Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1093
    Nyman
    Deltagare

      Har bara en lite fundering, hur vanligt är det med en motorvärmare i impreza? Det är ju onekligen en bil som är riktigt rolig att köra på vintern och jag antar att den mår mycket bättre (som vilken bil som helst) av att startas varm..

      Om man ska sätta i en sådan, vad ska man ha för någon och vad är ett ca pris på det?

      -= enough is enough =-

      #42380
      Manor
      Deltagare

        Motorvärmare är lika toppen på Imprezan som på alla andra bilar :). Det är väl Calix eller Defa de brukar heta, och kan monteras på exempelvis Subaruverkstaden.

        #42390
        Nyman
        Deltagare

          man tackar för det!

          #42385
          alrik
          Deltagare

            2500-3000 kostade det när jag lät verkstaden montera en samtidigt med kamremsbyte.

            / Mikael

            #42387
            -Nordbo-
            Deltagare

              Är det svårt att montera en motorvärmare själv?
              Fungerar det bra med slang-värmare på imprezor? (För dom kan man väll installera själv?)

              |——-|
              |sti-06 |
              |——-|

              #42374
              SecretAgentMan
              Deltagare

                Blockvärmaren (asg) är inte så svår att montera, men det kräver lite verktyg som oftast inte finns i den glade hempularens lådor (men på feltema, Mekonomen, etc).

                Kylarvattnet åker man på att tappa ur – inte för att det är svårt att fylla på…men det finns risk att man får luftlås i systemet om man inte kan karateknepet ™ för påfyllning av vatten i kokare. (:D)

                När själva värmaren är på plats är det mest kabeldragning det handlar om.

                Jag skulle uppskatta jobbet till en stark 6:a på en skala 1-10 för en händig GDS-hempulare. 😀

                /J – precis monterat en värmare

                #42391
                Nyman
                Deltagare

                  min värmare 😉

                  -= enough is enough =-

                  #42392
                  rickey
                  Deltagare

                    Skulle man kunna få ett tips på hur “karateknepet” går till och vart man finner placeringen där pluggen sitter?

                    #42375
                    SecretAgentMan
                    Deltagare

                      Du lär ta dig ned under bilen, kika upp bredvid grenröret på förarsidan, där det går in i toppen…du har en stor plugg med insexfattning (14 mm) där – där monteras värmaren.

                      Mao behöver du en insex på 14 mm, och spärrskaftsmodellen rekommenderas starkt, tillsammans med stadiga förlängare, spärrskaft (helst muttermaskin) – den pluggen kan sitta rätt friskt..

                      Karateknepet – använd övre kylarslang som pump – plocka loss den vänstra lilla slangen på kylarens vänstra sida, inte den som går via det tunna metallröret till expansionskärlet, utan den andra (tänk dig att du står med näsan mot motorn).

                      Den lilla rörstumpen på kylaren täpper du till med fingret, och använder det som “backventil” – först klämmer du på övre kylarslangen (den grova saken…), innan du släpper den, täpp till med fingret på den lilla rörstumpen och släpp slangen.

                      Du har precis skapat dig en pumpverkan som drar vattnet genom motorn, upp genom kylaren.

                      Man ser tydligt att det fungerar då varje “pumptag” sänker nivån i burken (där locket sitter, där man fyller på).

                      Upprepa, fyll på, och när det kommer kylarvatten ur den lilla rörstumpen är det klart, sätt tillbaka den lilla slangen, fyll på, starta motorn och fyll på efter behov (burken skall vara full mer eller mindre (det kommer bubbla, stiga och sjunka när motorn går, kör med värmen på, lägg en trasa runt påfyllningshålet, för drälla, det kommer det att göra).

                      Skit i det lilla expansions-plast-smäck-kärlet, den nivån är ointressant…det är bara till för att kylarvattnet skall ha någonstans att ta vägen när det kokar…

                      /J

                      #42393
                      rickey
                      Deltagare

                        Underbart!

                        Jag tackar och bugar mig djupt!

                        #42386
                        thorlake
                        Deltagare

                          VEEEEEERRRRRRKKSTAAAAANNNN!!! 🙂

                          Just köpt hela värmarmackelimanget svinigt billigt genom kontakter, men upptäckt att det förmodligen är bäst att låta proffs smälla dit grejjorna.

                          /Thorlake aka tummen mitt i handen-sjö

                          #42394
                          rickey
                          Deltagare

                            VEEEEEERRRRRRKKSTAAAAANNNN!!! :)Just köpt hela värmarmackelimanget svinigt billigt genom kontakter, men upptäckt att det förmodligen är bäst att låta proffs smälla dit grejjorna./Thorlake aka tummen mitt i handen-sjö

                            Hehe, stackare! Jag ska nog reda ut det här tror jag, borde inte vara så svårt med lite tålamod!

                            #42381
                            Mats
                            Deltagare

                              Vad använder ni för verktyg för att spänna fast moståndet i blocket?
                              Skulle inte va sigen på o plocka ner grenröret bara för o spänna fast moståndet.

                              Mats
                              Type R ’99

                              #42379
                              Palm
                              Deltagare

                                Vad använder ni för verktyg för att spänna fast moståndet i blocket?Skulle inte va sigen på o plocka ner grenröret bara för o spänna fast moståndet.MatsType R ’99

                                Antingen så är det en bult som går igenom och tvingar ut två “vingar” på insidan i vattenkanalen som spänner fast värmeelementet eller så kan det vara en typ av bygel som du spänner fast utifrån eller som jag såg nu på länken här, att det är gängat i blocket så du helt enkelt skruvar in hela värmaren!

                                http://www.defa.com/doc/200/240.pdf

                                Edit: I ditt fall borde de funka med en stor polygriptång eller kanske skiftnyckel, ev får man ta ett don och knacka runt “muttern” tills den gängat in sig tillräckligt om de är trångt och jävligt.

                                #42396
                                NickeH
                                Deltagare

                                  Jag gjorde nåt mellanting jag lät verkstan montera värmaren men jag drog elkablarna själv. Onödigt låta verkstan göra det som en femåring kan fixa.

                                  Tog ca en timma för verkstan att montera. Tror värmaren(DEFA) kostad nästan 2000kr inkl kabel.

                                  /N

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.