SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Vilken olja i lådan vid kallt väder

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    NickeH
    Deltagare

Som topic vad passar för lite kallare väder, subaru verkstan har slängt i Castrol 75-90 vid senaste servicen. Nu när det är runt 5-10 grader minus går det knappt få i tvåan utan våld(detta när bilen är kall, inte när den är varm ), gillar inte våld och låda i samma mening.

Som jag fattar det är Redline att rekommendera, har själv haft den i en audi och det fungerade perfekt när det var kallt.

Men frågan är om man ska ha Red line shockproof heavyweight eller Lightweight(eller 50/50) jag vill inte byta olja mellan sommar och vinter.

Det blir ingen hård bankörning bara lite kortare konbanekörning med bilen på sommaren.

.zip
      Deltagare

Heavyweight är nästan för kletig för lådan och hinner inte riktigt ”flyta” till riktigt som den ska.
        Lightweight funkar perfekt för vårat klimat. Jag kör själv med lightweight och jag har inget att klaga på.

//.zip

NickeH
        Deltagare

Tack för snabbt svar, nån som vet om det går köpa oljan billigare än mekonomen, 200kr/liter känns knappast biligt.

Visst häller man i oljan under huven, man behöver inte trycka in den i urtappningshålet.

.zip
          Deltagare

Kolla med någon sponsor eller med Maria/Johan här på forumet.
            Men smakar det så kostar det 🙂
            Bara att tappa ur oljan och hålla i nytt i röret där stickan går ner. Det tar dock ett tag att fylla i allt eftersom det är lite trögt. Ett tips är att låta flaskorna stå varmt innan du börjar på hälla i.

//.zip

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.