- Detta ämne har 101 svar, 23,117 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 3 månader sedan av Nikke McRae.
-
FörfattareInlägg
-
23 april, 2008 kl. 14:34 #22489Nikke McRaeDeltagare
WRRC E85-edition – World Rally Road Car goes E85
Med dryga veckan kvar till första banträffen för i år, så kanske det är dags att jag kryper fram från garaget och berättar om vad min Impreza genomgått den senaste tiden.
Jag har nu haft imprezan i 2 år och 265 dagar. När jag köpte den var den redan utrustad med 3 tums ferrita, Dawes Device, Stor vinge, etc.Här är en bild på den när bara haft den ett par dagar:
23 april, 2008 kl. 14:36 #194758Nikke McRaeDeltagareSedan dess har det mest pysslats med utseende. T.ex dekaler, ljusbox, bakljus, P1-läpp, 22B-hjälar, racingspeglar.
Interiört har jag monterat elektroniska Turbotryck, Oljetemp, Oljtetrycks-smokelens-mätare och shiftlight från Stri. Knocklink har byggts in tillsammans med en växelindikator (egentligen avsedd för motorcykel), mest för att det ser coolt ut på incarfilmer. 😉
Kommer visa och berätta hur jag gjort den i en post längre ner.Så här såg den ut under en Östträff 2007:
Väghållningen har också förbättrats. Detta gjorde jag efter att tagit banåks-oskulden på 2007 års storträff på Mantorp, det krängde alldelles för mycket.
D2 coilovers Generation 3 inköptes och bilen kom ner nära marken där den bör vara.
B&M Quickshift, fjäderbenstag fram och Whiteline krängare bak var monterat när jag köpte bilen.
Ferodo DS2500 belägg runt om gör att det stannar bra. Slitsade EBC skivor fram och nya orginalskivor bak kanske inte är det bästa för bana, men de får duga säsongen ut om inget händer. 😉
CG-Lock bältessträckare håller fast mig vid sättet, tills eventuellt det sätts i halvbur och fyrpunktsbälte.Sviestad 2007:
23 april, 2008 kl. 14:38 #194759Nikke McRaeDeltagareOch nu till årets planer:
Bilen ska nu få en liten översyn i motorn.
Tanken är konvertera och att kunna köra året runt med E85.
JRM-Racing ska under vecka 17 konvertera Imprezan för att köra på E85 och trimma upp den lite lätt.
Det blir en Ecutek-mappning (max 1,35bar), montering av 800cc spridare från Andy Forrest Performance, Walbro pump, HKS M40-I tändstift värmetal 8 och Apexi luftfilter. Detta ska sedan bekräftas på papper i JRM’s bromsbänk.Andys egenhändigt modifierade spridare på 800cc, sitter egentligen på nya JDM Forester och är på 550cc.
Sedan kommer en Webasto etanolvärmare monteras av en lokal firma, för att inte få problem med kallstarter vid tillfällen utan elektrisk motorvärmare. Skonar även motor och bränsleförbrukning vid kallstarter.
Under April har jag även:
Monterat ett STI V7 Scoop dels för utseende och dels för att få ner temperaturen på orginalintercoolern nu när laddtrycket ställs på.
Downpipen har lindats med avgasbandage för att hålla ner motortemperaturer.
Nya DS2500 belägg monterades fram, för att orka med den kommande säsongen.Planer inför nästa säsong (som det ser ut nu) är:
Nya skivor t.ex DBA, eventuellt bromskit.
Lite mer väghållningsgodis från Whiteline.I nästa post kommer resultatet av JRM projektet.
23 april, 2008 kl. 14:39 #194760Nikke McRaeDeltagareHär kommer reslulatet från JRM’s bromsbänk:
Jaha, då har man ungefär lika siffror som en ny orginal Sti, fast man är 200 kg lättare. 😛
288 hästar vid 5500rpm och nästan 400 Nm redan vid 2900rpm!
Vilken respons! Bilen är ursinnig! Längtar till Mantorp! :75:ans växel
4:ans växel
Stort tack till JRM för ett kanon jobb!
23 april, 2008 kl. 14:40 #194761Nikke McRaeDeltagareLite nya bilder på bilen:
Just nu känns det som bilen startar snabbare än med bensin och då har temperaturen legat mellan 10-15 grader och eftersom etanolen kostade 8:14 så är det sommarstandard nu. Man hinner knappt vrida tändningen innan den är igång. 🙂
Nu ska vi bara räkna lite bränsleförbrukningssiffror, för att se hur mycket mer soppa det skickas på. Tankade nyss i 40 liter efter 24 mil, men då har det ju varvats, mappats och bromsats på den tanken. Men priset på E85 är ju helt ok, 8:14kr/litern. 🙂
1 vecka kvar till Mantorp! :7
23 april, 2008 kl. 14:59 #194809555_STIDeltagareNice!!! 😀
Grattis Nikke! 😀
23 april, 2008 kl. 15:03 #194728StratDeltagareKul! Har du hjulhästar också lr?
23 april, 2008 kl. 15:09 #194743STIredDeltagareSkoj det där 🙂 Kul att JRMs bänk har börjat rulla med. Och som strat säger, släng upp lite hjulhästar, det får du ju direkt från bänken 😉
/r
23 april, 2008 kl. 15:13 #194762Nikke McRaeDeltagareSkoj det där 🙂 Kul att JRMs bänk har börjat rulla med. Och som strat säger, släng upp lite hjulhästar, det får du ju direkt från bänken ;)/r
Såg din röda raket där uppe. Riktigt nice motor i den! 🙂
Det var dessa siffror jag fick. Glömde helt bort att fråga efter hjulhästarna. Dem borde jag ju fått. 🙁
Det gröna strecket “Loss” har inte det något o göra med drivlineförlusten?23 april, 2008 kl. 18:08 #194744STIredDeltagareSkoj det där 🙂 Kul att JRMs bänk har börjat rulla med. Och som strat säger, släng upp lite hjulhästar, det får du ju direkt från bänken ;)/r
Såg din röda raket där uppe. Riktigt nice motor i den! :)Det var dessa siffror jag fick. Glömde helt bort att fråga efter hjulhästarna. Dem borde jag ju fått. 🙁 Det gröna strecket “Loss” har inte det något o göra med drivlineförlusten?
Skulle kunna vara det, men i så fall om man tittar på skalan så tycker det låter jävligt mycket om de räknar med uppåt 100hk i förluster när du kommer upp i varv. Skulle ju innebära att du har 274hk i motorn men förlorar ca 100 av dem, mao får du ca 174kvar på hjulen. Låter inte helt rätt enligt mig iaf.
Bäst kolla med JRM för o undvika spekulationer 😉
Ska upp till dem nästa vecka hämta traktorn 😉 Nyfiken som fan se hur den går.
/r
24 april, 2008 kl. 14:42 #194807SnowmanDeltagareJädrar vilken fin vrid-kurva!! :7 Måste ju känns som o åka diesel ungefär, fast 100 ggr. rappare, hehehe…
Kör du original-låda? Om du gör det, räknar du med att den ska hålla? 😉 Ska isåfall bli intressant att följa, för det finns ju rykten som säger att original-lådorna inte håller för för mycket vrid.. Men det är väl återigen mest föraren det hänger på…
/Markus – Gillar etanol både i bilar o i kroppen :7
24 april, 2008 kl. 15:43 #194763Nikke McRaeDeltagareJapp, orginallåda fortfarande. Håller jag mig bara borta från rattlåsracen så ska det nog hålla, får försöka köra mjukt. 😛
Kanske ska ta och skriva upp dogboxdrev på önskelistan. 🙂Har fått tag i hjulhästarna nu! Det gröna strecket var drivlineförlusten.
4:an 200hk / 322Nm
5:an 166hk / 301NmFinns det något man kan förbättra i drivlinan för att få finare siffror? 😛
24 april, 2008 kl. 15:54 #194745STIredDeltagareDet gröna strecket var drivlineförlusten.4:an 200hk / 322Nm5:an 166hk / 301NmFinns det något man kan förbättra i drivlinan för att få finare siffror? 😛
Jävligt mycket förluster tycker jag iaf. Därför är det alltid mer intressant jämföra drivhjulshästar. Sen räknar ju inte alla med lika förluster så kolla på uträknad motoreffekt är som att jämföra apelsiner och fiskar 😉 Om man nu inte jämför med andra bilar bromsade i exakt samma bänk.
Men du får la smörja upp drivlinan lite kanske 😉 :+
/r
25 april, 2008 kl. 08:08 #194825NiklasDeltagareFina dekaler. :7
28 april, 2008 kl. 16:04 #194742FeADeltagareFränt Nikke!
Hur mycket gav du för spridarna? Letade på Andy’s sida men hittade dom inte…
Känns som om detta är mkt effekt för pengarna. Ungefär hur mkt gick kalaset på, exklusive webasto?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.