SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Vilken Turbo?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1856
    Evildead
    Deltagare

    Hej

    Funderar på ett kullagrat alternativ…skall kunna hålla
    1.3 upp till 6500 åtminstone

    Förslag? vad använder ni som bytt?

    -Chrille

    #47325
    OzO
    Deltagare

    VF23 eller VF24 skulle jag rekommendera. VF24 laddar något tidigare. Båda klarar stadiga 1.3 bar. Finns rykten som säger att VF22 är alldeles för svag (i konstruktion alltså…).

    Själv kör man ju en elak hybrid! }>

    ______________________________________________
    http://bbs.impreza.nu/dcforum/Images/ssi/fireskull.gif –¤ The Blue Pile of Cr@p! ¤–
    http://www.impreza.nu/ssi2/gallery/albums/album22/smiley_ed16.gif “It is not so difficult. Go flat-out before the corner and then go flat-out again”

    #47341
    Evildead
    Deltagare

    Måste man gå på IHI:s varianter, visst
    finns det andra märken som passar ‘bolt-on’ vill jag minnas.
    är 23, 24 kullagrade?

    #47335
    Kvarnis
    Deltagare

    Eller varför inte en VF34 :), lär ju funka.
    Med tanke på att min VF30 :7 funkar alldels yperligt och och 34:an är en kullagrad dito :p.

    Beror iofs på vad man är ute efte..r men för att håla 1.3 bar när du närmar dig 7000rpm så bör du nog titta på en VF23 eller VF34, tror att VF24 börjar slita lite ont…om man inte har en FMIC då dock ;)…..kommentarer Dr.J ..:D

    /Kvarnis

    #47322
    SecretAgentMan
    Deltagare

    24:an som jag åker med börjar tappa vid 6500 om man ligger på 1.3 bar…jag droppar därför mitt laddtryck där till 1.2…och 1.15 vid 7000 rpm.

    Det beror alldeles på vad man är ute efter…mycket attack långt ned, tungt mellanregister eller toppeffekt.

    Men en 23:a/30:a sitter ‘la inte fel…

    /J – med bra priser på aggregat…

    Subaru – The Beauty of All Wheel Drive

    Banträffsansvarig SSI

    #47329
    omar
    Deltagare

    Störst e bäst 🙂 därför ska ni köra vf22
    Mvh Omar

    #47344
    Bad_Mujo
    Deltagare

    Måste du ha en kullagrad?

    Det finns en hybrid som bygger på original turbon (TD04)

    #47336
    Kvarnis
    Deltagare

    Skulle nog passa mig för VF22’n,
    dom är inte direkt starka i konstruktionen :'(.
    Och behöver du inte kullagrat så funka som sagt en VF30 😀

    /Kvarnis

    #47342
    Evildead
    Deltagare

    Jag är lite osäker på kullagrad eller inte,
    det skall ställas i relation till driftsäkerhet-prestandahöjning mot prislapp.

    Är en kullagrad dito känsligare än en standard?

    Hellre en turbo som orkar med 1.3 vid 6500, skall ligga mitt i verkningsgraden
    bara för att slippa temp höjningarna. Ingen idé med en just för snäv turbo som iof klarar 1.3 men bygger onödigt mkt värme bara för att den ligger i övre gränsområdet för verkningsgraden.

    Var hamnar vi nu då?

    -Chrille, blå MY/00 samt en pippigul Previa

    #47337
    Kvarnis
    Deltagare

    LAST EDITED ON Jun-05-02 AT 04:36PM (GMT)
    Har för mig att VF23 producerar lite mer värme än en VF30 vid samma laddtryck … med både klara av 20PSI @7000RPM

    Men byter du till en FMIC så kvitar väl det…
    För att hitta en turbo som ligger mitt i verkningsgraden vid 1.3bar så lär den bli rätt så stor… , och då kommer inte org.Ic att kunna flöda tilläkligt ändå, vilket den ändå inte kan 😉

    #47330
    omar
    Deltagare

    Vet ni säkert att vf22:an e svag i konstruktion(av egen erfarenhet) eller e det bara rykten som säger det????
    Vi lär ju få veta det när jag ska pressa den med ALS:en på 🙂
    Omar

    #47326
    OzO
    Deltagare

    Jag har bara hört ryktesvägen och alltså kan man klassa mitt inlägg som onödigt (eftersom jag inte ens vet var ryktet kommer ifrån). Sorry.

    Är det någon som vet vad impellern är gjord av? Keramisk eller? Håller precis på att läsa min bok om turbos. Så snart har man väl lärt sig nåt då… 😀

    En sak är säker: byt inte turbo om du inte gör något åt mappningen.

    ______________________________________________
    http://bbs.impreza.nu/dcforum/Images/ssi/fireskull.gif –¤ The Blue Pile of Cr@p! ¤–
    http://www.impreza.nu/ssi2/gallery/albums/album22/smiley_ed16.gif “It is not so difficult. Go flat-out before the corner and then go flat-out again”

    #47343
    Evildead
    Deltagare

    Hej

    Jo, klart jag mappar om, sen får vi se hur nödvändigt det
    blir med FMIC, borde ju rimligtvis producera svalare luft jämfört med std agget i dagsläget 🙂

    Grenrör i helgen iaf…portning samt ny up-pipe…tills man ids köpa hela grnröret

    -Chrille

    #47331
    omar
    Deltagare

    Man vet aldrig det kanske e sant att vf22 e svag,vi får se då j****r blir turbonetics T66 minst 🙂
    Vad tror ni att man kan ligga på i laddtryck med orginal stakar och vf22
    fritt fram att spekulera
    Mvh Omar

    #47338
    Kvarnis
    Deltagare

    Kan ju inte tala av egen erfarenhet …men
    det är bara att läsa på olika forum om div VF22 som har F.U.B.A.R 🙁

    Det här var den senaste jag såg
    http://www.i-club.com/forums/showthread.php?s=3c136e3dff8298775597c041ce89346f&threadid=193670&perpage=25&highlight=VF22&pagenumber=2

    ganska lånt ner på sid 2.

    Lite synd… annars är ju VF22 en riktigt gammal hederlig turbo 😉

    /Kvarnis

    ps. Ska bli kul att höra vad du kommer att få för resultat Omar 🙂

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.