› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › WRX -01 värdelös som vinterbil?!
- Detta ämne har 26 svar, 3,333 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 4 månader sedan av
Manor.
-
FörfattareInlägg
-
21 januari, 2004 kl. 09:55 #525
Tobbe_77
DeltagareTjena
Köpte en wrx -01 o trodde det skulle bli en jätteskoj vinter.
Bilen är sänkt med H&R o har sjyssta dubbfria 185 sulor.
Rakt fram går ju bilen jättebra i halkan. Men sen när man ska svänga, bromsa o leka så är den ju rena mardrömmen….
När jag bromsar så börjar ju ABSen att löpa amok o man kan ju bara titta på när man glider vidare. Sen när man svänger så går det ju bra tills den släpper o då spelar det ingen roll om man gasar, frikopplar eller vad man nu gör. Bara att sitta o titta på tills den sladdat färdigt. O leka kan man ju inte ens tänka på, man slirar lite o får sladd men sen kan man ju glömma att räta upp den den bara fortsätter att snurra o man får lugnt luta sig tillbaka o vänta tills den snurrat klart. Ska bilen va så här???
Har tänkt att jag ska köpa dubbadevinterdäck men jag undrar om det verkligen hjälper? Tänkte jag skulle ha skitkul på isen nu i vinter men de planerna har jag lagt på hyllan.
Tacksam för svar.21 januari, 2004 kl. 10:10 #38493christopher
DeltagareJag kör GT och är tycker det är skitt skoj på vintern, har dubbdäck men 205;or vilket inte är helt optimalt i alla lägen. Jämför med en 2 hjulsdriven bil så är det natt och dag.
För riktigt bra bett så rekomenderas rally fulldubb och ut på isen.Var försiktig när du leker och ratta inte för mycket, bilen kommer dit hjulen pekar:) 😮
/
fraSSe21 januari, 2004 kl. 10:18 #38483SecretAgentMan
Deltagare1. Dubbfria däck = relativt tråkigt att ”leka” med, men inte ditt grundproblem antar jag (se nedan).
2. Det greppar inte bättre i kurvor och vid inbromsning bara för att det är fyrhjulsdrivet.
3. Träna på att hantera bilen (gärna på en stor parkering), det är nyckeln till det hela.
4. Dagens heta tips – prova att släppa upp gasen för att ”flytta vikt” när det skall sladdas – får man till pendelrörelsen så är man halvvägs där.
5. …ett till tips – när det går brett behövs det plats om man inte har järnkoll, ha marginal på marginalerna. 😀
/J
21 januari, 2004 kl. 10:19 #38503Jimmie
DeltagareHej !
Jag har oxå en wrx-01, med dubbfria 205 däck.
Helt original i övrigt.
Kan bara säga att jag aldrig haft så kul, å då har jag
haft ett flertal fyrhjulsdrivna bilar innan.
Jag känner inte igen något av det du skriver, abs´en jobbar
givetvis när man bromsar, men stör inte märkbart.
Att få ett kontrollerat uppställ är inga problem och det kan
hämtas hem ganska lätt.
Har dessutom ingenting av den omtalade understyrningen, utan bilen
känns helt neutral.
Tyvärr är kanske inte dubbfria vinterdäck idealt, det blir lite
väl vilda släpp ibland 😮 men det får man vara beredd på 😀
Kanske är det sänkningen som gör din bil konstig ?!? något
fel måste det vara !!
Impreza är bara BÄST som vinterbil 😀 😀 😀//Jimmie
21 januari, 2004 kl. 11:27 #38488Blocken
Deltagare>
>edit: läste SGM’s svar, knycken på ratten går att ersätta med
>hans gasuppsläpp, det handlar om att få bilen i oblans…
>———-
Efter att ha kollat hur en rikig wallykille gör (Patrik med den svarta i Ö-vik) så måste jag säga att vänsterbroms är guds gåva till mannen 🙂 FIFFAN va fränt det är när man har lite koll på det 🙂
Testa vettja, men gör det på en stor parkering eller is!
/Black
21 januari, 2004 kl. 12:54 #38507STI_Subba
DeltagareHar inte haft en bättre vinterbil! Var nyss ute, för lunch, på en stor parkering med mycket pulversnö och lekte hunden-jaga-svansen. Bilen försvan helt i ett stort möln! ####kul var det! Och när jag leka bara lite med svansen, följer svansen gaspedalen bra. Släppa man lite på gasen och svansen hitta spåret direkt. Jag har inte bemästrat toe-heel eller vänster broms, men tycker att bilen är förutsägbar och kan placeras var man vill ha det utan stora överraskningar. Kanske min bil är annorlunda. Men från vad jag hör här, är den ungefär samma som alla andra.
Bäst vinter & sommar bil jag har ägt!
/Kyle
P.S. – kolla bromsverkan innan man kör ute i trafiken efter lite sladdlek i snön. Fälgerna bruka samla på sig rätt så mycket och bromsverkan bruka va sämre tills man smälta bort lite snö genom användning. Bara en lite safety tips ……
21 januari, 2004 kl. 13:48 #38490Practos
Deltagare1. Riktiga vinterdäck
2. Mindre ratt
3. Koppla ur airbakken21 januari, 2004 kl. 15:11 #38504pante_ante
DeltagareHar också en WRX 01 och upplever det inte allas som du beskriver det.
Kör med dubbfria däck och det funkar bra. Men det är väl som det sagts innan i tråden att du förmodligen ,kört bak eller framhjulsdrivet innan.Ut och sladda med dig nu!
MVH Andreas:)
22 januari, 2004 kl. 08:54 #38506Tobbe_77
DeltagareTack för svaren.
Jo jag har kört en hel del framhjulsdrivet o bakhjulsdrivet innan o det har aldrig varit ngra problem. =)
Kanske beror på min stenhårda sänkningssats?! För när bilen släpper så finns det inget som stoppar den. Den bara glider i sidled, skulle man gasa så glider den ännu mera… Vad det gäller ABSen så blir jag förbannad på den, den känns precis som en gammal Nissan Sunny GTi från -91. Så fort den får för sig att det är halt så börjar den pulsera i pedalen o man kan glömma att bromsa inom dom närmsta sekunderna… Hur kopplar man ur den? Finns ju en massa säkringar.
Sen en fråga om att min koppling kanske börjar ge upp. Höll på o skulle göra lite burnouter i blandad snö asfalt o då luktar det bränd koppling som fan när däcken får fäste. Luktar det bränd katt om Subban eller sjunger kopplingen på sista versen? 🙂22 januari, 2004 kl. 09:00 #38486OzO
Deltagare>Vad det
>gäller ABSen så blir jag förbannad på den, den känns precis
>som en gammal Nissan Sunny GTi från -91. Så fort den får för
>sig att det är halt så börjar den pulsera i pedalen o man kan
>glömma att bromsa inom dom närmsta sekunderna…
—Tycker Subbans ABS bromsar är segare än en ny Volvo. På farsans ovloV så pulserar den direkt, men på Subban kan man trycke liite på bromsen och få bromsverkan innan den början pulsera.
>Hur kopplar
>man ur den? Finns ju en massa säkringar.
—-Kika manualen? Eller på locket borde det stå vilken som är vilken?
>Luktar
>det bränd katt om Subban eller sjunger kopplingen på sista
>versen?
—Du kan nog räkna med att koppling slits vid sådant användande. Om den sjunger på sista växleln märker du om den slirar vid normal körning/växling. Prova tryck ner och släpp upp koppling på 3:ans (?) växel. Den skall hugga direkt.
Kanske är diffarna som luktar också? 🙂
_______________________________________________________________________________
::::: ssiwebmaster | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssi#2 :::::25 januari, 2004 kl. 02:34 #38500jarmo
DeltagareHej.
Känner såsom de flesta här inte igen din beskrivning av Imprezan som vinterbil men det kan ju mycket väl bero på att den är väldigt olik de bilar du kört tidigare.Tänkte bara tala om att -00 och -01 är väldigt lika vad gäller vinterväglag, jag märkte ingen större skillnad mellan den -00 jag hade och -01an. iofs var det en sommar emellan när jag bytte modell så jag kan ju ha missat en liten skillnad om den finns.
Sen kan jag väl tillägga att jag antagligen ej tillhör de mer vilda förarna här på forumet även om jag gillar att ta ut svängarna litet emellanåt.
Gällande ABS funktion gillar jag den skarpt då den inte alls sätter in lika fort som på många andra bilar jag kört.
//Jarmo
25 januari, 2004 kl. 05:14 #38498Wanderer
DeltagareI vilken region bor du Tobbe ??
Bor du i närheten så är jag gladeligen med ut och letar upp lite roliga fält att leka så du får lära känna 4hjulsdriften riktigt 🙂26 januari, 2004 kl. 16:13 #38494christopher
Deltagare>Ja bor utanför sthlm.
Söder om stan?
/
fraSSe Haninge27 januari, 2004 kl. 00:56 #38499Wanderer
DeltagareGött att du fått ordning på pedalerna då! 😉
30 januari, 2004 kl. 12:38 #38495Digits
DeltagareFyfanken, nu haller jag med den forsta posten i traden 🙂
Maken till ohyggligt overstyrd bil med noll kontroll har jag aldrig varit med om 🙂
jag tror att en topfuel dragster har mer grepp i kurvor och ar mindre ’tail happy’ an elandet till bil jag har (WRX-03) 🙂
Lag o korde i max 5km/h, svangde in pa en isig gata, nuddade gaspedalen (dvs tokgasade inte) och vips kommer baken flygande (nastan okontrollerbart)… upprepade samma bravad kanske 10 ggr, for man maste ju testa hehe
Igar gled jag typ 5m (korde langsammare an gangfart vid tillfallet) pa bredden (verkligen 90 grader), och stannade typ 30cm fran en stor buske 🙂
Ah, och sen slog jag i en trottoarkant med bakfalgen 🙂 Skitsamma, oerhort kul busbil anda, men jag kanske skulle ha annat gummi pa an bridgestone 215/45-17″ sommardack? 🙂 Nagon som vill kopa tva styck trasiga 17″are ? 🙂
Gar det att fa pa 16″ pa en WRX03? 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.