SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Byta upp sig från GT till STI

  • Detta ämne har 24 svar, 1,932 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år sedan av b20mannen.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1338
    hermelinen
    Deltagare

    Efter en del funderingar och planer på att fixa till min gt jag har just nu så har jag märkt att det inte riktigt lönar sig, att man istället ska köpa en sti istället.

    Den STI som är intressant för mig är 01-02, eftersom dom är billigaste av dom högerstyrda sti:er.
    Bilen jag har idag har 3″ ferrita och ställt laddtryck till 1.0-1.1.
    Känns STI 02 som en helt annan bil jämteemot GTn?
    Vad är de största skillnaderna?
    Har STI 02 100/5 bultmönster?

    Berätta gärna lite för mig.

    Tack på förhand.

    #44374
    MariaimprezaGT
    Deltagare

    hmm STI har ju många fördelar, jag har inte kört en sån gammal utan har bara kört en 03 å en 06 å den 03 kändes som skräp, denna kändes inte riktigt frisk, skallrade, dunkade, å ojämnt laddtryck, så kan inte riktigt uttala mig om den. Men 06 jag körde.. FY FAN! me like!! perfekt styrning, pigg, lätt å hantera (fick sladd i en rondell, en sån vill jag nog ha en i framtiden:D väntar nåt år tills de har blivit billigare bara:D

    Maria

    Audi is teh ####!!

    #44359
    Wiklundh
    Deltagare

    STI:n känns som mera bil samt att den är modärnare.
    Mera vridstyv kaross samt kraftigare drivlina och brembobromsar som är kanon.
    Motorn är det bra flås i original, men för att få ut lite mera samt att få den piggare när man varvar så är inte fel med nytt avgassystem och mappning av originalboxen, ger ca 330HK.
    Negativa är att den väger mera och är “fulaankungen”.
    Japp bultmönster på 5/100 på STI -02, därimot är det lurigt att hitta 17″ fälgar som passar då bromsarna är så stora.

    #44373
    SPiKE
    Deltagare

    Jag har oxå funderat i dom banorna men funderar på om driftskostnaderna drar iväg, någon som vet?

    #44378
    hermelinen
    Deltagare

    Är STi 02 fortfarande lite bullrik och plastig och bånkig?

    #44360
    Wiklundh
    Deltagare

    Skulle säga att sti -02 lirar i en annan divition när det gäller åkkomfort mot gt:n, även om inte det är något tyskt kassaskåp.

    Dirftskotnaderna är samma som gt:n.
    Möjligtvis att man kör på lite bättre oljor till motorn osv, men det kostar marignelt mera än till gt:n.
    Hade billigare försäkring till min sti än min gt när jag bytte.

    #44375
    Daniel-lkpg
    Deltagare

    Jag hade en STI -02 i ca ett år som jag sålde nu i våras och köpte därefter en GT -00. Trodde jag skulle nöja mig med den och räknade med att behålla bilen i 1-2 år. Men när jag hade haft bilen i 4 månader insåg jag att detta inte var bilen jag ville ha. Egentligen var det inget fel på GT:n, men har man haft en STI innan är det svårt att sätta sig i en GT. Det är något som saknas.

    Fördelar med en STI jämfört med en GT:
    + Billigare i försäkring än en GT (GT: ca 1050 kr/mån, STI: ca 980 kr/mån). Ingen stor skillnad, men ändå.
    + Bättre bromsar, växellåda osv.
    + STI:n (och även den vanliga WRX:en) känns som en mycket modernare bil och det är väl inte så konstigt med tanke på hur länge GT:n har funnits.

    Nackdelar med en STI jämfört med en GT:
    – STI:n drar betydligt mer bensin, 1,2-1,6 liter per mil. Detta beror givetvis på hur man kör. GT:n 1,0-1,2. (Egna mätningar)
    – Stötdämpare bak dåliga, något man måste kontrollera om man ska köpa en STI (dyrt!). Tror inte detta problem finns på GT:n.
    – STI:n är betydligt dyrare i inköp.

    Beroende på hur mycket man åker med bilen kan bränsleförbrukningen kännas av i en STI. Kan man leva med det kommer man bli en extremt nöjd bilägare. Se upp för kamremsbytet som ska ske efter 4 år, STI från 2002 och 2003 bör kamremmen var bytt på redan och 2004 börjar det närma sig på.

    Ovan fördelar/nackdelar är mina egna åsikter och behöver inte motsvara den allmänna uppfattningen…

    #44369
    Pasi_k
    Deltagare

    Köra snålt GÅR.. 😛

    Har lyckats klämma ner min på litern tilloch med.
    Gasar man så är den törstig.. 😛

    /P Som pendlar 50 mil i veckan med subban.. 😛

    #44368
    down_the_drain
    Deltagare

    Jag har dock inte lyckats ännu.. men det har sina orsaker 😉

    /P

    Köra snålt GÅR.. :PHar lyckats klämma ner min på litern tilloch med.Gasar man så är den törstig.. :P/P Som pendlar 50 mil i veckan med subban.. 😛

    #44370
    Pasi_k
    Deltagare

    Jag har dock inte lyckats ännu.. men det har sina orsaker ;)/P

    Köra snålt GÅR.. :PHar lyckats klämma ner min på litern tilloch med.Gasar man så är den törstig.. :P/P Som pendlar 50 mil i veckan med subban.. 😛

    Tog mig ett par år med.. 😛

    #44377
    nukem
    Deltagare

    <- Har aldrig varit i närheten av 1.0 L/milen :-( :D

    #44371
    bageera
    Deltagare

    Jag hade ett tag både en GT -00 samt en PSE -04. Båda orginal.
    Förutom de fördelar och nackdelar som redan nämnts, så väger ju GT’n en hel del mindre
    vilket gör den till en rejäl konkurrent för STi’n i de allra knixigaste vägavsnitten
    /banpartierna. Jag tänker då på partier där man kör på 2:an eller rentav 1:an eller
    de lägre varvtalen på trean.
    Exempelvis i mindre rondeller, tvära 90-gradare etc tror jag knappt att STi’n har någon
    fördel. Snarare tvärtom. Men när det börjar gå lite fortare(typ över 100) tappar en orginal
    GT mot en orginal STi.
    För de pengar en GT betingar är det grymt mkt bang-for-the-buck, men på en snabbare
    bana som Nurburgring(Där man jobbar mest med 4 – 6:ans växel) har GT’n inget att hämta
    gentemot en STi. Exempelvis kurvor där man kör 160+ så noterade jag även att STi:n kändes
    mycket bättre(stabilare) chassimässigt. Man går in i sådana kurvor med ett helt annat
    självförtroende än med en GT.

    Jag älskade GT’n, men jag kan inte neka till att den kändes omodern på slutet.
    “Impreza-ofrälsta” människor som inte hade koll på vad en impreza är för nåt frågade hela
    tiden vad i herrans namn det var som gjorde att jag tyckte att den bilen var så speciell.
    Dom “såg” ju inte det fantastiska chassiet, motorn, fyrhjulsdriften osv. Dom såg omodern
    inredning, hög ljudnivå, en överdriven vinge etc.
    Efter diverse utläggningar om att det inte var det som var grejen med en impreza köpte dom
    argumenten. Motsvarande frågeställningar har jag hittills sluppit med STi’n.
    STi’n känns modernare och det känns också som att alla skruvar är åtdragna ett kvarts
    varv hårdare. Den är också ett bättre ämne för trimmning.
    Jag sålde min GT därför att den bara stod o blev dammig i garaget, vilket var synd på en
    så fin bil.
    Rätt eller fel, men jag ser nog mer GT’n som en mycket kompetent lillebror till STi’n
    än som en “konkurrent”. För mig hade valet varit ett rent budgetval. Tål plånboken STi, köp
    den. Blir STi’ns kostnader för maffiga, behåll GT’n och var glad att du har en så pass billig bil
    som trots det levererar så oerhört mycket skoj.

    #44363
    Grusdraparn
    Deltagare

    Varför inte ta det bästa av två världar, köp en old-age STi 🙂

    /K

    #44379
    hermelinen
    Deltagare

    Skulle ett par Superleggera 18″ ET48 med 225 däck passa på STi 02?

    #44372
    specialized
    Deltagare

    hmm 😉

    Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
    ———————————-
    SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.