Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 59 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #287689
    FiddeFuling
    Keymaster

      Fasen vad seegt med temp bekymmer, håller tummarna för att det är termostaten, o att det inte gett några följd fel. Men jag tolkar det som att du upptäckte det rätt så snart så vill tro att det är en lite risk att något har hänt.

      däck.. FEDERAL RSR! billiga lek däck, tål stryk som tusan…. Hade väll inte litat på dem blint i regn men en viss Hightone kör dem till vardags i ur o skur så det går ju uppenbarligen

      #287704
      Igge
      Deltagare

        Ja, tråkigt om topparna måste bytas (har allt liggandes för det, utom energin)

        RSR känns som ett taskigt val för grusvägar/regn

        Kommer troligen köpa Michelin cup 2 till STi’ns originalfälgar, med lite tur passar de gc8 an så den kan få låna dom när STi’n njuter av compomotivefälgarna 🙂

        #287690
        FiddeFuling
        Keymaster

          Ja, tråkigt om topparna måste bytas (har allt liggandes för det, utom energin)

          RSR känns som ett taskigt val för grusvägar/regn

          Kommer troligen köpa Michelin cup 2 till STi’ns originalfälgar, med lite tur passar de gc8 an så den kan få låna dom när STi’n njuter av compomotivefälgarna 🙂

          Ah, grusvägar, tänkte inte på det…

          #287733
          Nilaya
          Deltagare

            Kul projekt. Detta ska jag följa! Är själv ute efter något liknande långtidsprojekt, men svårt att hitta rätt bil.

            #287705
            Igge
            Deltagare

              Beställde hem termostat och kylarlock för att byta.
              Sedan velade jag lite med hur jag skulle göra men det slutade med att jag köpte en oanvänd alukylare som såldes på facebook.

              Började plocka och ha mig och insåg att alukylaren inte skulle passa med tryckrörsdragningen som var. Det kändes okej eftersom jag ändå haft planer på att gå över till TMIC

              Sliter ut FMIC’n och märker 3 saker:
              1. Det ser för jävla tomt ut utan ICn i fronten som kapats lite för att den ska få plats:

              2. Jag saknar ett fäste för att kunna skruva dit original TMIC

              3. Kylaren jag köpt passar inte, den krockar med en balk (som hamrades till lite för att passa in) men sedan även med AC’n…

              Rätt less nu när det kommer sluta med att jag få trycktesta de två originalkylare jag har och se om någon är tät och sedan montera tillbaka den tunnare kylaren och även bråka tillbaka FMICn
              Känns inte som framgång och suger ur motivationen, påtagligt. :/
              Blir inte bättre av att det här tagit upp mektid/-ork när jag egentligen vill få ordning på STi’n

              Kul projekt. Detta ska jag följa! Är själv ute efter något liknande långtidsprojekt, men svårt att hitta rätt bil.

              Ja det är lite knöligt att hitta rätt bil.
              Det här är inte rätt bil egentligen, jag insåg bara att det är svårt att hitta en mer rätt :p

              Just nu är det ju fel toppar, sedan skulle jag vilja ha TMIC, sexpetad låda och MAP-styrt sprut som är mappbart
              Och dessutom hade jag föredragit vit eller blå :p

              #287683
              Turbovin
              Deltagare

                Kör med en originalkylare. De brukar använda det i time attack i England t.ex. Sägs att den kyler bättre än alukylarna gör. Slipper du alla problem med passform också. Tror det var Roger Clark Motorsport som bytte till en originalkylare från ett alukyl på en projektbil de fick in och det fungerade bättre. Bara att söka på Scoobynet eller 22b.com om det.

                #287706
                Igge
                Deltagare

                  Sedär

                  De två originalarna ska tryck-/läcktestas nu så får vi se om de duger.
                  Men jag är inne på att slippa bök med passform osv och köra vidare på FMIC

                  Räknade dock ut att det är ca 3,4 meter rör extra för FMIC och därmed strax under 10 liter extra att bygga tryck i. Borde bli bättre spool om jag någon gång i framtiden går till TMIC 🙂

                  #287684
                  Turbovin
                  Deltagare

                    Iaf med en VF28 så var förlusten i spoolup inte ens märkbar för mig. Gav rejält med effekt däremot. Enda problemet med FMIC för mig är att det skriker trimmat under huven och kan göra det lite mer problematiskt hos SBP. Sen är det uppenbart att Imprezan inte är gjord för det utan rören går väldigt tight här och var.

                    Jag kan inte ens gå tillbaks till TMIC om jag vill då jag har 20mm insugsspacers 🙂

                    #287707
                    Igge
                    Deltagare

                      Iaf med en VF28 så var förlusten i spoolup inte ens märkbar för mig. Gav rejält med effekt däremot. Enda problemet med FMIC för mig är att det skriker trimmat under huven och kan göra det lite mer problematiskt hos SBP. Sen är det uppenbart att Imprezan inte är gjord för det utan rören går väldigt tight här och var.

                      Jag kan inte ens gå tillbaks till TMIC om jag vill då jag har 20mm insugsspacers 🙂

                      Ja det är ju inte bara spool jag tänker på.
                      Främst är det vikten, fler punkter för läckage och just det du nämner 🙂

                      Effekt är inte direkt av högsta vikt här då den går med originalturbo och laddar inte mer än ca 0,9 bar 😛

                      #287708
                      Igge
                      Deltagare

                        Den kylare som satt på bilen vid köp läckte lite vid övre anslutningen
                        Detta är antagligen anledningen till att den tappat kylvätska blivit varm och kokat, hoppas bara jag slipper följdskador :/

                        Jag gav upp på alukylaren när den krockade med både fäste och rör till AC-kondensatorn så den andra originalkylaren jag hade åkte dit idag.

                        Till följd av detta fick jag även återmontera FMIC-kittet jag demonterat, smått tidskrävande.

                        De nya tändkablarna jag köpt var för korta (“modellanpassade” från bosch) men tändstiften byttes till nya NGK PFR6B (original?)

                        Det som fattas nu:
                        – Koppla in fläktarna
                        – Ansluta och skruva fast kylaren
                        – Sista IC-rören
                        – Fylla på kylvatten, ev trycktesta systemet.

                        Förhoppningsvis är det bara att tuta och köra efter det 🙂

                        #287691
                        FiddeFuling
                        Keymaster

                          Surt när de strular, men låter som att du endå får det att gå åt rätt håll. d—0.o—b

                          #287731
                          Björne
                          Deltagare

                            Hoppas det går bra

                            #287709
                            Igge
                            Deltagare

                              Lång post och klent med bilder tyvärr.
                              Vad har hänt sedan sist då?

                              Detta är gjort

                              Det som fattas nu:
                              – Koppla in fläktarna
                              – Ansluta och skruva fast kylaren
                              – Sista IC-rören
                              – Fylla på kylvatten, ev trycktesta systemet.

                              Sedan skulle det luftas. Hällde i vatten så gott jag kunde. Tog en pet-flaska och satte i expansionskärlet för att fylla på enligt tidigare tips.
                              Fyllde på tills det rann över, väntade och såg det sakta sjunka (SAKTA!) när det inte längre såg ut att hända något så startade jag och testade hålla lite varv vilket hade väldigt liten inverkan på vattennivån (ingen?).
                              Tempen började stiga men ingen värme kom till värmepaketet. Bråkade med detta och var nära på att ge upp men precis innan så började värmen i kupén dyka upp!
                              “Victory is mine!” tänkte jag och lät den stå på ett tag utan problem.

                              Men i och med detta strul hade bilen körförbud så det var bara snällt att ställa in bilen igen i väntan på att jag skulle ha tid att besikta den.

                              I fredags var det dags! Börjar köra från garaget mot Opus i Köping, ca en mil.
                              Halvvägs dit märker jag att tempen börjar sticka iväg igen 🙁

                              Så det blir att stänga av och rulla, starta och köra en bit och repetera ett antal gånger.
                              Kommer till besiktningen som nu är för sen att boka av…
                              Får komma in ganska direkt så bilen har inte direkt hunnit svalna men jag säger som det är att dom får besikta den så gott det går men den verkar vara på väg att koka.

                              Till min förvåning är avgasvärdena bra, trots stundtals orolig gång (LMM?) och de hinner kolla sånt innan tempen klättrar upp igen.

                              Efter en kort provkörning får jag domen.
                              Anmärkning på positionsljus, det var allt! Ingen efterkontroll 🙂

                              Problemet med tempen kvarstår så jag tar mig sakta/stötvis hem till föräldrarna (närmre än garaget från besiktningen).
                              Låter bilen svalna och fyller på en liten skvätt med vatten.

                              Farsan och jag kliar oss i skallen och funderar på om vattenpumpen kan vara kass (inget jag hört på en subaru, någon som varit med om det?).
                              Kör tillbaka till garaget och ser att tempen klättrar upp till normalt.
                              Ett par kilometer senare börjar värmen komma tillbaka och temperaturen ligger stabilt.

                              Känns sådär pålitligt.
                              Det enda jag kan spekulera i är att det var en luftficka någonstans som flyttade sig på vägen till besiktningen vilket ställde till det hela och att det nu är lugnt.

                              Nu har jag kört ca 10 mil utan problem, både lugn körning och… ehm… mindre lugn(?) körning.

                              Vad tror ni?

                              Positionsljuset har fungerat till och från så det är nog tal om någon sorts glapp. Halvljuset lider definitivt av glapp, så det måste felsökas.

                              Sommardäck har införskaffats, men inte dags riktigt än. Misstänker att några grusvägar är rejält isiga än så länge.

                              Sedan skulle jag köpa fjädrar av Andy/Hightone, slutade med kompletta newage WRX-fjäderben. Måste dock byta topplagringen bak för detta.
                              Detta är för att få bilen högre och mer lämpad för dåliga vägar. 🙂

                              #287710
                              Igge
                              Deltagare

                                Var ju lite bildfattigt så jag tvättade bilen idag och tog en bild:

                                Sommarhjulen kanske åker på imorgon ändå, synd att slita på dubben :p

                                Får se när jag orkar byta fjäderben, men det är väl det som är näst på agendan

                                #287711
                                Igge
                                Deltagare

                                  Inget spännande, men bytte olja och filter idag.
                                  Samt inspekterade glappa lyktan.

                                  Positionsljuset var en trasig W5W-lampa, smidigt och bra.

                                  Halvljuset var det värre med dock.
                                  Först gick det trögt att få av kontakten från lampan.
                                  Visar sig att någon tidigare ägare satt i 130/90W lampa i den lyktan, inte snällt mot reflektorn antar jag men inte snällt mot kontakt/gummitätning etc.
                                  Efter en del mickel fick jag loss den och ersatt den med en vanlig 60/55W H4. Kontakten har nog suttit dåligt för nu verkar den funka bra 🙂

                                  Sedan märkte jag att lyktan satt lite löst. En skruv var borta så jag letade rätt på en ny och märkte då att den var borta för att den hade gått av och en del satt kvar i gängan.
                                  Den andra skruven tänkte jag då dra åt, smörjde upp med lite krypolja före. Hämtade lilla spärrskaftet och innan jag ens hann börja ta i med enhandsgrepp så gick den också av.

                                  Så det tog en stund att få ur gängan, försökte på lite olika sätt men det slutade med att jag borrade ur den och nyttjar nu den gänga som är oförstörd (borrade nog bara sönder halva varvet…)

                                  Slog även om till sommarhjul.

                                  Så här ser den ut i sommarskruden (innan höjning, det är inte akut):

                                  Den ser bättre ut på bild, så ni som kommer se den i verkligheten kan ju ha det i åtanke. Ni andra kan låtsas som att den är precis så fräsch som bilderna får det att framstå ibland 😀

                                  Funderar på att plocka bort dragkroken och “avregga” den, men det kräver ansträngning och så är den ju lite ful-läcker :p

                                  Avgassystemet hänger lite lågt så den får jag nog åtgärda. Funderar på om det blir att byta downpipe i samma veva då jag fick med en 3″ DP

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 59 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.