- Detta ämne har 101 svar, 23,117 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 4 månader sedan av Nikke McRae.
-
FörfattareInlägg
-
22 juli, 2010 kl. 19:08 #194792Nikke McRaeDeltagare
Klurar vidare på mitt ombyggt fordon projekt. Sitter och kollar på amerikanska sidor med GC till newage-konverteringar.
Som typ denna: http://www.rs25.com/forums/f145/t63510-gc8-sti-project-what-do-you-think.htmlTanken är att montera bärarmar från en newage STI, för att SFRO-besiktningsmannen ska bli nöjd.
Passar det bolt on?
Är det så enkelt att man bara köper Droplinks, krängningshämmare, Anti-lift-kit till den STI årsmodellen hos Whiteline?
Måste man även ha med hubben från samma årsmodell för att det ska passa i bärarmen?
Kanske bör man plocka över hela framvagnsbryggan också? Passar den?Hittade dessa som ska passa GC, men det står inte vilken årsmodell de kommer ifrån: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=220517094456&viewitem=&sspagename=STRK%3AMEWAX%3AIT
Sitter och är sugen på 22mm krängare och droplinks nu innan banåkningen på Kinnekulle, men då måste jag köpa nya igen sen när jag startar upp projektet.
23 juli, 2010 kl. 13:26 #194754Adam KDeltagareEbay-länken *lär* vara till gc8/gf8, dvs inte med de framflyttade hubfästena.
Om du har tiden för dig så kan du ju helt enkelt beställa bärarmar med framflyttade hubbfästen och se vad som passar….
Kolla Jap perfromance parts.Tanken är att montera bärarmar från en newage STI, för att SFRO-besiktningsmannen ska bli nöjd.
Passar det bolt on?
Är det så enkelt att man bara köper Droplinks, krängningshämmare, Anti-lift-kit till den STI årsmodellen hos Whiteline?
Måste man även ha med hubben från samma årsmodell för att det ska passa i bärarmen?
Kanske bör man plocka över hela framvagnsbryggan också? Passar den?Hittade dessa som ska passa GC, men det står inte vilken årsmodell de kommer ifrån: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=220517094456&viewitem=&sspagename=STRK%3AMEWAX%3AIT
Sitter och är sugen på 22mm krängare och droplinks nu innan banåkningen på Kinnekulle, men då måste jag köpa nya igen sen när jag startar upp projektet.
28 juli, 2010 kl. 09:47 #194820GilarskiDeltagareKlurar vidare på mitt ombyggt fordon projekt. Sitter och kollar på amerikanska sidor med GC till newage-konverteringar.
Som typ denna: http://www.rs25.com/forums/f145/t63510-gc8-sti-project-what-do-you-think.htmlJ@klar vilket bygge killen gjort, klart imponerande 😮
28 juli, 2010 kl. 14:59 #194793Nikke McRaeDeltagareJ@klar vilket bygge killen gjort, klart imponerande 😮
Japp, imponerande och inspirerande. 😉
Har kommit fram till att man kan montera newage STI’ns bärarmar. Det man får byta är främre bussningen mot en från GC’n.
Där blir det en tvådelad från powerflex.
På köpet får man 8-9mm bredare hjulbas på varje sida = 18mm totalt. Plus vassare caster och lite gratis negativ camber. Blir ett Anti-lift-kit på det också, så får man ännu lite mer caster.Krängningshämmare från STI’n blir det, kombinerat med bussningarna från GC mot kaross.
Med ställbara links (KLC139) mot krängaren så ska det fungera.Har precis beställt bärarmar av Andrew på Grade-A. £75 per st.
20 augusti, 2010 kl. 07:17 #194823JimzonDeltagarediggar växelindikatorn 😉 synd att den buggar lite då du växlar ner
20 augusti, 2010 kl. 16:23 #194755Adam KDeltagareMycket intressant att du beställt såna, jag har funderat på det länge, men visste inte att de breddade så mycket, kanske blir lite ojämnt mot bak på en kombi…
21 augusti, 2010 kl. 09:03 #194794Nikke McRaeDeltagareMycket intressant att du beställt såna, jag har funderat på det länge, men visste inte att de breddade så mycket, kanske blir lite ojämnt mot bak på en kombi…
Ja, jag hoppas att det kommer fungera fint. Ska göra ett försök att få dit grejerna i helgen, bara jag får loss främre bussningarna. Jag ska försöka dokumentera det hela.
22 augusti, 2010 kl. 06:09 #194756Adam KDeltagaref@n, jag mäste varit full, tänke 18cm… Det skulle nog passa fin-fint på en sportwagon också. Men jag undrar hur det passar mot fronten? Montera, montera!
Förresten, är de i lättmetall?22 augusti, 2010 kl. 19:28 #194795Nikke McRaeDeltagareDå var det monterat och klart. Har nu 24 mm bredare spårvidd och hjulet framflyttat 10 mm. Grymt lättstyrd och stabil.
När jag har läst runt lite på nätet så verkar främre bussingen vara 54mm på sedan och 61 på kombi, så du behöver troligtvis inte byta främre bussningen som jag. Men mät och kolla först.
Lite lästning för dig Adam: http://www.clubwrx.net/forums/suspension-handling/73983-wrx-wagon-aluminum-control-arm-install.htmlLite bilder:
1 kg lättare per arm. Aluminium is the s**t.
Redo för montering. Whiteline 22mm krängare till newage STI och KC139 länk för Alu-armen.
Monterat. Toe skruvades ut ca 10mm.Ska ta en bild på hur hjulet fyller ut imorgon.
23 augusti, 2010 kl. 07:14 #194757Adam KDeltagareMy! Du är snabb!
Tack för länken, vet inte om det gav nåt nytt, men tror inte jag kommer våga göra det där i car-porten… (Eller på en GDS!)
Det ska förvisso gå att regga om med ‘bara’ coilovers, men som SFRO säger; “Det är kumulativt.” Dvs, ju mer ju bättre.
Du ska ju behöva byta både hela drivlinan och motorn, och hela bromssystemet, dvs alla bromsok (din har väl redan 4kolvs framok i original, då kommer de inte tjafsa om större huvudbromscylinder, det har de pratat om med mig, och det vart fiasko!).
Gör du det ska inget mer behövas. Men struntar du i nåt av de, de ‘viktigaste’ momenten, så gör Allt som går i övrigt för att övertyga besiktningsmännen (SFRO och sedan SBP). DVS, så mycket som går av hjulupphängningen, passa på att skaffa justerbara armar bak också.)23 augusti, 2010 kl. 16:06 #194796Nikke McRaeDeltagareJapp, så här sa Stefan till mig: “det ska kunna funka. Du får dock, förutom drivlinan, byta hela bromssystemet alltså även fram.
I övrigt är det läge att förbättra väghållningen, typ bra gasstötdämpare, kraftigare krängningshämmare och några bra däck.”Så jag bytte till STI bärarmar mestadels för att få bättre väghållningfram och för att vara säker på att man “gjort tillräckligt” för att regga om.
Grym instyrning blev det nu. Man riktigt känner hur innerhjulet biter. Bara resten kvar. 😉
Dock så är det något som klonkar/kluckar när man svänger vänster och i vissa gupp. Låter från passagerarsidan. Kan det vara de ställbara droplinksen som spökar, funderar på att prova med alu-linksen KLC32 istället?
Eller måste man spänna dem hårdare?23 augusti, 2010 kl. 16:30 #194740MatsDeltagareSKulle du bestämma dig för att byta så har jag första tjing på dina ställbara droplinks!! 😉
23 augusti, 2010 kl. 17:29 #194808challeDeltagareBehövde du byta drivaxlar också eller kunde du använda org?
23 augusti, 2010 kl. 17:43 #194739KvarnisDeltagaredrivaxlar fram är samma längd
23 augusti, 2010 kl. 18:34 #194812TurbovinDeltagareSkiljer det sig mycket mellan bärarmarna på GC8 STI och Newage? GC8 STI har ju också alu men är geometrin bättre på de nyare?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.