SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Beslutsångest

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1682
    klew
    Deltagare

    Visste inte om jag skulle skriva här eller i allmänt men är trots allt en teknisk fråga så valde här.

    Jag kan inte bestämma mig för vad jag ska göra med bilen nu efter motorraset i söndags.

    Pratade med ÖBAB i Örebro där pärlan står just nu och fick ett kostnadsförslag på den diffusa siffran “Kan kosta 50k kan bli mer, svårt att säga utan att öppna motorn och då börjar ju pengarna ticka”

    Det som är konstaterat med motorn är följande:

    -Försvinner vatten nånstans
    -Bensinlukt i oljan
    -NOLL kompression på någon av cylindrarna, han kom inte ihåg i huvudet vilken
    -Glapp i turbon (kan vara därför vattnet försvinner? )
    -Obalans åt helvete så motorn hoppar som att den inte skulle sitta i alla fästen.. (antar att det har ett samband med att den inte går på alla burkar)

    Vad skulle ni göra i min sits? Försäkringen täcker inte motorrenoveringen då bilen har passerat 10 000mil så allting kommer gå ur egen ficka ;(

    Alternativ 1: Låta verkstaden laga orginalmotorn och betala och se glad ut, väldigt dyrt alternativ och det tråkigaste, inte heller nödvändigtvis snabbaste.

    Alternativ 2: Traila hem bilen till Jönköping, plocka ur motorn och renovera upp den själv. Förmodligen billigaste lösningen men kräver en jävla arbetsinsats och lär ta ett bra tag.

    Alternativ 3: Traila hem bilen till Jönköping, beställa hem en nybyggd motor från England för ungefär samma pengar som Alt.1 skulle kosta och byta själv. Totalkostnaden här blir förmodligen ungefär samma som Alt.1 kanske lite dyrare men då får jag en helt ny motor med betydligt bättre klös än orginalsnurran.

    Alternativ 4: Sälja bilen i delar. Det här är egentligen inget alternativ då jag är helt kär i den och den är i kanonskick i övrigt. Precis bytt bromsar och köpt nya fälgar vilket skulle vara bortkastade pengar isåfall.

    Sorry om det blev mycket text men ville ha med så mycket info som möjligt. Bilen det gäller (om någon missat det) är en GT Kombi -00 som gått 11600 mil.

    —————————————–
    Silverfärgad Impreza GT kombi -00.
    http://www.garaget.org/?car=108359
    Medlem no. 1371 – Johan Atterdal
    —————————————–

    #46208
    OscarHagglund
    Deltagare

    Hej,

    Jag råkade ut för totalras i februari och håller just nu på att knåpa i en STI motor som gått 6300mil i min GT Kombi -99. Bilen hade rullat 13200mil när ett vevaxellager sa upp sig…

    Jag vet inte om du är intresserad av att göra som jag men… ett alternativ du inte nämner är ju att leta upp en begagnad motor o stoppa i. Jag valde att köpa en STI motor i och med att de har smidda kolvar o stakar samt att de ska ha lite biffigare vevaxellager (om jag inte är helt ute o cyklar)

    Har fått riktigt mycket bra tips och hjälp här via forumet från bla. B20mannen som hade riktigt bra tips på vart man kunde få tag på ny motor.. Annars så va jag i kontakt med både Jobparts (http://www.frontbage.se/) och Airtune (http://www.airtune.se)som både kunde plocka hem/renovera motorer till rimliga priser..

    /Oscar

    GT Kombi -99

    #46201
    challe
    Deltagare

    Jag hade nog kört på alt 2 eller 3. Hade nog plockat ur motorn och försökt konstatera vad som är fel och därefter bestämmt om det är värt att laga org motorn eller försöka stoppa i nått ballare

    #46190
    Kvarnis
    Deltagare

    Har inte läst allt till 100…men !!!

    att bedöma vad som hänt med motorn utan få lyssna på den kan jag inte.

    Men ingen komp tyder mer på Hg’n gett upp, men du verkar desutom ha en del andra fel.

    OM DU HAR TID&LUST

    Ta hem bilen lyft ur motorn, kolla vad som ev är fel igenom inspetion av kolvar m.m motorfästen.

    En komplett motor från UK kostar ~20k hemma utan att ge dig några glädjepriser, en GT motor är tom billigare.

    När du kostaterat felet så bör du fundera på vad du vill göra med bilen.

    MEN för 50k+en massa jävla eget arbete kan du en riktigt hård bil, det vill jag lova 🙂

    50k till en firma är tok dyrt !!!!!!!!, för att få tillbaka en lika tråkig motor, dock en bra renoverad om dom kan sina saker…

    #46195
    STIred
    Deltagare

    Hade absolut inte betalt några 50k för att låta verkstan titta på motorn. De tar ju helt sjuka priser. Beggad GT motor i fint fingernade skick från nån skrot i england england får du komplett för under 20k. Du kan tom få en nyare STI motor komplett för runt runt 30k.

    Svenska verkstäder är helt sjuka. Jag fick en offert på 20-25k av en verkstad i Göteborg. De skulle byta en grej som hade pajat på tjejens bil(ingen subaru). Jag köpte det som skulle bytas från england för 6000kr inkl frakt hem och fixa jobbet själv hemma. Jobbet tog ca 2 timmar, behövde inte ens lyfta upp bilen. Sorry för OT blev bara lite upprörd när jag ser att de vill ha 50k för att fixa original motor.

    /r

    #46188
    Manor
    Deltagare

    Hej !

    Jättetrist att du fått problem :(.

    Jag håller helt med om att 50k låter väldigt mycket när man inte ens vet vad problemet är.

    Kan inte ett alternativ vara att lämna den till exempelvis b20mannen eller någon annan duktig meckare i klubben som kanske även bor i närheten av Örebro?

    Kanske slå en signal till Fürstenhoffs Motor som iofs ligger i Stockholm (Huddinge) men har jobbat otroligt mycket med GT Imprezor under årens lopp. Det är en auktoriserad Subaruverkstad, men de har oftast rimliga priser trots det.

    #46199
    MariaimprezaGT
    Deltagare

    När johans imprezas motor började ge upp så skaffade han en ej22. Det är en helt otrolig motor, vi är så nöjda! Inte bara att den är rapp och snabb. Utan den är så jävla trevlig i karaktären. Tål ca 400 hk, iaf den vi har. Väl värd sina pengar. De är väl topparna med som bör ses över då.

    Givetvis kan vi hjälpa dig med allt du behöver hjälp med 🙂

    Vi trimmar inte bara din bil, vi säljer även delarna den vill ha!

    Mobil: 0763-498601
    Mail: maria@wroom.org

    #46191
    Kvarnis
    Deltagare

    Det man kan säga är iofs att 50k är vad dom flesta subaru verkstäder skulle ta för en motorrenovering.

    Men ta hem bilen, är än om det känns jobbigt.
    Sen så måste man mer eller mindre alltid riva ner för att ta reda på vad som gått fel.

    har toppackingen ryckt så är det till 99.9%pga spickngar tyvärr.
    Det är det första som händer på Impreza som spikar om man har tur…dvs

    #46198
    Andersson
    Deltagare

    Kolla blocket hittade någon motor där men den va visst i delar kanske kan få en komplett av två http://www.blocket.se/jonkoping/Subaru_impreza_gt_motor_22784069.htm?ca=18&w=3

    MVH C Andersson / Mr Konjak

    “Fungerar det inte med våld tar du i för lite!”
    Impreza STi -08

    #46203
    PPP
    Deltagare

    Jag skulle nog försöka med ett ytterligare ett alternativ, även om det är lite vågat. Finns en firma nu som bygger om vanliga bilar till elbilar (och slänger motorn). Bygg om även din till en el-rallybil. Vore grymt.

    #46209
    TKarlsson
    Deltagare

    Alltid tråkigt när något går sönder. Nu känner inte jag dig Klew, och vet därför inte hur du använder bilen.
    Har du tid på dig, och inte behöver bilen dagligen skulle jag i ditt fall ta en sti spis från england.
    Uppenbarligen höll inte orginal för dina behov, så varför fortsätta med för klena prylar?

    Jag kör min bil varje dag, och kan i princip inte vara utan bil. Så i mitt fall hade det blivit det dyrare alternativet och lämna in bilen till en firma som får byta till – i ditt fall – en sti motor.

    #46196
    STIred
    Deltagare

    Det man kan säga är iofs att 50k är vad dom flesta subaru verkstäder skulle ta för en motorrenovering.

    Jo det är sant. Delvis beror det nog på det helt sjuka reservdelprisera som vi har i Sverige. Bara bojkotta skiten här och handla utomlands.

    Varför behöver samma tändstift kosta nästan 1000kr här när man kan få hem dem från utlandet(inom eu) för halva priset inkl frakt. Köpte startmotor till subarun den konstade också nästan 2000kr mindre utomlands(forfarande inom eu) jämfört med hemma. Det är ju inga konstiga delar direkt. Ok om eftermarknadsprylar kanske kostar mer här hemma men “vanliga” reservdelar ska fan inte kosta så mycket mer.

    Den delen som jag köpte till tjejens bil kostade som sagt 6000kr i england. Här i Sverige ville de ha 15000kr. Alltså mer än dubbla priset. Det var ett standardinsug till hennes bil(ej subaru som sagt), inget konstigt mao.

    I vissa fall är det fan tom dyrare att köpa från skroten i Sverige än att köpa nytt utomlands.

    /r

    #46189
    Manor
    Deltagare

    Hej igen !

    Jag såg just att det verkar finnas en GT-00 motor till salu på forumet. Det kanske kan vara ett alternativ för att komma igång lite snabbt!!?

    http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=15&topic_id=18098&mesg_id=18098&listing_type=read_new

    #46207
    Turbovin
    Deltagare

    Spåra ur totalt och ta hem ett 2.5L block från USA 😉

    http://www.raw1performance.com/index_files/Page523.html

    #46192
    Kvarnis
    Deltagare

    Raul, du vt hyr mycket jag köper i Svedala ..;) tråkigt nog skulle nog notan bli 50k+moms
    Mitt svar iofs till en anna post.

    Det jag rekommenderar är att ta hem bilen, lyft utt motorn.
    Köpa lyft och motor stativ från ex biltema är in dyrt.
    Skruva och lär dig är bästa tipset.

    Om du kommer fram till allt är mer lr mindre kasst.
    Fundera på vad du vill gör och vad du kan tänka dig avsätta för pengar.

    Så ska jag ge dig en rekommendation som du blir nöjd med.
    Enklast kommer att vara att fixa en ny motor från en skrot i UK, lyft ur och lyft in. Klart 🙂

    sen finn det andara skaer man kan göra också, som kostar olika mycket.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.