› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Byta ratt själv – livsfarligt?
- Detta ämne har 36 svar, 3,221 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 9 månader sedan av
lunkan.
-
FörfattareInlägg
-
2 maj, 2005 kl. 13:55 #769
Niklas
DeltagareEventuellt* skall det köpas avtagbar ratt till bilen och jag funderar över monteringen. Tidigare har alla anlitat mr ”FELbil” till detta men han har inte varit aktiv på bra länge.
Är det någon som gjort denna operation själv, tagit av orginalratten och monterat dit rattnavet till en snap-off ratt? Man vill ju inte stå där och helt plötsligt få en airbag i njuren bara för man råkade klämma på fel del.
Har kontaktat en firma i Stockholm för att höra pris på en sådan operation. Någon i/kring Stockholm som är kan det här med avtagning av ratt och vill få pengar istället för ett företag?
PS: Autotec i Västerås kanske skall flytta ut verkstan till flygfältet då vi har 5-årsträffen och göra reperationer, service och modifieringsbyggen av intresserade. Då kan jag vänta tills dess. 😀 😉
* om gud vill och med gud menar jag självklart blivande mrs AlienDiCE.
2 maj, 2005 kl. 14:17 #40348jraberg
Deltagare>Är det någon som gjort denna operation själv, tagit av
>orginalratten och monterat dit rattnavet till en snap-off
>ratt? Man vill ju inte stå där och helt plötsligt få en airbag
>i njuren bara för man råkade klämma på fel del.Tja, det finns ju en del på forumet som bytt så det borde rasa in svar på denna tråden 🙂
Ska byta själv ikväll/natt förhoppningsvis till snap-off. Verkar inte vara så svårt men däremot lite farligt.. men det är nog mest för att jag inte gjort det förut som det känns så. Kom dock på att torxen jag har på jobbet nog inte kommer ända fram.. så man kanske åker på att köpa nytt och då kan man kanske finansiera dem med en rattbytarservice 😛
En kund verkar redan finnas iaf;)1st Nav och ratt kan för övrigt köpas av BadLynx som vill bli av med sin.
Nav kan jag avslöja är ganska knepigt att få tag i så var ute i gooood tid.
Ska försöka komma ihåg att updatera denna tråd vid tillfälle om hur bytet gick till och ev. hur man gör.mvh
jr som ville skriva av sig lite2 maj, 2005 kl. 14:23 #40368Niklas
Deltagare>1st Nav och ratt kan för övrigt köpas av BadLynx som vill bli
>av med sin.No #### Sherlock! 😀 😛 :+ 😉
2 maj, 2005 kl. 14:59 #40349jraberg
Deltagare>>1st Nav och ratt kan för övrigt köpas av BadLynx som vill
>bli
>>av med sin.
>
>No #### Sherlock! 😀 😛 :+ 😉
jaja, såg det lite för sent..2 maj, 2005 kl. 15:03 #40345simo
DeltagareVad är problemet? Bryt strömen, släpp på två skruvar, dra ur kontakten, släng airbagen, klart!
Sedan är det bara ratten kvar, har för mig att det är 19 som gäller, om man inte gillar att varningslampan
för airbagen lyser så sätter man dit ett 2 ohms motstånd.Alien: Klart du vågar…man lr mus 😉
/K&N
2 maj, 2005 kl. 15:09 #40369Niklas
Deltagaresimo: Mus, alltid mus före man!! 😮 😀
2 maj, 2005 kl. 17:56 #40364AK_Impreza
Deltagare>simo: Mus, alltid mus före man!! 😮 😀
hahahahahahahaha det dära var dt bästa jag hört på länge:D 😀 😀 tackar dice för skrattet!
3 maj, 2005 kl. 07:11 #40350jraberg
Deltagare>simo: Mus, alltid mus före man!! 😮 😀
den var faktiskt bra.. har aldrig tänkt på det på det sättet.:DSimo, har rätt. pissenkelt.. men nerverna var utanpå kroppen det vill jag lova.Glöm inte att esd skydda dig själv bara(utifall att). Sen går det ju lättare om man har rätt nav oxå..vilket jag fortfarande inte har tror jag.
-JR
3 maj, 2005 kl. 09:22 #40370Niklas
DeltagareJRM ville ha 1000-1500kr för att montera ratten och navet. Kanske vill jraberg hjälpa till istället och få några hundralappar och en burgare på mackydunken. 😉
3 maj, 2005 kl. 09:42 #40341SecretAgentMan
DeltagareÅ dra åt helvete 😮 ….man är i fel bransch, en ratt monteras ledigt under en timme om man vet vad man gör, till och med Johan grejar det under timmen numera, nu vet han ju hur det ser ut..
/J
3 maj, 2005 kl. 10:07 #40351jraberg
DeltagareJRM ville ha 1000-1500kr för att montera ratten och navet. Kanske vill jraberg hjälpa till istället och få några hundralappar och en burgare på mackydunken. 😉
ja, jäklar.. men de är väl fd. it-konsulter?
Tja, som SGM säger, efter detta är jag nog expert på nav-området iaf,hehe,snyft..;(Visst kan vi diskutera det hela närmare när allt lugnar ner sig lite och jag fått ordning på min egna pil först.Antar att det inte brådskar?
-JR3 maj, 2005 kl. 10:36 #40362Larry
Deltagaredubbel post…
3 maj, 2005 kl. 10:37 #40363Larry
DeltagareVad är problemet? Bryt strömen, släpp på två skruvar, dra ur kontakten, släng airbagen, klart! Sedan är det bara ratten kvar, har för mig att det är 19 som gäller, om man inte gillar att varningslampan för airbagen lyser så sätter man dit ett 2 ohms motstånd.Alien: Klart du vågar…man lr mus ;)/K&N
Sorry för OT meeen,
simo: Är det ”bara” att trycka in ett 2 ohms motstånd i kontakten där
airbagen suttit? Eller pratar vi raketforskning nu igen 😮 😛 😉
Har ju ingen lust att paja hela systemet med någon lustig hemma-koppling… :+3 maj, 2005 kl. 10:42 #40342SecretAgentMan
DeltagareJag pillade bara in lite lätt avklippt motstånd och säkrade med lite eltejp. 🙂
/J
3 maj, 2005 kl. 10:50 #40371Niklas
DeltagareRatten är min nu, men hämtas inte förrän i mitten av maj då ändå skall norrut. Så det är inte aktuellt att montera förrän i slutet av maj.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.