Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #33549
    Gnarkill
    Deltagare

      Tänker byta stötdämpare på min type r då jag tok lessnat på dessa coilovers som sitter på plus att ena dämparen fram har börjat läka, bilen med coilovers går knappt att köra med på norrländska vägar på tok för hård och låg.

      Någon som har tips på lite mera original fast ändå lite racing dämpare och vart man kan få köpt såna?

      / Tom

      #275897
      Igge
      Deltagare

        Bilstein kan jag tänka mig gör bra grejer om än något dyra
        Eller KW
        Dock saknar deras “billiga” (relativt deras andra grejer, inte jämfört med D2 eller så) stötdämpare topplagring och lite fancy justeringar.

        Själv har jag beställt ST xta vilket ska vara en budgetvariant av KWs ben + topplagring
        (jämförbar med KW v2, dock ej i rostfritt utan i “galvanized steel”

        Klent med info på ST och imprezor, ett antal har dock kört med dom på sina ford fiestor med goda omdömen
        Påstås enligt vissa funka bra på sämre vägar, men inget jag kan stå för själv (än)

        Annars dök det ju nyligen upp en annons på D2s “rally gravel” ben här på forumet om jag minns rätt, lär väl vara mer lägligt kanske?

        #275901
        Gnarkill
        Deltagare

          Okej, just nu så sitter det D2 coilovers men dom ska bort omgående, okej, ska ta och kika upp dom dämparna du sa, vilken sida har du hittat dem på och vet du några andra sidor?

          /tom

          #275889
          Turbovin
          Deltagare

            St coilovers säljs i USA. Den europeiska varianten är AP coilovers. Det är alltså en budgetvariant av KW V1 som tillverkas i deras fabrik. Har såna på båda mina BMW och de rullar hyfsat komfortabelt, ungefär som original msportchassi.

            #275898
            Igge
            Deltagare

              Jag har beställt mina ST via autoprofil.se (säljer även KW)

              bilsteinshop.se har skapliga priser på just bilstein

              Annars finns det ju utländska alternativ också

              Angående ST så finns det ett par “recensioner” till fiestan här:
              http://www.speedhunters.com/2014/09/st-suspensions-ford-fiesta-project/
              http://blog.modbargains.com/project-update-stage-iii-fiesta-st-mods-cobb-fmic-st-coilovers/

              Dock vet man ju inte var dom får sponsring ifrån, så man får väl ta det med en nypa salt. (Jag är skeptisk men ser fram emot att prova mina 🙂 )
              Ska det köras i salt och skit skulle jag satsa på KW eller Bilstein som gör lite mer rosttåliga ben

              Edit:

              St coilovers säljs i USA. Den europeiska varianten är AP coilovers. Det är alltså en budgetvariant av KW V1 som tillverkas i deras fabrik. Har såna på båda mina BMW och de rullar hyfsat komfortabelt, ungefär som original msportchassi.

              Säker på det?
              De jag köpt heter ST och görs i tyskland, ska vara dotterbolag till KW
              http://www.st-suspensions.net/

              Edit2: Påstås plockas ihop på beställning så leveransen är väl inte snabb. Jag beställde förra veckan och beräknas få mitt kit v15

              #275890
              Turbovin
              Deltagare

                Det ska va precis samma saker men jag hade uppfattat att ST var mer för USA.

                #275899
                Igge
                Deltagare

                  Det ska va precis samma saker men jag hade uppfattat att ST var mer för USA.

                  Googlade och hittade detta:

                  “Yes these are made by KW and are very popular over here in the UK. The brand is separated into three companies with quality varying slightly between them all as you might expect due to the price difference.

                  KW – Top of the line, stainless steel, plastic spring perches (corrosion resistant), best quality internal components, twin tube, most comfortable ride, helper springs, TUV approved, enough said

                  Weitec – Mid range, galvanised steel, plastic spring perches (corrosion resistant), internals reported to be near as good as KW but not confirmed if they are actually the same, twin tube, ride quality comparable to KW, helper springs, TUV approved

                  AP – Base range, zinc plated, anodised metal spring perch, lowest grade internal components, harder springs, reported to have the harshest ride quality, helper springs, TUV approved

                  The above is not to say the APs are bad, plenty of people over here have been using them through a couple of hard Winters and they are still going well but it depend if you can live with a harder ride. Personally I’d choose Weitec unless it’s the race track you’re buying for, then KW and the V2’s at the least.”

                  ST är f.d. weitec
                  Förklarar prisskillnaden på 50% 😛

                  #275891
                  Turbovin
                  Deltagare

                    Finns även DTS som är identiska med AP. Alla använder samma instruktioner som KW V1 så konstruktionsmässigt lika. Observera att inga topplagringar ingår utan man måste använda original eller liknande.

                    Jag har förresten läst om folk i USA som säger att ST också bara är kromatera så är inte övertygad om skillnaden mot AP. Skitsamma bra budgetgrejer utan tvekan mem nog lite mjuka för banåka. Noll koll på hur de känns på en Impreza dock.

                    #275900
                    Igge
                    Deltagare

                      Finns även DTS som är identiska med AP. Alla använder samma instruktioner som KW V1 så konstruktionsmässigt lika. Observera att inga topplagringar ingår utan man måste använda original eller liknande.

                      Okej, mer jämförbar med ST X coilovers då (saknar dämpningsjustering och topplagring)
                      ST XTA ska vara jämförbar med V2 🙂

                      #275892
                      Turbovin
                      Deltagare

                        Verkar va lite av en djungel och nu lite omgjort. När jag handlade för några år sen fanns inte ST på tyska ebay men nu hittar jag dem. Prisskillnaden är dock bara typ 30 euro ner till AP från ST X på dem jag kollade så skulle nog inte vänta mig nån enorm skillnad.

                        Jag kan tänka mig dessa V1-baserade coilovers är en bra komfortkompromiss för gatan speciellt när man kör original topplagringar..

                        #275904
                        Baardh
                        Deltagare

                          Jag har en komplett uppsättning STi Pink fjäderben på min type R som jag planerar att sälja inom en snar framtid. Kanske kan va intressant för dig ?;)

                          #275894
                          Christian S
                          Deltagare

                            Tänker byta stötdämpare på min type r då jag tok lessnat på dessa coilovers som sitter på plus att ena dämparen fram har börjat läka, bilen med coilovers går knappt att köra med på norrländska vägar på tok för hård och låg.

                            Någon som har tips på lite mera original fast ändå lite racing dämpare och vart man kan få köpt såna?

                            / Tom

                            är den för låg är det ju bara att höja den 😉
                            hur hård den är beror på hur man har ställt dämparna samt hur hårda fjädrar man har, min va stenhård med 16kg fjädrar fram & bak och efter att jag bytte till 12kg fram & 10kg bak blev den betydligt mjukare.

                            #275902
                            Gnarkill
                            Deltagare

                              Christian: Din bil som man ser på bilderna är ju en jeep jämnfört med min=P jag får inte in fingrarna mellan däcket och skärmen =)jag har försökt höja bilen men det blev inte så mycket och har ställt ner hårdheten till det som gick, men ändå för stum och låg för lapp vägarna här uppe =P knackar och bryter i hela bilen typ. så jag är väl lite mera ute efter mera original stötdämpar stuk fast lite rally ska de väl vara. Har försökt få fatt på helt original saker men det verkar omöjligt.

                              BAARDH: varför skall du byta borta dina Sti Pink Ben?

                              #275895
                              Christian S
                              Deltagare

                                jag har orginal fjäderbenen till min liggandes, dom är röda om det nu finns olika.
                                monterar du på dom blir den hög och fin:D
                                här är bild med 17″ fälgar och 215/45 däck

                                #275893
                                Steewe
                                Deltagare

                                  …jag får inte in fingrarna mellan däcket och skärmen =)jag har försökt höja bilen men det blev inte så mycket och har ställt ner hårdheten till det som gick, men ändå för stum och låg för lapp vägarna här uppe =P

                                  En liten tanke bara, hur gör du för att ställa höjden? Många justerar på spänningen på fjädrarna när de tror de justerar höjden.. 🙂

                                  /S

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.