Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #400
    christopher
    Deltagare

      fraSSe

      Gick mycket bra i går kväll när det var lite torrare ute. Hur gör ni som har öppet filter och kanske 22b gälar? Måste regna rakt på filtret?
      /
      fraSSe

      #37544
      Niklas
      Deltagare

        Ett öppet filter bör ha en luftbox som både skyddar från motorns värme och från eventuell nederbörd. Tänk dig filtret i en låda med ett rör in som kommer från fronten.

        Kolla in Practos egna variant:
        http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=ssi169&id=filter
        http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=ssi169&id=heatshield

        Dock måste jag fråga, är bilen bara avsnorklad? Dvs orginalfilter med snorkeln bortplockad? Tänkte göra detta snart och har fått för mig att det inte skall innebära några problem. Läste trådar om det på gamla bilsnack.nu (död).

        #37528
        OzO
        Deltagare

          Kanske kan en viss mr. bussningsrille tillverka en liten låda som avskärmar filtret från regn och från varm temperatur från turbo, mm… 😉

          ________________________________________
          http://bbs.impreza.nu/dcforum/Images/ssi/fireskull.gif ::::: The Blue Pile Of… Cr@p! ::::: http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/smileys/smiley_ed16.gif
          ~ I will shadow o ye Precious Silver Piles with NOS tour 2003 ~
          “I’d be unstoppable… if I could just get started!”

          #37539
          christopher
          Deltagare

            >Kanske kan en viss mr. bussningsrille tillverka en liten låda som
            >avskärmar filtret från regn och från varm temperatur från turbo, mm…
            >;)
            >

            fraSSe

            Tänker direkt på en box i kolfiber ett material som Rille inte jobbar med, än…
            /
            fraSSe

            #37537
            christopher
            Deltagare

              >
              >Dock måste jag fråga, är bilen bara avsnorklad? Dvs orginalfilter med
              >snorkeln bortplockad? Tänkte göra detta snart och har fått för mig att
              >det inte skall innebära några problem. Läste trådar om det på gamla
              >bilsnack.nu (död).

              fraSSe

              Japp “snorkeln ligger i garaget och fitret byter jag var 500mil, orginal. Funderar på någon form av panelfilter, någon som vet något bra och prisbild.

              Känns som det kanske varken gör till eller från eller är det stor skillnad?
              /
              fraSSe

              #37541
              griml0ck
              Deltagare

                Med panelfilter är det nog lite skillnad. Men vad jag hört så ska han vid avgas trim kunna hålla laddtrycket högre med konfilter. Min peakar 1.2 nu och går ner på ca 0.9 (lite över) sen. Med konfilter borde han stanna på 1.0 bar. Men det är som sagt bara vad jag hört är ingen expert själv 🙂

                http://www.student.hig.se/~kp01jvm/pics/imprezaGT-mini2.jpg The red Shagaru Impreza of Gefle
                http://fullspeed.to/shagaru
                http://www.streetrace402.com

                #37545
                Niklas
                Deltagare

                  1.2 låter högt, vad tycker SAM om sånna värden i en orginal Impreza? Är väl maxgränsen eller nått sånt.

                  Frasse: Fortfarande inte säker, kör du med panelfilter eller ett konfilter?

                  #37538
                  christopher
                  Deltagare

                    >1.2 låter högt, vad tycker SAM om sånna värden i en orginal Impreza?
                    >Är väl maxgränsen eller nått sånt.
                    >
                    >Frasse: Fortfarande inte säker, kör du med panelfilter eller ett
                    >konfilter?

                    fraSSe
                    Jag kör med ORGINALFILTER det är väl ett panel filter eller? I orginal burkens innandömme, utan “snorkeln. Komprende?;)
                    /
                    fraSSe

                    #37546
                    Niklas
                    Deltagare

                      Nu förstod även skåningen! 😀

                      Är det fler som har samma problem med orginalfiltret utan snorkel?

                      #37540
                      Subbarist
                      Deltagare

                        Nope och jag brukar pricka alla vattenpölar jag ser }>

                        http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album12/Vattenp_l.thumb.jpg

                        Subbarist javisst! Mr.Roadrage
                        Sponsoransvarig SSI
                        Den GRÜNE FARAN

                        #37542
                        griml0ck
                        Deltagare

                          >1.2 låter högt, vad tycker SAM om sånna värden i en orginal Impreza?
                          >Är väl maxgränsen eller nått sånt.

                          Mjaså de säger du.. byte luftfilter igår o nu orkar han hålla 1.0 bar genom hela registret 😀 Trycker man bara på gasen peakar han ca 1.1. Om man däremot skickar på fullt ut på alla växlar jag har sett han sticker upp till 1.2. Snackade me SAM o han sa de va naturligt om man avgas trimmat. Är väldigt nöjd själv men man skulle ju inte bli helt besviken om han höll 1.1 oxo 😉

                          http://www.student.hig.se/~kp01jvm/pics/imprezaGT-mini2.jpg The red Shagaru Impreza of Gefle
                          http://fullspeed.to/shagaru
                          http://www.streetrace402.com

                          #37533
                          hogmark
                          Deltagare

                            Jag körde med originalluftfilter utan snorkel förut.

                            En gång så var originalfiltret (som är av papper) så indränkt i vatten så att LMMen slog ifrån vid max pådrag…

                            Är förmodligen anledningen till att din bil bluddrade… att den inte fick nog med luft ?!?

                            Iaf min gissning.

                            Men att få in vatten i insugen gör väl inget ?!
                            Om inte LMMen blir ledsen då förståss…
                            För motorn lär ju bara bli glad av lite luftfuktighet 🙂 🙂 🙂

                            /Hogis

                            #37543
                            Henrik
                            Deltagare

                              Kan säga att jag har stora problem vid fuktigt väder, även dagen efter ett spöregn. Första milen man kör så slår han ifrån om man går över 3000 rpm. Sen går han ryckigt hela tiden ett antal mil. Kan ta en hel dag eller 2 att återställa sig (förutsatt att det varmt och torrt) Detta efter byte till Apexi power intake (öppet konfilter). Jag bor iofs på landet och det är mkt damm och gupp med vatten i etc, så det är väl kanske extremt just för mig, men jag måste göra något åt saken för det är ohållbart just nu. Jag bara fruktar för hösten…

                              #37534
                              hogmark
                              Deltagare

                                Hmm, när jag tröttnade på blött originalfilter, så köpte jag öppet K/N istället. Å sen var det inga problem… Förutom lite laddsvaj…
                                Fäst en hårtork vid insugen vettja 🙂 hihi

                                Hur får du vatten in i filtret då ?
                                Genom 22b hjäle eller ?
                                Du måste ju kunna skärma av där vattnet kommer in.
                                Fast, det är ju kul med kall luft oxå …

                                lycka till !

                                /Hogis

                                #37547
                                Niklas
                                Deltagare

                                  22B drar väl inte in mycket luft när man kör? Då behöver man ett litet scoop i gälen istället.

                                  K/N sitter utanför motorrummet eller?

                                  Regionsansvarig Göteborg

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.