› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › EJ20 EJ22 ?
- Detta ämne har 24 svar, 2,452 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 4 månader sedan av STIred.
-
FörfattareInlägg
-
11 augusti, 2003 kl. 16:44 #2229RoggaDeltagare
Funderar över det här EJ20 EJ22 EJ25 kanske finns mera oxå. ? Är det olika motorer lr? isof i villken bil siter respetive motor och villken är bäst för eventuell trim? vad är skillnaden liksom?
:+
11 augusti, 2003 kl. 17:24 #50448DawnDeltagareEJ20 2.0 liters motor
EJ22 2.2 liters motor
EJ25 2.5 liters motor
EJ20(2.0L) och EJ22(2.2L) finns med turbo som standard i europa vad jag vet.
EJ25(2.5L) är USA vers. utan turbo. Finns säkert andra spec också med detta är vad jag läst mig till.EJ25 hade väl varit det bästa att göra en turbo konvertering på med smidda stakar och kolvar och en herrejösses snurra och sådant smått och gott.:9
12 augusti, 2003 kl. 08:04 #50454RoggaDeltagareAha men villken impreza sitter då EJ22 i? För det borde ju vara bättre prestanda i den och bättre att trima kanske!
För nån 04`as impreza med EJ25 det e ju inte så billigt x(12 augusti, 2003 kl. 08:21 #50449dlehtihetDeltagareEJ22 = 22B
12 augusti, 2003 kl. 12:07 #50455RoggaDeltagareHmm det blev man ju inge mera hjälpt av 😮
Jag undrade villken årsmodel den sitter i lr sitter den i alla? Och är den bättre EJ22?
12 augusti, 2003 kl. 12:13 #50440SecretAgentManDeltagareDå blocken har samma yttermått är det inte alltid säkert att en motor med större volym är bättre – man får mindre gods runt fodren….
Och strokar man motorn och behåller borren tappar man i varvvillighet, vilket ger en tristare karaktär – men då höga varvtal lastar mer än massor med vrid i mitten så sparar man kanske motorn lite.
Meeeen – ett slutet 2,2-liters block med rätt innanmäte är antagligen det vettigaste man kan bygga på, eventuellt med en strokning till 2,33 l, 2,5:an är det många som tvivlar på pga stryktålighet.
/J
12 augusti, 2003 kl. 12:16 #50446OzODeltagare>Jag undrade villken årsmodel den sitter i lr sitter den i alla?
—
Här tolkar jag det som om du vill veta vilken årsmodell EJ22 sitter i. Om det nu stämmer att den sitter i 22B (jag tror det stämmer) så är det 1998.>Och är den bättre EJ22?
—
Menar du om EJ25 är bättre än EJ22? Det är i alla fall större volym 😉 men jag har ingen aning om hur blocket ser ut. Closed/Open? Nån annan?________________________________________
http://bbs.impreza.nu/dcforum/Images/ssi/fireskull.gif ::::: The Blue Pile Of… Cr@p! ::::: http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/smileys/smiley_ed16.gif
~ I will shadow o ye Precious Silver Piles with NOS tour 2003 ~
”Id be unstoppable… if I could just get started!”12 augusti, 2003 kl. 15:14 #50450dlehtihetDeltagarePrecis som OZO säger så kom dessa 98 (varav en handfull registrerades in i England som 99:or pga att kvoten 50 bilar redan hade gråimporterats). Blocket är ett helgjutet sådant (”closed deck”).
M v h
Danne
12 augusti, 2003 kl. 19:35 #50453thehookDeltagareTror att EJ22 sitter i diverse Outbacks och Legacy’s samt möjligen i några US Imprezor oxo… Kolla med Google. 😉
Mvh / Krooken
13 augusti, 2003 kl. 11:59 #50441SecretAgentManDeltagareProblemet med det slutna 2,2-litersblocket är att de är inte alltför vanliga, och hittar man ett kostar det FLIS.
Vad man kan göra är att kontakta Lateral Performance (naturligtvis med fördel via mig ;)) och greja ett slutet ”vanligt” 2-litersblock, och byta foder i det för att få 2,2-borr…och sedan strokar man det om man vill…eller så kör man med en varvvillig 2,2:a.
Problemet kan bli att mappa en elakt byggd motor, och klara avgaskraven – om man ens klarar en okulär besiktning under huven med de turboaggregat som krävs för att få den skjuts som en rätt byggd motor kan leverera.
😀
/J
13 augusti, 2003 kl. 12:50 #50451dlehtihetDeltagareHugade spekulanter kan också gå in på http://www.22b.com under säljes och lägga bud på ett 22B block till salu där. Priset är 400 UKP.
13 augusti, 2003 kl. 12:56 #50457RoggaDeltagareLåter fint det där secretagentman.. Så det vanliga EJ20 blocket är inte slutet då. Dumt att dom ha gjort alla möjliga modeller å inte bara dom braiga 🙁 … Vad kan man få loss ett sån slutet 2.0 liters rensat block för då? Om nu inte dom svenska blocken är sluten!!
10 juni, 2004 kl. 18:40 #50447ExOrdisDeltagareI 98:ans (22B) EJ22 har effekten uppmätts ligga en bit över 300 hästar, orört…
10 juni, 2004 kl. 18:40 #50456RoggaDeltagareJa ha men då vet man ju lite mera om det! Så 2.2 L e borrad inte en strokad å ingen 2.2 Liters i MY00 då!! Kan man ju lika gärna borra och stroka den 2.0 litersen.. Trode inte att det va samma yttermått på 2.2 å 2.5 l blocken borde ju vara klen då 2.5 kanske därav inge snurra på dem lr så är dom strokad å inte fullt borade till 2.5L.. Jag tycker det borde vara mera kusar i 98`ans 2.2L då mot 00`ans 2.0?
SecretAgentMan det är ju skönnt med en massa vrid oxå 🙂tackar för svaren 😉 😉
3 oktober, 2005 kl. 16:26 #50463SarasDeltagareBra fråga…
/Jimmy Särås -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.