Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #34970
    PeterSubaru
    Deltagare

      Hej, precis köpt min första Subaru och är grymt nöjd! Men jag har ett problem jag ej vet hur jag löser, om det är något som behöver fixas.
      Motorlampan börjar blinka ibland när jag kör bilen lite hårdare. T.ex. när man kör rött mycket fas i hög fart på femte växeln. Men slutar blinka en stund efter att jag slutat pressar bilen.
      Läst något om avgassystemet, men förstått riktigt vad felet är.

      Tackar för all hjälp.

      #284235
      Högerstyrd
      Deltagare

        Svårt att säga. Min bil gör detsamma då och då. Misstänker lambda sensoren som inte hänger med längre. Att va säkert måste man läsa ut.

        #284224
        Koffe
        Keymaster

          Blinkande motorlampa brukar tyvärr inte alltid ge felkoder, men ska enligt vad jag hört tyda på pågående misständningar.
          Är nåt gjort med bilen (bytt downpipe/avgas tex)? Är bilen mappad?
          Jag skulle rekommendera att hitta nån med Tactrix och logga ett par repor på full last för att se om man kan hitta nåt.

          #284236
          PeterSubaru
          Deltagare

            Blinkande motorlampa brukar tyvärr inte alltid ge felkoder, men ska enligt vad jag hört tyda på pågående misständningar.
            Är nåt gjort med bilen (bytt downpipe/avgas tex)? Är bilen mappad?
            Jag skulle rekommendera att hitta nån med Tactrix och logga ett par repor på full last för att se om man kan hitta nåt.

            Köpte bilen för någon månad sedan, och då var den original. Då blinkade lampan när jag pressade bilen lite, oftast på högre växlar. Har nu bytt till 3″ catback och såg då att original röret svetsats ihop någon gång och antar då att det ej suttit på original avgassystem hela tiden. Kan påverka värden eller något sånt?

            Har funderat på att uppgradera bilen stegvis, och därför tittat på cobb accessport, men vet ej om de funkar till 00an. Vet inte riktigt vad Tactrix är, något liknande? Med en cobb accessport ska man ju kunna felsöka och mappa lite lätt.

            Nu lyser motorlampan konstant oranget efter att jag bytt till catback

            #284225
            Koffe
            Keymaster

              Subaru är tyvärr väldigt känsliga när det kommer till avgas. Catback är kanske inte riktigt lika illa men byter man downpipe så bör man mappa bilen tämligen omgående.
              Vet du om DP är original?
              Verkar vara väldigt få i Sverige som kör Cobb accessport, och ja, Tactrix är nåt liknande. Kan du hitta nån med Tactrix som kan logga så vore det som sagt jättebra då jag tror att du har misständningar på hög last. Har du otur spikar du sönder kolvarna om du inte får till en bra mapp.

              Det är tyvärr lite “allt eller inget” som gäller på de här bilarna (alternativt många mappningar, men det är ju inte gratis).
              Min rekommendation är, om du vill ha mer pulver, att byta up- och downpipe, kasta i en Walbro 255 soppapump (eller liknande) och sen mappa för lite högre ladd (typ 1.2 bar). Då har du nåt hyfsat driftsäkert och runt 280-290 hk nånting.

              Skaffar du utrustning för att mappa själv så kan du givetvis ta det i etapper, men mappa bör du (eller åtminstone logga några repor för att se att det inte spikar)

              //Koffe

              #284237
              PeterSubaru
              Deltagare

                Subaru är tyvärr väldigt känsliga när det kommer till avgas. Catback är kanske inte riktigt lika illa men byter man downpipe så bör man mappa bilen tämligen omgående.
                Vet du om DP är original?
                Verkar vara väldigt få i Sverige som kör Cobb accessport, och ja, Tactrix är nåt liknande. Kan du hitta nån med Tactrix som kan logga så vore det som sagt jättebra då jag tror att du har misständningar på hög last. Har du otur spikar du sönder kolvarna om du inte får till en bra mapp.

                Det är tyvärr lite “allt eller inget” som gäller på de här bilarna (alternativt många mappningar, men det är ju inte gratis).
                Min rekommendation är, om du vill ha mer pulver, att byta up- och downpipe, kasta i en Walbro 255 soppapump (eller liknande) och sen mappa för lite högre ladd (typ 1.2 bar). Då har du nåt hyfsat driftsäkert och runt 280-290 hk nånting.

                Skaffar du utrustning för att mappa själv så kan du givetvis ta det i etapper, men mappa bör du (eller åtminstone logga några repor för att se att det inte spikar)

                //Koffe

                Okej, schysst med utförligt svar!

                Vad jag vet är DP original.
                Det svåra blir väl att hitta någon som har Tactrix. Sen får jag fundera på om jag kör downpipe och hela köret direkt nu då.
                Juste, hur gör jag vid besiktning då? Monterar tillbaka en del grejer?

                #284232
                Igge
                Deltagare

                  Var bor du? Finns en och annan tactrix på forumet ändå får jag för mig.

                  Skaffar du downpipe med katalysator och ett system som inte låter sinnessjukt mycket så brukar besiktningen inte vara något större problem.
                  Har du rejskisse kanske du får varmköra/köra hårt innan besiktning

                  #284238
                  PeterSubaru
                  Deltagare

                    Var bor du? Finns en och annan tactrix på forumet ändå får jag för mig.

                    Skaffar du downpipe med katalysator och ett system som inte låter sinnessjukt mycket så brukar besiktningen inte vara något större problem.
                    Har du rejskisse kanske du får varmköra/köra hårt innan besiktning

                    Bor i Stockholm.
                    Tänkte mer på utsläpp än ljud. Låter inte överdrivet just ni i alla fall.
                    Ska man köra 3″ downpipe med katalysator och 3″ up?

                    Blir mycket frågor som nybörjare 🙂

                    #284233
                    Igge
                    Deltagare

                      Jag har 3″ dp med kisse

                      Men 3″ uppipe är på tok för stort
                      1,75″ är nog att rekommendera

                      I Stockholm har du Patrick p931
                      Inte hört någon som är missnöjd med hans tactrix’ande 🙂

                      #284239
                      PeterSubaru
                      Deltagare

                        Jag har 3″ dp med kisse

                        Men 3″ uppipe är på tok för stort
                        1,75″ är nog att rekommendera

                        I Stockholm har du Patrick p931
                        Inte hört någon som är missnöjd med hans tactrix’ande 🙂

                        Okej då förstår jag. Är det bäst att kolla upp med tectrix innan eller ska man uppgradera först?

                        #284229
                        Christian S
                        Deltagare

                          kan minnas fel men det funkar väll bara på new age dvs 01->

                          #284234
                          Igge
                          Deltagare

                            kan minnas fel men det funkar väll bara på new age dvs 01->

                            Ah, helt rätt läste bara WRX.

                            Import eller fel på årsmodellen?

                            #284226
                            Koffe
                            Keymaster

                              Ah, sant… Jag tänkte bugeye WRX, men det kan ju vara import förstås, då blir det knepigare. Annars kan jag varmt rekommendera Patrick, han har hjälpt mig mycket med min WRX (dock -03).

                              Ang. uppipe så ska STi original funka bra. Problemet med WRXens är att det sitter en katalysator i, den vill man få bort om man börjar trimma lite. Man vill inte trycka in den i turbon 🙂

                              Besiktning brukar inte vara nåt problem som sagt.

                              Kolla med Patrick som sagt (om du har en newage). En snabb “hälsokontroll” lär säga om det är safe att köra vidare eller inte. När du väl vet det kan du fundera på om du ska uppgradera mer eller bara få den körduglig med nuvarande setup:)

                              /Koffe

                              #284240
                              PeterSubaru
                              Deltagare

                                Ah, sant… Jag tänkte bugeye WRX, men det kan ju vara import förstås, då blir det knepigare. Annars kan jag varmt rekommendera Patrick, han har hjälpt mig mycket med min WRX (dock -03).

                                Ang. uppipe så ska STi original funka bra. Problemet med WRXens är att det sitter en katalysator i, den vill man få bort om man börjar trimma lite. Man vill inte trycka in den i turbon 🙂

                                Besiktning brukar inte vara nåt problem som sagt.

                                Kolla med Patrick som sagt (om du har en newage). En snabb “hälsokontroll” lär säga om det är safe att köra vidare eller inte. När du väl vet det kan du fundera på om du ska uppgradera mer eller bara få den körduglig med nuvarande setup:)

                                /Koffe

                                Det är en bugeye. Men som ni misstänkte är den importerad från Tyskland. Kan han fortfarande kolla hälsan på bilen då?

                                #284230
                                Christian S
                                Deltagare

                                  Det är en bugeye. Men som ni misstänkte är den importerad från Tyskland. Kan han fortfarande kolla hälsan på bilen då?

                                  då är det inte en 00 utan en 01 för 00 var sista årsmodellen med den gamla karossen (den som jag har) och 01 är den första med den nya, om det står att det är en 00 i papprena så har det blivit fel vid reggningen för då är den antagligen byggd och reggad första gången under det andra halvåret av 00 och då har dom gått på det året istället för vilken årsmodell det är.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.