Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #35379
    GoranB
    Deltagare

      Hej alla,
      jag är ny här men hoppas på råd/tips som kan hjälpa mig ur mitt sega träsk.
      Jag har en Legacy -09 Diesel som har gått ca: 18.000 mil .
      Den har dock stått mycket stilla sedan förra sommaren då motorn rasade under min semester.
      Denna årsmodell är ju som bekant belastade med ett känt fel från tillverkaren (undermålig smörjning p.g.a. något fel under tillverkningen…). Om det nu är detta som har ställt till det?
      Tyvärr (!) har den gått för långt för en ev. garantirep. eller för den delen bli en försäkringsskada.
      Jag har monterat ur motorn och konstaterat “vevaxelbrott” ( d.v.s. min motorkunnige kamrat har konstaterat).
      I övrigt ser motorn ut som vanligt och inget är demonterat eller bytt ännu.
      Vi har letat en utbytesmotor hela vintern utan resultat.
      Jag hittar inget i detta ämne på forumet, dax för nästa steg.
      Alternativen kan vara.
      1. Någon av er på detta forum har en motor som passar, liggande i garaget.
      2. Försäljning av hela rasket i befintligt skick, auktion eller dyl.
      Bilen/motorn befinner sig i Södertälje.
      Någon med ett gått råd?? Frågor kan jag ev. ta per tele 070 175 93 23.
      Mvh/ Göran Bergman

      #286455
      Kvarnis
      Deltagare

        Tyvärr är väl diesel motorn väldigt eftertraktade pga av att så många rasar.
        Jag skulle föröska hitta en motor i UK alt ett nytt block från importcarparts.co.uk alt från Usa.

        #286456
        Fladric
        Deltagare

          Tråkigt att höra!

          Har sett att Import Car Parts säljer kompletta shortblock, dock är det väl rätt dyrt men billigare än om man lämnar in bilen någongstans! Samt att man får en fabriksny bottendel 🙂

          https://importcarparts.co.uk/parts-info?id=13228&cat=0&sub=0&sec=0&var=0&dc=&gen=

          #286457
          SmilesPerHour
          Deltagare

            Dessa motoren hittar du inte på skroten, antingen är de skurna eller redan sålda.

            Om du inte älskar att meka råder jag dig att sälja bilen till någon som gör det.

            #286459
            GoranB
            Deltagare

              Tack för dessa kloka ord. Jag har dock försökt följa några av dessa utan framgång:mad:. Jag lutar nog mot ditt råd, SmilesPerHour, att sälja. En liten auktion kanske, funkar det på detta forum, eller kanske Tradera?
              /G.

              #286458
              SmilesPerHour
              Deltagare

                Om du inte känner någon personligen är det nog svårt att sälja bilen. Det är en viss typ av människor som handlar med defekta bilar. Inga man vill ha att göra med.

                En annons på detta forum riktar sig främst till justa typer och är säkert ett lämpligt ställe att börja. 🙂

              Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.