› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Bilen bluddrar i spöregn?
- Detta ämne har 21 svar, 2,187 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 4 månader sedan av
Manor.
-
FörfattareInlägg
-
5 maj, 2003 kl. 14:08 #400
christopher
DeltagarefraSSe
Gick mycket bra i går kväll när det var lite torrare ute. Hur gör ni som har öppet filter och kanske 22b gälar? Måste regna rakt på filtret?
/
fraSSe5 maj, 2003 kl. 14:21 #37544Niklas
DeltagareEtt öppet filter bör ha en luftbox som både skyddar från motorns värme och från eventuell nederbörd. Tänk dig filtret i en låda med ett rör in som kommer från fronten.
Kolla in Practos egna variant:
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=ssi169&id=filter
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=ssi169&id=heatshieldDock måste jag fråga, är bilen bara avsnorklad? Dvs orginalfilter med snorkeln bortplockad? Tänkte göra detta snart och har fått för mig att det inte skall innebära några problem. Läste trådar om det på gamla bilsnack.nu (död).
5 maj, 2003 kl. 14:21 #37528OzO
DeltagareKanske kan en viss mr. bussningsrille tillverka en liten låda som avskärmar filtret från regn och från varm temperatur från turbo, mm… 😉
________________________________________
http://bbs.impreza.nu/dcforum/Images/ssi/fireskull.gif ::::: The Blue Pile Of… Cr@p! ::::: http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/smileys/smiley_ed16.gif
~ I will shadow o ye Precious Silver Piles with NOS tour 2003 ~
”I’d be unstoppable… if I could just get started!”5 maj, 2003 kl. 16:13 #37539christopher
Deltagare>Kanske kan en viss mr. bussningsrille tillverka en liten låda som
>avskärmar filtret från regn och från varm temperatur från turbo, mm…
>;)
>fraSSe
Tänker direkt på en box i kolfiber ett material som Rille inte jobbar med, än…
/
fraSSe5 maj, 2003 kl. 16:16 #37537christopher
Deltagare>
>Dock måste jag fråga, är bilen bara avsnorklad? Dvs orginalfilter med
>snorkeln bortplockad? Tänkte göra detta snart och har fått för mig att
>det inte skall innebära några problem. Läste trådar om det på gamla
>bilsnack.nu (död).fraSSe
Japp ”snorkeln ligger i garaget och fitret byter jag var 500mil, orginal. Funderar på någon form av panelfilter, någon som vet något bra och prisbild.
Känns som det kanske varken gör till eller från eller är det stor skillnad?
/
fraSSe5 maj, 2003 kl. 16:46 #37541griml0ck
DeltagareMed panelfilter är det nog lite skillnad. Men vad jag hört så ska han vid avgas trim kunna hålla laddtrycket högre med konfilter. Min peakar 1.2 nu och går ner på ca 0.9 (lite över) sen. Med konfilter borde han stanna på 1.0 bar. Men det är som sagt bara vad jag hört är ingen expert själv 🙂
http://www.student.hig.se/~kp01jvm/pics/imprezaGT-mini2.jpg The red Shagaru Impreza of Gefle
http://fullspeed.to/shagaru
http://www.streetrace402.com5 maj, 2003 kl. 17:58 #37545Niklas
Deltagare1.2 låter högt, vad tycker SAM om sånna värden i en orginal Impreza? Är väl maxgränsen eller nått sånt.
Frasse: Fortfarande inte säker, kör du med panelfilter eller ett konfilter?
5 maj, 2003 kl. 18:38 #37538christopher
Deltagare>1.2 låter högt, vad tycker SAM om sånna värden i en orginal Impreza?
>Är väl maxgränsen eller nått sånt.
>
>Frasse: Fortfarande inte säker, kör du med panelfilter eller ett
>konfilter?fraSSe
Jag kör med ORGINALFILTER det är väl ett panel filter eller? I orginal burkens innandömme, utan ”snorkeln. Komprende?;)
/
fraSSe5 maj, 2003 kl. 19:12 #37546Niklas
DeltagareNu förstod även skåningen! 😀
Är det fler som har samma problem med orginalfiltret utan snorkel?
6 maj, 2003 kl. 17:09 #37540Subbarist
DeltagareNope och jag brukar pricka alla vattenpölar jag ser }>
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album12/Vattenp_l.thumb.jpg
Subbarist javisst! Mr.Roadrage
Sponsoransvarig SSI
Den GRÜNE FARAN7 maj, 2003 kl. 19:16 #37542griml0ck
Deltagare>1.2 låter högt, vad tycker SAM om sånna värden i en orginal Impreza?
>Är väl maxgränsen eller nått sånt.Mjaså de säger du.. byte luftfilter igår o nu orkar han hålla 1.0 bar genom hela registret 😀 Trycker man bara på gasen peakar han ca 1.1. Om man däremot skickar på fullt ut på alla växlar jag har sett han sticker upp till 1.2. Snackade me SAM o han sa de va naturligt om man avgas trimmat. Är väldigt nöjd själv men man skulle ju inte bli helt besviken om han höll 1.1 oxo 😉
http://www.student.hig.se/~kp01jvm/pics/imprezaGT-mini2.jpg The red Shagaru Impreza of Gefle
http://fullspeed.to/shagaru
http://www.streetrace402.com18 juni, 2003 kl. 08:09 #37533hogmark
DeltagareJag körde med originalluftfilter utan snorkel förut.
En gång så var originalfiltret (som är av papper) så indränkt i vatten så att LMMen slog ifrån vid max pådrag…
Är förmodligen anledningen till att din bil bluddrade… att den inte fick nog med luft ?!?
Iaf min gissning.
Men att få in vatten i insugen gör väl inget ?!
Om inte LMMen blir ledsen då förståss…
För motorn lär ju bara bli glad av lite luftfuktighet 🙂 🙂 🙂/Hogis
18 juni, 2003 kl. 08:48 #37543Henrik
DeltagareKan säga att jag har stora problem vid fuktigt väder, även dagen efter ett spöregn. Första milen man kör så slår han ifrån om man går över 3000 rpm. Sen går han ryckigt hela tiden ett antal mil. Kan ta en hel dag eller 2 att återställa sig (förutsatt att det varmt och torrt) Detta efter byte till Apexi power intake (öppet konfilter). Jag bor iofs på landet och det är mkt damm och gupp med vatten i etc, så det är väl kanske extremt just för mig, men jag måste göra något åt saken för det är ohållbart just nu. Jag bara fruktar för hösten…
18 juni, 2003 kl. 08:56 #37534hogmark
DeltagareHmm, när jag tröttnade på blött originalfilter, så köpte jag öppet K/N istället. Å sen var det inga problem… Förutom lite laddsvaj…
Fäst en hårtork vid insugen vettja 🙂 hihiHur får du vatten in i filtret då ?
Genom 22b hjäle eller ?
Du måste ju kunna skärma av där vattnet kommer in.
Fast, det är ju kul med kall luft oxå …lycka till !
/Hogis
18 juni, 2003 kl. 09:02 #37547Niklas
Deltagare22B drar väl inte in mycket luft när man kör? Då behöver man ett litet scoop i gälen istället.
K/N sitter utanför motorrummet eller?
Regionsansvarig Göteborg
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.