- Detta ämne har 101 svar, 23,117 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 4 månader sedan av Nikke McRae.
-
FörfattareInlägg
-
6 juni, 2009 kl. 08:00 #194741DavveDeltagare
Jag kan fixa TD snurror för bra pris. Skicka pm.
6 juni, 2009 kl. 11:10 #194752Adam KDeltagareNicke, du kommer rensa lådan om du kör för högt vrid, det vet du väl?
6 juni, 2009 kl. 12:35 #194779Nikke McRaeDeltagareNicke, du kommer rensa lådan om du kör för högt vrid, det vet du väl?
Hehe, Jodå. 🙂
Lådan har gått fint utan krångel i ett år nu med 400nm, 1000 mil har det gått.
Det sparas faktiskt till uppdatering av låda+koppling. Planerat att hända i vinter.
Med ny turbo kommer jag åka på lågt ladd denna säsong och stanna runt 300hk, för att till nästa säsong öka till kanske 350hk. Ska man ha ännu mer bör man nog se över kolvar o stakar.
Men med HTA68’n på E85 kanske man knäcker drivaxlar och bakdiffen också?Läser för fullt om 68HTA på NASIOC. Det är nog ingen mirakelturbo, men en snabbspoolad rackare för att flöda så mycket. Spoolar redan från 2800 och fullt vid 3400.
Läste om en WRX med 270hk på hjulen vid 1.5 bar och det är ju inte så extremt. STI’erna får ut runt 330hk på hjulen. Men de har ju rätt sopigt bränsle i staterna.
Den har ersatt 18G hos ForcedPerformance.16 augusti, 2009 kl. 10:25 #194780Nikke McRaeDeltagareHär är lite onbord film från Gelleråsen.
Kul bana och körningen blir bättre och bättre. Lite tråkigt att jag inte fick på uppdateringarna innan åkningen bara. Kunde inte åka många varv innan laddtrycket började backa (se 3:10 i filmen), så det fick bli tidiga växlingar denna gången med. Ska upp och besöka JRM nu i veckan, så till Kinnekulle ska den vara i topptrim igen. 🙂
Filmen på YouTube:
http://www.youtube.com/watch?v=pyXoEN6T6do12 september, 2009 kl. 20:42 #194781Nikke McRaeDeltagareBlev inget Kinnekulle för min del, men det har hänt lite min impreza sedan vi åkte Gelleråsen.
I vecka 34 var vi åter på besök hos JRM. Nu skulle vi byta turbo, koppling och drevsats i växellådan.
Turbon blev en HTA68 från Forced Performance (en hybrid byggd på en TD05 16G med 68mm kompressor hjul, ska flöda i klass med 20G, men har respons och spool som en 16G).
Kopplingen blev en Exedy Stage 1.
Drevsatsen kommer från Gruppe-S och är en WPC förstärkt RA-drevsats. När allt skulle plockas in i lådan visar det sig att 1an och 2ans drev är fellevererade från början och passar inte ihop,
så det blev bara till att byta tillbaka igen. Tack vare Raul (STIRed) så ska det nog ordna sig tillslut.Orignaldreven såg väldigt fina ut, även fast de fått stå ut med 400nm i 1000mil.
Nu är bilen mappad till 320hk och 450nm. Målet var 350hk, men det får vänta tills växellådan är uppdaterad.En Q-rack styrväxel har nu också monterats (Tack Rudis). 2 varv mellan fulla rattutslag. :7
Länkaget mellan rattstång-styrväxel var slitet och fick bytas innan hjulinställning gjordes.När ni andra hade skoj på Kinnekulle så ägnade jag lördagen åt att montera en Sti intercooler från en MY06a. En begagnad airduct splitter från en STI 02a inhandlades billigt för att passa mitt v7 scoop, men jag nöjde mig med att plocka av tätningslisten och även waterspray-munstycket (för framtida användning).
En dumpventil från Forge monterades. I övrigt användes orginal samco-slangarna.Fler bilder från monteringen finns i galleri här.
22 november, 2009 kl. 11:57 #194818GilarskiDeltagarehttp://www.imprezive.com/impreza/mantorp_incar1.jpgIncar från min Impreza på Mantorp 2009:http://www.youtube.com/watch?v=YUh1qqueDLU&fmt=18För er som orkar se hela filmen så i slutet filmade jag lite andra imprezor också.Fick åka lite försiktigt på högre växlar då ECU började backa laddtrycket efter några varv. Troligtvis för hög insugstemp eller i värsta fall turbon som är på väg att säga upp sig.Det får nog bli en sån där FMIC.
Nice bil & nice videoklipp. En fråga, vad var det för enhet som hade kolla på växelvalet ?
27 mars, 2010 kl. 18:11 #194782Nikke McRaeDeltagareNice bil & nice videoklipp. En fråga, vad var det för enhet som hade kolla på växelvalet ?
Oj, sorry för det sena svaret.
Det är faktiskt en växelindikator som är avsedd för MC som fungerar lika bra att koppla in till ECU’n på en Impreza. Den “lär” sig vilken växel som är i genom att jämföra varvtal och hastighet.
Enda anledningen till att jag har den är att den ser cool ut på incarfilmer, för att se vilken växel jag har i de olika kurvorna.
Jag har byggt ihop den i en Brodit-hållare tillsammans med dioder som är kopplade till Knocklinken.
http://www.mc-online.se/shop/default.aspx?tillsida=prod&productid=254184&lng=SWEKommer snart uppdatera min projekttråd med vinterns genomförda projekt och resultatet av JRM besöket som är planerat direkt efter påskhelgen. 🙂
8 maj, 2010 kl. 10:30 #194783Nikke McRaeDeltagareUnder vintern förberedes för mer hästkrafter. En STI intercooler monterades (se tidigare post) och oljekylare installerades.
Större bilder: http://www.impreza.nu/expo/view_album.php?set_albumName=album1086Förra året hade jag problem med att när oljetempen steg upp mot 110 grader så började orginal laddtrycksstyrningen backa laddtrycket. Normal temp var då 92 grader.
Nu ligger temperaturen på 72 grader vid landsvägskörning. Vid bankörning ligger den mellan 80 och 90 grader vid treans cylinder. Perfekt!
Nu skulle ett nytt försök göras med att byta drevsats, men även denna gången ville sig det inte bättre än att det fick bli orginaldrev igen. 1an till 5an fungerade klockrent, men när backen skulle i så ville den inte passa med mellandrevet som sitter i lådan. 🙁
Backdrevet byts inte med satsen, utan det kommer troligtvis från en STI eller äldre Impreza.Nu blir det istället att spara till en STI 6mt låda med DCCD. Sitter även och klurar på strokerkit med smidda grejer alternativt shortblock med smidda grejer. Vi får se. 🙂
8 maj, 2010 kl. 10:38 #194784Nikke McRaeDeltagareNu var det dags att på bana testa nya turbon, styrväxeln och de senaste modifikationerna som monterades under höst/vintern.
Äntligen kan man stå på utan att oljetemp och laddluftstemp skenar.
Ombordfilm:
Del 1: http://www.youtube.com/watch?v=teCjP3kd3bkDel 2: http://www.youtube.com/watch?v=zP-69K_eNuw
Nästa projekt är ett litet facelift som jag kommer börja bygga på om nån vecka.
8 maj, 2010 kl. 12:08 #194733KvarnisDeltagareNär dt gäller motor plannerna så fundera innan du bestämmer dig vad du är ute efter, det blir billigast i längden 🙂
Blir lätt onödigt dyrt beroende vad man är ute efter8 maj, 2010 kl. 14:15 #194785Nikke McRaeDeltagareNär dt gäller motor plannerna så fundera innan du bestämmer dig vad du är ute efter, det blir billigast i längden 🙂
Blir lätt onödigt dyrt beroende vad man är ute efterJapp, helt rätt. Siktar 350-400 hk, blir lätt för mycket vrid på E85 annars. Vill få till en fortsatt driftsäker bil.
Har pratat runt lite med engelsmännen Mark på Lateral, Andy F och Scoobyclinic. Även kikat på RCM’s grejer. Cosworthgrejer blir kanske lite overkill med mina mål, fast det är ju bra med potential i grejerna.
Vad blir billigast?
Låta någon trimmare i Sverige dela orignalblocket och byta till ett smidda kolvar med ej257 vev.
Eller köpa ett färdigt shortblock ej257 med smidda kolvar.Men lådan är prio ett just nu. Även fast dreven ser väldigt fina ut fortfarande med 450nm i motorn. 🙂
8 maj, 2010 kl. 16:04 #194734KvarnisDeltagareNewage motor med en 18/20G låter i så fal lsom ett bra alt. med en simtek alt sm4 syves etc
Låt o.motorn vara det har du igen i längden
9 maj, 2010 kl. 10:02 #194729LegacyLarsaKeymasterÅker 6-petat stilåda, väl värd investering, han gräver sig ut ur kurvorna mycket bättre, än att åka fem-petat.
/Larsa
11 maj, 2010 kl. 19:35 #194786Nikke McRaeDeltagareNewage motor med en 18/20G låter i så fal lsom ett bra alt. med en simtek alt sm4 syves etc
Låt o.motorn vara det har du igen i längden
Ja, jag fick prisförslag på ett intressant shortblock från Mark på Lateral idag. Så du har rätt, en Newage motor är ett bättre alternativ.
Jag sitter och klurar på lite dumma frågor. Till exempel:
Hur man gör när man har en newage kabelstam kommande från nya motorn och vill behålla den gamla gt-stamen för det övriga i bilen. Inga givare som behöver bytas för att kommunicera rätt med nya motorn?
Och hur fungerar det när man kommer med två olika kabelstammar fram till t.ex ett SM4 sprut?
Flyttar man bara över det som SM4 boxen vill ha, och resten som t.ex AC, instrumentpanel, lampor sköter gamla boxen? Är det något från nya motorn som man kopplar in i gamla ecun/gt stammen?Vad finns det för andra (gärna billigare) alternativ förrutom Autronic (som hanterar AVCS)?
Blir det mer jobb om man använder sig av en plug-and-play som Autronic PnP, Link, Vipec?Kan t.ex. Subaru fortfarande gå in och läsa felkoder om man kör t.ex. SM4? Eller måste man koppla upp sig med en bärbar dator och programvara?
11 maj, 2010 kl. 22:45 #194819GilarskiDeltagareGrymt underhållande videoklipp! 🙂
2 frågor:
1. Vad använder du för kamera, var både shysst bild & bra ljudkvalitet
2. Vad är det för display som plockar fram aktuell växel -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.