SSC Allmänt snack Projekt Back to basics! Impreza GT ’98

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 59 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #35698
    Igge
    Deltagare

    Hur gick det här till kan man fråga sig?

    Kort svar: Jag tillhör inte Sveriges intelligensreserv 🙂

    (Onödigt lång) Bakgrund:
    (som inte direkt är kopplad till bilen, men kanske förklarar mina planer)

    Ja det började ju med Colin McRae Rally 2.0, då var subarun frän!
    Sedan på bilmässan 2003 fick jag med broschyren till Imprezan som senare gjorde att Blobeye blev drömbilen.
    I myndig ålder efter ett tag av klen ekonomi (dåligt betalt första jobb) ersattes min gamla Audi 80 med en ’99 Impreza GT, året var 2011. Lyckan var enorm och det var en otroligt körglad historia i mina ögon.
    Några brister åtgärdades men den kördes för det mesta, och året runt. Enda riktiga bristen var väl avsaknaden av AC kan jag tycka.

    Men suget fanns alltid efter en blobeye, det var ju ändå den som fått mig att bli “subarufanatiker”.
    Och i slutet av sommaren 2013 ersattes min gamla GT med min isblåa 2004 WRX STi PSE, drömbilen! Ångrar ändå att jag inte behöll GTn som vinterbil.

    Ung och dum som man var (är?) tänkte jag “more is more” och började “förbättra bilen”, motorkuddar, mätare, etanol, turbo och allt vad det nu kan tänkas vara.
    Som så många andra testat blev den sämre och sämre som gatbil men ändå inte direkt bra för bana.
    Okej, handen på hjärtat är det inga större fel på den som trackday bil och den är ändå körbar på gata, men den är ändå en lite tråkig kompromiss vars största brist på banan är att jag är för rädd om den.
    I huvudet finns det alltid att den är en av 42 svensksålda (6? med den färgen?) PSE.
    Och med befintlig setup går det lätt lite onödigt fort.

    Således föddes suget efter en bil att vara mindre rädd om. Och här kom BAGgen/Japanen (JDM STi) som tyvärr blev mer bekymmersam än vad jag orkade med samtidigt som jag pluggade >100% på högskolan. Även denna såldes (i delar), kanske dumt i efterhand då mycket godis hade varit kul att ha på lager.

    Kvar stod jag med en för fin bil för vinterkörning, grusvägar och på gränsen att jag vågar mig ut på bana.
    Lite för mycket effekt gör att man kommer upp i fart lite väl fort och tiden man pressar blir kortare dessutom.

    Lösningen blev då “back to basics”, en till Impreza GT!

    Bilen i fråga:
    Inget för märkvärdigt. En 1998 års Impreza GT.

    En kaross med 20k mil under bältet som förra ägaren rostlagat och lackat om för några år sedan, ett till synes ordentligt jobb!
    Skavanker finns men ändå positivt intryck för en 20-åring, lagom så man inte skäms men ändå så man förhoppningsvis törs använda den.

    Motorn bytt mot en Legacy turbo-motor med uppskattningsvis 16000mil under bältet.
    Vad innebär detta:
    -Closed deck block, bra om jag jagat effekt
    -Oljekylda kolvar, sägs vara bra om bilen ska pressas
    -Center thrust bearing, vet inte vad det har för praktisk innebörd utom att det blir jobbigare om man vill ha en 2,5 vev i maskinen
    -“Är nog de sämst flödande topparna som sitter i en turbo-Subaru” påstås det

    För att åtgärda detta fick jag med topparna som hörde till bilen från början.

    Växellådan har rasat på bilen så nu sitter det en från en 99 (TY754?) som kanske eventuellt är något bättre, men förra ägaren hade även rasat en låda från en 01 så det är ju inte garanterat.
    På grund av den veka lådan har effekten hållits nere och så är tanken att det ska förbli.
    Den har FMIC, lite synd kan jag tycka men det får funka. 🙂

    Planer:

    Snart:
    – Se över el. Dimljusen funkar inte, belysningen till varvräknaren har slocknat och lite annat småpill.
    – Nya torkarblad, de som sitter är bedrövliga
    – Byta spolarvätskeburk till original
    – Byta tändstift och ev. tändkablar (någon som har åsikt om Bosch?)
    – Slänga ut stereon och slutsteget i skuffen
    – Byta backspegel (den är lite sprucken)
    – Undersöka avgassystemet, det låter lite otätt

    Framåt sommaren, när den PSEn är körbar, eventuellt:
    – Byta till original toppar
    – Byta kamremssats i samma veva
    – Montera fyrkolvsok från en nyare GT
    – Bromsslangar?
    – Ja vi får se vad som händer med mina sellholmben, hänger på Sellholms bedömning.

    “Sen” (=kanske aldrig):
    – Byta sprut till ett mappbart, link G4+ lockar
    – Rensa bilen på onödig inredning och försöka regga med bur
    – Plocka bort FMIC och köra med TMIC (original eller newage STi)

    Men målet är att köra mer än jag skruvar 🙂

    Hittills:
    Jag har tankat den och kört lite 🙂
    Skön känsla när man leker på ojämna grus-/isvägar och ojar sig över att det inte känns så snällt mot bilen när den knakar och skramlar för att sedan inse att det är precis detta jag har köpt den för 😀

    Ska den “stukas” på något sätt är detta inspirationen
    http://universalrally.com/resources/P1000256.JPG
    https://c1.staticflickr.com/5/4141/4767436630_a4aee10bd9_b.jpg
    https://i.imgur.com/mTNx4Nf.jpg
    https://i.imgur.com/K99aCGV.jpg
    https://i.imgur.com/dkRLRyC.jpg
    https://i.imgur.com/A1sGuRk.jpg
    https://i.imgur.com/gQ5AtEV.jpg

    Men som sagt, köra mer än skruva, så det är högt osäkert om jag en närmar mig det stuket.

    Allt för denna gång! 🙂

    #287688
    FiddeFuling
    Moderator

    Gött… Skall bli kul o se vad detta blir av.. Gt är en kul bil.. Efter endast ett år utan GT så har tankarna börjat o rulla

    #287695
    Igge
    Deltagare

    Ja det har ju sin charm 🙂

    För att jämföra mot STin så känns den primitivare

    Ingen AVCS gör att den är lite mer död innan turbon kickar in och original plutt-turbo gör att det ändå händer rätt snabbt, kombinerat med att den väger mindre än newage gör det att den känns rätt pigg trots att den säkert har 150 hästar kvar till min STi

    #287681
    Turbovin
    Deltagare

    Kul! En gång Gc8, alltid Gc8? 😉 Vad är det för spolarvätskebehållare du har, inte nån original va? Bytte själv till en liten från Biltema för att vinna plats till tryckröret.

    Funderar också på Link G4+ men det blir lite meck för att få det att driva mina AVCS-toppar.

    #287696
    Igge
    Deltagare

    Kul! En gång Gc8, alltid Gc8? 😉 Vad är det för spolarvätskebehållare du har, inte nån original va? Bytte själv till en liten från Biltema för att vinna plats till tryckröret.

    Funderar också på Link G4+ men det blir lite meck för att få det att driva mina AVCS-toppar.

    GC8 har helt klart sin charm 🙂

    Jag törs inte svara på varifrån burken kommer, men den sitter inte helt elegant 😛

    Link G4+ finns ju i varianter som klarar AVCS, men det kanske det kräver byte av motorhärvan?

    #287682
    Turbovin
    Deltagare

    Även PNP till 99-00 klarar AVCS men man får ändra lite på kablar för att frigöra lite ingångar eller nåt sånt.

    Har ett Alcatek i bilen redan som klarar det men är ju dilemmat med att mappa det här i Sverige.

    #287697
    Igge
    Deltagare

    Okej, det förklarar varför de är något dyrare 🙂

    #287698
    Igge
    Deltagare

    Inte mycket till update:

    Ena dimljuset fram tänds inte, så det ska felsökas. Lite sanering och översyn av elen kan vara på plats också.

    Den läcker lite avgas mellan katalysator 1 och 2, kan det påverka avgasvärden inför kommande besiktning?

    Lösningen på det är att ta avgassystemet jag har från japanen (som nu saknar fläns och första böjen) och svetsa på det på befintlig downpipe.
    Står man ut med ett helt system eller bör jag skaffa en v-bandsfläns?

    Hur illa är det att svetsa rostfritt med vanlig tråd?

    Bilen har ingen plast under motorn vilket gör allt lite utsatt.
    Ska nog försöka tillverka något som skyddar mot värsta stänket.

    Precis som resten av bilen så är mekandet lågpriorerat så det kan dröja något år innan det fixas 😛

    Gårdagen bjöd dock på snö.
    Detta slutade med att jag inte ens tog av mig skorna när jag kom hem igår utan jag tog nyckeln och vände ut igen.
    Blev en rolig omväg till affären så att säga 😉

    #287729
    Subaruhooah
    Deltagare

    Grymt! Ska följas 🙂

    #287699
    Igge
    Deltagare

    Inget nytt mer än en bild och några tankar:

    Lekte lite Wannabe McRae igår, kul! 🙂

    – Torkarbladen har prioriterats bort, det blev mycket bättre efter en vaxning av rutan.

    – Underredet kommer få sig en översyn i vår/sommar med rengöring och någon form av body som skydd mot grusstänk och salt. Erfarenheter och tips är välkomna!

    – Dimljusen funkade inte eftersom de var urkopplade och de var nog urkopplade för att ena inte funkade, så måste koppla ur dom igen för att klara bes om det är mer än att bara byta lampa.
    Finns dock lösa planer på att ersätta dom med någon form av extraljus.

    – Kan eventuellt komma att bli fjädrar från en WRX istället för sellholmbenen, nästan samma va? 😀
    Kan ju vara synd att låta finprylarna utsättas för vinter och grus.

    – Behöver spänna handbromsen också, men det borde inte vara för jobbigt

    #287680
    gluffis
    Deltagare

    Läcker det i agasysstemet kommer det bli sunk på besiktningen. Den har jag redan provat…

    Vill du fulbygga nått så har jag ett gammal 3″ rör med en dämpare på från Evon du kan få köpa billigt.

    Stänkskydd är nog en bra investering oxo…

    #287700
    Igge
    Deltagare

    Jag misstänker det.

    Dock var jag redan ett imprezaformat system att svetsa dit efter downpipe. Men ska nog skaffa v-bandsfläns så man slipper släppa hela på samma gång

    #287701
    Igge
    Deltagare

    Bytt en sidor backspegel eftersom den som satt hade sprucket glas, men fick med en hel i affären.
    Det har även susat en del därifrån så jag hade på lite tätningsmedel, hoppas det blir bättre 🙂

    Innerbelysningen hade en trasig lampa, men jag hade ingen lampa på lager så jag gjorde lite fulmek och lödde på lite ledlist på den trasiga lampan.
    Dock drar den tjuvström på auto av/på-läget så dioderna “glöder” lite
    Men den funkar manuellt så länge 🙂

    Köpte en lampa för att belysa varvräknaren som varit släckt sedan innan köp, dumt nog köpte jag bara en lampa och så klart var det två döda…
    7kr kan man tycka att jag borde unnat mig :p

    #287702
    Igge
    Deltagare

    Fixade sista mätarbelysningen, men har märkt att det är lite släckt kring ventilationsreglagen.
    Fått hem nya tändstift men väntar på tändkablar innan jag byter.
    Tätningen kring backspegeln verkar ha gjort nytta 🙂

    Motoroljan ska bytas snart tänkte jag och även bromsvätska känns som en god idé.

    Avgassystem är väl lite prio annars så jag kan besikta den snart.

    #287703
    Igge
    Deltagare

    Shit happens! (-light, ni kan andas ut)

    Fick inte tummen ur för att byta tändstift och -kablar. Men däremot svetsade kusinen och jag avgassystem.
    För att slippa ha ett helt system fixade jag en V-bandsfläns från biltema.
    Det sket sig på två sätt!

    Muttern skar och skadade gängan på “klämman” samt att vi lyckades sätta den precis så den tar emot växellådsbalken…
    Lite less blev man ju av det…

    Men den var ändå körbar! 🙂

    Skillnaden mellan läckande system och liten ljuddämpare och japanens gamla system blev större än jag trott ljudmässigt.
    Trodde inte den skulle vara så tyst med 3″
    Nästan lite tråkigt.

    Så jag nyttjade den lite. Körde in på små grusvägar men så kom jag till en väg där jag inte kunde komma längre, bilen är för låg helt enkelt (nya längre fjädrar ligger på önskelistan…). Så jag fick backa en bit med ganska uselt backljus kombinerat med nysnöad grusväg, vilket då innebär försiktigt/långsamt.


    Efter det tog jag min in på en annan grusväg som jag också fick ge upp på, den kunde jag dock vända på utan att backa några hundra meter.

    Efter detta märker jag att tempen ser hög ut så jag försöker hålla lite fart med låg last men ser att den stiger ändå så jag vrider på full fläkt och värme och märker till min förskräckelse att jag inte får någon värme, alls!

    Bilen har antagligen kokat under någon del av äventyret och jag blir då stående i skogen i väntan på att farsan ska komma hem, hämta vatten och ta sig ut i skogen.

    Fyller på men får ingen värme, misstänker att det är luft i men den beter sig inte som STi’n som sväljer vattnet bara man håller lite varv.

    Så just nu står den avställd i garaget och jag vet varken orsaken till beteende eller hur allvarliga följdskadorna blivit.
    Just nu är det galet mycket på jobbet så tiden finns inte. Vi får se vilken vecka jag plockar upp tråden 🙂

    Några misstänkta finns:
    Taskiga kylarlock ska kunna ställa till med mycket på en Impreza
    Termostaten kanske fastnat som stängd, osannolikt men billig att byta.
    Kylaren kanske är igensatt och dålig.
    Dålig vattenpump.

    Problemet med luftningen är lite bekymrande vilket får mig att misstänka dåligt flöde, så igensatt kylare/termostat är inte omöjligt.
    Eller om det var så lite glykol att det frös i väntan på mer vatten, men tycker det borde tinat i så fall.

    För några veckor sedan hann jag åtminstone hämta mina blivande sommarfälgar:

    Inga jätteupphetsande fälgar men påstås vara skapligt lätta för att vara 16″, billiga var dom åtminstone!

    Funderade på att kosta på dom en lackering, men jag snålar nog in det. Kostar så det räcker med nya däck.

    Förslag?
    Gatdäck av något slag, kompromiss mellan lätt bus på både grus och asfalt tänkte jag. Kanske bara blir bättre budgetsvenssondäck?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 59 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.