- Detta ämne har 24 svar, 2,230 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 9 månader sedan av Wiklundh.
-
FörfattareInlägg
-
23 maj, 2002 kl. 18:30 #1856EvildeadDeltagare
Hej
Funderar på ett kullagrat alternativ…skall kunna hålla
1.3 upp till 6500 åtminstoneFörslag? vad använder ni som bytt?
-Chrille
24 maj, 2002 kl. 06:26 #47325OzODeltagareVF23 eller VF24 skulle jag rekommendera. VF24 laddar något tidigare. Båda klarar stadiga 1.3 bar. Finns rykten som säger att VF22 är alldeles för svag (i konstruktion alltså…).
Själv kör man ju en elak hybrid! }>
______________________________________________
http://bbs.impreza.nu/dcforum/Images/ssi/fireskull.gif –¤ The Blue Pile of Cr@p! ¤–
http://www.impreza.nu/ssi2/gallery/albums/album22/smiley_ed16.gif “It is not so difficult. Go flat-out before the corner and then go flat-out again”24 maj, 2002 kl. 14:26 #47341EvildeadDeltagareMåste man gå på IHI:s varianter, visst
finns det andra märken som passar ‘bolt-on’ vill jag minnas.
är 23, 24 kullagrade?3 juni, 2002 kl. 16:17 #47335KvarnisDeltagareEller varför inte en VF34 :), lär ju funka.
Med tanke på att min VF30 :7 funkar alldels yperligt och och 34:an är en kullagrad dito :p.Beror iofs på vad man är ute efte..r men för att håla 1.3 bar när du närmar dig 7000rpm så bör du nog titta på en VF23 eller VF34, tror att VF24 börjar slita lite ont…om man inte har en FMIC då dock ;)…..kommentarer Dr.J ..:D
/Kvarnis
3 juni, 2002 kl. 19:13 #47322SecretAgentManDeltagare24:an som jag åker med börjar tappa vid 6500 om man ligger på 1.3 bar…jag droppar därför mitt laddtryck där till 1.2…och 1.15 vid 7000 rpm.
Det beror alldeles på vad man är ute efter…mycket attack långt ned, tungt mellanregister eller toppeffekt.
Men en 23:a/30:a sitter ‘la inte fel…
/J – med bra priser på aggregat…
Subaru – The Beauty of All Wheel Drive
Banträffsansvarig SSI
4 juni, 2002 kl. 03:51 #47329omarDeltagareStörst e bäst 🙂 därför ska ni köra vf22
Mvh Omar4 juni, 2002 kl. 06:37 #47344Bad_MujoDeltagareMåste du ha en kullagrad?
Det finns en hybrid som bygger på original turbon (TD04)
4 juni, 2002 kl. 16:07 #47336KvarnisDeltagareSkulle nog passa mig för VF22’n,
dom är inte direkt starka i konstruktionen :'(.
Och behöver du inte kullagrat så funka som sagt en VF30 😀/Kvarnis
5 juni, 2002 kl. 06:40 #47342EvildeadDeltagareJag är lite osäker på kullagrad eller inte,
det skall ställas i relation till driftsäkerhet-prestandahöjning mot prislapp.Är en kullagrad dito känsligare än en standard?
Hellre en turbo som orkar med 1.3 vid 6500, skall ligga mitt i verkningsgraden
bara för att slippa temp höjningarna. Ingen idé med en just för snäv turbo som iof klarar 1.3 men bygger onödigt mkt värme bara för att den ligger i övre gränsområdet för verkningsgraden.Var hamnar vi nu då?
-Chrille, blå MY/00 samt en pippigul Previa
5 juni, 2002 kl. 14:31 #47337KvarnisDeltagareLAST EDITED ON Jun-05-02 AT 04:36PM (GMT)
Har för mig att VF23 producerar lite mer värme än en VF30 vid samma laddtryck … med både klara av 20PSI @7000RPMMen byter du till en FMIC så kvitar väl det…
För att hitta en turbo som ligger mitt i verkningsgraden vid 1.3bar så lär den bli rätt så stor… , och då kommer inte org.Ic att kunna flöda tilläkligt ändå, vilket den ändå inte kan 😉5 juni, 2002 kl. 17:03 #47330omarDeltagareVet ni säkert att vf22:an e svag i konstruktion(av egen erfarenhet) eller e det bara rykten som säger det????
Vi lär ju få veta det när jag ska pressa den med ALS:en på 🙂
Omar6 juni, 2002 kl. 06:38 #47326OzODeltagareJag har bara hört ryktesvägen och alltså kan man klassa mitt inlägg som onödigt (eftersom jag inte ens vet var ryktet kommer ifrån). Sorry.
Är det någon som vet vad impellern är gjord av? Keramisk eller? Håller precis på att läsa min bok om turbos. Så snart har man väl lärt sig nåt då… 😀
En sak är säker: byt inte turbo om du inte gör något åt mappningen.
______________________________________________
http://bbs.impreza.nu/dcforum/Images/ssi/fireskull.gif –¤ The Blue Pile of Cr@p! ¤–
http://www.impreza.nu/ssi2/gallery/albums/album22/smiley_ed16.gif “It is not so difficult. Go flat-out before the corner and then go flat-out again”6 juni, 2002 kl. 08:27 #47343EvildeadDeltagareHej
Jo, klart jag mappar om, sen får vi se hur nödvändigt det
blir med FMIC, borde ju rimligtvis producera svalare luft jämfört med std agget i dagsläget 🙂Grenrör i helgen iaf…portning samt ny up-pipe…tills man ids köpa hela grnröret
-Chrille
6 juni, 2002 kl. 16:13 #47331omarDeltagareMan vet aldrig det kanske e sant att vf22 e svag,vi får se då j****r blir turbonetics T66 minst 🙂
Vad tror ni att man kan ligga på i laddtryck med orginal stakar och vf22
fritt fram att spekulera
Mvh Omar6 juni, 2002 kl. 16:18 #47338KvarnisDeltagareKan ju inte tala av egen erfarenhet …men
det är bara att läsa på olika forum om div VF22 som har F.U.B.A.R 🙁Det här var den senaste jag såg
http://www.i-club.com/forums/showthread.php?s=3c136e3dff8298775597c041ce89346f&threadid=193670&perpage=25&highlight=VF22&pagenumber=2ganska lånt ner på sid 2.
Lite synd… annars är ju VF22 en riktigt gammal hederlig turbo 😉
/Kvarnis
ps. Ska bli kul att höra vad du kommer att få för resultat Omar 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.