- Detta ämne har 19 svar, 1,557 deltagare, och uppdaterades senast för 7 år sedan av Luna_gf8.
-
FörfattareInlägg
-
29 november, 2017 kl. 01:19 #35636Luna_gf8Deltagare
Hej! Jag heter Adam Bertlin och jag kör en Impreza GT från 1998. För 19 år sedan hade Luna (hon heter så) 211hk. Är det någon som vet var de mätte sånt? Svänghjulet vid motorn eller hjulen?
Min fråga är egentligen om någon på det här forumet har erfarenhet av eftermarknads styrboxar till den här modellen. Eftersom det är en 98 så har ingen orkat bry som om att knäcka koden i ECUn. Då behövs en annan ECU från t ex Link eller Apexi. Jag är nämligen sugen på att lära mig mappa och hur jag smärtfritt kan klämma ut mer effekt ur Luna’s lilla platta motor. Det kommer kosta pengar såklart och det är jag beredd att spendera. Det är ändå bara pengar.
Tidigare har jag fått svar från:
Christian S
http://www.subaruclub.se/forum/member.php?u=10825
-L-
http://www.subaruclub.se/forum/member.php?u=8751
Fladric
http://www.subaruclub.se/forum/member.php?u=11350och de hjälpte mig förstå vad som behövs för att “trimma”. Tack ska ni ha!
29 november, 2017 kl. 07:04 #287397Christian SDeltagareHoppas ni kan hjälpa mig. Alltså!
#1 Var mätte Subaru effekten på sina bilar 1998?
#2 Har ni erfarenhet av eftermarknads ECU till GT/WRX V4 EJ20K?#1 effekten ifrån biltillverkarn anges alltid i motorn
#2 inte mer än att jag hade SimTek i den WRX STI Type R V4 jag hade och det var inget jag mappade själv utan det var Per på Trollspeed som gjorde det, numera ska det sitta Link i den då han som köpte den av mig har bytt.29 november, 2017 kl. 07:29 #287402FladricDeltagareJag har Link G4 plug and play I min Legacy Turbo (som är i princip samma bil som en tidig Impreza GT) och det har funkat väldigt bra 🙂 skulle rekommendera ett sådant plug and play då jag tycker det är prisvärt samt att det underlättar med plug and play om man inte jobbat med styrsystem så mycket innan 🙂
29 november, 2017 kl. 10:05 #287406Luna_gf8Deltagare#1 effekten ifrån biltillverkarn anges alltid i motorn
#2 inte mer än att jag hade SimTek i den WRX STI Type R V4 jag hade och det var inget jag mappade själv utan det var Per på Trollspeed som gjorde det, numera ska det sitta Link i den då han som köpte den av mig har bytt.Trollspeed i Trollhättan. SimTek är alltså inte en “plug and play”. Eller?
Skickat från min LG-H870 via Tapatalk
29 november, 2017 kl. 10:10 #287407Luna_gf8DeltagareJag har Link G4 plug and play I min Legacy Turbo (som är i princip samma bil som en tidig Impreza GT) och det har funkat väldigt bra 🙂 skulle rekommendera ett sådant plug and play då jag tycker det är prisvärt samt att det underlättar med plug and play om man inte jobbat med styrsystem så mycket innan 🙂
Tack! Är det deras QuickTune- automated fuel tuning som gör det lätt? Jag ser att den kommer med en base tune. Vet du vilka mods den är baserad på?
Skickat från min LG-H870 via Tapatalk
29 november, 2017 kl. 12:54 #287398Christian SDeltagareTrollspeed i Trollhättan. SimTek är alltså inte en “plug and play”. Eller?
Skickat från min LG-H870 via Tapatalk
som alltid finns det “universal” och modellanpassat, den jag hade var modellanpassad så det var bara att ta bort original ecu och in med den nya samt montera trycksensor i laddluftröret eftersom det inte använder lmm.
29 november, 2017 kl. 14:35 #287395TurbovinDeltagareSimtek av äldre generation är nu uppdaterat och heter Alcatek. Förvirrande nog finns det ett nytt sprut som också heter Simtek.
Men inget av dem har nåt vidare stöd i Sverige så skulle rekommendera nåt annat. Har själv ett Simtek som jag fått uppdaterat till Alcatek men jag får väl se om nån ens är sugen på att mappa det.
29 november, 2017 kl. 14:57 #287404IggeDeltagareMikael Skogsberg (han heter så va?) som är aktiv på Facebook-sidan har jag för mig pysslade med ett EcuMaster EMU med gott resultat. Lite billigare än link tror jag, kan vara värt att kolla upp.
mappningsbehov hänger lite på hur mycket av avgassystemet som byts och hur vågad man är (eller hur ledsen man blir om det går knasigt)
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
30 november, 2017 kl. 00:42 #287408Luna_gf8DeltagareMikael Skogsberg (han heter så va?) som är aktiv på Facebook-sidan har jag för mig pysslade med ett EcuMaster EMU med gott resultat. Lite billigare än link tror jag, kan vara värt att kolla upp.
mappningsbehov hänger lite på hur mycket av avgassystemet som byts och hur vågad man är (eller hur ledsen man blir om det går knasigt)
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Rostfritt turbo back 3″ med öppen dump på downpipe och racekatalysator i början på midpipe.
Hittade den!
https://www.overtake.se/webshop/elektronik/motorstyrning/styrsystem/
Tack för tipsetSkickat från min LG-H870 via Tapatalk
30 november, 2017 kl. 08:12 #287403FladricDeltagareRostfritt turbo back 3″ med öppen dump på downpipe och racekatalysator i början på midpipe.
Hittade den!
https://www.overtake.se/webshop/elektronik/motorstyrning/styrsystem/
Tack för tipsetSkickat från min LG-H870 via Tapatalk
Prisvärt sprut det också verkar det som 🙂
Egentligen den fördel jag ser med Link är att du inte behöver göra om kabelhärvan/bygga en egen 🙂
Vet inte hur bevandrad du är i bil-el men om man inte hållit på med det förut så skulle jag rekommendera en plug and play-lösning för att minska strulet 🙂30 november, 2017 kl. 22:52 #287409Luna_gf8DeltagarePrisvärt sprut det också verkar det som 🙂
Egentligen den fördel jag ser med Link är att du inte behöver göra om kabelhärvan/bygga en egen 🙂
Vet inte hur bevandrad du är i bil-el men om man inte hållit på med det förut så skulle jag rekommendera en plug and play-lösning för att minska strulet 🙂Du har rätt. Jag vill ju ha det så enkelt som möjligt. Det får bli en Link! Ska jag byta spridarna?
Skickat från min LG-H870 via Tapatalk
1 december, 2017 kl. 05:31 #287405IggeDeltagareEcuMaster finns som pnp till 98 🙂
Gzracing tror jag det var som sålde
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
1 december, 2017 kl. 07:07 #287399Christian SDeltagareSka jag byta spridarna?
det behöver du inte, iallafall inte så länge du tänkt köra på vanlig 98
1 december, 2017 kl. 08:19 #287410Luna_gf8DeltagareEcuMaster finns som pnp till 98 🙂
Gzracing tror jag det var som sålde
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Ja det har jag sett! Den verkar ha utgått där dock. Kanske kan hitta begagnad… Letar vidare.
Skickat från min LG-H870 via Tapatalk
1 december, 2017 kl. 08:22 #287411Luna_gf8Deltagaredet behöver du inte, iallafall inte så länge du tänkt köra på vanlig 98
Jag brukar tanka 95 för det mesta. Det kanske jag inte får säga haha! Vad är skillnaden mellan 95 och 98 egentligen? Jag förstår inte hur tre extra oktaner producerar mer prestanda. Enligt mackarna är det ju bara runt 1%.
Skickat från min LG-H870 via Tapatalk
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.