SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Behöver hjälp samt info om trim m.m

  • Detta ämne har 24 svar, 2,675 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år sedan av snaps.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1358
    snaps
    Deltagare

    Tjenare. Är så här att jag har tänkt köpa mig en hyffsat org Impreza GT 99-00 som ska trimmas m.m.

    Har läst, ställt dumma frågor och har nu kommit fram till att det kommer både krävas pengar/tid och massa tålamodande för att få detta att funka. Men mest pengar.

    Bilen ska ha över 300hk. Hoppas på runt 330-340hk. Vad jag förstår så är steget efter det att öppna upp motor. Detta kommer inte göras…än. Men nu till hjälpen;

    Det som står här är saker jag kommer att inhandla, var in på jrm-racing och där kostade (nästan) allt 135.000:- (turbo/växellåda inräknade) och det måste ju gå att få grejerna billigare?

    Inköpsslista:

    Coilovers
    3″ downpipe
    3″ avgas
    Frontmatad ic
    Sti växellåda (ca 40 tusen härifrån klubben)
    sti turbo (ca 4 tusen härifrån klubben)
    Dawes Device
    Oljekylare (ett måste?)
    Krängningshämmare/Fjäderbenstag
    soppapump
    Knocklink
    Koppling inkl svänghjul
    Mappning
    Nya bromsskivor/belägg/bromsvätska
    Stålomspunna bromsslangar
    Tändstift

    Vart kan man köpa dessa grejer till vettiga priser? Vad mer måste göras för att få en gat/ban bil med 330-340hk att hålla? jrm-racing ska ha ungefär 88.000:- för dom grejerna. Så, ös på med tips nu så kanske det kommer rulla en till trevlig impreza på vägarna snart:)

    Mvh
    Christofer

    #44464
    specialized
    Deltagare

    Hej !

    # 1. Köp bilen
    # 2. Lär dig köra den. När du som de duktigaste i klubben kör SS på under 1,35 med orginalbil kan du ju fundera på andra krängare 😉
    # 3. Se punkt 1-2 🙂
    # 4. Fäll ut pungen och landa 😉

    Ԭ

    Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
    ———————————-
    SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉

    #44470
    snaps
    Deltagare

    vad är det som är så speciellt med att köra impreza?

    snällt svar men tyvärr inte det svaret jag sökte. Gör om, gör rätt;)

    edit: står ju inte när jag ska köpa grejerna heller, men man måste ju kolla runt lite;) + att jag har inte som mål att köra fortast, utan jag vill ha skoj bara=)

    #44462
    Hulken
    Deltagare

    Vet att du kan köpa avgassytemet billigt på ebay. Kostar ca 4000:- inkl frakt och tull avg. Då är det 3″ rostfritt från turbo och bakåt dock utan någon katt!

    #44471
    snaps
    Deltagare

    bilen ska gå mest gata men även bana (4-6 tillfällen/år minst!)

    Okej, vet inte riktigt vad org spridare klarar. Oljekyl känns kanske lite overkill men hade med det ändå utifall att=)

    #44456
    simo
    Deltagare

    Du har glömt det viktigaste, bromsok, det enskilt största problemet på en GT.

    /U

    #44472
    snaps
    Deltagare

    okej, det visste jag faktiskt inte. Har kollat på sti bromsskivor/ok men dessa kostar ju 20.000:- beggade. Måste ju finnas minst lika bra om inte bättre för runt 10-15 tusen?

    #44466
    Tolle
    Deltagare

    Sätt dig ner nu, här kommer ett hett tips!

    http://www.ebay.co.uk

    finns massa massa fina grejjer till bra priser.

    Lycka till i trimträsket! och köra lär man sig under tiden.
    Klart grabben ska ha en kul bil!

    // Tolle

    #44455
    Subarumicke
    Deltagare

    Tjenare. Är så här att jag har tänkt köpa mig en hyffsat org Impreza GT 99-00 som ska trimmas m.m.Har läst, ställt dumma frågor och har nu kommit fram till att det kommer både krävas pengar/tid och massa tålamodande för att få detta att funka. Men mest pengar. Bilen ska ha över 300hk. Hoppas på runt 330-340hk. Vad jag förstår så är steget efter det att öppna upp motor. Detta kommer inte göras…än. Men nu till hjälpen;Det som står här är saker jag kommer att inhandla, var in på jrm-racing och där kostade (nästan) allt 135.000:- (turbo/växellåda inräknade) och det måste ju gå att få grejerna billigare?Inköpsslista:Coilovers3″ downpipe3″ avgasFrontmatad icSti växellåda (ca 40 tusen härifrån klubben)sti turbo (ca 4 tusen härifrån klubben)Dawes DeviceOljekylare (ett måste?)Krängningshämmare/FjäderbenstagsoppapumpKnocklinkKoppling inkl svänghjulMappningNya bromsskivor/belägg/bromsvätskaStålomspunna bromsslangarTändstiftVart kan man köpa dessa grejer till vettiga priser? Vad mer måste göras för att få en gat/ban bil med 330-340hk att hålla? jrm-racing ska ha ungefär 88.000:- för dom grejerna. Så, ös på med tips nu så kanske det kommer rulla en till trevlig impreza på vägarna snart:)MvhChristofer

    Vad menar du med att köpa sakerna billigare?? tro inte att du bygger billigare och bättre en vad offerten du fick.

    #44460
    lunkan
    Deltagare

    Coilovers och bromsar kan du ju köpa till vettiga priser av tex http://www.streetperformance.se (märket D2)

    Jag skulle nog ha struntat i FMIC om det inte ska köras med mer effekt visst är FMIC bra men men jag tror du får en tidigare spool med orginal och det vill man ju ha på en gatbil. Men visst det kostar ju inte så mycket idag att köpa FMIC och då har du för framtida projekt 😉

    #44465
    valle
    Deltagare

    du har pm

    #44467
    Tolle
    Deltagare

    Jag har 316,8 hk bänkade

    du kan mosa ur lite till med en annorlunda mapp, jag laddar “bara” 1,26 bar
    Dessutom har jag en 6 växlad sti låda med DCCD!
    Och har lagt ner ca 50.000, då hade jag bara 3″ när jag började.

    det jag inte har är:

    Coilovers
    Dawes Device (behöver du inte om du kör ecutekmappning)
    Oljekylare (behöver du om du ligger på höga varv länge och ofta) iof inte så dyr.
    Krängningshämmare/Fjäderbenstag
    Knocklink
    svänghjul (lätta?? njae jag har blivit avrådd)
    Nya bromsskivor/belägg/bromsvätska
    Stålomspunna bromsslangar

    #44459
    Digits
    Deltagare

    Tjenare. Är så här att jag har tänkt köpa mig en hyffsat org Impreza GT 99-00 som ska trimmas m.m.Har läst, ställt dumma frågor och har nu kommit fram till att det kommer både krävas pengar/tid och massa tålamodande för att få detta att funka. Men mest pengar. Bilen ska ha över 300hk. Hoppas på runt 330-340hk. Vad jag förstår så är steget efter det att öppna upp motor. Detta kommer inte göras…än. Men nu till hjälpen;Det som står här är saker jag kommer att inhandla, var in på jrm-racing och där kostade (nästan) allt 135.000:- (turbo/växellåda inräknade) och det måste ju gå att få grejerna billigare?Inköpsslista:Coilovers3″ downpipe3″ avgasFrontmatad icSti växellåda (ca 40 tusen härifrån klubben)sti turbo (ca 4 tusen härifrån klubben)Dawes DeviceOljekylare (ett måste?)Krängningshämmare/FjäderbenstagsoppapumpKnocklinkKoppling inkl svänghjulMappningNya bromsskivor/belägg/bromsvätskaStålomspunna bromsslangarTändstiftVart kan man köpa dessa grejer till vettiga priser? Vad mer måste göras för att få en gat/ban bil med 330-340hk att hålla? jrm-racing ska ha ungefär 88.000:- för dom grejerna. Så, ös på med tips nu så kanske det kommer rulla en till trevlig impreza på vägarna snart:)MvhChristofer

    40 laxar for en STI-lada??! 😮 Det ar ju nastan 3000 pund och det far man en PPG-sats monterad och klar for i England.

    Angaende avgasror, kop begagnat rostfritt tycker jag – fran ebay for en spottstyver. Rostfritt ska ju inte ga sonder, tycker man, sa beggat ar ett bra budgetkop har tycker jag.

    Eftersom du har en GT sa tycker jag du ska satsa pa en frontmonterad IC direkt – du kan knola dit en ny STI-IC men det ar en massa meck och kostar nastan lika mycket anda. Autobahn88 verkar vara ett poppis marke pa scoobynet iaf (jag kor 350 hk genom min och alla roren i motorrummet ar kalla aven efter hard korning om man oppnar upp motorhuven direkt och kanner pa dem (har inte insugstempmatare)).

    Vad ska du med dawes till? Kop en 3-ports solenoid istallet och fa laddtrycket styrt av ECU’n IMO. Jag tycker personligen att det kanns bakvant att ta ifran laddtrycksstyrningen fran ECU’n.

    Bromsskivor, belagg, slangar och olja osv tycker jag du ska handla av AS Performance (http://www.asperformance.com). Bra priser och Alyn ar bra att ha att gora med.

    Jag ser inga spridare i din spec heller… Racker orginal-spridare i en GT verkligen till 330hk? STI-555 har pa forumet far knackningar vid hoga varv med orginal STI-spridare och han har runt 300hk om jag kommer ihag ratt (med Apexi FC ecu).

    Jag kopte mycket nya grejjer for mitt bygge och jag hamnade pa 3300 pund spenderade pengar (inkl mappning) och fick 353hk/450Nm

    #44473
    snaps
    Deltagare

    “Vad menar du med att köpa sakerna billigare?? tro inte att du bygger billigare och bättre en vad offerten du fick.” //subarumicke

    Så du menar att fmic kit för 19000:-, koppling för 16000:- är bra priser? Har ju läst om folk som köper fmic för ca 5 tusen och koppling för samma pengar. Vad är det som gör jrm-racing fmic/koppling så mycket bättre?

    Tolle: dom siffrorna skulle jag kunna nöja mig med. Vad är det som är gjort med din? Skicka lite info via pm kanske?:)

    digits: vet tyvärr inte vart man ska vända sig för att ta hem växellådor själv så därför måste jag köpa ifrån någon annan. Antagligen därför priset blir lite högre?
    Ang spridare; så hade jag dom med men fick info om att org ska hålla.

    Ang fmic/oljekyl så är det mera en fix ide om att ha dom grejerna. Är det så att spoolup drabbas mycket om man kör fmic så har ju ju hellre t.ex sti kylare. Men om det bara är marginelt så tror jag nog fmic är trevligare att ha=) Avgassystemet kommer(om det inte redan sitter ett på) köpas beggat.

    #44457
    simo
    Deltagare

    Hur går det med bilköpet?

    /U

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.