• Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 32 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #35796
    Duvan
    Deltagare

      Jag skall bygga en sportbil av typen Ariel Atom men med Subaru motor och växellåda och tänkte visa utvecklingen av projektet här i denna tråden
      Motorn å vxl kommer från en Impreza som gått 2700mil, jag har endast snyggat till motorn på utsidan. Växellådan är modifierad, endast drivning på

      #288255
      Koffe
      Keymaster

        Kul! Ska följas 🙂
        Vad är målet med bilen? Amatörbyggt/SFRO eller ren banleksak?
        Blir det egendesignad ram? glasfiberkåpor?
        Antar att du sett bröderna Ajdéns bygge? Finns säkert lite inspiration att hämta från dem om inte annat 🙂 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=84179

        #288267
        Duvan
        Deltagare

          Mitt mål är att registrera bilen enligt reglerna från SRFO, glida runt för att få uppmärksamhet ;).
          Det vore kul att prova bilen på bana, jag tror det heter Track days, bara för amatörer.
          Jodå jag har läst Ajdens byggtråd, det är ett fantastiskt bygge som det är få som kan upprepa, så mycket jobb på så kort tid.
          Jag tänker

          #288257
          TommyToad
          Deltagare

            Kul med tråd! Skall följas, vi mittmotorbyggare måste ju hålla ihop!

            Tänkte du köra med fyr- eller fempunktsbälten? Kolla då så dom där stolarna är med på FIA/SBF:s lista över godkända stolar. Är tydligen ett krav från SFRO för att få köra med harness.

            #288268
            Duvan
            Deltagare

              TommyToad,
              för besiktning för gatregistrering så är det bara 3-punktsbälte som är godkänt. Jag måste erkänna att jag inte har en aning om vad som gäller med 4, 5-punktsbälte. Jag hoppas att man inte behöver en massa specialgrejir för att prova på å köra på bana.

              #288258
              TommyToad
              Deltagare

                Du får regga med 4- eller 5-punkts också, om stolen och bältet är godkända av SBF. Så tolkar jag reglerna i bygghandboken iaf 🙂

                #288256
                Koffe
                Keymaster

                  Designar man bilen själv och kan ta hänsyn till att alla reglage lätt kan nås, inga stolpar skymmer sikten osv så antar jag att det kan funka OK med 4- eller 5-punktsbälte, men jag skulle personligen aldrig köra annat än 3-punkts rullbälte på gatan. Rätt som det är behöver du sträcka dig efter något eller luta dig framåt för att se runt grannens häck. Att sitta fast på bana är guld, men att ha lite frihetsgrader på gata är värt otroligt mycket det med.

                  #288269
                  Duvan
                  Deltagare

                    De senaste veckorna har man knappt kunnat vara ute pga av värme upp mot 31 grader så bästa platsen har varit verkstaden. Så det har blivet en del gjort trots allt.
                    Ny koppling monterades och så kunde jag sätta ihop motor växellåda.

                    Jag fixade lite på växelmekanismen oxå.

                    Jag kan inte slutföra jobbet förren jag har fått hem växelvajrar.

                    Sedan gav jag mig på de begagnade fälgarna jag köpte för ett tag sedan, förre ägaren försökte blästra för att ta bort färgen men misslyckades. Jag använde färgborttagningsmedel, penslade på och stoppade fälg i en soppåse. Efter 3 dygn kunde jag spola bort färgen med högtryckstvätten. Därefter slipade jag bort oxidationer med vinkelslipen m fiberduk.

                    #288270
                    Duvan
                    Deltagare

                      Hej
                      Saker och ting rör sig inte särskilt fort framåt. Men jag fick hem min nya svets i förra veckan och jag är väldigt nöjd med den

                      #288259
                      TommyToad
                      Deltagare

                        Växelspaksanordningen ser ut att vara ungefär samma jag fick med av factory five. Verkar som att dom beställde den av Toyota, från en nyare MR2. Men har hört mycket snack om att den ska vara dålig, speciellt eftersom vajrarna till min är dragna framåt och sedan vänder bak till lådan. Så jag beställde en old-school MR2-shifter istället, med vajeranslutningarna bakåt.

                        Plockade du ihop växellådsanordningen själv eller var det något du fick med kittet?

                        #288271
                        Duvan
                        Deltagare

                          TommyToad
                          Jag plockade ihop växelsystemet själv efter att tittat på några liknade system. Sedan fick jag bygga om en växelspak för att växelvajrarna skulle gå rakt bak till växellådan. Jag har inte beställt växelvajrarna ännu för jag vet inte avståndet mellan växelspak och växellåda förren jag monterat växellåda/motor i ramen. Jag tänke beställa gasvajern samtidigt.

                          #288272
                          Duvan
                          Deltagare

                            Idag kom projektet till en viktig milstolpe – SFRO 1 besiktning.
                            Många frågor kom från besiktningsmannen en del kunde jag svara på direkt alternativ visa på bilen, andra uppgifter fick jag gräva fram i dokument som jag sparat under byggtiden. Tyvärr kunde jag inte prägla in chassinummret just då, får fixa snarast.

                            #288260
                            TommyToad
                            Deltagare

                              Härligt med SFRO1!
                              Vad är det för katalysator och dämpare? Ser ut som något som kanske kan passa mig också 😀

                              #288273
                              Duvan
                              Deltagare

                                Det finns ingen katalysator i avgassystemet, det är två ljuddämpare som syns i bilden. Dämparna är ifrån rakaror.se.
                                Då jag inte har någon turbo som slår sönder ljudvågorna så gissar jag att det krävs två dämpare. Ett krav jag hade var att det skulle va två utblås.
                                För övrigt så köpte jag ett rostfritt extraktorgrenrör och modifierade det för bättre markfrigång.

                                #288261
                                TommyToad
                                Deltagare

                                  Blir det inte knepigt med SFRO utan katalysator? Det är ju ett krav som jag förstår det?

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 32 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.