå av tändningen och låta motorn ligga kvar i växeln och sen hålla gasen i botten tills hastigheten går under nånstans 70 kmh då man släpper gasen och slår på tändningen igen för att så sent som möjligt stanna och låta motorn kyla på tomgång.Varför då, frågar ni? Jo, för att det effektivaste sättet att kyla förbränningsrummen i motorn när kylvattnet inte räcker till är att pumpa så mycket kall insugsluft som möjligt genom motorn.
Detta kan räcka till för att göra att ett potentiellt generalras bara blir ett litet enkelt och halvbilligt ras. 😉 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.