Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #34127
    Bubben
    Deltagare

      Söker snabbare styrväxel till mig själv och även en kompis.
      När kom vänsterstyrd STI till sverige? Och har alla svensksålda STI’s haft 15:1 styr ratio?

      Vet att efter 06 (05 för STI) så kom en ny design av Styrväxel. Då fick även WRX 15:1 i ratio, men fick STI därefter 13:1 eller behöll den sin 15:1 ratio då?

      Svårt att hitta info om detta utomlands då USA har haft helt annan marknad än vi (dom fick sin första STI 04). Och England, tja, ni förstår.

      Så här förstår jag det som i nuläget iaf. Rätt/fel?

      -Antingen 04 eller så tidigt som 15:1 växlarna såldes i sverige/europa, eller en 06-07 WRX med tillhörande motorbalk, alternativt 05-07 STI och tillhörande motorbalk ifall dom har snabbare ratio än WRX.

      Om någon har info angående detta, eller bara kan bekräfta ovanstående, så vore det jäkligt schysst om ni kunde skriva en rad! d—0.o—b

      Mvh Marcus

      #278601
      Christian S
      Deltagare

        När kom vänsterstyrd STI till sverige?

        det finns inga vänsterstyrda sti innan 01 för tom 00 så fanns dom enbart som högerstyrda.

        #278602
        Bubben
        Deltagare

          det finns inga vänsterstyrda sti innan 01 för tom 00 så fanns dom enbart som högerstyrda.

          Nä precis, kände till att GC8 bara fanns som STI och WRX i Japan. Men läste mig till att första svensålda STI bilarna kom tidigt under 2002. Det var detta jag vare osäker på. Tack för infon oavsett! 😀

          Då undrar jag vidare om våra svensksålda (alt. tysk, osv import bilar med Väns. styr.) 02-03 STI som finns i landet och på skrotarna har 15:1 styrväxel så som 04 STI har och som jag är 100% på. Jag skulle anta att dom har det, men jag vet inte därför frågar jag.

          Vill inte köpa en 02 STI styrväxel och sedan inse att den har samma utväxling (16.5:1) som WRX har.

          Mvh Marcus

          #278603
          Bubben
          Deltagare

            Ingen som har en 02-03 STI här som kan vittna om styrnigen känns rappare än motsvarande år WRX? Alternativt, om styrnignen känns lika snabb som en 04 STI..

            Vore guld att få svar på detta, väntar på att beställa ny styrväxel och har en på g.

          Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.