- Detta ämne har 32 svar, 4,726 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 2 månader sedan av Adelante.
-
FörfattareInlägg
-
30 januari, 2015 kl. 11:30 #33353abacusDeltagare
Fick med dubbfria vintertoffler ifrån Subaru i Göteborg när jag köpte bilen…. Kan nu konstatera att i Göteborg är det Dynga… Min gamla Gt från 97 hade sjukt mycket bättre grepp än en 10 år nyare bil. Med dubb vågade jag ladda lite i rondeller eller i snömodd… Tror den hade 16 tum 185 dubbat. Nya bilen 225 eller 205 friktionsdäck…… Inte roligt alls…. Dom som förespråkar dubbfritt…..
30 januari, 2015 kl. 12:25 #274860TomKDeltagareVad är det för däck?
30 januari, 2015 kl. 12:41 #274854abacusDeltagareFram nordfrost och bak frostwinter… Ingen bra kombination med olika bak och fram…
Säkert något China däck baktill.
Har typ nästan noll kontakt i lite snö.30 januari, 2015 kl. 12:42 #274875BubuDeltagareJag har alltid haft dubbfritt, men har bestämt mig att köra med dubbdäck från nästa vinter. Jag förstår att det känns som ett steg bakåt. Det våre inressant att veta märke på dina dubbfria.
30 januari, 2015 kl. 13:38 #274867IggeDeltagareJag har alltid haft dubbfritt, men har bestämt mig att köra med dubbdäck från nästa vinter. Jag förstår att det känns som ett steg bakåt. Det våre inressant att veta märke på dina dubbfria.
Ska du testa dubb rekommenderas hakka7 eller continental
Hakka8 har fått en del kritik för att inte vara så bra som tidigare30 januari, 2015 kl. 14:07 #274876BubuDeltagareSka du testa dubb rekommenderas hakka7 eller continental
Hakka8 har fått en del kritik för att inte vara så bra som tidigareTack! Jag har funderat på att köpa Hakka 8, det gäller först nästa år. Framtills dess kommer det kanske nåt nytt?
Vad är det för problem med Hakka8?
30 januari, 2015 kl. 14:10 #274881kinugawaDeltagareJag har hakka7 och dom har sjukt bra grepp samt att de jä**a dubbljudet som brukar vara fruktansvärt finns men är mycket tystare. Dock blev bilen vingligare och mjukare än med sommardäck. Men det hör nog till alla vinterdäck att dom har mjukare sidor.
30 januari, 2015 kl. 14:20 #274868IggeDeltagareTack! Jag har funderat på att köpa Hakka 8, det gäller först nästa år. Framtills dess kommer det kanske nåt nytt?
Vad är det för problem med Hakka8?
Farsan köpte till sin bmw nyligen och ljudet med nya däck var olidligt (gick inte att köra i hundra och ha en normal diskussion, 225/45 iofs runonflat, men bmw är ändå kända för bra ljudkomfort). Dock har det blivit bättre med tiden säger han.
Greppet var upplevdes som sämre med nya Hakka 8 jämfört med de slitna däcken han bytte ut mot (osäker på vad det var för däck) .Pratade även med en polare som säger att han hört samma om 8an och att 7an är bättre.
När jag kollade på däcktesterna i lite olika tidningar pekar det på att de ha bra grepp på ren is men i övrigt är exempelvis continental bättre
Jag har hakka7 och dom har sjukt bra grepp samt att de jä**a dubbljudet som brukar vara fruktansvärt finns men är mycket tystare. Dock blev bilen vingligare och mjukare än med sommardäck. Men det hör nog till alla vinterdäck att dom har mjukare sidor.
Jo det brukar tyvärr alltid bli lite ballongkänsla med vinterdäck.
30 januari, 2015 kl. 14:45 #274861TomKDeltagareKör med Michelin X-ice dubbfri på min V70 och tycker dom är toppen 🙂
30 januari, 2015 kl. 14:53 #274877BubuDeltagareFarsan köpte till sin bmw nyligen och ljudet med nya däck var olidligt (gick inte att köra i hundra och ha en normal diskussion, 225/45 iofs runonflat, men bmw är ändå kända för bra ljudkomfort). Dock har det blivit bättre med tiden säger han.
Greppet var upplevdes som sämre med nya Hakka 8 jämfört med de slitna däcken han bytte ut mot (osäker på vad det var för däck) .Pratade även med en polare som säger att han hört samma om 8an och att 7an är bättre.
När jag kollade på däcktesterna i lite olika tidningar pekar det på att de ha bra grepp på ren is men i övrigt är exempelvis continental bättre
Jo det brukar tyvärr alltid bli lite ballongkänsla med vinterdäck.
Tackar, tackar! Jag får fundera på det. Jag har ca. 8 månader kvar att fundera på det. 😀
30 januari, 2015 kl. 14:59 #274869IggeDeltagareHinner säkert komma nya tester i tidningarna 😛
Och så har du 8 månader google på dig också 😀30 januari, 2015 kl. 15:07 #274878BubuDeltagareHinner säkert komma nya tester i tidningarna 😛
Och så har du 8 månader google på dig också 😀http://www.bast-i-test.se/tester_pa_basta/vinterdacken.html
Här skriver man att Hakka 8 är bäst och ett av de tystaste i testerna. Jag fattar inte hur de kunde låta så mycket i en BMW. :rolleyes:30 januari, 2015 kl. 15:34 #274870IggeDeltagareI ett annat test (minns inte om det är teknikens värld eller auto motor & sport) fick det kritik för hög bullernivå (5/10 poäng på det delmomentet)
Visserligen fick contiice också det.Svårt att få något definitivt grepp om vilket däck är bäst då alla tester pekar olika 😛
Teknikens värld förra vintern:
Testvinnare mot hakka8 mot de bästa dubbfria
Skillnaden talar om varför jag väljer dubb 😛
30 januari, 2015 kl. 15:43 #274865FladricDeltagareJag har också upplevt att Hakka 8 lever om väldigt mycket,även det i en BMW! Min kompis har en -14 535d x-drive och den har Hakka 8 som lever oerhört mycket! Har nästan mindre vägljud i min Impreza :p
30 januari, 2015 kl. 15:50 #274864t1heroDeltagareDock blev bilen vingligare och mjukare än med sommardäck. Men det hör nog till alla vinterdäck att dom har mjukare sidor.
Inte blir det som på sommardäck, men prova lite olika (högre) lufttryck, observera att mackarnas manometrar oftast visar fel värde så använd samma varje gång.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.