- Detta ämne har 101 svar, 23,117 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 4 månader sedan av Nikke McRae.
-
FörfattareInlägg
-
19 maj, 2009 kl. 06:17 #194750Adam KDeltagare
Börja med en vf34/35 eller liknande turbo istället. (Eller köp min Td04H 😉 )
Du kommer knappast få senare spool (inte senare än med FMIC till Td0413 aggregat iallafall) och laddluften kommer vara kallare från turbon så OE icn klarar jobbet bättre högre upp i effektbandet.
Du får 15-30 hp på en ren bolt-on pryl + mappning.
I motsats till FMIC. Sen *kan* du ju krångla in en FMIC efteråt, men börjar du med det så tror jag du kommer behöva turbon också, mer än om du gör tvärtom…IMHO 🙂
Edit: Tittade på klippet också, j-r vad jag fick bansbstinens! 😀
19 maj, 2009 kl. 16:26 #194772Nikke McRaeDeltagareOk, det låter klokt. Jag behåller mer än gärna den toppmatade IC’n.
Tror en IHI VF35a kan bli bra eller kanske en TD05 16G. Skillnad?
Är ju van vid tidig spool då min är mappad med fullt vrid redan vid 2900rpm.
Hoppas man kan hitta en till bra kurs (några tips?), för nästa projekt lär bli växellåda.20 maj, 2009 kl. 06:19 #194730KvarnisDeltagareEn VF35 blir nog bra för din del, men beror på vad du tänkt göra framöver.
En 16G men en riktig låda ev fmic kan mappas rätt elakt på E85 med ordentligt med ladd i mitten, effekt skiljer kanske inte så jätte mycket mellan de två men finns klart mer vrid att hämta från 16G eller varför inte en 18G om du tänker orda lådan senare alla fall 🙂
20 maj, 2009 kl. 18:02 #194773Nikke McRaeDeltagareVF35 är ju känd för sin tidiga spool, men verkar vara svår att få tag på. 🙁
Lättare att få tag i en TD05H 16G, tex på Ebay. Räcker nog åt mig, då jag tycker tidig spool är viktig.
Den finns ju även hos Deadbolt. http://www.boostplanet.com/product2.htm
Verkar vara prima kvalite där, kan ju även fås portad (Monster Port). 🙂Skiljer det något i spool?
VF35an verkar kosta mer än 10k (13600 hos GIK), medans 16 G ligger en bit under 10k.
Växellådan ska fixas i vinter med PPG drev. Och till nästa vår kanske det monteras front fmic och hårdare mappning.
21 maj, 2009 kl. 07:03 #194751Adam KDeltagareDet är ju någon som säljer en vf34 för växelpengar på forumet just nu, Ricco kanske?
21 maj, 2009 kl. 14:15 #194774Nikke McRaeDeltagareDet är ju någon som säljer en vf34 för växelpengar på forumet just nu, Ricco kanske?
Ja, den hade ju varit lämplig, men är redan såld.
24 maj, 2009 kl. 19:20 #194816johan_gtDeltagareVad är det för dioder som sitter ovanför hastighetsmätaren?
24 maj, 2009 kl. 19:26 #194775Nikke McRaeDeltagareVad är det för dioder som sitter ovanför hastighetsmätaren?
Det är en shiftlight från STRI: http://www.striracing.com/pro_s.htm
24 maj, 2009 kl. 19:32 #194817johan_gtDeltagareTrevligt. Funderar på att bygga något liknande, antingen med turbotrycket eller shiftlight.
3 juni, 2009 kl. 13:00 #194776Nikke McRaeDeltagareVa less jag blir.
Har mailat till Deadbolt och Blouch turbo flera gånger för att försöka beställa, men får inget svar från någon av dem. Det har gått en vecka sedan första mailet. ;(
De ända jag fått tag på är ForcedPerformance och de har bara standardsnurran 16G, och deras rykte på diverse forum är inte det bästa.Är inne på antingen en 16G EvoIII Big från Blouch, eller en Zilla Super 16G från Deadbolt.
Har tid för mappning hos JRM 8:e Juli och tänkte vara i god tid med en beställning av turbo.
Någon som har någon alternativ email till dem (Blouch/Deadbolt)?4 juni, 2009 kl. 06:29 #194731KvarnisDeltagareSom jag sa tdidigare så är rätt övertygad om att Deadbolt gått i graven med dess ägare pga av sjukdom.
Om du är villig att betala lite mer så är det enkelt att handla från ex Zenperformance, eller AFP i UK.
För övrigt så är jänkar ganska kass på svara på mail, dom flesta i den här branschen är det om man ska vara ärlig.
4 juni, 2009 kl. 13:48 #194815NickeHDeltagareJag vet inte vad boostplanet har för rykte men denna turbo borde väl sitta bra http://www.boostplanet.com/product2.htm
Edit: såg just att boostplanet och deadbolt är samma lika sorry
Men det kryllar av TD05:or på ebay t.ex.
4 juni, 2009 kl. 19:33 #194777Nikke McRaeDeltagareSom jag sa tdidigare så är rätt övertygad om att Deadbolt gått i graven med dess ägare pga av sjukdom.Om du är villig att betala lite mer så är det enkelt att handla från ex Zenperformance, eller AFP i UK.För övrigt så är jänkar ganska kass på svara på mail, dom flesta i den här branschen är det om man ska vara ärlig.
Hittade en “important announcement” på Deadbolt. Det står att de har problem med email och har en alternativ adress som jag ska prova.
Annars så blir det nog en 16G eller 18G från Mark på Ravspec, han verkar riktigt schysst då han fixar lite rabatt och bjussar på packningssats till upp och downpipe.Skulle ju även kunna handla av Andy, har gjort det förrut. Han sålde väl Deadbolt turbos förrut, men verkar ha egna nu. Modifierar han dem själv?
Angående Ebay så har jag hört att vissa turbos är rent skräp, så jag vill nog gärna handla av någon seriös turbobyggare.
5 juni, 2009 kl. 08:11 #194732KvarnisDeltagareMark på Ravspec är bra att handla i från 🙂
Tyvärr så det med deadbolt mail etc är ett väldigt gammalt problem, om du skulle läsa på nasioc så kommer du hitta nått i någon tråd ang Jerry hälsa.5 juni, 2009 kl. 17:27 #194778Nikke McRaeDeltagareMark kan bara ordna standard 16G snurran alternativt 18G eller 20G.
Hade gärna velat ha EvoIII BIG 16G, så att man har lite marginal.Kollar lite på Forced Performance igen och fick se att de har en egen turbo som heter “FP 68HTA”. Den ska tydligen bygga på en 16G turbin, snabb spool som en vanlig td05 men flöda 47lb/min!!
Vet ni något om den turbon? Den verkar vara väldigt prisad på Nasioc: Länk till tråd.
Klippt från Forced Performance
Everyone has seen or heard about Evo3 16g turbos and TD05H 18g turbos for the Subaru 2.0 and 2.5 engines, our newest turbo is the FP 68HTA™Turbocharger for the Subaru STi/WRX unit which out flows both the E316g and 18g wheels and allows for higher PR operation without increased compressor outlet temperatures like the existing 16g and 18g wheels. Mass flow is increased to a whopping 47lb/min which is several lb/min greater than either the E316g or the 18g wheels are capable of. Rapid spool and large torque numbers are guaranteed by the TD05H turbine section.
These units are constructed from Genuine MHI 16g turbochargers which are reconfigured to 68HTA specs by Forced Performance.These turbos come with the inlet and outlet gasket set.
Är den något för mig eller är den för stor för min motor?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.