- Detta ämne har 101 svar, 23,117 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 4 månader sedan av Nikke McRae.
-
FörfattareInlägg
-
12 maj, 2010 kl. 08:07 #194735KvarnisDeltagare
Ja, jag fick prisförslag på ett intressant shortblock från Mark på Lateral idag. Så du har rätt, en Newage motor är ett bättre alternativ.
Jag sitter och klurar på lite dumma frågor. Till exempel:
Hur man gör när man har en newage kabelstam kommande från nya motorn och vill behålla den gamla gt-stamen för det övriga i bilen. Inga givare som behöver bytas för att kommunicera rätt med nya motorn?
Och hur fungerar det när man kommer med två olika kabelstammar fram till t.ex ett SM4 sprut?
Flyttar man bara över det som SM4 boxen vill ha, och resten som t.ex AC, instrumentpanel, lampor sköter gamla boxen? Är det något från nya motorn som man kopplar in i gamla ecun/gt stammen?Vad finns det för andra (gärna billigare) alternativ förrutom Autronic (som hanterar AVCS)?
Blir det mer jobb om man använder sig av en plug-and-play som Autronic PnP, Link, Vipec?Kan t.ex. Subaru fortfarande gå in och läsa felkoder om man kör t.ex. SM4? Eller måste man koppla upp sig med en bärbar dator och programvara?
Autronic,vipec Motec&Syvecs, skulle nog ev funka med simtec med men där skulle det nog behöva bli lite special för att få det at lira.
Pnp behöver ha extra utgångar över för att styra avacs, sen är det ju bara att dra extra kablar om det finns.En härv adepter görs och sedan drar man separata kbalar för avas styrningen.
Instrument m.m har i stort 0 med ecu’n att göra och här en egen härva.Alt, så fixar man motor härvan och in från en newage och byter till newage ecu alt simetek, är nog det enklast och billigaste lösningen.
Nix subaru läser endast subarus ecu(inkl ecutec), eftermarkands läses via handkontroller eller mjukvara+pc
12 maj, 2010 kl. 15:12 #194787Nikke McRaeDeltagareAntar att det inte finns färdiga adaptrar utan man får bygga egna. Inget problem egentligen, jag är ju elektriker. 🙂
Ok, så man även köra med en Newage ECU?
Det verkar ju smidigt. Då kan man ju köra med en PnP för Newage och ha kontakter som passar motorhärvan. Eller kommer det fler kontakter än från motorhärvan som ska in i ecun? Isåfall behöver man ju dem för att kunna göra adaptrar för resten.
I annonser på Ebay så verkar man normalt få med motorhärvan och ecu.Kort sagt, det försvinner inga funktioner i GT’n när istället styr med SM4.
Immobilisern?Grymt underhållande videoklipp! 🙂
2 frågor:
1. Vad använder du för kamera, var både shysst bild & bra ljudkvalitet
2. Vad är det för display som plockar fram aktuell växelFilmar med en vanlig DV-kamera (Canon MVX450 med 16:9 widescreen) och riggar upp ett videokamera stativ. Åker utan baksäte när jag kör bana.
Angående växelindikatorn. Det är ett tillbehör gjort för MC, men fungerar även bra för bil.
Har faktiskt redan svarat på detta. Se post nr 54 lite högre upp. 🙂12 maj, 2010 kl. 19:23 #194736KvarnisDeltagareEhh den funktionen försvinnr nog ev ja…, har dock förmig att den int sitterecun’n men f-n vet kommer inte i håg var länge sedan jag ägde en GT 😉 😀
Men jg gissar att det är så vill minnas att man måst koda om nycklarna vid ecu byte(till org.ecu dvs).Kontaktrna är väl igentligen det enda bkymmret föatt fixa egen härva…det är inte så många du behöver igentligen…jo btw något fler på en gat vs en ren ban racer.
Du kan säkert behäa fippla med någon kabel m.m men det är int så vidae myckt om du fixar hel härvan sas.
12 maj, 2010 kl. 20:12 #194788Nikke McRaeDeltagareEhh den funktionen försvinnr nog ev ja…, har dock förmig att den int sitterecun’n men f-n vet kommer inte i håg var länge sedan jag ägde en GT 😉 😀
Men jg gissar att det är så vill minnas att man måst koda om nycklarna vid ecu byte(till org.ecu dvs).Kontaktrna är väl igentligen det enda bkymmret föatt fixa egen härva…det är inte så många du behöver igentligen…jo btw något fler på en gat vs en ren ban racer.
Du kan säkert behäa fippla med någon kabel m.m men det är int så vidae myckt om du fixar hel härvan sas.
Ok, tackar för svaren.
Man byter ju till en annan oem ecu när man ecutekar och då behöver man ju inte koda om några nycklar. Det är nog en separat enhet, två trådar går till ecu’n och gör nått.Kommer nog försöka få tag i och köra med en newage kabelhärva och ecu fast med typ autronic PNP, link PNP eller vipec PNP.
Ska läsa runt lite vilken som är bäst för mig. Vill nog ha en som man kan byta mapp relativt enkelt med en knapp, typ Road och Track. Och så ska det vara enkelt att koppla upp sig och läsa felkod/data log med helst medföljande programvara eller billig enhet.En annan fråga är passar ac-kompressorn från GT motorn på STI motorn. Eller får man ta och tömma systemet och koppla ihop GT-AC-kylaren med STI motorn och återfylla systemet. Eller hur gör man?
Är just nu i samtal med SFRO om “ombyggt fordon”. De är positiva till mina planer! Så snart kanske man har en icke helfordonsgodkänd bil och som kan rulla igenom besiktning lätt som en plätt! 🙂 Nya regelboken beställd, ska bli spännande att läsa kapitlen om bur, etanolkonvertering, etc!
Återkommer om detta när planen är klar.12 maj, 2010 kl. 20:24 #194747STIredDeltagareVissa ecu tillverkare har egna kabekhärve adaptrar. Vet att Motec gör adaptrar. Lite sämre koll på hur det ligger till med övriga. Tror en adapter ligger på runt 2-3k i pris.
New age ecu+newage härva och stoppa i en pnp är antagligen smidigast.
Besiktingen eller subaru kommer inte kunna läsa några koder längre om du byter till eftermarknadsecu. Byter du motor och får till godkänt ombyggt fordon så ska man vad jag vet egentligen köra med det ecut som satt i donatorbilen. Sen är det inte säkert att de kommer vara lika petiga med det ändå om blen har blivit omreggad. Men annars funkar o ecuteca med utan några störe problem om du inte trimmar över ~450hk
/r
12 maj, 2010 kl. 20:46 #194737KvarnisDeltagare…vilket år läser sbp ecu koder från…dom kollae inte min STI -02 alla fall 😀
12 maj, 2010 kl. 20:49 #194748STIredDeltagare…vilket år läser sbp ecu koder från…dom kollae inte min STI -02 alla fall 😀
Ingen aning faktiskt. Är lite nyfiken på det med. Då bör även jag nog klara mig med gamla kosan när det väl bli dags nångång :D. Tänkte bara om Nicke reggar om som kan det hända att de läser ecut i samband med omreggning annars finns det egentligen inget annat sätt för dem kolla att han kör med rätt. Men inte säkert det heller. Iofs ganska lättlöst, bara skaffa orig ecu och använda den vid omreggningen 😀
/r
12 maj, 2010 kl. 20:52 #194789Nikke McRaeDeltagareBesiktingen eller subaru kommer inte kunna läsa några koder längre om du byter till eftermarknadsecu. Byter du motor och får till godkänt ombyggt fordon så ska man vad jag vet egentligen köra med det ecut som satt i donatorbilen. Sen är det inte säkert att de kommer vara lika petiga med det ändå om blen har blivit omreggad. Men annars funkar o ecuteca med utan några störe problem om du inte trimmar över ~450hk
/rJag ska höra med SFRO angående eftermarknads ECU. Läste någonstans att när man etanolkonverterar så får man använda just eftermarknads ECU (man blir ju så illa tvungen för att kunna mappa).
Man ska även kunna visa upp bromspapper så att man håller sig inom effektramen.Men som sagt, ECUTEK skulle ju egentligen räcka om det nu skulle strula med att de vill kunna läsa felkoder. ECUTEK till newage går det att köra två mappar med har jag hört? Om inte annat så är det ett RACE ROM TEK på G. Kan ECUTEK styra AVCS?
12 maj, 2010 kl. 20:55 #194749STIredDeltagareJag ska höra med SFRO angående eftermarknads ECU. Läste någonstans att när man etanolkonverterar så får man använda just eftermarknads ECU (man blir ju så illa tvungen för att kunna mappa).
Man ska även kunna visa upp bromspapper så att man håller sig inom effektramen.Men som sagt, ECUTEK skulle ju egentligen räcka om det nu skulle strula med att de vill kunna läsa felkoder. ECUTEK till newage går det att köra två mappar med har jag hört? Om inte annat så är det ett RACE ROM TEK på G. Kan ECUTEK styra AVCS?
Jepp om du skaffar new age ecu från newage bil med avcs så kan det styra kammarna även om du ectekar.
Lite intressant det där med etanolkonvertering och eftermarknadsecu. Konvertera kan faktiskt vara ett bra alternativ iså fall om de reglerna gäller för slippa probelm med ecut. Inget fel med att köra etanol heller 😉
/r
12 maj, 2010 kl. 21:18 #194738KvarnisDeltagareKlart man ska köra på sprit, trä sprit är redigt fin skit blir vrid så man vrider av drivaxlarna 😉 😀
13 maj, 2010 kl. 12:11 #194822calle gsiDeltagare…vilket år läser sbp ecu koder från…dom kollae inte min STI -02 alla fall 😀
02 på bensin och 04 på disel.
14 maj, 2010 kl. 06:51 #194753Adam KDeltagareKan göra, men de flesta får väl bara sin OE-ecu omprogrammerad?
Ok, tackar för svaren.
Man byter ju till en annan oem ecu när man ecutekar och då behöver man ju inte koda om några nycklar. Det är nog en separat enhet, två trådar går till ecu’n och gör nått.8 juli, 2010 kl. 19:17 #194790Nikke McRaeDeltagareKlurar vidare på planerna med ombyggt fordon.
Här är ett litet miniprojekt jag pysslat med.
Köpte en “22B” Diffuser från HT Autos. Tillverkad av glasfiber.
Provmontering. Avgassystem sänktes något med extra långa avgasupphängningar från Kartboy.
Nu har man fått till en helhetssänkning med P1 läppen fram, lackade orginalkjolar och 22B diffusern bak.
Lackad och klar!Laddar inför Karlskoga nu, eftersom jag nog missar storträffen iår igen. 🙁
8 juli, 2010 kl. 19:36 #194828ErokDeltagareBlev riktigt jävla snyggt med diffusern!
19 juli, 2010 kl. 09:37 #194791Nikke McRaeDeltagareDå var man hemma igen efter en dag på Gelleråsen. Bantade även här 6-7 sekunder på varvtiderna från förra året.
Ombordfilm finns på YouTube:
http://www.youtube.com/watch?v=bVXVvw1IhlIBlev en rätt ball baktändning/missfire vid 1:07, nästan som man hade ALS eller flatshift.
Kinnekulle nästa, då med kanske lite mer camber. 😉
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.