- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
31 januari, 2019 kl. 22:26 #288274DuvanDeltagare
Vad jag har förstått så finns det inga krav på att amatörbyggda fordon skall ha katalysator. Det är endast CO-halten som kontrolleras. Min källa är Locost forumet där flera har diskuterat frågan.
En kille fick icke godkänt vid en registreringsbesiktning på sin S7:a det beroddepå att besiktningsmannen inte hade kolll på regelverket . Ägaren till S7:an plockade fram regelverket och visade for honom och bilen gick igenom besiktningen.1 februari, 2019 kl. 18:23 #288262TommyToadDeltagareDet har jag helt missat. Men för att få dispensen för 20Kw/100Kg så behöver man tydligen ha katalysator. Verkar lite snurrigt det där. Nåväl, jag har redan skrivit in kat i min byggbok så det får bli så. Känns väl lite bättre för miljön också 🙂
5 februari, 2019 kl. 12:46 #288252KvarnisDeltagareRiktigt kul projekt 🙂
Skulle vara fränt att göra med en riktigt modernare motor och sekventiell låda.
Men det klart problemet är ju ha turbon på nått vetigt ställe du jag skulle vill köra front monterad för kort grenrör. De nyare Garrett Gen2 aggen skulle nog vara spännande typ en G25-660 😀Vad blir det för vikt ~när den är klar?
5 februari, 2019 kl. 22:59 #288275DuvanDeltagareKvarni, kul att du gillar projektet.
Jag hittade en motor – växellåda som bara hade gått 2700mil så jag tog det säkra före det snabba alternativet. Det andra alternativet som jag hade på G var en STI motor som hade gått lite över 25k mil.
Gissningsvis så kommer vikten hamna någonstans mellan 700-750kg
6 februari, 2019 kl. 07:59 #288253KvarnisDeltagareKan förstå det 🙂
Hade varit kul typ 1:1 vikt:effekt 😀 fast det tillkommer ju sjukt mycket kostnad med det…
14 juli, 2019 kl. 19:47 #288276DuvanDeltagareJag har kommit så långt med bilbygget att jag skall installera motorns ECU.
ECU ’n är en MAXXECU Sport och jag förstår inte hur man skall koppla in tomgångsmotorn som har 6 st kablar. Finns det någon som kan hjälpa mig ?Frågor
1. Hur kopplar jag in ECU på de 6 kablarna ?
2. Finns det någon annan tomgångsmotor med färre (3st) kablar som passar ?Motorn är en Impreza 2.0L utan turbo med 92Kw
’
1 augusti, 2019 kl. 19:15 #288263TommyToadDeltagareJag hade precis samma “problem” med min tomgångsmotor och beslutade mig först för att plocka bort den och bara installera en “tomgångsventil” istället. Dessa kan du köpa på skroten ifrån Volvos och andra bilar för någon hundralapp. Det är bara en solenoid som öppnar och släpper in mera luft. Blir inte lika bra tomgång som med den tomgångsmotorn men betydligt lättare att koppla in. Tror en sådan ventil skulle fungera att PWM:a så du borde kunna få rätt okej tomgång ändå. Samma princip som en laddtryckssolenoid.
Slutade iofs med att jag böt gasspjäll till ett elektroniskt istället, då får man tomgång och TPS “på köpet”.
Annars om du ska köra den där tomgångsmotorn så är det en stegmotor och kräver lite mera pill. Här har du lite mera information men inte mycket:
3 augusti, 2019 kl. 21:24 #288277DuvanDeltagareTjena TommyToad
Tack för länken, läste den och fick också uppslag därifrån och googlade vidare så jag har lärt mig en del även om jag inte vet exakt hur kablarna skall kopplas just nu. Skall mäta lite med ohm-meter imorgon.
Ett steg framåt idag :):):)7 augusti, 2019 kl. 11:06 #288264TommyToadDeltagareJag skulle nog ha kört PWM idle air valve iaf, denna ifrån bosch används av typ 50% av alla bilar utan DBW:
Sedan i Mtune så väljer du denna som en utgång:
Så får du leka lite med PWM-frekvensen tills du hittar något som funkar bra. Mycket lättare och kräver mindre utgångar än stegmotorn. Borde kunna bli ungefär lika bra också.
8 augusti, 2019 kl. 22:10 #288278DuvanDeltagareJo, ditt förslag verkar mycket enklare än original ventilen men det hade varit snyggare om man kunde använda original.
Jag får se vad det blir till slut, jag uppskattar verkligen ditt tips.11 augusti, 2019 kl. 18:38 #288279DuvanDeltagareSå fick jag igång tomgångsmotorn nu skall jag bara försöka räkna ut hur den skall kopplas in på MaxxEcu:n Sport.
24 augusti, 2019 kl. 19:31 #288280DuvanDeltagareDet blev en Bosch tomgångsventil till slut. Fick göra en adapter/slanganslutning hoppas att det skall fungera när jag kommer till uppstart .
7 oktober, 2019 kl. 21:32 #288281DuvanDeltagareSå, nu är SFRO 2 besiktningen genomförd utan anmärkning. Bullerprovet är också genomförd med godkänt resultat. Så fort jag får besiktningsprotokollen så ska jag beställa tid för enskilt godkännande.
Imorgon skall jag göra en sista tuning i rullande landsväg.Jag hoppas kunna köra lite innan snön kommer:p
9 oktober, 2019 kl. 16:10 #288251ManorDeltagareCoolt 🙂
10 oktober, 2019 kl. 10:50 #288254KvarnisDeltagareKung, grattis!
Jälvar så frän den ser ut 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.