Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22491
    David_87
    Deltagare

      Fixar och donar lite med ny bilen, Impreza GT -99.
      Lite problem fanns då bilen köptes, växellådan som verkar vara ett standardproblem om man kollar hur många som söker nya lådor. Vinande ljud då bilen rullar, får se hur man ska tackla det problemet.

      Bilen gick motormässigt mycket bra, servad just innan köpet, fullt ifylld servicehistorik, bytt motor vid ca 9000mil.
      Bilen laddade 1,1bar och gick fint tills jag tankade 95 oktan i den då laddtrycket valde att skena till 1,3 och slå i laddtrycksspärren. Mycket mystiskt anser jag då bilen har original dp och system, kollat ECU:n och det verkar inte finnas några tjuvkopplingar som tyder på superchip, och spärren verkar ju finnas kvar så.
      Installerade Dawes device idag och tog ner laddet till 0,85. hur stabilt och fint ladd som helst då.
      Någon som har några ideer om vad som kan ha medfört det höga laddet med original laddtrycksstyrning?

      Bilder kommer senare….

      //David

      #194830
      Manor
      Deltagare

        95 oktan är väl ingen höjdare. Jag har aldrig kört på något annat än 98 respektive 99 oktan på min…och kommer aldrig att göra det heller.

        Dawes:en kan du ställa på 1.1 utan att behöva vara orolig (om allt är ok)…0.85 ligger under standardtryck (om din mätare visar korrekta värden). Detta under förutsättning att du tankar minst 98 oktan igen…så du kanske ska vänta att justera Dawsen tills tanken är tom.

        #194834
        lunkan
        Deltagare

          Om den laddade 1,1 innan du monterade DD så är nåt gjort på bilen typ mappning eller dawes. Att man får en så kallad fuel cut kan bero på kallare väder tex.

          #194836
          David_87
          Deltagare

            Om den laddade 1,1 innan du monterade DD så är nåt gjort på bilen typ mappning eller dawes. Att man får en så kallad fuel cut kan bero på kallare väder tex.

            Just det jag misstänker, kan ju röra sig om en mappning då ingen yttre påverkan syns runt ECU:n, men byts inte ECU:n ut vid exempelvis ECUtek?

            95 oktan är väl ingen höjdare. Jag har aldrig kört på något annat än 98 respektive 99 oktan på min…och kommer aldrig att göra det heller.

            Dawes:en kan du ställa på 1.1 utan att behöva vara orolig (om allt är ok)…0.85 ligger under standardtryck (om din mätare visar korrekta värden). Detta under förutsättning att du tankar minst 98 oktan igen…så du kanske ska vänta att justera Dawsen tills tanken är tom.

            Snåleriet kommer inte upprepas. Allt verkar då ok, men ska vänta på att stoppa dit avgassystem innan jag skruvar upp en aning.
            0,85-0,90 är väl standard laddtryck?

            #194829
            OzO
            Deltagare

              Moderator: projekttråd eller problemtråd?

              /G
              _____
              ::::: | ~ “…otrevligast, men framför allt bäst å värst…” ~ | :::::

              #194844
              Niklas
              Deltagare

                Kan inte läsa mig till om du tankade 98 tidigare och böt till 95 nu. Men om du gjorde det bör du nollställa ECUn genom att koppla bort batteriet i minst 30min. Starta därefter bilen och låt stå på tomgång i 15 minuter.

                Sen om det har något med dina problem att göra har jag ingen aning om.

                #194831
                Manor
                Deltagare

                  Om den laddade 1,1 innan du monterade DD så är nåt gjort på bilen typ mappning eller dawes. Att man får en så kallad fuel cut kan bero på kallare väder tex.

                  Just det jag misstänker, kan ju röra sig om en mappning då ingen yttre påverkan syns runt ECU:n, men byts inte ECU:n ut vid exempelvis ECUtek?

                  Nix, det är original-ECU:n som mappas om via diagnosuttaget.

                  95 oktan är väl ingen höjdare. Jag har aldrig kört på något annat än 98 respektive 99 oktan på min…och kommer aldrig att göra det heller.Dawes:en kan du ställa på 1.1 utan att behöva vara orolig (om allt är ok)…0.85 ligger under standardtryck (om din mätare visar korrekta värden). Detta under förutsättning att du tankar minst 98 oktan igen…så du kanske ska vänta att justera Dawsen tills tanken är tom.

                  Snåleriet kommer inte upprepas. Allt verkar då ok, men ska vänta på att stoppa dit avgassystem innan jag skruvar upp en aning.0,85-0,90 är väl standard laddtryck?

                  Min My99 laddade 1.04 helt original, enligt Select Monitorn på Subaruverkstaden.

                  #194835
                  Addson
                  Deltagare

                    Min My99 laddade 1.04 helt original, enligt Select Monitorn på Subaruverkstaden.

                    sen e ju din bil världens snabbaste med husvangn!!! 😉 😀

                    #194837
                    David_87
                    Deltagare

                      Skruvat vidare lite idag, dragit fast dawesen så den inte sticker någonstans.

                      Bytte även ut den vulgära dvd spelaren som satt i bilen, klämde dit en vanlig hederlig alpine spelare. Även ett par basar kom på plats, bra ljud i originalhögtalarna ändå.

                      Försökte ta bilder men kameran verkar ha gått vidare i livet.
                      Har dock en bild sedan tidigare på bilen iaf…

                      http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_25/20420000-20429999/500×375/20423301.jpg%5B/img

                      Såg nu att bilden var väldigt dålig, men det kommer bättre…

                      #194838
                      David_87
                      Deltagare

                        Kan inte läsa mig till om du tankade 98 tidigare och böt till 95 nu. Men om du gjorde det bör du nollställa ECUn genom att koppla bort batteriet i minst 30min. Starta därefter bilen och låt stå på tomgång i 15 minuter.Sen om det har något med dina problem att göra har jag ingen aning om.

                        Farsan som tankade 95:a. Körde slut på det och fyllde med 98:a och nollställde sedan.

                        #194832
                        Manor
                        Deltagare

                          Min My99 laddade 1.04 helt original, enligt Select Monitorn på Subaruverkstaden.

                          sen e ju din bil världens snabbaste med husvangn!!! 😉 😀

                          Japp, you are damn right :D.

                          #194839
                          David_87
                          Deltagare

                            Meckat lite mera under fredagen. Fick min xenonsats och monterade den, blev mycket fint ljus i dom. Även fått nya ljuddämparen, dock inte monterat något med avgassystemet ännu, får bli det man fixar under veckan när man är ledig.

                            Har några fler bilder också:

                            #194840
                            David_87
                            Deltagare

                              Uppdatering:
                              Passat ihop ett 3 tums system nu i dagarna. 3 tum hela vägen med 100 cells racekat och två ljuddämpare. Låter hiskeligt högt dom två dämparna till trots tycker jag. Tycker det verkar som om hks systemen som finns att köpa endast verkar ha en ljuddämpare, hur ska inte dessa system låta?

                              Men annars är man mycket nöjd, verkar vara bra upphängt och dom flesta original fästpunkter kom till bruks. Och avgasljudet är ju som bekant helt eget för dessa motorer, mycket vacker sång.

                              Bilder är det som vanligt ont om, men ska försöka få upp nått iallafall.

                              #194833
                              Manor
                              Deltagare

                                Jag kunde tyvärr inte se dina bilder från den 1/6. Är det bara jag som har problem med det?

                                #194841
                                David_87
                                Deltagare

                                  Fungerar bilderna nu då? pixbox är inte det bästa stället att ha sina bilder på.

                                  En liten uppdatering om bilen nu då. Nu är det så att kopplingen har valt att säga upp sitt uppdrag, beställt ny original lamell och tryckplatta men vill ju helst åtgärda lådan också i samma veva. Ringde på en annons på blocket om lådor men fick höra att priset inte alls var samma som angavs plus att det gällde att skicka in sin gammla i utbyte. Så nu undrar jag om det finns någon vänligt sinnad medlem på detta forum som har kontakt med någon som kan hjälpa till med en renovering av den jag har. Rör sig mest troligt om ett dåligt lager någonstans i lådan.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.