SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Vilken oljepump?

• Detta ämne har 6 svar, 853 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år sedan av Kvarnis.
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    lunkan
    Deltagare

Några synpunkter på vilken av dessa pumpar nedan man bör investera i för motor effekt runt 500-550hk? Hade tänkt köra på RCM High Flow Modified Oil Pump 12mm men klarar man sig bra på den andra så kör jag hellre på den o får en lusentapp (tusenlapp) över till annat som tex pizza, redbull mm 😉

http://www.rogerclarkmotorsport.co.uk/shop_detail.asp?productID=1463

eller

http://www.rogerclarkmotorsport.co.uk/shop_detail.asp?productID=1462

Kvarnis
      Deltagare

Dom allra flesta kör väl med standard moddade pumpen .
        Det är inte så många om kör med någon av high flow varianterna skulle jag tro.

Bara att maila och fråga vad dom rekommenderar annars 🙂

lunkan
        Deltagare

Ska höra med dom men det borde ju räcka med den moddade orginal pumpen då den andra är mer för racemotorer som ska varvas mycket eller?

Kvarnis
          Deltagare

Flödet från pumpen är inget problem med en normal motor, dvs non avacs, x-drill crank etc

Det är olje pick-up under hård bankörning som brukar vara problemet.

lunkan
            Deltagare

Dom rekommenderade RCM Modified Oil Pump 🙂

Kvarnis, du har inga sti kammar liggandes som passar en GT-00 eller kanske vet vart man skulle kunna hitta det nånstans?

STIred
              Deltagare

Ingen idé bara byta kammar om du inte portar topparna ganska ordentligt med. Jag hade nog valt bygga om topparna helt, dvs. större ventiler, värre fjädrar, etc. Men det hade du kanske tänkt göra ändå?

Ordentligt byggda toppar gör mer än vad många tror. Klarar inte topparna flöda så kan du bygga hur ball motor som helst, du får ändå inte ut den effekt/vrid du vill.

/r – talar av egen erfarenhet, när det gäller topparna iaf. 😉

Kvarnis
                Deltagare

Dom rekommenderade RCM Modified Oil Pump 🙂 Kvarnis, du har inga sti kammar liggandes som passar en GT-00 eller kanske vet vart man skulle kunna hitta det nånstans?

Var ju det jag sa 😉
                  Nix inte V5/6 tyvärr.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.