› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Eftermarknadssprut till STI 03 och framåt
- Detta ämne har 41 svar, 3,128 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 1 månad sedan av
Strat.
-
FörfattareInlägg
-
5 december, 2004 kl. 18:26 #39859
SecretAgentMan
DeltagareNickar och håller med.
/J
5 december, 2004 kl. 18:46 #39883Manu_Sti
Deltagare😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀
:+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+
5 december, 2004 kl. 20:38 #39896rallymarkus
Deltagarefick en fundering hur mycket kan man ta ut ca med original ic?
tänkte om man lägger sig vid ca 360hp då e väl original turbon gode maxad + lite till, finns det då en lämplig snurra man kan pilla dit för o hamna runt ca 380hp ungefär?
eller är det bara glömma allt sånt om man åker med original tmic?5 december, 2004 kl. 21:50 #39884Manu_Sti
DeltagareDu provade min bil, och det var max man kan få från en TmIC, det är det( och lite till runt.. )som bromsar mig att få mer…
6 december, 2004 kl. 08:30 #39874Kvarnis
DeltagareHäpp…., en större turbo ansträngs mindre så at man kan ta utt mer med befintlig tmic… jänkaran har åkt duktigt stora snurror med orginal tmic’s med effeketer en bra bitt över 400…..
Inte idealiskt men det funkar….med större spridare etc
Det är väldigt enkelt igentligen turbon flödar ett visst antal cfm som max, ju mer/närmare max man ligger desto varmre går turbon och du behöver bättre kylning i nån form IC/soppa etc
För att plocka utt ca 380Bhp så skulle förmodligen en TD06-18G vara lämpligt alt en TD05-20G
6 december, 2004 kl. 10:15 #39860SecretAgentMan
Deltagare…och som vanligt är det bara att hålla med.
😀
/J
6 december, 2004 kl. 14:07 #39892pannan
DeltagareSådär 🙂 Nu har man varit i Luxemburg några dagar och ser att många har svarat i posten 🙂
Kan säga både ja och nej med att ha utnyttjat effekten. Iom att den nya 05:an inte har 50/50 drivfördelning längre utan 65/35 så vill man faktiskt ha lite mer effekt då man kan styra bilen lite med rumpan.
Självklart har jag inte kört max ur bilen ännu men det jag är besviken på är omkörningsprestandan dvs när man ligger i motorvägsfart. Skulle inte förvåna mig om en Saab med Nordic trim eller liknande skulle förnedra en om man börjar gasa vid 100-110 km/h. Det är därför jag vill ha mer effekt också, jämför bilen rätt mycket med Porschen jag hade innan och den var riktigt snabb uppe i hög fart.
Den andra saken är att bilen inte låter någonting. Är fasen mer sång i gamla GT:n vid gaspådrag. Boxern hörs knappt. Så det är en bidragande orsak till också varför avgassystemet skall ryka illa kvickt.
Bilen skall ligga på ett moderat effektuttag på ca 350-360 hkr dvs inga fantasisiffror. Sedan när man ligger i det området då kan man börja jobba vidare på väghållningen. Bilen är så pass bra optimerad nu så det behöver inte ändras så mycket på den just nu. Ev coilovers lite senare men då skall man vara en hejdare på hjulvinklar m.m för att man skall få ut det mesta ur det om inte blir det bara motsatsen.
Mvh
J6 december, 2004 kl. 14:47 #39861SecretAgentMan
Deltagare…som sagt, det skall pillas bra för att det skall hända saker i högre hastigheter – 350 kusar är inte tillräckligt för att hänga av pillade turbokombisar av diverse modell på motorvägen.
Fyrhjulsdriften stjäl massor på vägen ned till asfalten, och bilen går inte överdrivet lätt genom luften heller.Min bil gör stående 0-200 på 16,9 sekunder enligt den senaste gtechmätningen (om man nu litar på den senaste modellens siffror), den har ~350 hk, och är lättare än en sti, med mindre (marginellt dock) förluster i drivlinan pga rakskurna drev.
…och jag åker inte ifrån diverse småskruvade kombikärror överdrivet enkelt i hög fart.Lura inte er själva och bygg upp några stora förväntningar.
/J
6 december, 2004 kl. 15:05 #39893pannan
Deltagare>…som sagt, det skall pillas bra för att det skall hända
>saker i högre hastigheter – 350 kusar är inte tillräckligt för
>att hänga av pillade turbokombisar av diverse modell på
>motorvägen.
>Fyrhjulsdriften stjäl massor på vägen ned till asfalten, och
>bilen går inte överdrivet lätt genom luften heller.
>
>Min bil gör stående 0-200 på 16,9 sekunder enligt den senaste
>gtechmätningen (om man nu litar på den senaste modellens
>siffror), den har ~350 hk, och är lättare än en sti, med
>mindre (marginellt dock) förluster i drivlinan pga rakskurna
>drev.
>…och jag åker inte ifrån diverse småskruvade kombikärror
>överdrivet enkelt i hög fart.
>
>Lura inte er själva och bygg upp några stora förväntningar.
>
>/JSjälklart skall man inte det 😀
Men jag har hellre 350 hkr än 265 hkr 🙂 Blir en helt annan bil och turbolaget försvinner en hel del den med. Man kan inte alltid vara nöjd men man kan komma en bit på vägen…
Rattlåsrace är oväsentligt för mig då jag tycker bana är bra mycket roligare. Men man vill kunna gasa till ibland också.
6 december, 2004 kl. 15:33 #39871dlehtihet
DeltagareAlt. konvertera till bakhjulsdrift eller köpa en Saab 2.3T och trimma skiten ur den 😉
(* släcker lampan på vägen ut…… *)
//Danne
>>…som sagt, det skall pillas bra för att det skall hända
>>saker i högre hastigheter – 350 kusar är inte tillräckligt
>för
>>att hänga av pillade turbokombisar av diverse modell på
>>motorvägen.
>>Fyrhjulsdriften stjäl massor på vägen ned till asfalten, och
>>bilen går inte överdrivet lätt genom luften heller.
>>
>>Min bil gör stående 0-200 på 16,9 sekunder enligt den
>senaste
>>gtechmätningen (om man nu litar på den senaste modellens
>>siffror), den har ~350 hk, och är lättare än en sti, med
>>mindre (marginellt dock) förluster i drivlinan pga rakskurna
>>drev.
>>…och jag åker inte ifrån diverse småskruvade kombikärror
>>överdrivet enkelt i hög fart.
>>
>>Lura inte er själva och bygg upp några stora förväntningar.
>>
>>/J
>
>Själklart skall man inte det 😀
>
>Men jag har hellre 350 hkr än 265 hkr 🙂 Blir en helt annan
>bil och turbolaget försvinner en hel del den med. Man kan inte
>alltid vara nöjd men man kan komma en bit på vägen…
>
>Rattlåsrace är oväsentligt för mig då jag tycker bana är bra
>mycket roligare. Men man vill kunna gasa till ibland också.
>6 december, 2004 kl. 15:55 #39885Manu_Sti
DeltagareBara för info…. 380Bhp är inte 380Hp… Han pratar om 380Hp och inte 475Hp ( 380BHp )…;-)
6 december, 2004 kl. 16:04 #39875Kvarnis
DeltagareHmm du måste nog tänka på Whp=effekten på drivhjulen… ??
Bhp=Brake horse power dvs bromsade kusar… på svänghjulet..Bhp/Hp same #### diffrent name..typ
Sen så är det nog en fördel å fundera på hur man ska anväda dom 380 kusarna… fmic lr WI alt bättre tmic är nog att fundera på..
Om man vill ha större marginaler…men inte ett måste.
7 december, 2004 kl. 12:18 #39886Manu_Sti
DeltagareOk nu ska jag var direkt, vad som helst jag säger, så alltid är det fel, först att man kan har mer än 400hk med original turbo, och det kan man, det är inte bara Turbo som gör att man har en viss hästar, annars skulle man har 265hk tills man byter Turbo, och det är inte sant, och kanske Turbo klarar runt 400hk, men om man har jätte kallt luft i motorn då får man mer luft inne, mer luft när det exploderar, och då mer hästar… Sedan, det som är kul att, even om jag fixar till ex. 420hk ( bänkat ) med original turbo, då är det bänknings maskin som är fel. Och vad händer om jag fixar 100hk Nos ?!?!? Fan nu är det inte möjligt alls med original Turbo som man kan bara har under 400hk… Vad synd, då måste jag trimma bilen ner till 300hk och sedan trycka in 100hk Nos… Sedan med Tmic då kanske det går att har mer hästar med en större Turbo, men det är inga lösning, och det kan va farligt som man kyller inte mer och mer hästar betyder mer värme…
Det jag kan säga är att det jag pratar om kommer ifrån logg, och test jag har gjort med en Proffs Trim Firma, och inte från luften. Och nu för dem som vill köpa en ny Sti… AKTA, dem säger att den är 265Hp, och det är FEL!!!! Som BHP är lika än HP, när man kolla med DeltaDash då säger den att man har bara 213Hp !!!! Då är det mycket mindre än det man köper bilen för…
Nu som det är mycket mer gnäll i den forum än Zatzy, då tror jag inte att jag behöver komma in här igen, då är det inga idé att svara den här post, och dem som tycker om att det är trevlig att prata med mig, eller att dem vill veta mer om min bil och projekter, då vet dem var dem ska hitta mig…Hej så länge…
7 december, 2004 kl. 12:28 #39865Strat
DeltagareLugn nu Manuel 🙂 Delta Dash ger siffror på hjulen, alltså whp. En viss effekt går bort i transmission osv. Bhp och Hp är egentligen ingen skillnad.
Angående storlek på turbosar och vad man kan få ut av en originalbil.. Här är en mycket intressant tråd att läsa:
http://bbs.scoobynet.co.uk/showthread.php?t=283364
Gissar att det var den Kvarnis hintade om. Bob Rawle är en mycket kunnig och respekterad ”trimmare” och det är en mycket intressant approach han gör med en ny sti9. Långt men läsvärt 🙂
7 december, 2004 kl. 12:38 #39862SecretAgentMan
DeltagareDet är ingen som gnäller Manuel, lugna dig lite.
Att en turbo flödar en viss mängd vid en viss effektivitet kan vi alla vara överens om, problemet är att pressar man den kommer det bara varmare och varmare luft ur den – och det är här bättre kylning (vatteninsprutning eller större ic:s, rent av frontmonterat) kommer in i bilden.
Men oavsett går det inte att trolla, en turbo är begränsad av hur mycket luft den flödar, man kan köra högre laddtryck i mellanregistret, vilket i sin tur ger mera vrid (och som sagt, högre ladd, varmare, högre krav på kylning av luften) – men den kommer i alla fall att vara begränsad av maximala flödet, och laddtrycket kommer inte att kunna hållas högt på högre varv när motorn kräver, och kan ta till sig mera luft, laddtrycket kommer ofelbart att droppa av.
Bhp är som Kvarnis säger same s h i t different name som hk på veven, det du tänker på är whp – kusar på hjulen – den effekt som finns kvar efter alla förluster i drivlinan – stor skillnad.
360 hk på veven är vad jag med hört som gällande rekord med standardturbo i en ny sti, men det var med en hel del trix, fix och speciallösningar på insug/avgas för att turbons flöde/effektivitet skulle kunna maximeras.
Det är enkelt – matar du motorn med 100 hk gas så förser du den med syre, vilket är precis samma sak som om du skulle haft en turbo som levererade luft för 100 hk till.
Kvarnis – har du några flödesscheman på lite aggregat?
/J
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.