Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1716
    Fricke.w
    Deltagare

      Var och bänkade bilen hos JRM i onsdags, och vart vell både besviken och glad 🙁 Började med att jag och Tjejen körde bilen från söderhamn till stockholm i hyffsat rask tackt, väll där så tog dom bilen på en gång och körde en sväng med den för jag tyckte den hade betet sig lite konstigt ett tag, dvs laddat lite.
      Men dom ändrarde lite på tänd kurvan mm och sa att den gick riktigt bra, den ska ladda max 1.35bar tydligen enligt dom, vilket i sin tur är 1.2bar på orginal laddtrycksmätare som jag har, för den vissar tydligen alltid 0.1bar för lite enligt dom, så direkt efter lite filning på mappen kördes den alltså upp på rullarna, väll där presterade den som följande.
      345.9 hk vid 5584r/min
      486nm vid 3840 r/min
      max hastighet 231km/h
      ;(
      och till de riktigt tråkig min insugs temp låg på över 40-grader,
      vilket i sin tur gjorde så att tändningen backades.
      Enligt JRM hade de med att göra att fläkten kylde intercoolern dåligt sammt att dom tyckte att 05ans scoop som är högre var att föredra, men de var endast vid bänkning, på gatan med riktiga fartvinden bedyrade dom att jag hade mina 360hk då bilen inte backade tändningen nå tydligen och höll mycket bätre temp.
      Kan vell även till lägga att jag körde rullarna med 18″ fälgar på 3.0 bar i tryck samt hks öppet filter vilket jag tror är en del av boven i dramat.
      De riktigt positiva var vell svepet på nm och hk kurvorna som var riktigt fina, hade 300hk vid 4300r/min och 338hk vid 7000r/min, så de var ganska stadig kurva med efekt.
      Ja inte vet ja vad tror ni om allt i hopa:-(

      #46374
      STIred
      Deltagare

        Enligt JRM hade de med att göra att fläkten kylde intercoolern dåligt sammt att dom tyckte att 05ans scoop som är högre var att föredra, men de var endast vid bänkning,

        vet inte om jag fattat rätt men varför inte bara öppna motorhuven under bänkning om nu ett större scoop skulle hjälpt. Större scoop än öppen huv lär du ändå inte få 😉

        Att svalare temperatur gör lite skillnad på effekten är ju sant. Sen om du får just 360 ellre inte det är svårare svara på. Jag kan garantera dig att de där 345.9 stämmer knappast exkat heller om det nu är siffra för motoreffekt. Motoreffekten är ju uträknad från den uppmätta effekten på hjulen. Förlusteran är enbart approximerade coch stämmer kanppast 100% exakt.

        Så släng upp hjuleffekt, mycket intressantare att se och dessutom borde vara närmare sanningen eftersom den effekten är direktuppmätt.

        /r

        #46382
        Fricke.w
        Deltagare

          Har nog ingen hjuleffekt uppskriven på pappret vad jag kunnde se?

          #46370
          Kvarnis
          Deltagare

            Tmic tenderar som sagt alltid att få lite sämre värden när det bänkas.
            Fläktarna är som bekant inte gjorda för att blåsa där upp sas.

            Finns bilar med effekter upp mot 450bhp med org tmic oxå.

            Soppa,turbo?

            #46383
            Fricke.w
            Deltagare

              Kör bilen på 98oktan då jag personligen inte tror de gör så stor skilnad med 99 v power, turbon i fråga är orginal.
              de som är gjort åt bilen är vell soppa pump,3″ perrin downpipe med dubla kattar, samt HKS hi power avgas, och även hks öppet luftfilter kitt, sammt mappad då så klart, vet inte ja men den där extra oktanen på 99v power ska vell inte göra så mycket eller?

              #46384
              Fricke.w
              Deltagare

                Kvarnis du som är en riktig turbo guru 🙂 Vad exakt är de för en turbo på min gallt orginal sti 06a, vet att de finns en lista här, men orkade inte titta efter den, sen vad skulle du rekomendera för turbo om man vill upp lite i hk och nm utan att riskera totalt motor haveri, för de är inte aktuelt än att börja ta i sär motorn och byta delar, får bli senare de, om jag beslutar mig för att spara bilen en längre tid 😛

                #46381
                MariaimprezaGT
                Deltagare

                  De e väl en VF43 du har i din om jag inte minns fel?

                  Innan du väljer turbo får du ta å göra ett annat val först 🙂

                  Roterat eller oem passning?

                  Vi trimmar inte bara din bil, vi säljer även delarna den vill ha!

                  Mobil: 0763-498601
                  Mail: maria@wroom.org

                  #46385
                  Fricke.w
                  Deltagare

                    Nä i sådana fall blir de oem passning, vill ha så orginal som möjligt under huven vid besiktning, så de finns minimalt med grejer för dom att haka upp sig på 🙂

                    #46380
                    Bodyshot
                    Deltagare

                      Fricke titta säljtråden, finns en turbo som passar vad du är ute efter!
                      APS SS45!

                      #46375
                      STIred
                      Deltagare

                        Med originalbotten skulle jag nog nöjt mig med 400-450hk. En TD05/06 20G funkar fint för det. Andy forrest har en variant som heter afp5-20 som funkar bra med.

                        SS45 funkar säkert med för ändamålet.

                        /r

                        #46376
                        STIred
                        Deltagare

                          Tmic tenderar som sagt alltid att få lite sämre värden när det bänkas.Fläktarna är som bekant inte gjorda för att blåsa där upp sas. Finns bilar med effekter upp mot 450bhp med org tmic oxå.Soppa,turbo?

                          Öppna huven som sagt 😉 😀 Behöver ju inte blåsa rakt in i ICn, räcker om de blåser bort värmen, och det borde de ju klara om huven är öppen.

                          /r

                          #46371
                          Kvarnis
                          Deltagare

                            Kvarnis du som är en riktig turbo guru 🙂 Vad exakt är de för en turbo på min gallt orginal sti 06a, vet att de finns en lista här, men orkade inte titta efter den, sen vad skulle du rekomendera för turbo om man vill upp lite i hk och nm utan att riskera totalt motor haveri, för de är inte aktuelt än att börja ta i sär motorn och byta delar, får bli senare de, om jag beslutar mig för att spara bilen en längre tid 😛

                            Org. botten del…
                            MD321T, fixar 450 på Vpower :)….Men…tyvärr så är org.kolvar i 2.5l motorerna lika starkt som ett olw chips typ 🙁

                            Annars så skulle jag sähga att det sitter en VF39 i din bil.
                            20g alt, en MD321H skulle fúnka, APS turbon som nämns beggad är ett alt. men inte ny !!!
                            Vad har du gjort övrigt med bilen?

                            #46372
                            Kvarnis
                            Deltagare

                              Det finns dock sjukt måna trevlig agg roterat…men inget som gör en org.EJ257 glad.
                              Rotertat lämpar sig för +500 som bolt-on funkar i dag 🙂

                              #46378
                              Adam K
                              Deltagare

                                Jag vill påstå att det behövs en fläkt som är riktad mot IC’n och är på hela tiden (inte som rototest-fläktarna som bara går igång när hjulnaven snurrar.)
                                Plus öppen huv 🙂

                                #46377
                                STIred
                                Deltagare

                                  Jag vill påstå att det behövs en fläkt som är riktad mot IC’n och är på hela tiden (inte som rototest-fläktarna som bara går igång när hjulnaven snurrar.)Plus öppen huv 🙂

                                  Mycket möjligt att det är så. Jag tänkte mer att köra öppen huv och fläkt som blåser parallellt med motorns ovankant, då båser den bort värmen som stiger, men visst inte riktigt samma sak som att rikta fläkten rakt in i ICn

                                  /r

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.