- Detta ämne har 101 svar, 23,117 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 4 månader sedan av Nikke McRae.
-
FörfattareInlägg
-
23 augusti, 2010 kl. 20:17 #194797Nikke McRaeDeltagare
Som Kvarnis säger, man behöver inte byta drivaxlar. Antar att det är för att man flyttar spindeln framåt också.
Skiljer det sig mycket mellan bärarmarna på GC8 STI och Newage? GC8 STI har ju också alu men är geometrin bättre på de nyare?
Ja, de är något längre och flyttar spindeln framåt och utåt.
När man flyttar hjulet framåt så får man mer castervinkel och då blir det mer lättstyrt, minskar hjullyft.
Orginal så har GT’n 3 grader caster. STI har 4 grader.
På min med STI bärarmar och Antiliftkit från Whiteline bör det någonstans 5-6 grader.Ingen som har tips om vad kluckandet/knäppandet från passagerarsidan i vänstersvängar kan vara?
Droplinksen sätter man väl med upphängningen under belastning?
Jag momentdrog allt med bilen uppbockad på bärarmarna. Ska efterdra allt i helgen ifall något satt sig och lossnat lite. Och montera nya whiteline krängningshämmare bak också.9 september, 2010 kl. 18:39 #194798Nikke McRaeDeltagareHelgen efter att jag byggde om framvagnen så byttes bakre krängningshämmaren också. Inställd på hårdast för att bota understyrningen.
Nu är bilen rustad och klar för bankörning på Kinnekulle:
Incar:
http://www.youtube.com/watch?v=RtGD5qHYwnMSupernöjd med hur bilen nu beter sig på banan. Understyrningen är som bortblåst. Väldigt neutral och fin, sätter sig fint i kurvorna. Går att köra mycket fortare! Litar nu helt på bilen i snabba kurvor. Synd att säsongen nästan är slut nu.
Nu är det bara att klura vidare på de resterande bitarna i projektet.10 september, 2010 kl. 08:01 #194814KoffeKeymasterFick du ordning på “kluckandet/klonkandet/knäppandet” förresten? Det låter ju precis som samma ljud som uppkom på min framåt eftermiddagen på Kinnekulle. Så fort man kom utanför tunneln och den dåliga vägen/parkeringen började så lät det illa.
Jag tippar på att främre droplinksen behöver efterdras. Ska ta tag i det nån dag framöver =)Tack för följevarv och depåsällskap 🙂
//Koffe
10 september, 2010 kl. 15:19 #194799Nikke McRaeDeltagareFick du ordning på “kluckandet/klonkandet/knäppandet” förresten? Det låter ju precis som samma ljud som uppkom på min framåt eftermiddagen på Kinnekulle. Så fort man kom utanför tunneln och den dåliga vägen/parkeringen började så lät det illa.
Jag tippar på att främre droplinksen behöver efterdras. Ska ta tag i det nån dag framöver =)Tack för följevarv och depåsällskap 🙂
//Koffe
Tackar själv. Jag är skyldig dig ett flaggvaktspass. 😉
Japp, det var en av de främre droplinksen som jag hade dragit gängpaj på. Det löstes innan Kinnekulle med planbrickor, så nu kluckar det inte.
Hämtade alu-droplinks (KLC32) på posten idag, ska se om de passar. De har genomgående M10 och känns rejälare än KLC139.2 oktober, 2010 kl. 15:43 #194800Nikke McRaeDeltagareUpptäckte för ett tag sedan att mitt bromsljus i vingen lagt av.
Efter en lång tids letande, på nätet och hos lovandes återförsäljare som inte lyckas få tag i bromsljuset, har jag äntligen funnit det. Det var så enkelt som att gå in på http://www.spoilerlights.com. 😀Denna skickade jag efter: http://www.spoilerlights.com/servlet/the-40/15.5%22-Flush-Mount-Clear/Detail
Finns även i rött, orange, grönt, rosa, gult och blått, varför nu man skulle vilja ha någon av de udda färgerna. 😛
De har ett stort utbud till många bilmärken, så det gäller att mäta på sitt bromsljus och se hur det monteras. Sedan finns det oftast bra bilder och ritningar på hemsidan.Efter att amerikarna tagit emot lite dollars via paypal så skickades det till mig och en vecka senare så var det framme. Kostade mig runt 500-600 inkl frakt, tack vare att jag slapp undan tullavgift denna gång.
Jämförde med det som satt i vingen från början. Och jag hade turen med mig, det ser exakt likadant ut och verkar vara samma tillverkare!Efter lite meck och lite förebyggande arbete mot rost så var allt på plats igen.
Tänt vare här!7 januari, 2011 kl. 13:54 #194801Nikke McRaeDeltagareKlurar lite på omfattningen av vårens projekt.
Det som kommer ske är defenitivt nya coilovers och brembobromsar.
Är riktigt sugen på att newage konvertera, iallafall växellådan, men även motorn kan ju vara intressant.
Klurar även på att försöka göra en del själv, då man börjar få kläm på hur bilen fungerar. Man lär sig mycket när man meckar med den, lättare att felsöka.Det kryllar med kit från JDM STI 2004. Vore ju riktigt hårt, eftersom den har twinscroll.
Men då blir ett av problemen att bygga om downpipen för twinscrollflänsen, eftersom jag har ett feritta helsvetsat system. Då klarar jag inte av att göra hela bytet själv, utan måste traila bilen till en firma som får bygga om downpipen.
IHI VF37 sitter på de motorerna. Men de lär väl ta stopp vid 360hk?Annars så blir det en europeisk STI 2004, eftersom den ECU’n inte har imobilizer. Rätta mig om jag har fel?
Då flyttar jag över TD05 HTA 68’an från min nuvarande motor och sikta på uppåt 400hk.Vill nog inte nyare grejer än 2004, eftersom då måste jag ju även byta ut alla fälgar pga bultmönstret. Och en 2liters är ju lite hållbarare, om man inte hittar något som redan är förstärkt.
Det jag letar febrilt efter nu är rätt elscheman/verkstadshandböcker till både GT MY2000 och STI 2004 euro och JDM. Har en annan tråd angående detta i “Allt annat”-kategorin.
De som finns överallt på nätet är för USDM (amerikanska) Imprezan.
Detta för att ta reda på omfattningen av omkopplingar som krävs för att köra en “snik”-variant, dvs enbart byta motor+ecu+styrenhet till bränslepumpen och koppla ihop med resten av elsystemet.7 januari, 2011 kl. 14:09 #194824goffemannenDeltagareEn snabb fråga bara. Var fäste du bältet där bak??
7 januari, 2011 kl. 14:19 #194802Nikke McRaeDeltagareEn snabb fråga bara. Var fäste du bältet där bak??
Som alla andra, ögelbult i bältesfästena under baksätet. Inte det bästa, men fungerar tills man får i en bur.
Klurar lite på omfattningen av vårens projekt.
Det som kommer ske är defenitivt nya coilovers och brembobromsar.
Är riktigt sugen på att newage konvertera, iallafall växellådan, men även motorn kan ju vara intressant.
Klurar även på att försöka göra en del själv, då man börjar få kläm på hur bilen fungerar. Man lär sig mycket när man meckar med den, lättare att felsöka.Det kryllar med kit från JDM STI 2004. Vore ju riktigt hårt, eftersom den har twinscroll.
Men då blir ett av problemen att bygga om downpipen för twinscrollflänsen, eftersom jag har ett feritta helsvetsat system. Då klarar jag inte av att göra hela bytet själv, utan måste traila bilen till en firma som får bygga om downpipen.
IHI VF37 sitter på de motorerna. Men de lär väl ta stopp vid 360hk?Annars så blir det en europeisk STI 2004, eftersom den ECU’n inte har imobilizer. Rätta mig om jag har fel?
Då flyttar jag över TD05 HTA 68’an från min nuvarande motor och sikta på uppåt 400hk.Vill nog inte nyare grejer än 2004, eftersom då måste jag ju även byta ut alla fälgar pga bultmönstret. Och en 2liters är ju lite hållbarare, om man inte hittar något som redan är förstärkt.
Det jag letar febrilt efter nu är rätt elscheman/verkstadshandböcker till både GT MY2000 och STI 2004 euro och JDM. Har en annan tråd angående detta i “Allt annat”-kategorin.
De som finns överallt på nätet är för USDM (amerikanska) Imprezan.
Detta för att ta reda på omfattningen av omkopplingar som krävs för att köra en “snik”-variant, dvs enbart byta motor+ecu+styrenhet till bränslepumpen och koppla ihop med resten av elsystemet.7 januari, 2011 kl. 15:10 #194821GilarskiDeltagareEn VF36 eller VF37 bör klara ungefär den effekten, ja. Det finns “downpipe fläns för Twinscroll’ (~10 cm rörstump med fläns), men visst lite svets jobb behövs. Uppipen lär behöva bytas också.
7 januari, 2011 kl. 16:18 #194813TurbovinDeltagareSka man köra twinscroll lär du ju byta grenrör, sump, uppipe och downpipe som sagt. Men plockar man hela paketet så. Twinscroll-grejjer växer väl inte på träd direkt men finns att få tag på i UK.
8 januari, 2011 kl. 11:58 #194803Nikke McRaeDeltagareEn VF36 eller VF37 bör klara ungefär den effekten, ja. Det finns “downpipe fläns för Twinscroll’ (~10 cm rörstump med fläns), men visst lite svets jobb behövs. Uppipen lär behöva bytas också.
Köper jag en JDM sti så tror jag Feritta har den flänsen för att bygga om downpipen, men det blir ändå lite bök. Och så kanske jag inte nöjer mig med effekten som VF37an levererar, eftersom jag kan flytta över min nuvarande snurra till en EDM STI motor istället och få ut uppåt 400 hk.
Man kan ju bygga om EDM STIn till twinscroll vid ett senare tillfälle också.7 augusti, 2011 kl. 12:44 #194804Nikke McRaeDeltagareI början av denna säsongen byttes det coilovers till STD, då mina gamla D2’or blivit stötiga och dåliga.
Planer började smidas för att göra en ny evolution av min GT MY00.
Fortsättning följer i i denna tråd: http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=89878
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.