- Detta ämne har 101 svar, 23,117 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 3 månader sedan av Nikke McRae.
-
FörfattareInlägg
-
28 april, 2008 kl. 17:30 #194764Nikke McRaeDeltagare
Fränt Nikke!Hur mycket gav du för spridarna? Letade på Andy’s sida men hittade dom inte…Känns som om detta är mkt effekt för pengarna. Ungefär hur mkt gick kalaset på, exklusive webasto?
Andy har inte så mycket upplagt på sin hemsida. Man får maila och höra. De kostade 390pund, dvs 5600kr plus 375kr frakt.
Sen vill JRM ha ca 18’000 för montering spridare, walbro pump, tändstift, Apexi luftfilter, Ecutek och bromsning.Ska man ändå in och “Ecuteka” så tycker jag E85 är bränslet man ska satsa på. Dock får man räkna med att bilen blir svårstartad, dvs den blir omständig, inte bara att sätta sig i o köra efter en kylig natt utan motorvärmare.
Men hittils har min bara varit tjurig att starta då den stått ett par dagar vid 0 gradigt på nätterna och 10 gradigt på dagarna.
Vintern bör inte bli så farlig, för då blandas det i mer bensin i etanolen.Förbrukningen verkar inte bli all för överdriven. Jag tror att jag ligger på max 1,5 nu och då försöker jag inte köra snålt. 😉
2 maj, 2008 kl. 15:02 #194765Nikke McRaeDeltagareLite förbrukningssiffror:
1,5-2 liter/mil vid blandad/inspirerad körning.
1,25 liter/mil vid lugn körning och långkörning.
3-5 liter/mil på banan.Den stora nackdelen är kallstarter. Då drar den rikligt.
Hade startproblem i morse, men det gick utan startgas. Det var någonstans 12-15 grader i kallgaraget. Under natten hade det varit 6 grader.När den stått ute under dagen vid 10-15 grader så startar den utan problem på kvällen.
Så det är nog nätterna med under 10 plusgrader som gör det svårstartat.Nu återstår att se hur det fungerar på vintern.
2 maj, 2008 kl. 19:07 #194746STIredDeltagareLåter riktigt bra om den drar såpass lite. Min drar ~1.8 l/mil vid normal motorvägsfart 120-140km/h med en och annan acceleration/omkörning.
/r
3 maj, 2008 kl. 15:07 #194810555_STIDeltagareHur gjorde du med Lambdan föressten? Jag har nyss beställt en innovative motorsports bredbandslambda till Dagalogit boxen, har du köpt nåt liknande för att klara av den rik blandingen med E85 eller had du nåt annat bra alternativ? 🙂
Jag tänkte bara om de fan nåt sätt att klara sig utan.
3 maj, 2008 kl. 15:53 #194766Nikke McRaeDeltagareHur gjorde du med Lambdan föressten? Jag har nyss beställt en innovative motorsports bredbandslambda till Dagalogit boxen, har du köpt nåt liknande för att klara av den rik blandingen med E85 eller had du nåt annat bra alternativ? :)Jag tänkte bara om de fan nåt sätt att klara sig utan.
Hmm, få se nu. Jag har inte modiferat några givare. Är inte riktigt haj på det här, men eftersom jag kör Ecutek och fortfarande använder luftmassemätaren, så används bara min lambda vid tomgång (eller har jag drömt detta)?
Och det verkar fungera?
JRM säger sig ha flera års erfarenhet av E85, så jag litar på dem.Dock så har jag startproblem nu utan motorvärmare, och det är ju inte så kallt ute. Liten besvikelse, för nya E85 bilar får ju bara de problemen under vid 10 minus om de kör utan motorvärmare.
Jag ångrar mig lite att jag inte satsade på en ECU som går att byta mapp på (som du Steven). För har jag startproblem nu, så kan man undra hur det går i vinter. 🙁4 maj, 2008 kl. 12:24 #194811555_STIDeltagareJo jag tror dom kan sin sak 🙂 jag har den för att den används lite oftare än bara tomgång, men du har helt rätt, fullgas funkar inte med lamban.
Det är egentligen bara för mappning tor jag att man behöver en bredbandslambda, dom hade säkert kopplat in en sån under mappning och sen tog bort den efter. Jag tänkte att ha den kvar med Datalogit om man skulle ville tweaka sen, det kommer krävas en del små ändringar tror jag under vinter tid, strax innan besiktning osv 🙂
Jag förstår det kanske är inte så roligt just nu med start :S men tänk på att när dom mappa bilar i frabriken så har de riktiga grejjer som t.ex rum där dom kan ställa temperaturen i för att testa alla olika varianter, även om JRM är skit bra så kan det var helt enkelt att bara ändra lite värde så blir det bättre, dom kommer inte ha kunnat testa alla väderförhållande.
Nu om jag hade köpt skulle jag köpa en annan ECU iaf så det är bra att du väntade 😉 men jag skulle tipsa att du byta sen om du vill kör även hårdare. Med Apexin kan jag tyvärr inte var helt utan LMM och var 100% mapp baserad, finns massor system som klara av det.
Vi får väl se vad man får i framtiden 🙂
Hur gjorde du med Lambdan föressten? Jag har nyss beställt en innovative motorsports bredbandslambda till Dagalogit boxen, har du köpt nåt liknande för att klara av den rik blandingen med E85 eller had du nåt annat bra alternativ? :)Jag tänkte bara om de fan nåt sätt att klara sig utan.
Hmm, få se nu. Jag har inte modiferat några givare. Är inte riktigt haj på det här, men eftersom jag kör Ecutek och fortfarande använder luftmassemätaren, så används bara min lambda vid tomgång (eller har jag drömt detta)?Och det verkar fungera?JRM säger sig ha flera års erfarenhet av E85, så jag litar på dem.Dock så har jag startproblem nu utan motorvärmare, och det är ju inte så kallt ute. Liten besvikelse, för nya E85 bilar får ju bara de problemen under vid 10 minus om de kör utan motorvärmare.Jag ångrar mig lite att jag inte satsade på en ECU som går att byta mapp på (som du Steven). För har jag startproblem nu, så kan man undra hur det går i vinter. 🙁
6 juni, 2008 kl. 10:53 #194767Nikke McRaeDeltagareNu har jag äntligen skaffat R-däck, så slipper man slita ut gatdäcken på årets banträffar. Nu efter inkörningen ska de få vila i däcksväskor från Tiretote tills Knutstorp! :9
Det blev Toyo R888 205-40/17 på Axia Tarmac guld-fälgar 17×7. Riktigt fina och lätta fälgar. Och däcken ligger riktigt bra på fälgen. Rakare däckskanter går inte att få. 🙂
Även bättre bromsar har inhandlats från Pean Sweden. DBA4000 skivor, stålomspunna bromsslangar och en bra bromsvätska enligt Stacke.
Skivorna jag har nu (Turbogroove) ska få nyttjas på vintrarna istället.Hinner jag så ska jag montera bromsarna i helgen, medans ni andra har kul på Emmaboda. 🙁
Vi ses på Knutstorp!4 oktober, 2008 kl. 21:54 #194768Nikke McRaeDeltagareÄntligen har kallstarts problemet löst sig!
Jag har använt motorvärmare varje morgon sedan jag mappade om till E85 i våras.
Jag började gå i tankar på att mappa om till bensin nu under vintern, men gjorde en sista chansning och testade ett kallstartsmotstånd.Med ett extra motstånd i serie med tempgivaren för kylvattnet, så lurar man ECU’n att det är jättekallt ute. Då skickar ECU’n genast på mer soppa och bilen blir mer lättstartad.
Tro det eller ej, men detta fungerar.
Genom att trycka på knapp för att koppla in det extra motståndet vid startögonblicket (eller när man märker att den inte startar), så startar den direkt!Nu återstår att se hur långt ner under nollstrecket detta fungerar!
Enligt vissa fungerar det faktiskt till och med när det är 20 minus.Kika på min guide jag skrivit ihop här:
http://www.impreza.nu/forum/showthread.php?t=64385Hmmm, Sviestad nästa helg för att fira detta kanske. 😉
7 oktober, 2008 kl. 19:39 #194826NiklasDeltagareTrevligt att du fått rätt på kallstarterna. Själv ställer jag av när temperaturen når nollan och lägger pengarna på blöjor istället. 😀
8 oktober, 2008 kl. 18:38 #194805minidDeltagareTrevligt att du fått rätt på kallstarterna. Själv ställer jag av när temperaturen når nollan och lägger pengarna på blöjor istället. 😀
Imprezan är en rallybil och dör inte av kallt väder.. Det ska användas.. 🙂
Sry of topic…
9 oktober, 2008 kl. 20:38 #194827NiklasDeltagareImprezan är en rallybil och dör inte av kallt väder.. Det ska användas..
Kom tillbaka när du haft bilen i 6 år och har fru, två barn och hus. Har du kvar bilen kan du gnälla på att jag ställer av på vintern.
9 oktober, 2008 kl. 21:37 #194806minidDeltagareVad har “hur länge man har haft bilen” med att göra ifall man använder den på vintern eller inte? Jag hade en GT innan som jag ägde i 1.5 år och nu denna jag ägt i 2 år. Båda bilarna har rullat på vintern. Imprezan är ju jätte bra att ha på vintern. Perfekt med 4wd när det är halt. Borde ju vara bättre än någon annan bil som inte har 4wd iaf.
29 april, 2009 kl. 16:37 #194769Nikke McRaeDeltagareNu är det dags för lite uppdateringar 2009.
Vintern med E85 har fungerat fint. Startade bilen i minus 30 grader utan motorvärmare under Norska VM-rallyt. Det tog ett par försök, men det var inte värre än att starta bilen i 10-15 plusgrader utan kallstartsmotståndet.
Förrutom spridarläckaget, som sabbade årets projekt, så går bilen kanon. Känns nästan som den drar lite mindre soppa sedan vi fixade spridarna, men kan vara placebo.
Men lite grejer har hänt:
OMP Corsica ratt har monterats.
Ett Optimabatteri har hittat in under huven.OMP staget har bytts ut mot ett STI fjäderbensstag. Köpte det begagnat från Japan via Ebay för ett riktigt bra pris.
Efter lite polering blev det som nytt igen.11 dagar kvar till Mantorp. Innan dess ska R-däcken dammas av och belägg ska bytas runt om till Carbotech XP8. Kommer nog bita bra mot DBA skivorna fram och Black Diamond skivorna bak. 🙂
29 april, 2009 kl. 17:15 #194770Nikke McRaeDeltagareNikke: Vad använde du för att polera upp aluskarvarna? Jag körde bara autosol för hand och det tog sjukt lång tid och resultatet var ändå inte lika bra som ditt 🙁
Kul att putsproffset frågar nybörjarputsarn. 😉
Jo, efter att ha maskerat kolfibern så slipade jag med en lamellborste.
Hade bara en lite större modell hemma som jag använt när jag putsade slutröret. En liten är att rekommendera för att komma åt t.ex. i “trekanten”. Jag fick köra lite “manuellt” med våtslippapper också.Efter det gick jag på med autosolen med en nylontrissa, för att ta det värsta.
Sen för det lilla extra så tar man fram “Polerset proffs” från Clas Ohlsson! 😀
Tog väl 3 timmar innan man behaga sluta, man kan hålla på hur länge som helst.
Kom inte riktigt åt överallt, men är nöjd ändå. 🙂18 maj, 2009 kl. 19:42 #194771Nikke McRaeDeltagareIncar från min Impreza på Mantorp 2009:
http://www.youtube.com/watch?v=YUh1qqueDLU&fmt=18För er som orkar se hela filmen så i slutet filmade jag lite andra imprezor också.
Fick åka lite försiktigt på högre växlar då ECU började backa laddtrycket efter några varv. Troligtvis för hög insugstemp eller i värsta fall turbon som är på väg att säga upp sig.
Det får nog bli en sån där FMIC. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.