Min personliga uppfattning om däcket är att det grepper ohyggligt bra på torrt och har ganska styva stommar vilket ger fin styrrespons men på blött, huga där pratar vi halkkörning !!
Men tufft är det !
Med sånna feta skåror i däcket borde man slippa vattenplaning om man så åkte över en sjö. Känns däremot som däcket borde vara aningens instabilt just pga skårorna. Men om det är hårt gummi så funkar det.
Har för mig att Szanto hade sånna däck på sin bil innan alla problem med motorn…
treadwear traction och temperature är något som togs fram till den amerikanska marknaden. Dessa värden är inget som är exakt på något vis utan kan variera kraftigt då det inte finns någon exakt norm att gå efter. Men som sagt en hint om däcket får man. Dock tycker jag inte att man kan klassa paradan som ”hårt”.
Näpp, men det ger en fingervisning om vad det är för något. 🙂 Som sagt, ett helt ok gatdäck, om än med r-däckets halvdana våtegenskaper pga mönstret (eller brist på), men högst troligen inte i närheten av r-däckets bett och förmåga att klara av misshandel på det torra. 🙂
Jag skulle personligen välja ett rdäck om bettet var det viktiga, eller ett vanligt gatdäck om det skall fungera till lite av det mesta.