Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #33847
    davidsson
    Deltagare

      Tjenare folket.
      Jag är nybliven Subaruägare och naturligtvis ny på detta forum.

      Bilen är en 06:a wrx sti, JRM steg 1 eller vad det är, som i nuläget har rullat ca 7100mil. Bänkpapper på 370hk i motorn.

      Jag har ägt bilen i ca två veckor. Dagen efter jag kom hem från Bromölla där jag hämtade bilen från Quality Performance så upptäckte jag att oljestickan inte hade en enda droppe olja, då hade jag kört ca 60mil. Jag fyllde på till fullt ca 1.8 – 2liter Mobil 5w40, det var den oljan som hade fyllts på tidigare.
      Jag körde i ca två-tre dagar och ser att den är ganska törstig på olja.

      Jag ringer bilförsäljaren och berättar detta, han visste såklart inget om det, mer än att det fanns papper på en årsservice vid 6938mil. Vi kom överens om att jag skulle köra bilen till en verkstad jag litar på, där de plockade ner turbon, insugsröret. De hittade inget glapp i turbon eller nånting fel.
      De bytte oljan och hade i ny, samma som innan 5w40. Oljan som tappades ur var inte fin alls, alldeles mörk och luktade bensin som tusan. Ska försöka bifoga bild så ni ser..

      Nu har jag kört 105mil efter det oljebytet och nivån ligger strax ovanför Low strecket, ca 2/3delar har alltså gått åt. Tycker inte den låter konstigt, eller går inge konstigt heller. Däremot, kan den gå upp lite högt i temp. ibland. Den verkar dra rikligt med olja när jag trycker på gasen ordentligt. Jag öppnade även expansionskärlet till kylaren och petade ner fingret, det blev kolsvart, oljigt. Försökte lukta men jämt nu så är jag förkyld:(

      Jag ska ringa bilförsäljaren direkt imorgon, och även köra upp bilen till verkstaden så de får fylla på igen och konstatera exakt hur mycket den har druckit.

      Eftersom mina tummar sitter mitt i handen när det gäller såna här saker så behöver jag era tips, råd, all hjälp jag kan få.

      Kan det vara så att blockpackningen är dålig, och att den trycker ut olja i expansionskärlet? Sry om allting blev en bok att läsa..:D

      Tack på förhand! //Davidsson

      #277419
      davidsson
      Deltagare

        kolla om ni kan klicka upp den bilden på nått vis. Detta är på oljan som tappades ur efter ”årsservicen” för 250mil sedan.

        #277415
        clasen
        Deltagare

          Den läcker onekligen någonstans så det går in olja i kylsystemet. Frågan är bara vart. Det kan inte vara en topplockspackning, för i förbränningsrummet ska det inte vara nämnvärt med olja. Kanske det är värmeväxlaren som läcker? Vid oljefiltret sitter det en värmeväxlare som förvärmer motoroljan när motorn är kall, sen är väl tanken att den ska kyla när motorn är varm. Annars vet ja inte vart olja och vatten skulle kunna blandas.

          MEN. Det låter konstigt att så mycket olja skulle försvunnit ut i kylsystemet. I så fall måste vatten eller något ha kokat bort/ tagit sig in i oljesystemet, för skvallerkärlet rymmer ju bara någon liter extra och med så mycket olja som du blivit av med borde de ha runnit över.

          Dessa motorer är ju annars kända för att spricka i kolvarna, så du kanske trycker upp olja i en cylinder? Enkelt att kolla genom att skruva ur och kolla på alla tändstiften. Är ett svart så har du läck. Kan dock vara lite småjobbigt att skruva ur stiften.

          De är vad jag kan komma på på rak arm, om nu turbon är ok.

          #277420
          davidsson
          Deltagare

            Om nu värmeväxlaren läcker, har det ett samband med motortemp.? Att den blir varm när jag har gasat lite..
            Jag har inte sett någon fläck under bilen iallafall.

            Vattnet i kärlet var ju inte mörkt så, utan det satt som “oljeklet” i övre delen som jag drog fingret i.
            Jag får be verkstaden ta en kik på stiften igen.. om de nu gjorde det sist. 😛

            Riktigt tråkigt är vad det är iaf.. precis köpt den. Fan!

            Jag är ytterst tacksam för ditt svar Clasen.

            #277412
            kamikaze
            Deltagare

              Jag är inne lite på samma spår, att kolvringarna har sagt upp sig det är inte den första 2.5 liters maskinen som drabbats av det.

              #277421
              davidsson
              Deltagare

                Hur mycket på ett ungefär går en sån reparation på då?
                Har räknat lite på total mil jag kört sen köpet. 345mil och på det har den sugit i sig 4 – 4.2liter olja..

                #277422
                davidsson
                Deltagare

                  Jag är inne lite på samma spår, att kolvringarna har sagt upp sig det är inte den första 2.5 liters maskinen som drabbats av det.

                  Hur mycket på ett ungefär går en sån reparation på då?
                  Har räknat lite på total mil jag kört sen köpet. 345mil och på det har den sugit i sig 4 – 4.2liter olja..

                  #277423
                  davidsson
                  Deltagare

                    Den läcker onekligen någonstans så det går in olja i kylsystemet. Frågan är bara vart. Det kan inte vara en topplockspackning, för i förbränningsrummet ska det inte vara nämnvärt med olja. Kanske det är värmeväxlaren som läcker? Vid oljefiltret sitter det en värmeväxlare som förvärmer motoroljan när motorn är kall, sen är väl tanken att den ska kyla när motorn är varm. Annars vet ja inte vart olja och vatten skulle kunna blandas.

                    MEN. Det låter konstigt att så mycket olja skulle försvunnit ut i kylsystemet. I så fall måste vatten eller något ha kokat bort/ tagit sig in i oljesystemet, för skvallerkärlet rymmer ju bara någon liter extra och med så mycket olja som du blivit av med borde de ha runnit över.

                    Dessa motorer är ju annars kända för att spricka i kolvarna, så du kanske trycker upp olja i en cylinder? Enkelt att kolla genom att skruva ur och kolla på alla tändstiften. Är ett svart så har du läck. Kan dock vara lite småjobbigt att skruva ur stiften.

                    De är vad jag kan komma på på rak arm, om nu turbon är ok.

                    Om nu värmeväxlaren läcker, har det ett samband med motortemp.? Att den blir varm när jag har gasat lite..
                    Jag har inte sett någon fläck under bilen iallafall.

                    Vattnet i kärlet var ju inte mörkt så, utan det satt som “oljeklet” i övre delen som jag drog fingret i.
                    Jag får be verkstaden ta en kik på stiften igen.. om de nu gjorde det sist. 😛

                    Riktigt tråkigt är vad det är iaf.. precis köpt den. Fan!

                    Jag är ytterst tacksam för ditt svar Clasen.

                    #277416
                    clasen
                    Deltagare

                      Hade värmeväxlaren läckt borde de vara en hel del olja i kylsystemet, och säkert vatten i oljan också.

                      Om du “bara” har lite oljeklet i expansionskärl kan det vara en topplockspackning som gått, så det läcker mellan olja och kylkanal. Den kanske snörvlar in olja i en cylinder där också.

                      Förra ägaren till min bil rasade motorn just p.g.a. en kolv, och då var det mesta skrot. Med helrenovering, med ny vev, stakar, kolvar, lager, turbo, packningar, borrning så tror jag det landade på 45.000 eller något. Om du inte skadat cylindrar och vevaxel så kommer du undan mycket billigare om du bara byter kolvar (om det nu skulle vara felet).

                      Ett kompressionstest kanske också är på sin plats för att se om det är någon cylinder som verkar läcka

                      #277424
                      davidsson
                      Deltagare

                        Hade värmeväxlaren läckt borde de vara en hel del olja i kylsystemet, och säkert vatten i oljan också.

                        Om du “bara” har lite oljeklet i expansionskärl kan det vara en topplockspackning som gått, så det läcker mellan olja och kylkanal. Den kanske snörvlar in olja i en cylinder där också.

                        Förra ägaren till min bil rasade motorn just p.g.a. en kolv, och då var det mesta skrot. Med helrenovering, med ny vev, stakar, kolvar, lager, turbo, packningar, borrning så tror jag det landade på 45.000 eller något. Om du inte skadat cylindrar och vevaxel så kommer du undan mycket billigare om du bara byter kolvar (om det nu skulle vara felet).

                        Ett kompressionstest kanske också är på sin plats för att se om det är någon cylinder som verkar läcka

                        Jag är inne lite på samma spår, att kolvringarna har sagt upp sig det är inte den första 2.5 liters maskinen som drabbats av det.

                        Tjena. Skulle bara meddela att bilen har varit inne på komp.test och vi gjorde ett “100mils”-test återigen, fast denna gång blev jag tillsagd att inte köra så hårt med den.

                        Komp.testet var OK.
                        Och jag kom inte riktigt upp i 100mil, men 71mil på tre dagar iaf. Och jag gjorde nått ordentligt gaspådrag mellanåt och tryckte på lite vid omkörningar annars ganska lugnt. På de 71milen så hade den knappt tagit 1dl… :S
                        Tommy på Subaru i Karlstad ska tydligen vara en erkänd mekare på STI motorer och han sa att allt är i sin ordning, men att de är törstiga på olja när man har en tung högerfot.

                        Jag hoppas innerligt att han har rätt i det han säger och att det är jag som kanske är lite för nojig och grön angående dessa bilar än 🙂 sitter på nålar varje gång jag kallstartar den och lyssnar efter konstiga ljud

                        #277411
                        Manor
                        Deltagare

                          1 liter på 100 mil är väl vad var och varannan Audi drar från fabrik ;).
                          Det låter ju dock på tok för mycket…men 1-2 dl på 100 mil låter ju ok. Varför det skulle dra 5-10 gånger mer olja när du gasar hårdare kan jag ju dock inte riktigt förstå…visst kan det dra mer…men så mycket mer låter ju extremt…eller?

                          Det är ju aldrig kul att behöva fylla på olja mellan servicetillfällena, men ibland är det ju som det är.

                          #277417
                          clasen
                          Deltagare

                            Jag är lite skeptisk till att han säger att motorn kan dra så mycket.

                            Min drar inte alls så mycket. Min förbrukade max 5dl förra 500 mil intervallet jag körde, och då gasar jag mycket.

                            De är rimligt att man kan få dutta i lite olja på ett intervall, på en normalsliten motor, men inte 1l / 100 mil somsagt.

                            Dom såg inget på stiften när de gjorde komptestet? Inget stift som var svart?

                            #277414
                            Zlasher
                            Deltagare

                              På de 71milen så hade den knappt tagit 1dl. Det låter inte så farligt? Jag har märkt att de drar mycket om man bankör och håller på och nöta länge. Men annars vid normal körning brukar det inte dra så mycket.

                              #277425
                              davidsson
                              Deltagare

                                På de 71milen så hade den knappt tagit 1dl. Det låter inte så farligt? Jag har märkt att de drar mycket om man bankör och håller på och nöta länge. Men annars vid normal körning brukar det inte dra så mycket.

                                Jag är lite skeptisk till att han säger att motorn kan dra så mycket.

                                Min drar inte alls så mycket. Min förbrukade max 5dl förra 500 mil intervallet jag körde, och då gasar jag mycket.

                                De är rimligt att man kan få dutta i lite olja på ett intervall, på en normalsliten motor, men inte 1l / 100 mil somsagt.

                                Dom såg inget på stiften när de gjorde komptestet? Inget stift som var svart?

                                Sry för lite sent svar, fick tillbaka bilen och fick dra iväg på jobb direkt så har inte hunnit ta reda på om nått stift var svart, de testade även för avgaser i glykolen och det visade inget. Nu när jag har varit hemma nån dag och kört lite så märker jag fortfarande att den är FÖR törstig på olja, och motortempen gick upp väldigt högt. Ska även tilläggas att motortempen ligger aldrig på mitten utan strax under konstant. :S

                                Jspec i Karlstad hänvisade mig till en mekaniker som klämde och kände lite på kylarslangen och konstaterade att det är för högt tryck. Drog även upp oljestickan och lyssnade när motorn var igång och det lät som att det ”bubblade” eller vad man ska säga.. Vi kom inte riktigt fram till nått mer än att nånting är ju fel.

                                Jag har även pratat med Markus på JRM och hans teori är att det är topplockspackningen, iom att tempen går upp vid hårdare körning, och att det verkar va för högt tryck på kylarslang och vevhusvent. och att färgen på vattnet i expansionskärlet är typ ljusbrun/koppar..

                                Subaruverkstan i Karlstad ska ringa mig imorgon så jag får prata med de igen och ev. lämna den där igen så de får ta en titt igen. För de åtgärdade ju aldrig problemet. Vilket i sin tur nu har gjort att bilförsäljaren inte kan/vill hjälpa till mer pga att de på Subaruverkstan sa att det inte är något fel på bilen. Så det är och kmr bli en dryg process detta.. 😛

                                #277418
                                koaaN
                                Deltagare

                                  Vill du jämföra något så bor jag 3 mil bort från dig 🙂 (05 sti) har även en tactrix kabel om du vill logga något 🙂

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.