Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 102 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #194750
    Adam K
    Deltagare

      Börja med en vf34/35 eller liknande turbo istället. (Eller köp min Td04H 😉 )
      Du kommer knappast få senare spool (inte senare än med FMIC till Td0413 aggregat iallafall) och laddluften kommer vara kallare från turbon så OE icn klarar jobbet bättre högre upp i effektbandet.
      Du får 15-30 hp på en ren bolt-on pryl + mappning.
      I motsats till FMIC. Sen *kan* du ju krångla in en FMIC efteråt, men börjar du med det så tror jag du kommer behöva turbon också, mer än om du gör tvärtom…

      IMHO 🙂

      Edit: Tittade på klippet också, j-r vad jag fick bansbstinens! 😀

      #194772
      Nikke McRae
      Deltagare

        Ok, det låter klokt. Jag behåller mer än gärna den toppmatade IC’n.
        Tror en IHI VF35a kan bli bra eller kanske en TD05 16G. Skillnad?
        Är ju van vid tidig spool då min är mappad med fullt vrid redan vid 2900rpm.
        Hoppas man kan hitta en till bra kurs (några tips?), för nästa projekt lär bli växellåda.

        #194730
        Kvarnis
        Deltagare

          En VF35 blir nog bra för din del, men beror på vad du tänkt göra framöver.

          En 16G men en riktig låda ev fmic kan mappas rätt elakt på E85 med ordentligt med ladd i mitten, effekt skiljer kanske inte så jätte mycket mellan de två men finns klart mer vrid att hämta från 16G eller varför inte en 18G om du tänker orda lådan senare alla fall 🙂

          #194773
          Nikke McRae
          Deltagare

            VF35 är ju känd för sin tidiga spool, men verkar vara svår att få tag på. 🙁

            Lättare att få tag i en TD05H 16G, tex på Ebay. Räcker nog åt mig, då jag tycker tidig spool är viktig.
            Den finns ju även hos Deadbolt. http://www.boostplanet.com/product2.htm
            Verkar vara prima kvalite där, kan ju även fås portad (Monster Port). 🙂

            Skiljer det något i spool?

            VF35an verkar kosta mer än 10k (13600 hos GIK), medans 16 G ligger en bit under 10k.

            Växellådan ska fixas i vinter med PPG drev. Och till nästa vår kanske det monteras front fmic och hårdare mappning.

            #194751
            Adam K
            Deltagare

              Det är ju någon som säljer en vf34 för växelpengar på forumet just nu, Ricco kanske?

              #194774
              Nikke McRae
              Deltagare

                Det är ju någon som säljer en vf34 för växelpengar på forumet just nu, Ricco kanske?

                Ja, den hade ju varit lämplig, men är redan såld.

                #194816
                johan_gt
                Deltagare

                  Vad är det för dioder som sitter ovanför hastighetsmätaren?

                  #194775
                  Nikke McRae
                  Deltagare

                    Vad är det för dioder som sitter ovanför hastighetsmätaren?

                    Det är en shiftlight från STRI: http://www.striracing.com/pro_s.htm

                    #194817
                    johan_gt
                    Deltagare

                      Trevligt. Funderar på att bygga något liknande, antingen med turbotrycket eller shiftlight.

                      #194776
                      Nikke McRae
                      Deltagare

                        Va less jag blir.

                        Har mailat till Deadbolt och Blouch turbo flera gånger för att försöka beställa, men får inget svar från någon av dem. Det har gått en vecka sedan första mailet. ;(
                        De ända jag fått tag på är ForcedPerformance och de har bara standardsnurran 16G, och deras rykte på diverse forum är inte det bästa.

                        Är inne på antingen en 16G EvoIII Big från Blouch, eller en Zilla Super 16G från Deadbolt.

                        Har tid för mappning hos JRM 8:e Juli och tänkte vara i god tid med en beställning av turbo.
                        Någon som har någon alternativ email till dem (Blouch/Deadbolt)?

                        #194731
                        Kvarnis
                        Deltagare

                          Som jag sa tdidigare så är rätt övertygad om att Deadbolt gått i graven med dess ägare pga av sjukdom.

                          Om du är villig att betala lite mer så är det enkelt att handla från ex Zenperformance, eller AFP i UK.

                          För övrigt så är jänkar ganska kass på svara på mail, dom flesta i den här branschen är det om man ska vara ärlig.

                          #194815
                          NickeH
                          Deltagare
                            #194777
                            Nikke McRae
                            Deltagare

                              Som jag sa tdidigare så är rätt övertygad om att Deadbolt gått i graven med dess ägare pga av sjukdom.Om du är villig att betala lite mer så är det enkelt att handla från ex Zenperformance, eller AFP i UK.För övrigt så är jänkar ganska kass på svara på mail, dom flesta i den här branschen är det om man ska vara ärlig.

                              Hittade en “important announcement” på Deadbolt. Det står att de har problem med email och har en alternativ adress som jag ska prova.
                              Annars så blir det nog en 16G eller 18G från Mark på Ravspec, han verkar riktigt schysst då han fixar lite rabatt och bjussar på packningssats till upp och downpipe.

                              Skulle ju även kunna handla av Andy, har gjort det förrut. Han sålde väl Deadbolt turbos förrut, men verkar ha egna nu. Modifierar han dem själv?

                              Angående Ebay så har jag hört att vissa turbos är rent skräp, så jag vill nog gärna handla av någon seriös turbobyggare.

                              #194732
                              Kvarnis
                              Deltagare

                                Mark på Ravspec är bra att handla i från 🙂
                                Tyvärr så det med deadbolt mail etc är ett väldigt gammalt problem, om du skulle läsa på nasioc så kommer du hitta nått i någon tråd ang Jerry hälsa.

                                #194778
                                Nikke McRae
                                Deltagare

                                  Mark kan bara ordna standard 16G snurran alternativt 18G eller 20G.
                                  Hade gärna velat ha EvoIII BIG 16G, så att man har lite marginal.

                                  Kollar lite på Forced Performance igen och fick se att de har en egen turbo som heter “FP 68HTA”. Den ska tydligen bygga på en 16G turbin, snabb spool som en vanlig td05 men flöda 47lb/min!!
                                  Vet ni något om den turbon? Den verkar vara väldigt prisad på Nasioc: Länk till tråd.
                                  Klippt från Forced Performance
                                  Everyone has seen or heard about Evo3 16g turbos and TD05H 18g turbos for the Subaru 2.0 and 2.5 engines, our newest turbo is the FP 68HTA™Turbocharger for the Subaru STi/WRX unit which out flows both the E316g and 18g wheels and allows for higher PR operation without increased compressor outlet temperatures like the existing 16g and 18g wheels. Mass flow is increased to a whopping 47lb/min which is several lb/min greater than either the E316g or the 18g wheels are capable of. Rapid spool and large torque numbers are guaranteed by the TD05H turbine section.
                                  These units are constructed from Genuine MHI 16g turbochargers which are reconfigured to 68HTA specs by Forced Performance.

                                  These turbos come with the inlet and outlet gasket set.

                                  Är den något för mig eller är den för stor för min motor?

                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 102 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.