› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Byta ratt själv – livsfarligt?
- Detta ämne har 36 svar, 3,221 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 9 månader sedan av
lunkan.
-
FörfattareInlägg
-
24 juli, 2007 kl. 10:00 #40355
lunkan
DeltagareTackar! Några fler som behöver ett motstånd? isåfall kan jag ta hem fler på en gång och sedan ta med på träffar! Frakten blir ju flera gånger dyrare än motståndet 😮
24 juli, 2007 kl. 10:07 #40366.zip
DeltagareInte ska du väl beställa från internet?
Jag skulle bli förvånad om du inte har någon butik i närheten som inte har liknande hemma.//.zip
24 juli, 2007 kl. 10:10 #40356lunkan
DeltagareVad för butik då? Clasohlson eller?
24 juli, 2007 kl. 10:16 #40367.zip
DeltagareClas Ohlson kan ha. El-reperatörer bör ha. Vissa klockbutiker kan ha.
Jag bor i världens minsta håla, och ändå är det tre butiker som säljer motstånd 🙂 Så någon kan du säkert hitta.//.zip
24 juli, 2007 kl. 18:00 #40359b20mannen
DeltagareEtt sketet litet motstånd köpt i lite volym kostar inte mer än ett pet öronvax. 😉
Jag som jobbar med elektronik dagligen har hela E192-serien med precisionsmotstånd på band hemma i labbet. Nån som behöver ett motstånd? 🙂
Sen kan man välja att skaffa sig ett motstånd som är kapslat och passar i kontakten för krockkudden. Kostar lite mer. Men är en estetiskt tilltalande lösning.
Angående att montera rattnav själv:
Jag monterar alltid rattarna själv. Däremot så har jag vid ett tillfälle fått tag på ett rattnav som var feltillverkat.Konan hade fel vinkel mot konan på rattstången. Nu hade jag tur och upptäckte detta genast när jag drog fast navet, då det kändes plastiskt när jag drog bulten. Då konan var för brant, så hade navet spruckit i axialled på flera ställen vid monteringen. Så jag reklamerade det navet och fick ett nytt nav.
Det är inte så svårt att montera en sportratt om allt går som det ska.
Men om man inte har mekarvanan så hade det där rattnavet sedan spruckit och lossnat under färd, och bilen troligen börjat hållfasthetstesta granar i stället. Eller nåt. 🙂Sen har jag inte märkt att det ska vara något problem med att besikta bilen med ett SnapOff-nav och en 260 mm sportratt. Det är ju ett godkänt stöldskydd som förgyller vardagen för den som ska göra ett bromsprov utanför hallen. 😉
Däremot om airbaglampan lyser för att man inte har petat i ett motstånd – Då blir det nedslag.
Så om man inte är helt säker på vad man gör, så är nog tipset att kontakta ”Mr FelBil” för att få ratten monterad. Det han inte kan om rattnav, speciellt SnapOff, är inte värt att veta. 😉
25 juli, 2007 kl. 08:08 #40357lunkan
DeltagareEtt sketet litet motstånd köpt i lite volym kostar inte mer än ett pet öronvax. ;)Jag som jobbar med elektronik dagligen har hela E192-serien med precisionsmotstånd på band hemma i labbet. Nån som behöver ett motstånd? :)Sen kan man välja att skaffa sig ett motstånd som är kapslat och passar i kontakten för krockkudden. Kostar lite mer. Men är en estetiskt tilltalande lösning.
Du har PM 😉
26 juli, 2007 kl. 19:59 #40358lunkan
DeltagareSka blinkers returen upphöra att fungera efter ratt byte eller har jag pillat på för mycket saker 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.