Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #989
    Nano
    Deltagare

      Hej.

      Har planer på att i framtiden byta insprutningssytem. Har en kompis som kör med Autronic i sin bil. Dock inte impreza. Han är mycket nöjd med det. Jag har själv gått och sneglat lite på Autronic PnP. Men ser även att det säljas lite Link.

      Autronicen kostar ju typ 7000 mer. Är det värt att skaffa ett autronic istället för link, eller ska man satsa på ett link? Vad missar jag för funktioner om jag väljer det ena etc. och vad talar för det andra? För/nackdelar?

      Tack på förhand

      MVH
      Mårten

      #41662
      SecretAgentMan
      Deltagare

        Det beror på vad du har för Impreza – i en senare bil (01 och framåt) skulle jag inte köra Link.
        Men annars, pris/prestanda på en beggad link är oslagbar…

        Båda gör samma sak, Autronic har mer finesser som underlättar för den som ställer in sprutet, men annars…nja, båda gör jobbet bra.

        /J

        #41676
        Yonaz
        Deltagare

          SSI 780 Nano: Blå Impreza GT

          #41663
          SecretAgentMan
          Deltagare

            Svaret var tänkt med senare sökningar* i åtanke. 😉 Men din tanke var god! 😀 :*

            /J

            * Jo, jag tror på tomten med…helvetet fryser till is, etc..

            #41680
            Nano
            Deltagare

              låter som fin skit det däringá link ändån;).

              Men hur är det med säkerheten på systemet etc. knackdetektering, fuel cut, högt resp lågt tryck på diverse saker?
              Det jag menar är att om man har ett bra mappat system men något skiter sig slår systemet ifrån då eller är man helt utan livlina med Link? Fast iofs. man har ju börjat installera DEFI så……;)

              MVH
              Mårten

              #41664
              SecretAgentMan
              Deltagare

                låter som fin skit det däringá link ändån;).Men hur är det med säkerheten på systemet etc. knackdetektering, fuel cut, högt resp lågt tryck på diverse saker? Det jag menar är att om man har ett bra mappat system men något skiter sig slår systemet ifrån då eller är man helt utan livlina med Link? Fast iofs. man har ju börjat installera DEFI så……;)MVHMårten

                Linken backar tändning vid knackning, men man behöver ha en handkontroll (eller pc) inkopplad för att spara mappen – den återgår till ursprungsvärdet annars efter omstart.

                Fuel cut finns med, laddtrycket låter man något annat styra (en dawes t.ex) för det är linken inte bra på…

                Linken är betydligt mera stabil än standardsprutet då den inte är beroende av varesig lambdasensor eller luftmassemätare (samma med Autronicen, denna har även en hel del mera finesser med lägre varvstopp vid kall motor, tempkorrigering på soppa, m.m – som inte linken har).

                /J

                #41660
                syke
                Deltagare

                  Nu vill jag kasta mig in i diskussionen med min totala okunskap. Respons och launch-control, är det sånt som sprutet styr, och finns det i båda isåfall?

                  #41665
                  SecretAgentMan
                  Deltagare

                    Jupp, det är typiska saker som spruten grejar (men går att lösa på sidan av med om man vill det).

                    Link har inte launch control, men det finns en programvara som kör antilag.

                    Autronic finns i flera varianter faktiskt, allt från den “billiga” PNP-varianten av SMC-modellen, till SM2 och SM4 – de senare har det mesta.
                    PNP har inte launch control, men den har antilag.

                    Men antilag är inget för gatbilar, till att börja med så ställer det till det för bromsservot (du har inget vaakum) och skall det göras på riktigt går det hårt åt bitarna, och du måste köra med på/av-gas…det går inte att åka och fega (soppan kyler…).

                    Antilag är inget annat än förbränning av bränsleblandning utanför cylindern, på väg genom grenrör upp mot turbon…

                    /J – kör Autronic PNP

                    #41661
                    syke
                    Deltagare

                      .. en måste få drömma lite 😉

                      tack för infon, nu kryper jag tillbaka in under min sten så får ni fortsätta!

                      #41677
                      pannan
                      Deltagare

                        Billig och billig 😛 Just Plug N play modellen för STI bygger på SM4:an.

                        Autronic has produced replacement ECU boards for the original ECU on Mitsubishi EVO 4,5,6,7 and 8. Subaru WRX 1995-96, 1997-98, 1999-00 and 2001-2005. Honda Civc/Integra 1992-95 (OBD1) and also 1996-00 OBD2 cars when used with the supplied adapter harness.

                        The original motherboard and connector are removed from the ECU case, and the Autronic motherboard and connector, clips or screws into the case. The original harness plugs in and the job is done, no wiring and all original sensors are used. External view of ECU case and connector is unchanged from its stock appearance.

                        Considerable gains in power across the complete RPM range can be achieved with these boards. Both road car and Group N rally car versions available.

                        Allows full control over fuel, ignition timing, boost pressure and all other engine functions. All boards have Anti-lag and Autotune.

                        All boards are supplied with base programs are available. Some final tuning will be required.

                        All these ECU except for the Subaru 2001-05 model are based on the SMC family of ECU with stepper idle control, ignition coil dwell and internal reluctor added. The Subaru 2001-2005 is based on the SM4.

                        #41666
                        SecretAgentMan
                        Deltagare

                          Blablabla 😀 Det handlar tydligen bara om att det inte fanns utgångar att styra kammarna med på SMC:n, men det visste du säkert Pannan.

                          “Billigt” skrevs med “” för att indikera att jag inte tycker det är direkt billigt. :p

                          /J

                          #41678
                          pannan
                          Deltagare

                            Blablabla 😀 Det handlar tydligen bara om att det inte fanns utgångar att styra kammarna med på SMC:n, men det visste du säkert Pannan.”Billigt” skrevs med “” för att indikera att jag inte tycker det är direkt billigt. :p/J

                            Sm4:an skall klara att styra kammarna.

                            Allt över 15.000 kr tycker jag är dyrt 🙂 Link är riktigt prisvärt men är ett piggy-back system. Tittade på Link då jag körde Porsche 944 Turbo. Dock gör det jobbet galant.

                            #41669
                            Strat
                            Deltagare

                              Linken, iaf den vi pratar om här, är inte ett piggyback-system. Man byter ut ecu’n.

                              #41679
                              pannan
                              Deltagare

                                Linken, iaf den vi pratar om här, är inte ett piggyback-system. Man byter ut ecu’n.

                                Ok, då finns den i två olika varianter. Den jag kikade på för många år sedan var piggy-back. Trollspeed mappar väl Link?

                                #41674
                                Kvarnis
                                Deltagare

                                  Du tänker på link +, Link finns även som pnp

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.