Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 37 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #40346
    simo
    Deltagare

      Sorry för OT meeen,simo: Är det “bara” att trycka in ett 2 ohms motstånd i kontakten där airbagen suttit? Eller pratar vi raketforskning nu igen 😮 😛 😉 Har ju ingen lust att paja hela systemet med någon lustig hemma-koppling… :+

      Mer komplicerat än så är det inte.

      Gör det borta, så blir det inte en hemma-koppling 😉

      /K&N

      #40372
      Niklas
      Deltagare

        Om man vill ha en ratt som går att ta av så måste man ha en Snap-Off koppling har jag fått reda på. Denna kostar ca 1600kr. Är det något man sätter mellan nav och ratt eller byter man navet mot denna koppling?

        Känns lite meningslöst att byta ratt och inte få en som går att ta av. 🙁

        #40343
        SecretAgentMan
        Deltagare

          Visst är det så, snapoffhubben sätts mellan ratt, och rattnav, och det enda det ger är möjligheten att ta loss ratten.

          Det många inte tänker på är att räkna lite på hur det flyttar på ratten…

          Ratten har ett givet djup, navet bygger, och snapoffhubben lite till..

          /J

          #40373
          Niklas
          Deltagare

            Just det jag vill. Hade varit skönt att få sträcka ut lite på benen eftersom ratten bara går att justera i höjdled. Sitter alltid med benen som i ett V då man inte vill sitta med raka armar.

            Får nog spara till ett nav då också. Lyckades få tag på herr “FELbil” som nog kan hjälpa mig med monteringen. Killen bor ju i Norrtälje också, helt perfekt.

            #40374
            Niklas
            Deltagare

              Snap Off rattnav multifit
              SNAP OFF rattsnabbkoppling 12-hålsnav, passar Sparco, OMP, Momo, Personal, Nardi m fl

              Är det inget man vill ha? Kostar ju bara 540kr.

              Eller vilken Snap Off koppling skall man ha?
              http://www.janolisamotorsport.com/kategori.asp?open=yes&id=29&hkat=5

              #40352
              jraberg
              Deltagare

                Snap Off rattnav multifitSNAP OFF rattsnabbkoppling 12-hålsnav, passar Sparco, OMP, Momo, Personal, Nardi m flÄr det inget man vill ha? Kostar ju bara 540kr.Eller vilken Snap Off koppling skall man ha?http://www.janolisamotorsport.com/kategori.asp?open=yes&id=29&hkat=5

                Gör som jag.. handla på sellholms, så får du definitivt rätt grejor!
                Snap off ligger på 1400 ca där. när du ändå ska till badlynx så svänger du ju förbi sellh.
                Sen kan vi diskutera byte.

                edit. det finns bara en typ av Snap-off och det är den som är den bästa, inge glapp, snygg och passar de flesta rattar(sparco, momo).Det är ett sånt som Strat har..

                -JR

                #40347
                Manor
                Deltagare

                  >simo: Mus, alltid mus före man!! 😮 😀

                  Mohahahahahaha 😀 😀 :D.

                  mvh Mats N

                  #40375
                  Niklas
                  Deltagare

                    Tänkte väcka liv i en gammal tråd då det ändå handlar om min kära snapp-off ratt. Har fått navet förlängt två gånger nu för att få en bättre körställning. Den senaste modifieringen har jag inte hunnit prova än (skall ut en sväng idag) men då jag sitter med lagom avstånd till ratten så är stolen körd längst tillbaka. Det kommer inte bli skoj att sitta bakom mig men jag är trött på att få ont i benen för att knäna nästan slår i taket. Visst finns det fördelar av att vara lång men det finns många nackdelar också.

                    En fördel med att bygga bak ratten så man kan flytta sig bakåt är att man nu sitter sidan om b-stolpen och det känns väldigt tryggt med tanke på att Imprezan är lika tålig som ett paket Bregott som stått framme i solen någon timme.

                    Får jämföra med en GT som har kvar orginalratten sen och kolla hur många cm jag förlängt ratten bakåt, det lär nog vara närmare 10cm nu… :7

                    PS: En förare som sitter långt bak måste väl gynna viktfördelningen också? 😀

                    #40344
                    SecretAgentMan
                    Deltagare

                      Äljen, vart en tunn skåning sitter eller inte tror jag inte rör viktfördelningen alls faktiskt. 😀 😀 😀

                      #40376
                      Niklas
                      Deltagare

                        Äsch, var inte så avundsjuk!

                        /N – 70kg straffvikt för 4WD 😀

                        #40360
                        johanh
                        Deltagare

                          Sorry om man drar upp en gammal begraven tråd, men bättre det än att skapa nya hela tiden 🙂

                          Så till frågan, när man bytt ratt och fått i motståndet = airbaglampan släckt och man vill byta tillbaka till orginalratten (ex besiktning) är det då bara att ta bort motståndet och montera i orginalratten igen? Funkar airbaglampan som vanligt sen?

                          Eller är det något som ska jävlas? Lika bra att veta innan man ger sig på det..

                          / Johan

                          #40353
                          jraberg
                          Deltagare

                            Har du en fungerande tuta så tycker jag inte du ska böka med det innan besiktning, bara om de tycker att du ska byta 😉 annars låter det tämligen logiskt att göra samma sak igen fast tvärtom 🙂
                            Glöm inte att koppla bort batteriet bara och esd skydda dig..

                            -johan har läst att man måste ha polistillstånd för att mecka/handha airbag 🙁

                            #40361
                            johanh
                            Deltagare

                              Allright, jo jag trodde nästan det men man vet ju aldrig. Vissa saker ska ju bara inte vara lätta.

                              Ang besiktning får man väl försöka göra en fuling och smita igenom som med allt annat.

                              Esd skydda – vad är det för något?

                              Får gömma mig i ett mörkt garage i skogen så inte polisen ser mig 😀

                              / Johan

                              #40354
                              lunkan
                              Deltagare

                                Tar upp en gammal tråd!! Vad exakt ska det vara för motstånd, 2 ohm ja men finns det inte olika w antal och modeller? Nån som har en direktlänk till en som är helt nollad när det gäller el :+

                                #40365
                                .zip
                                Deltagare
                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 37 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.