Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24703
    Zetterlund
    Deltagare

      Då var det äntligen dags att skaffa en liten info/bygg/projekt tråd till mitt silverskåp..

      En silverfärgad Impreza GT kombi av årsmod 2000, införskaffades i slutet av april 2009 i Karlstad för ett överpris utan dess like (har jag kommit fram till under tiden jag haft den). När bilen hämtades ut var det nyrenoverad motor och väldigt original bortsett från ett 3″ av okänt namn. Men efter bara 6 dagar så rullade bilen upp på en biltransport för att åter få en motorservice. Lagerras var det visst.. Och jag hade varit mycket noga med att få så många lugna inkörningsmil på bilen på kort tid och hade avverkat närmare 250 mil på dessa sex dagar .. Det var en besvikelse i stor bemärkelse. Två veckor senare får jag tillbaka bilen och nu verkar allt vara som det ska. Började åter igen på nya inkörnings mil.. Nu verkade allt hålla.

      Då började jag börja en lite nogare studie på bilen, upptäcktes det ett UniChip monterat bredvid databoxen och tänkte att detta kan ha haft något med att jag inte fick någon varning vid lagerraset (ingen indikation för låg oljenivå som var 3 liter under min strecket). Detta klipptes ur ganska fort och lödde ihop original kabelstam till boxen igen.
      Med mindre glädje så blev bilen betydligt tröttare efter detta, men var i min värld lite drift säkrare att köra. Samt att en liten dawesdevice fick krypa ner brevid turbon och en laddtrycksmätare instalerades lite provisoriskt. Bilen fick de säkra värdet 0.9 i ladd med peak på 1.0

      Under sommaren så jagade jag reda på ett Apexi PFC som skulle instaleras och mappas.. Bilen startade aldrig med detta så det såldes vidare till Klew och hans monsterbygge.

      Så bilen planerades att få rulla på två bantäffar i orginal utförande, bortsett från den H&R fjädersats som oxå var monterad vid köp.. Men innan planerad träff nr två. Kinnekulle Ring så upptäckte jag att min turbo var glappare än glappas och då hade lite för hög förbrukning av olja. Blev helt enkelt rescuebil på kinnekulle istället.

      Närmare in på höstkanten så dök nästa fel upp på bilen. Ett tändstift gav upp och tog med sig en avgasventil in i döden.. Bilen stäldes av och rullades in i garaget för närmare undersökning.. I brist på motivation och arbetslust (då de gick upp i rök samtidigt med avgasventilen) så stog bilen i närmare 3 månader innan motorn komptestades och visade 1.4, 8.9, 9.0, 8.9 kg på cylindrarna.. Rev ur motorn på en natt och pockade av den högra toppen. Som tur var här så fanns det då en topp från Klew’s gammla motor som köptes och moterades tillsammans med lite nya packningar och annat på den sidan. Samtidigt monterades det på ett orginal avgassystem och kopplade åter in orginal laddtrycksstyrning för att den skulle vara så orginal & anonym som möjligt. Bilen var åter i drift december 2009..

      I januari 2010 fick jag nytt jobb (i Oslo, Norge) Jag flyttade upp och allt gick som det skulle.. Tills mars månad då kära “Tollvesenet” i Norge fick stopp på mig i en kontroll.. Då var det färdigkört med svenskregistrerat.. Bilen besiktigades och ställdes av hemma hos min far. För att säljas under vår/sommar 2010. Ingen var intresserad…

      Så nu på höst/vinter kanten 2010 så hämtades bilen hem till mig igen då den skulle få bo i mitt tomma garage var planen. Och självklart så kommer ett nytt fel fram efter den stillastående sommaren. Bilen började överladda så hårt att boostcut går in och stryper bilen, samt att den fina “Y” slangen under intercoolern sprängs.. dvs nya fel att felsöka..

      Och där står jag idag med silverskåpet…

      Men eftersom jag har gått och köpt mig en bruksbil (självklart Subaru) som inte är lika “lämpad” till att släpa ut på bana och busköra med, så har jag bestämt mig för att behålla bilen och göra en ren bana/bus bil av min GT och låta den få bo på en biltransport framöver. Då kan inte Tollvesenet klaga..

      Byggplanerna är då ganska små och jagar inte hk utan ett mer körbar bil över hela registret. Siktar på någonstans 300-350 hk för att det ska vara lättare att få allt att hålla.

      Dellistan kommer nog bli lång och ännu längre när jag väl börjar ordentligt.

      – Hitta en vettig donator bil i UK (STi version 5-6) för en hållbarare drivlina än orginal GT.
      – Bromsuppgradering, kanske Subaru’s egna Brembo.
      – Bli “Storkund” hos Whiteline … Då jag kommer prioritera väghållning.
      – Uppgradering av bränsle system.
      – Coilovers
      – Lättning av allt som är möjligt.
      – Bur… Halv eller hel är ännu ej bestämt..
      – Sittastillstolar och riktiga bälten.
      – Ev ny färg på silverskåpet + lite dekaler.
      – Mappningsbart ECU. Spånar på att försöka få tag på ett Apexi PFC igen, annars blir det nog Simtek eller Autronic. EcuTech är inte intressant då MAF ska bytas mot MAP.

      Bilder kommer sorteras upp i nytt inlägg när jag har hittat alla. :p

      #214754
      Zetterlund
      Deltagare

        Har även bilder från första motorrenoveringen i Karlstad, måste bara hitta dem i datorn först.. 😉

        • Så här såg bilen ut vid när jag hämtade den i Karlstad.

        • Monteringen av 3″ som följde med vid köpet..
        • Före bandage..

          Efter bandage..

          Nästan på plats.. (tack Mortil för hjälpen)

        • Lite längre in på sommaren fick jag för mig att åka lite utanför vägen…
        • Motorrenovering..
        • Rensning av motorrum:

          Motor ur:


          Den berömda ventilen:

        • Och i vinterkläder hemma i Oslo :p
        #214758
        Gilarski
        Deltagare

          Nice. Helsike va mycket strul du haft grabben 😮 påminner om min GT-kombi, som dock i stället åkte på skroten till slut 🙁

          Kämpa på, kan blir hur bra tråd som helst ju ! 🙂

          #214755
          Zetterlund
          Deltagare

            Nice. Helsike va mycket strul du haft grabben 😮 påminner om min GT-kombi, som dock i stället åkte på skroten till slut 🙁

            Kämpa på, kan blir hur bra tråd som helst ju ! 🙂

            Haha. Jo tack, dessa GT-kombis verkar bära någon förbannelse :p
            Ska se vart denna tråd slutar och när den börjar.. Då jag har säsongen 2012 som tidigaste säsong att få den ur garaget. 😉

            Nu läste jag lite snabbt men jag reagerade på 2 saker. 🙂

            Unichip är inget “chip” utan en extra box som samarbetar med org box och är mappad separat, detta användes innan EcuTek kom och är inget som är skadligt om den är vettigt mappad!

            Drivlinan i en STI V5/6 är inte mycket bättre än en GT, vissa säger att dreven har nån annan behandling men om det stämmer vet jag inte. Sitter väl även vanliga R160 bakdiffen på en STI, så rätt meningslös “uppgradering” mao.

            Ja det stämmer. Men av det jag fick fram så var detta bara monterat och innehöll bara en grundmapp. Samt med lite läsning här på nätet (både på vårat forum och andra) så framgick det inte många positiva kommentarer om detta. Sen fanns det ingen av mapp frimorna som verkade vara intresserade av att mappa om detta. 🙁

            Och förlåt om jag var lite otydlig i min beskrivning på drivlinan. Jag menar även motor från samma bil. Då en EJ207 är mer skottsäker än en EJ205 som sitter i nu. Iaf vad alla kunniga säger :rolleyes:
            Men som du säger Oskar så sitter det oftast en vanlig R160 bakdiff, och ang lådan går det många rykten om vad det är för skillnad på sti och gt lådorna från den årsmodellen. Är helt klart ett par timmars läsning om just dessa lådor/diffar/motorer som väntar för att hitta en bra lösning.

            Och jag är helt klart öppen för eventuella förslag på vad som kan passa bättre som donator bil 😀

            #214748
            Kvarnis
            Deltagare

              Den första frågan du bör ställa dig är

              Hur mycket vill du krångla till det?
              -Krångel newage sti med avcs styrning
              -Inte krångel sti botten del GT toppar

              Om jag utgår från billgt och bra

              newage STI botten del (har en liggnades 😉 )
              GT toppar alt V5/6 sti toppar
              Apexi nä maf om du inte ska köra med mapsim, så mao simtek/autronic/motec
              Vill minnas att Raul har en M48 som säker går att få köpa för rätt peng, då passar du på att köpa 18G’n från honom så har du löst det med turbon oxå 😀

              Drivlina, 6 petad utan dccd med R180 konvertering sti bromsar
              740cc’s spridare och E85 konvertering ger ~400Bhp dvs en kul bil, men det blir inte grattis sas.

              #214753
              Mumin
              Deltagare

                Nice. Helsike va mycket strul du haft grabben 😮 påminner om min GT-kombi, som dock i stället åkte på skroten till slut 🙁

                Kämpa på, kan blir hur bra tråd som helst ju ! 🙂

                Haha. Jo tack, dessa GT-kombis verkar bära någon förbannelse :p
                Ska se vart denna tråd slutar och när den börjar.. Då jag har säsongen 2012 som tidigaste säsong att få den ur garaget. 😉

                GT kombis är fint skit 🙂 Ni har bara haft lite oflyt 🙂
                Men fin är den iaf.. Hoppas vi ser den på vägarna inom några år 😀
                Roligt projekt ser du ut att bli.. dyrt också 🙂 Äre inte billigare att sälja och impotera en fint sti kombi? 🙂

                #214749
                Kvarnis
                Deltagare

                  Nja en sti kombi har ändå inte någon värst hållbara motor eller drivlina ändå.
                  Motorn ok, men lådan från en sti är väl lite mening, ändå ingen etc

                  Det behövs newge 2.0l blok oh 6 petat om det ska vara hållbart riktigt hållbart

                  ex priser
                  Motec från Raul 10k
                  Turbo kanske 7k
                  Mitt block 10k
                  Drivlina med R180 diff och bromsar ~40k
                  Spridare oh regulator 5k

                  Drivlinana+sprut,spridare åkar man på vilket fall som helst
                  Sen så är det ju fränt att göra lite själv :), så mycket roligare när man väl är klar.

                  Det enda vettig är i så fall en newage sti, men en GT på 1150kg med 400bhp kommer krossa en newage i prestanda

                  #214760
                  Garagekungen
                  Deltagare

                    Nice. Helsike va mycket strul du haft grabben 😮 påminner om min GT-kombi, som dock i stället åkte på skroten till slut 🙁

                    Kämpa på, kan blir hur bra tråd som helst ju ! 🙂

                    …fortsätter fel-spöket att härja i bilen kommer det iaf att bli en väldigt lång tråd… :p

                    Kul med en sleeper !
                    (glöm inte bilder – för oss som lärde oss läsa med hjälp av Kalle Anka…:rolleyes: )

                    #214756
                    Zetterlund
                    Deltagare

                      GT kombis är fint skit 🙂 Ni har bara haft lite oflyt 🙂
                      Men fin är den iaf.. Hoppas vi ser den på vägarna inom några år 😀
                      Roligt projekt ser du ut att bli.. dyrt också 🙂 Äre inte billigare att sälja och impotera en fint sti kombi? 🙂

                      Haha, ja fin skit kanske de är.. Men har haft ganska mycket oflyt med just denna 😉 Och ut på vägarna ska den komma, någongång…
                      Och ang sälja för att sen importera någon STi kombi är inte aktuellt, dels för kostnaden och dels som Kvarnis säger.. Det är roligare att göra något själv :p

                      Nja en sti kombi har ändå inte någon värst hållbara motor eller drivlina ändå.
                      Motorn ok, men lådan från en sti är väl lite mening, ändå ingen etc

                      Det behövs newge 2.0l blok oh 6 petat om det ska vara hållbart riktigt hållbart

                      ex priser
                      Motec från Raul 10k
                      Turbo kanske 7k
                      Mitt block 10k
                      Drivlina med R180 diff och bromsar ~40k
                      Spridare oh regulator 5k

                      Drivlinana+sprut,spridare åkar man på vilket fall som helst
                      Sen så är det ju fränt att göra lite själv :), så mycket roligare när man väl är klar.

                      Det enda vettig är i så fall en newage sti, men en GT på 1150kg med 400bhp kommer krossa en newage i prestanda

                      Du har helt klart ett intressant koncept åt mig där Kvarnis, men eftersom jag har lite halvlång framförhållning på vad som ska införskaffas och byggtid på detta. Så kanske både Motec från Raul och ditt block hinner säljas på andra håll.
                      Så du kan garantera att du kommer bli ett litet bollplank för mina idéer Kvarnis, och då kanske kunna styra mig mot rätt håll oxå 😀

                      …fortsätter fel-spöket att härja i bilen kommer det iaf att bli en väldigt lång tråd… :p

                      Kul med en sleeper !
                      (glöm inte bilder – för oss som lärde oss läsa med hjälp av Kalle Anka…:rolleyes: )

                      Hahaha!! 😀 Kul där du, men du har en poäng faktiskt.. Nästan så man hoppas på att “fel-spöket” kommer bo kvar i bilen :p för läsarnas skull 😉

                      Jo lite sleeper kanske det blir, men vill mest vara lite udda 😮 alla andra bygger juh på GC karossen..

                      (ska försöka göra en så bra bildbok av det för din skull Garagekungen) :rolleyes:

                      #214750
                      Kvarnis
                      Deltagare

                        Förslag, börja med sprut.
                        Den är ju som kärnan i det hela.

                        Sen finns det ju andra alt att välja ang motor etc, utgå från sprutet och bygg därefter vad som funkar med det.

                        Att köpa på sig lite delar i taget är ett bra sätt att slippa att det känns för dyrt på en gång…

                        #214757
                        Zetterlund
                        Deltagare

                          Förslag, börja med sprut.
                          Den är ju som kärnan i det hela.

                          Sen finns det ju andra alt att välja ang motor etc, utgå från sprutet och bygg därefter vad som funkar med det.

                          Att köpa på sig lite delar i taget är ett bra sätt att slippa att det känns för dyrt på en gång…

                          Japp det får nog bli ett sånt.. Ska försöka kolla runt lite på de olika ECU som finns tillgängliga och läsa på lite om dem 😉 Efter det får delarna ramla in vartefter jag hittar dem.
                          Och då motor+drivlina inte är det som står först på inköp utan blir mest väghållning i början så har jag “lång” tid på mig att hitta något bra. 😎

                          #214751
                          Kvarnis
                          Deltagare

                            Ang ecu så det första du ska fråga dig om du ska mappa själv.

                            För det andra så satsa på map baserat ,det är den enda vettiga lösniong för en bus bil.

                            M48 är bra ecu , dock ingen flashig mjukvara då det är dosbaseat program, men det spelar mindre roll M800 kostar ju näramre 50k med alla funkltioner upplåsta.
                            Har för mig att någoan hade ett över med det var fotfarande runt 20k.

                            Autronic och simtek är väl också bra, men det är jui inte så många som mappar simtek ännu tyvärr.
                            Motec mappar hittar du nog lite var stans skulle jag tro, då det tillsdamasn med gems har varit stort inom grupp N

                            #214759
                            Gilarski
                            Deltagare

                              Ang ecu så det första du ska fråga dig om du ska mappa själv.

                              För det andra så satsa på map baserat ,det är den enda vettiga lösniong för en bus bil.

                              M48 är bra ecu , dock ingen flashig mjukvara då det är dosbaseat program, men det spelar mindre roll M800 kostar ju näramre 50k med alla funkltioner upplåsta.
                              Har för mig att

                              STIred hade ett Motec liggandes för ett tag sen till en vettig peng 🙂

                              #214752
                              Kvarnis
                              Deltagare

                                STIred hade ett Motec liggandes för ett tag sen till en vettig peng 🙂

                                Raul=STIred 😉 😀

                              Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
                              • Ämnet ”Zetterlund’s "Silverskåpet"” är stängt för nya svar.