Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 37 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #769
    Niklas
    Deltagare

      Eventuellt* skall det köpas avtagbar ratt till bilen och jag funderar över monteringen. Tidigare har alla anlitat mr “FELbil” till detta men han har inte varit aktiv på bra länge.

      Är det någon som gjort denna operation själv, tagit av orginalratten och monterat dit rattnavet till en snap-off ratt? Man vill ju inte stå där och helt plötsligt få en airbag i njuren bara för man råkade klämma på fel del.

      Har kontaktat en firma i Stockholm för att höra pris på en sådan operation. Någon i/kring Stockholm som är kan det här med avtagning av ratt och vill få pengar istället för ett företag?

      PS: Autotec i Västerås kanske skall flytta ut verkstan till flygfältet då vi har 5-årsträffen och göra reperationer, service och modifieringsbyggen av intresserade. Då kan jag vänta tills dess. 😀 😉

      * om gud vill och med gud menar jag självklart blivande mrs AlienDiCE.

      #40348
      jraberg
      Deltagare

        >Är det någon som gjort denna operation själv, tagit av
        >orginalratten och monterat dit rattnavet till en snap-off
        >ratt? Man vill ju inte stå där och helt plötsligt få en airbag
        >i njuren bara för man råkade klämma på fel del.

        Tja, det finns ju en del på forumet som bytt så det borde rasa in svar på denna tråden 🙂

        Ska byta själv ikväll/natt förhoppningsvis till snap-off. Verkar inte vara så svårt men däremot lite farligt.. men det är nog mest för att jag inte gjort det förut som det känns så. Kom dock på att torxen jag har på jobbet nog inte kommer ända fram.. så man kanske åker på att köpa nytt och då kan man kanske finansiera dem med en rattbytarservice 😛
        En kund verkar redan finnas iaf;)

        1st Nav och ratt kan för övrigt köpas av BadLynx som vill bli av med sin.
        Nav kan jag avslöja är ganska knepigt att få tag i så var ute i gooood tid.
        Ska försöka komma ihåg att updatera denna tråd vid tillfälle om hur bytet gick till och ev. hur man gör.

        mvh
        jr som ville skriva av sig lite

        #40368
        Niklas
        Deltagare

          >1st Nav och ratt kan för övrigt köpas av BadLynx som vill bli
          >av med sin.

          No #### Sherlock! 😀 😛 :+ 😉

          #40349
          jraberg
          Deltagare

            >>1st Nav och ratt kan för övrigt köpas av BadLynx som vill
            >bli
            >>av med sin.
            >
            >No #### Sherlock! 😀 😛 :+ 😉
            jaja, såg det lite för sent..

            #40345
            simo
            Deltagare

              Vad är problemet? Bryt strömen, släpp på två skruvar, dra ur kontakten, släng airbagen, klart!
              Sedan är det bara ratten kvar, har för mig att det är 19 som gäller, om man inte gillar att varningslampan
              för airbagen lyser så sätter man dit ett 2 ohms motstånd.

              Alien: Klart du vågar…man lr mus 😉

              /K&N

              #40369
              Niklas
              Deltagare

                simo: Mus, alltid mus före man!! 😮 😀

                #40364
                AK_Impreza
                Deltagare

                  >simo: Mus, alltid mus före man!! 😮 😀

                  hahahahahahahaha det dära var dt bästa jag hört på länge:D 😀 😀 tackar dice för skrattet!

                  #40350
                  jraberg
                  Deltagare

                    >simo: Mus, alltid mus före man!! 😮 😀
                    den var faktiskt bra.. har aldrig tänkt på det på det sättet.:D

                    Simo, har rätt. pissenkelt.. men nerverna var utanpå kroppen det vill jag lova.Glöm inte att esd skydda dig själv bara(utifall att). Sen går det ju lättare om man har rätt nav oxå..vilket jag fortfarande inte har tror jag.

                    -JR

                    #40370
                    Niklas
                    Deltagare

                      JRM ville ha 1000-1500kr för att montera ratten och navet. Kanske vill jraberg hjälpa till istället och få några hundralappar och en burgare på mackydunken. 😉

                      #40341
                      SecretAgentMan
                      Deltagare

                        Å dra åt helvete 😮 ….man är i fel bransch, en ratt monteras ledigt under en timme om man vet vad man gör, till och med Johan grejar det under timmen numera, nu vet han ju hur det ser ut..

                        /J

                        #40351
                        jraberg
                        Deltagare

                          JRM ville ha 1000-1500kr för att montera ratten och navet. Kanske vill jraberg hjälpa till istället och få några hundralappar och en burgare på mackydunken. 😉

                          ja, jäklar.. men de är väl fd. it-konsulter?
                          Tja, som SGM säger, efter detta är jag nog expert på nav-området iaf,hehe,snyft..;(

                          Visst kan vi diskutera det hela närmare när allt lugnar ner sig lite och jag fått ordning på min egna pil först.Antar att det inte brådskar?
                          -JR

                          #40362
                          Larry
                          Deltagare

                            dubbel post…

                            #40363
                            Larry
                            Deltagare

                              Vad är problemet? Bryt strömen, släpp på två skruvar, dra ur kontakten, släng airbagen, klart! Sedan är det bara ratten kvar, har för mig att det är 19 som gäller, om man inte gillar att varningslampan för airbagen lyser så sätter man dit ett 2 ohms motstånd.Alien: Klart du vågar…man lr mus ;)/K&N

                              Sorry för OT meeen,

                              simo: Är det “bara” att trycka in ett 2 ohms motstånd i kontakten där
                              airbagen suttit? Eller pratar vi raketforskning nu igen 😮 😛 😉
                              Har ju ingen lust att paja hela systemet med någon lustig hemma-koppling… :+

                              #40342
                              SecretAgentMan
                              Deltagare

                                Jag pillade bara in lite lätt avklippt motstånd och säkrade med lite eltejp. 🙂

                                /J

                                #40371
                                Niklas
                                Deltagare

                                  Ratten är min nu, men hämtas inte förrän i mitten av maj då ändå skall norrut. Så det är inte aktuellt att montera förrän i slutet av maj.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 37 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.