› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Motorvärmare
- Detta ämne har 23 svar, 2,742 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 5 månader sedan av
Fransson.
-
FörfattareInlägg
-
24 augusti, 2006 kl. 15:01 #1093
Nyman
DeltagareHar bara en lite fundering, hur vanligt är det med en motorvärmare i impreza? Det är ju onekligen en bil som är riktigt rolig att köra på vintern och jag antar att den mår mycket bättre (som vilken bil som helst) av att startas varm..
Om man ska sätta i en sådan, vad ska man ha för någon och vad är ett ca pris på det?
-= enough is enough =-
25 augusti, 2006 kl. 11:20 #42380Manor
DeltagareMotorvärmare är lika toppen på Imprezan som på alla andra bilar :). Det är väl Calix eller Defa de brukar heta, och kan monteras på exempelvis Subaruverkstaden.
27 augusti, 2006 kl. 17:06 #42390Nyman
Deltagareman tackar för det!
27 augusti, 2006 kl. 17:41 #42385alrik
Deltagare2500-3000 kostade det när jag lät verkstaden montera en samtidigt med kamremsbyte.
/ Mikael
30 augusti, 2006 kl. 17:44 #42387-Nordbo-
DeltagareÄr det svårt att montera en motorvärmare själv?
Fungerar det bra med slang-värmare på imprezor? (För dom kan man väll installera själv?)|——-|
|sti-06 |
|——-|30 augusti, 2006 kl. 18:15 #42374SecretAgentMan
DeltagareBlockvärmaren (asg) är inte så svår att montera, men det kräver lite verktyg som oftast inte finns i den glade hempularens lådor (men på feltema, Mekonomen, etc).
Kylarvattnet åker man på att tappa ur – inte för att det är svårt att fylla på…men det finns risk att man får luftlås i systemet om man inte kan karateknepet ™ för påfyllning av vatten i kokare. (:D)
När själva värmaren är på plats är det mest kabeldragning det handlar om.
Jag skulle uppskatta jobbet till en stark 6:a på en skala 1-10 för en händig GDS-hempulare. 😀
/J – precis monterat en värmare
30 augusti, 2006 kl. 18:23 #42391Nyman
Deltagaremin värmare 😉
-= enough is enough =-
2 november, 2007 kl. 18:19 #42392rickey
DeltagareSkulle man kunna få ett tips på hur ”karateknepet” går till och vart man finner placeringen där pluggen sitter?
2 november, 2007 kl. 18:29 #42375SecretAgentMan
DeltagareDu lär ta dig ned under bilen, kika upp bredvid grenröret på förarsidan, där det går in i toppen…du har en stor plugg med insexfattning (14 mm) där – där monteras värmaren.
Mao behöver du en insex på 14 mm, och spärrskaftsmodellen rekommenderas starkt, tillsammans med stadiga förlängare, spärrskaft (helst muttermaskin) – den pluggen kan sitta rätt friskt..
Karateknepet – använd övre kylarslang som pump – plocka loss den vänstra lilla slangen på kylarens vänstra sida, inte den som går via det tunna metallröret till expansionskärlet, utan den andra (tänk dig att du står med näsan mot motorn).
Den lilla rörstumpen på kylaren täpper du till med fingret, och använder det som ”backventil” – först klämmer du på övre kylarslangen (den grova saken…), innan du släpper den, täpp till med fingret på den lilla rörstumpen och släpp slangen.
Du har precis skapat dig en pumpverkan som drar vattnet genom motorn, upp genom kylaren.
Man ser tydligt att det fungerar då varje ”pumptag” sänker nivån i burken (där locket sitter, där man fyller på).
Upprepa, fyll på, och när det kommer kylarvatten ur den lilla rörstumpen är det klart, sätt tillbaka den lilla slangen, fyll på, starta motorn och fyll på efter behov (burken skall vara full mer eller mindre (det kommer bubbla, stiga och sjunka när motorn går, kör med värmen på, lägg en trasa runt påfyllningshålet, för drälla, det kommer det att göra).
Skit i det lilla expansions-plast-smäck-kärlet, den nivån är ointressant…det är bara till för att kylarvattnet skall ha någonstans att ta vägen när det kokar…
/J
2 november, 2007 kl. 19:30 #42393rickey
DeltagareUnderbart!
Jag tackar och bugar mig djupt!
2 november, 2007 kl. 22:17 #42386thorlake
DeltagareVEEEEEERRRRRRKKSTAAAAANNNN!!! 🙂
Just köpt hela värmarmackelimanget svinigt billigt genom kontakter, men upptäckt att det förmodligen är bäst att låta proffs smälla dit grejjorna.
/Thorlake aka tummen mitt i handen-sjö
3 november, 2007 kl. 00:15 #42394rickey
DeltagareVEEEEEERRRRRRKKSTAAAAANNNN!!! :)Just köpt hela värmarmackelimanget svinigt billigt genom kontakter, men upptäckt att det förmodligen är bäst att låta proffs smälla dit grejjorna./Thorlake aka tummen mitt i handen-sjö
Hehe, stackare! Jag ska nog reda ut det här tror jag, borde inte vara så svårt med lite tålamod!
4 november, 2007 kl. 20:11 #42381Mats
DeltagareVad använder ni för verktyg för att spänna fast moståndet i blocket?
Skulle inte va sigen på o plocka ner grenröret bara för o spänna fast moståndet.Mats
Type R ’994 november, 2007 kl. 22:46 #42379Palm
DeltagareVad använder ni för verktyg för att spänna fast moståndet i blocket?Skulle inte va sigen på o plocka ner grenröret bara för o spänna fast moståndet.MatsType R ’99
Antingen så är det en bult som går igenom och tvingar ut två ”vingar” på insidan i vattenkanalen som spänner fast värmeelementet eller så kan det vara en typ av bygel som du spänner fast utifrån eller som jag såg nu på länken här, att det är gängat i blocket så du helt enkelt skruvar in hela värmaren!
http://www.defa.com/doc/200/240.pdf
Edit: I ditt fall borde de funka med en stor polygriptång eller kanske skiftnyckel, ev får man ta ett don och knacka runt ”muttern” tills den gängat in sig tillräckligt om de är trångt och jävligt.
4 november, 2007 kl. 22:59 #42396NickeH
DeltagareJag gjorde nåt mellanting jag lät verkstan montera värmaren men jag drog elkablarna själv. Onödigt låta verkstan göra det som en femåring kan fixa.
Tog ca en timma för verkstan att montera. Tror värmaren(DEFA) kostad nästan 2000kr inkl kabel.
/N
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.