- Detta ämne har 60 svar, 6,597 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 5 månader sedan av Yonaz.
-
FörfattareInlägg
-
26 mars, 2006 kl. 15:48 #22456StaffeDeltagare
Nu när det börjar bli lite projekt trådar här och inte en enda med någon Bugeye så kan ju inte jag låta bli att starta en ny projekt tråd då 😉 🙂
Bilen är en Subaru Impreza WRX STI 02 jag har haft bilen i 1,5 år det har vatt en ägare innan mig och den har rullat precis 4000 mil nu. De jag ska ha den här bilen till är på banträffar,race,stripp eller om jag vill dra en repa runt korv mojjen så ska jag kunna göra de 😉
Det började på hösten närmare bestämmt october 04 som jag beställde hem dom första sakerna,då visste jag inte att de var så lång leveranstid på endel grejer!! De jag skickade efter i october fick jag hem i mitten på augusti!! O allt de andra ska jag inte tala om för då blir det här hur långt som helst 🙂Bil:
Subaru Impreza WRX STI 2002Motor:
APS Cold Air Intake
Helix uppipe
HKS downpipe
HKS carbon titanium exhaust
GTSpec Header
GReddy V-Spec Front Mounted intercooler
Blitz Blow Off Valve
Walbro 255 l/h Bränslepump
Perrin radiator shroudChassi:
Cusco OS fjäderbensstag fram
Cusco OS fjäderbensstag bak
Tein Type Flex coilovers justerbar höjd, hårdhet och camber
Tein EDFC (Electronic Damping Force Controller)Fälg,Däck:
Volk Racing TE37 18*7,5
Toyo Proxes T1R 225-40/18
På bana: Orginal 17 tums fälg med rdäck ej klart villka blir nog Toyo TRAMPIO R888Bromsar:
330mm ventilerade skivor Fram
Brembo 4-kolvsok med Red Stuff belägg Fram
305mm ventilerade skivor Bak
Brembo 2-kolvsok med Red Stuff belägg Bak
Stålomspunna bromsslangar runt omInteriör:
Sabelt 4-punktsbälte
Tein EDFC enhet (Electronic Damping Force Controller) möjlighet till att ställer 16 olika lägen på hårdet eller mjukhet
Övrigt orginal STI inredningExteriör:
Chargespeed front spoiler
Chargespeed sido kjolar
Liberal grill
Kaminari kolfiberhuv utan scoop :+
Kaminari justerbar kolfibervinge
Kaminari bakspoiler
Ganador backspeglar
Graham Goode Racing dimljuskåpor
Vita blinkers o reflektorerSå ser det ut nu,men det händer nya saker hela tiden. Nu väntar jag på att endel saker ska komma hem så man kan montera de innan allt drar igång med träffar o bankörning 🙂
Det jag har beställt är:
-Defi mätare Oljetemp, Oljetryck, Turbo tryck
-GReddy Catch tank
-Volk Racing Hjulmuttrar (blåa)
-Sparco HuvlåsOch den närmsta tiden så ska bilen upp till grabbarna på JRM-Racing.se o få lite massage då med:
-Turbo ifrån APS är inte klart än villken model det blir lutar åt SR40
-Fuel Rails ifrån APS
-800cc Power Enterprise spridare
-Tädstift
-MoTeC M800 PRO styrsystem mm mmDet händer alltid något med bilen och jag ska försöka få upp lite bilder också så fort de kommer något nytt eller det händer nåt
Allt som är gjort på bilen har jag själv skruvat med och finansierat på egen hand 🙂Ett STORT TACK till:
http://www.jrm-racing.se
http://www.streetpower.se
http://www.vividracing.com
—————————————
Tuning Is Not A Crime!!!
BugEye STI-0226 mars, 2006 kl. 16:06 #193304SecretAgentManDeltagareTufft projekt, kul att utseendet skall backas upp med lite ork med. 🙂
Men turbo ifrån APS? Det finns bra mycket billigare snurror som gör jobbet lika bra (Deadbolt, Forced Performance mfl har turbos som passar på standardstället).
/J
26 mars, 2006 kl. 16:54 #193314KvarnisDeltagareSom sagt inge fel på APS turbos…förutom priset då 😉
Skulle ta en alvarlig funderare… en Turbo typ 18/20G från Deadbolt är bra mycket bättre kurs på 🙂
Motec är dock riktigt fin skit de :D, frågan är dock bara om det är lönt att lägga så mycket bara på ecu’n om du inte ska göra radikala förändringar senare dvs motor byte etc…bara en tanke.
Finns även gems,autronic etc för mer hummana summor en Motec M800 är lätt 50% av den totala summan du tänker lägga utt
26 mars, 2006 kl. 17:26 #193328pannanDeltagareSäger som Kvarnis, Motec är lite overkill där. Om du nu inte vill spela in allt vad motorn gör och analysera. Finns billigare sprut.
26 mars, 2006 kl. 17:36 #193309WiklundhDeltagareTummen upp för trimmad bugeye. 🙂
Lite bilder till folket oxå när det finns möjlighet.26 mars, 2006 kl. 20:43 #193345StaffeDeltagareTack grabbar!!
Jo jag vet att man kan hitta sprut för under halva priset av vad MoTeC kostar, jag har kollat mycket på dom där sakerna även HKS F-CON VPro,GEMS och EcuTec..men jag tycker ändå MoTeC passar detta bättre för om jag ska bygga vidare på motorn eller en annan så har jag styrsystem så jag klarar mig 😉 Sen finns det ju nästan hur mycket fineser som helst och annat kul till det 😛
—————————————
Tuning Is Not A Crime!!!
BugEye STI-0227 mars, 2006 kl. 05:40 #193312simoDeltagareKul projekt, dock skulle jag styra mot Trollspeed om jag skulle ha ett Motec mappat.
/Ulrik
27 mars, 2006 kl. 06:22 #193305SecretAgentManDeltagareKul projekt, dock skulle jag styra mot Trollspeed om jag skulle ha ett Motec mappat./Ulrik
Jag skulle nog styra kosan ditåt även om det var Autronic eller Gems med. 😀 Riktiga siffror på vrid/effekt före och efter…och en av Sveriges vassaste mappare (hela rallycrosseliten mer eller mindre mappas där).
/J
27 mars, 2006 kl. 07:43 #193336STIredDeltagareSer fint ut framförallt planerna på motorfronten 😉
Personligen tycker jag att Motec är riktigt sjyssta grejer, men som de andra säger beror mycket på vad man är ute efer….
JRMs mappare är riktigt duktig med på att mappa motec, mappat en hel del grupp-n bilarOm du kör med APSturbo så passar SR40 pefekt för 2L motorn, blir mycket trevligare köra med till vardags iaf än en sr55, vet att jag har räknat på båda en gång i tiden och skillnaden är väl runt 1000-1500varv(kommer inte ihåg exakt) innan man får upp sjysst ladd, detta är då teoretiskt.
SR40 laddar fint från ca3500rpmAPS sjyssta grejer dock kostar de en heldel….
27 mars, 2006 kl. 07:55 #193306SecretAgentManDeltagareJag tror inte någon av oss argumenterar mot dig Raul, men varför pynta det dubbla när man når samma resultat? 🙂
Trollspeed har något som JRM saknar, den rullande landsvägen…det ger dem oerhört mycket mera möjligheter att finslipa mappningen och som bonus får man papper på före/efter effekt på hjulen, vrid och se hur kurvan ser ut – och trovärdiga siffror blir det med. 🙂
Sedan vilken som är bäst på att mappa låter jag vara osagt.
/J
27 mars, 2006 kl. 10:25 #193337STIredDeltagareJag tror inte någon av oss argumenterar mot dig Raul, men varför pynta det dubbla när man når samma resultat? :)Trollspeed har något som JRM saknar, den rullande landsvägen…det ger dem oerhört mycket mera möjligheter att finslipa mappningen och som bonus får man papper på före/efter effekt på hjulen, vrid och se hur kurvan ser ut – och trovärdiga siffror blir det med. :)Sedan vilken som är bäst på att mappa låter jag vara osagt./J
He he jag argumenterade inte heller, skrev ju ang. motec t.ex att det beror på vad man är ute efter 😉 Sen vet jag att autronic, gems, mm funkar i flesta fall lika bra med…
Samma gäller aps det enda jag tyckte var att deras grejer är bra men dyra 🙂 tror kvarnis och jag har diskuterat en hel del om det där 😀
När det gäller min bil så är väl egentligen kanske turbon jag ånrar mest att jag tog från aps(ifall man nu ska ångra nåt), inte för att jag är missnöjd med den utan för att jag är fullt medveten att det finns turbagg som är lika bra för nästan halva pengarna. Iofs på min bil var jag inställd på att köra på hela kittet från dem, men om jag nu hade fått chans göra om allt, då hade jag nog valt en annan turbo.(endast för pengarnas skull). Hade dock fortfarande valt motec 😉 🙂
När det gäller mapparen konstaterade jag bara att även JRM hade en duktig motec mappare 🙂
Sen vet jag att rallycalle rekommenderade nån grym svensk motec mappare (kommer inte ihåg namn exakt eller om han jobbar på trollspeed men det kan man ganska enkelt ta reda på).Effektsiffror före och efter är heltklart en sjysst grej som däremot JRM inte kan erbjuda.
Personligen kommer jag garanterat vilja ha lite kurvor, om man gör nåt mer med motorn… 😉 🙂Sorry för OT förresten 🙂
Edit: något som är värt o tänka på dock och detta gäller nog de flesta, jävligt bra tänka igenom allt man vill göra och läsa på själv ordentligt innan man ger sig in i nåt, speciellt när det gäller stora/dyra grejer på bilen. Känner till ett par fall där det har gått helt åt helvete bara för att folk inte funderat igenom saker och ting ordentligt, självklart har man obegränsat med pengar och inte bryr sig om den biten då är det ju skit samma går alltid göra om allt från början, men hur många har den möjligheten…
27 mars, 2006 kl. 11:21 #193346StaffeDeltagareSer fint ut framförallt planerna på motorfronten 😉 Personligen tycker jag att Motec är riktigt sjyssta grejer, men som de andra säger beror mycket på vad man är ute efer….JRMs mappare är riktigt duktig med på att mappa motec, mappat en hel del grupp-n bilarOm du kör med APSturbo så passar SR40 pefekt för 2L motorn, blir mycket trevligare köra med till vardags iaf än en sr55, vet att jag har räknat på båda en gång i tiden och skillnaden är väl runt 1000-1500varv(kommer inte ihåg exakt) innan man får upp sjysst ladd, detta är då teoretiskt.SR40 laddar fint från ca3500rpmAPS sjyssta grejer dock kostar de en heldel….
Ja de har varit sr55 sr40 som jag har tittat på, men som sakt så lutar det åt en sr40. Det räker till 440-450hk och det är gott o väll till mig, då sr55 är till för 2,5liters maskinen så är ju den lite overkill + om man ska över 500 strecket 😉
Japp är medveten om att APS är dyra men det är grymt fina saker! Man få vad man betalar för 🙂 😉
—————————————
Tuning Is Not A Crime!!!
BugEye STI-0227 mars, 2006 kl. 13:29 #193307SecretAgentManDeltagareNja, vad gäller APS turboaggregat så får man betala mycket för märket och lite röd färg. 😉
En TD05-20G skulle sitta som en smäck på ditt bygge (och kosta alldeles lagomt).
/J
27 mars, 2006 kl. 15:37 #193329pannanDeltagareAPS är porr 🙂 inget snack om saken. Det är beprövat också, kolla bara hos G-force racing i England och andra trimmare där.
Dock har jag en annan fråga, JRM hyr väl in en kille ifrån England som mappar Motec åt dem? Det blir säkert jättebra men blir man inte lite halvlåst då? Skulle hellre välja som jag sade innan Autronic som de flesta större firmor kan mappa. Sedan kommer du inte ens behöva hälften av finesserna. Det som du behöver eller du kan utnyttja är launch och respons, mer behöver du inte. Vissa brukar inte ens responsen då det sliter en hel del på grejorna.
De pengarna du sparar på att välja annat kan du t ex köpa riktigt bra r-däck för och väghållning.
mvh
J27 mars, 2006 kl. 16:04 #193338STIredDeltagareJRM hyr väl in en kille ifrån England som mappar Motec åt dem? Det blir säkert jättebra men blir man inte lite halvlåst då? De pengarna du sparar på att välja annat kan du t ex köpa riktigt bra r-däck för och väghållning.mvhJ
JRM:s mappare är från Ungern, han brukar dock vara här hyfsat ofta, iofs. stämmer det du säger man måste ändå tajma in så att man kan lämna in bilen där samtidigt som han är här. Men som jag skrev i inlägget ovan, finns stt fåtal riktigt duktiga Motec mappare från sverige med, gäller bara hitta dem 😉
He he de pengarna man sparar på köpa annat än motec räcker till mycket mer än bara r-däck 😉 😀
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.