Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 53 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #283193
    Igge
    Deltagare

      Nya turbon ska vara Bolt on, vilket jag lärt mig innebär mindre modifikationer och lättare huvudvärk 😛

      #283194
      Igge
      Deltagare

        Hört om att ihi-snurror är dyra/omständiga att renovera jämfört med t.ex. Mitsubishi td05 kärnor osv.

        Sedan kan man fråga sig hur axel och hus mår med ett sådant glapp

        #283167
        tendency
        Deltagare

          Nya turbon ska vara Bolt on, vilket jag lärt mig innebär mindre modifikationer och lättare huvudvärk 😛

          Fan vad skönt. Du får rapportera om det är något som måste moddas. 🙂 Man har ju läst att vissa har köpt turbo som ska vara bolt on, men inte är det…

          #283195
          Igge
          Deltagare

            Var iväg till garaget igår.

            Tömde motorn på olja och tänkte montera turbon.
            Bytte till 0,8 bar wastegatefjäder och började plocka på vattenrör osv.
            Märkte dock att jag inte fick med några skruvar för oljereturröret så det tog lite stopp där tyvärr.

            Men men, någonting blev gjort åtminstone 🙂

            #283196
            Igge
            Deltagare

              Den kommer nog inte säljas för delar, snarare för att komplettera bilparken med en glidarbil så man kan tillåtas att gå lite mer bananas med denna 🙂

              #283197
              Igge
              Deltagare

                Har skruvat lite sedan sista uppdateringen.
                Nya turbon är på plats. Avgassystemet och intercoolern monterades med mediumbesvär

                Jag bör fixa en ny slang mellan y-rör och turbo, för den som sitter nu är vek och därmed bökig att få på plats

                Provkörning genomfördes och bilen laddade inte mer än 0,3 bar, men iom att jag saknar wastegate restriktor och kanske hade klen förspänning är det helt okej. Det borde vara lätt att lösa med en 3 port solenoid och lite mer förspänning 🙂

                Klart äckligt att försöka köra inspirerat med ratten på fel sida 😛

                Bilen var av förklarliga skäl slö, men den låter udda med twinscroll 😛
                Vass men inte Subaru, kan man beskriva ljudet som

                #283198
                Igge
                Deltagare

                  Just ja, bytte lambdasond, men felkoden “front o2 sensor low input” kvarstår.
                  Tips?

                  Satte dit en bosch universal sond som enligt Google matchar original

                  #283199
                  Igge
                  Deltagare

                    Här händer som ni märker inte så mycket.

                    Eftersom jag har andra hobbies (flyg och motorcykel bl.a.) och pluggar 125% så räcker inte tiden.

                    Antingen blir den stående men kommer ett lämpligt bud kan jag sälja den (orkar dock inte sälja den i delar, såvida jag inte hittar köpare så att typ allt försvinner på en gång)
                    Tycker den ryker lite mycket, vet inte om det är för att jag inte kört den ordentligt och det ligger olja kvar från den dåliga turbon i insuget eller om det är något annat.

                    Japaner har ju ändå lite kul godis som skulle vara värt att sälja i delar om man inte orkar skruva ihop den
                    Tätstegad 6 växlad låda
                    DCCD med 65% vrid bak om man får tro google
                    Dessa sägs ju ha “big port”-toppar, flödar bättre än de europeiska och tål mer varv sägs det
                    twinscroll-aggregat

                    och lite annat

                    Någon som är sugen eller känner någon som är sugen? 😛

                    #283169
                    Turbovin
                    Deltagare

                      Är ute efter en frisk 6-pet JDM STI DCCD-låda med kardan och bakdiff om den nu ändå skulle säljas i delar.

                      #283200
                      Igge
                      Deltagare

                        Köp lådan dyrt och få resten av bilen på köpet? 😛

                        #283170
                        Turbovin
                        Deltagare

                          Köp lådan dyrt och få resten av bilen på köpet? 😛

                          Haha orka, har redan för många bilar 🙂 Fattar inte hur så många i UK orkar sälja deras bilar i delar men de tjänar väl så mycket mer på att göra så än att sälja dem hela.

                          #283201
                          Igge
                          Deltagare

                            Ja, men för tidskrävande för mig

                            #283210
                            Högerstyrd
                            Deltagare

                              Triss svik mig inte nu….. nej tyvärr…. sugen men fattig.

                              #283202
                              Igge
                              Deltagare

                                Än händer inget. Rätt spikat att jag ska sälja den här och gärna i en klump.

                                Ett realistiskt marknadsvärde är enligt mig över 90k
                                Och alla kända fel är nog nämnda här.

                                Utöver några småsaker eventuellt som jag förbisett.
                                Kanske inte nämnt att innerskärmarna är slut, fästörat till “turbo inlet”-röret är av och att det är gängtorsk på en pinnskruv till höger bakhjul (ej testat “renovera” den med gängsnitt än så den kanske går att rädda)
                                Sen kanske någon ogillar att den är reggad som 01, men det skulle inte vara första bilen som reggats med fel årsmodell. Enligt vad jag sett har den allt en 03 ska ha (twinscroll, DCCD, utseendet osv)

                                Rykandet kan enligt vissa, om det nu inte är restolja från gamla turbon, bero på en dålig PCV-ventil.

                                Men i ärlighetens namn kan jag nog inte bli mer transparent än så här.

                                Vad är då ett rimligt pris?

                                JDM ska ju som sagt ha lite godis övriga 03or saknar
                                Främst twinscroll turbo (läckert vasst ljud och bättre register), DCCD-låda samt toppar för lite bättre flöde på varv.

                                Edit:
                                Just ja, vissa saker är bortplockade.

                                T.ex. CAI och växelspaksknoppen.
                                CAI är dock ersatt med en luftburk, vill man kan jag behålla luftburken och slänga med CAI’et
                                Dock skulle det behöva ett nytt filter då det gamla är väldigt skitigt (förvisso rent på insidan som sig bör)

                                #283171
                                whitestripe
                                Deltagare

                                  Vad är det för färg på röken?

                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 53 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.